Min 2500k ligger på 50-70°C? Lite för varmt eller?

Permalänk
Medlem

Min 2500k ligger på 50-70°C? Lite för varmt eller?

Jag har använt Corsair H80 till min 2500k, men alltid stört mig på att den låter rätt illa och att den inte kylde vidare bra. Så jag skaffade mig en ny kylare, nämligen Noctua NH-U14S som jag kört i snart en veckas tid.

Men jag tycker fortfarande att min propp är för het! Nu när jag spelat Battlefield 4 har den toppat 73°C och vid vanligt surfande ligger den på 42°C. Min server kör på min gamla propp, en Intel E8400 som med en gammal Scythe-kylning ligger på strax över 30°C, vilket jag anser är en mer godkänd temperatur.

Vad kan det bero på? Jag har inte överklockat den eller så, den har ju däremot något "turbo-läge" så den ökat klockfrekvensen till 3,7GHz när jag spelar, kan det på något vis fela?

Jag förutsätter att jag monterat kylaren korrekt, då jag monterat mängder med kylare genom åren.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv

73 är ganska högt, men inte för högt. Borde vara lägre med en sån kylare.
Min ligger på 66 grader i load med en Arctic Freezer 7 Pro (Rev 2)

Permalänk

Min I5 2500k ligger som max 74 grader med stockkylaren så 70 grader med en eftermarknadskylare tycker jag låter högt.
Är kylpastan bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Min I5 2500k ligger som max 74 grader med stockkylaren så 70 grader med en eftermarknadskylare tycker jag låter högt.
Är kylpastan bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag inte missminner mig helt så har väl Noctuas kylpasta fått bra omdömmen av Sweclockers? Det känns lite snopet att spendera 700 kr på en kylare om proppen ändå är lika varm som den lilla fjutten man fick med.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Har noctua NH-U12P, har en 2500k(4.5ghz/1.35v) och idlar runt 30, i spel runt 60, i prime 75. Har också fläkten runt 5v.

Har du kollat din core volt?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Har noctua NH-U12P, har en 2500k(4.5ghz/1.35v) och idlar runt 30, i spel runt 60, i prime 75. Har också fläkten runt 5v.

Har du kollat din core volt?

Det har jag ingen koll på alls. I Hwmon finns "CPU VCORE", är det den du menar? Den ligger på runt 1.260 V nu.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa och montera om kylare för även den bäste kan göra fel

Sen hur ser de ut med luftflödet genom chassit ? Skulle kunna vara en bidragande faktor

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Medlem

Dragit åt den ordentligt? Tagit lagom mängd kylpasta?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av joonazz:

Jag skulle testa och montera om kylare för även den bäste kan göra fel

Sen hur ser de ut med luftflödet genom chassit ? Skulle kunna vara en bidragande faktor

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gör aldrig fel! Jag har tänkt se över chassit och dess chassifläktar faktiskt. Jag provade att ta bort ena plastlocket (som täcker ett av två fläkthål) i taket på mitt R3 och jag sänkte tempen med nästan 10 grader. Så jag förmodar att luftflödet kanske inte är lika bra som jag trodde.

Så fort dom nya Noctua-fläktarna kommer ut på marknaden tänkte jag köpa ett gäng sådana. Just nu sitter Fractals standardfläktar i den.

Skrivet av Rydisen:

Dragit åt den ordentligt? Tagit lagom mängd kylpasta?

Så säker man kan bli och ja, ett riskorn.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Oj ! Om att bort ett lock gjorde så mycket tror jag du hittat källan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|