Japanska forskare fyrdubblar SSD-prestanda med ny mjukvara

Permalänk
Medlem

Typiskt upphetsande nyheter

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Dags att skaffa SSD tror jag...

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Är det bara jag som tolkar detta som att det inte är frågan om att öka prestandan med x ggr utan snarare att se till att prestandan inte sjunker så farligt vid mycket hård belastning? Detta är väl ett sätt att optimera skrivningar vid de tillfällen när disken pressas så hårt att trim/gc inte hinner med och disken måste börja läsa/radera/skriva hela block i farten för att göra plats i block där data är markerad som raderad men ännu inte hunnit rensas.

Du tillhör den sällsynta skaran som faktiskt förstår vad det står i nyheten.

Alltför många av de som hänger på Swec läser inte längre än första meningen för att sedan kommentera, tyvärr.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

En liten bit över min nivå det här men all information borde ju finnas där så att "vem som helst" kan komma åt den. Ser inte hur man kan gömma den!?

Komma åt hur? Du har exempelvis OpenSource varianten av nVidia drivrutiner som försöker göra nVidia kort någolunda funktionella. De kör reverse engineering och försöker snappa upp vad för data skickas och hur men flera år efter är de på efterkälken ganska mycket. Funktioner som att dynamiskt klocka korten funkar ännu inte så de sitter på lägsta clocken (idle) hela tiden på många kort.

Öppen Hårdvara finns men inte alls mycket av då många företag tror mer på closed source eller är rädda för patent eller avslölja deras secret sauce som gör de snabbare över konkurrenten.

Men jag håller med dig att det borde finnas information för utvecklare som vill förbättra eller modifiera men tyvärr är det inte så i vår patent fyllda värld. Men OpenSource sprider sig så vem vet en dag kanske det blir kung över alla.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Om din nuvarande SSD blev dubbel så snabb, skulle det göra någon skillnad i praktiken? Har en Samsung EVO som systemdisk, det är en mainstream-disk på alla sätt och vis (d.v.s de flesta köper den för att den är relativt billig och tillverkas av någon man känner till) men ändå startar alla program där diskprestanda är flaskhals på någon sekund. Vad är värdet i att öka hastigheten då? Finns ju andra flaskhalsar så en fördubbling i prestanda blir betydligt mindre i faktiskt ökning, t.ex. MS Office startar inte fortare om man kör från SSD (kallstart) eller från RAM (starta programmet, stäng ner det och starta igen)

Tvivlar inte en sekund på att AnandTechs "storage bench" går att köra snabbare, men vad är värdet för "vanliga" användare? De har absolut ingenting som ens i närheten tar så lång tid att köra, med vilken SSD som helst är i princip alla operationer omedelbara redan idag.

mSATA är också bara en kontakt och i min laptop var det även bara en skruv, så det är ingen större fördel för M.2.

Om priset blir bli högre kommer M.2 misslyckas, allt det andra är irrelevant. Det är min enda poäng. Som datornörd hoppas däremot det lyckas då det rent teknisk är bättre.

Är ju exakt samma sak med Thunderbolt. Rent tekniskt så är teknologin revolutionerande.. Däremot kommer det till ett pris (Licens plus dyr kabel) att se till att produkten kommer att nischas något extremt. Idag spelar det egentligen ingen roll för slutkunden (så länge som flaskhalsen inte är uppenbar, vilket den inte är) vilka siffror som visas på skärmen, för de är ju just bara siffror, om nu det kostar skjortan eller att priset blir högre på produkten som ska in uttaget. Man kan ju använda sig av Revodrives i PCI-E uttaget och på så sätt lyckas få prestanda långt utöver SATAIII däremot kostar revodrives skjortan och de är inte praktiska. Därför förblir dessa en nischad produkt.

Slutkunden vill ha överkomliga priser helt enkelt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

Grymt! Hoppas kunna installera inom kort, tycker redan min halvgamla ssd 240gb är snabb så detta lär bli kanon!

Permalänk
Medlem

Passa på och köpa nu, för snart höjer de priserna rejält efter denna information och mjukvara blir tillgänglig.

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Jepp, go Azerbaijan!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dimestam:

Det finns ingenting som ens antyder om någon generell och massiv prestandavinst och du måste vara helt oinsatt i problematiken för att överhuvudtaget kunna dra den slutsatsen. TRIM/GC (och allt som har med fragmentering att göra) är givetvis helt irrelevant på en tom SSD och spelar enbart roll när enheten används på allvar, eller rättare sagt data skrivs och raderas löpande. Det finns till och med en fin graf som visar ungefär hur stor prestandavinsten är i olika scenarion. Bättre att uttrycka det som att denna metod motverkar prestandabortfall pga. detta fenomen.

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. Jag antyder inte om någon generell prestandavinst, nej, men nog fasen tyder rubriksättningen på det?
"Japanska forskare fyrdubblar SSD-prestanda med ny mjukvara"
Om du själv håller med om att det inte handlar om någon massiv prestandavinst i praktiken så kan du väl hålla med om att den rubriken är missvisande? Även underrubriken säger att man kan "flerdubbla prestandan i vanliga SSD-enheter [...] utan några som helst förändringar i hårdvaran".

Även själva texten i artikeln tycker jag beskriver det som ett underverk som ger 300% bättre prestanda och 60% lägre energiförbrukning, och den enda bilden som inte ger den vibben är den tredje, som jag missade (missar ofta pilarna när det är flera bilder i en artikel).

Jag skulle inte säga att jag är helt oinsatt, och jag har inte dragit någon slutsats alls, men nog tycker jag ändå att artikeln är skriven på ett sätt som lätt bidrar till missförstånd. Även en del kommentarer i denna tråden ger den bilden.

Edit: Vill även tillägga att mitt förra inlägg var menat att minska förhoppningarna en aning, då jag fick känslan av att många i tråden såg det som just ett gigantiskt framsteg.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Själv drog jag igång rapid mode i Samsung Magician och det vart en jäkla boost med min Samsung Evo 840.

Ni kan läsa om det här: http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/samsung-rapid-te...

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Nej,viloläge är inte detsamma som en ren kallstart,haha

Ursäkta för bump..

NT4 hade inte viloläge i den form vi menar idag. NT4 startar vansinnigt fort även på en 386:a med en hyfsad disk om du inte har sp3 eller nyare då de lade till många funktioner under de 6 servicepackens många år.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakanman:

Själv drog jag igång rapid mode i Samsung Magician och det vart en jäkla boost med min Samsung Evo 840.

http://i.imgur.com/yfNBVzB.png

Ni kan läsa om det här: http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/samsung-rapid-te...

Det går bra att köra på cachen så länge det inte ligger filer man är rädd om på disken. Men för all del ger det lite boost om man kör mot ramminnet.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.