Vatten vs luftkylning. Vilken lösning är tyatast?

Permalänk

Vatten vs luftkylning. Vilken lösning är tyatast?

Vilken av vattenkylning och luftkylning kan man få tystast i en spel rig?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det blir svårt att få vatten lika tyst som luft för samma peng. Googla runt lite på billiga "all in one"-system med knastrande pumpar, vattenporl osv i loopen så kommer en Noctua NH-D14 låta vettig med fläktarna på 7 volt.

Jag kommer snart slänga min antec 620 åt skogen och kör luft i framtiden. Blir knäpp på surriga pumpar.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av werter123456789:

Vilken av vattenkylning och luftkylning kan man få tystast i en spel rig?

Beror vad man pratar om, Det tystaste man kan få är helt passivt och då är det ju ingen luft men väldigt stor area på kylflänsarna, man blir oftast begränsad till vilken hårdvara som går att köpa, måste vara energisnål.

En All-in-one vattenkylare kommer nästan alltid låta mer än en bra luftkylare för samma peng.

En påkostad Custom-loop kostar multum men kan bli otroligt tyst med väldigt högpresterande komponenter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

En radiator till vattenkylning med två fläktar kommer alltid att låta minst lika mycket som en kylfläns med två fläktar. Antingen slår man på stort och får något helt passivt, men annars en stor fläns med fläktar kommer gå tystare än vattenkylning. Å andra sidan tar det mer utrymme.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Det ena har pump, vatten och fläktar som rör sig.
Det andra har bara fläktar.
Ganska solklart vilket som kan gå tystast.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

En redig vattenkylning med mycket rads och knäpptyst D5 pump och fläktar på ca 700 rpm. Det kan inte bli bättre tyst och skönt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det ena har pump, vatten och fläktar som rör sig.
Det andra har bara fläktar.
Ganska solklart vilket som kan gå tystast.

Sedan kan du dock ha större radiator med vattenkylning vilket då sänker behovet av att fläktarna snurrar lika snabbt alternativt kan kyla en högprestanda cpu/etc i ganska låg ljudnivå

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Större fläktar på lägre varv är tystare än mindre fläktar på högre varv.
Med vattenkylning kan man ha stora radiatorer med stora lågvarvande fläktar.
Man kan även kyla grafikkort utan att använda högljudda kompakta fläktar.

Det kostar dock därefter. Under ~3000:- blir det tystare med luftkylare.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Rekommenderar dig att undvika slutna vattenkylningskit.
Har en Corsair H60 som visserligen fungerar bra men pumpen knastrar o lever om rätt bra. Dessutom är radiatorn inget vidare. Blir väldigt högt blåsljud från den trots att jag kör en PWM fläkt.
Jag skulle satsa på en luftkylare modell bättre. Det är mycket tystare och ger likvärdiga eller bättre temperaturer.
Sen kan man ju bygga ett seriöst vattenkylningssystem men då kostar det ju flera tusen också..

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk

okej sitter på i7 960. 7970 windforce 3. och 8 st hdd och 1 st ssd. 2st 120 i fronten orginal med chassit. 3st 140 i toppen Corsair AF140 Quiet Edt . 1 st 120 bak orginal med chassit. och 2 st 120 som kom med kylaren på Noctua NH-U9B SE2 CPU Kylare. i ett corsair 750d. dvd rom och fläktstyrning.
några rekomendationer om man väljer fläktar och rekomendationer på vatten kylning? pris spelar ingen roll. vill ha det tyst. och ljuddämpning kanske?

Permalänk

En 360 eller 420 rad av bra modell (finns lite olika men jag vet inte vilken tjocklek som gar in i ett 750D), en D5/MCP655 pump och tre flaktar runt 800rpm och din dator kommer bli sa tyst det gar iom alla dina harddiskar. Vilka specifika komponenter far du valja sjalv, om du behover inspiration ligger det i regel fem tradar om koprad for vattenkylning pa forstasidan i detta forumet

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det ena har pump, vatten och fläktar som rör sig.
Det andra har bara fläktar.
Ganska solklart vilket som kan gå tystast.

Nu är det ju inte så solklart ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

Vilken av vattenkylning och luftkylning kan man få tystast i en spel rig?

Vatten kan bli tystast.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det ena har pump, vatten och fläktar som rör sig.
Det andra har bara fläktar.
Ganska solklart vilket som kan gå tystast.

Det går inte att resonera på det sättet i detta sammanhang.

Min h100i har inte jag haft några som helst problem med ang ljudnivå. Det enda som låter på min dator är en utav front-fläktarna på chassit.
En dålig vattenkylare(aka billig) kommer nog till största chans låta, men kostar du på dem en del så är de mer eller mindre ljudlösa. Speciellt custom-loops.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Det ena har pump, vatten och fläktar som rör sig.
Det andra har bara fläktar.
Ganska solklart vilket som kan gå tystast.

Helt rätt, luft är tystast i en low power rigg, men det är lika solklart att vattenkylningen blir tystast i en högpresterande rigg
Och då menar jag inte ett färdigt kitt utan en custom loop som är byggd för att vara tyst, dock är en sådan loop "lite" dyrare än luftkylning.

Permalänk
Medlem

Noctua släppte ju en uppdaterad version av sin monsterkylare nyligen. http://www.sweclockers.com/nyhet/18585-noctua-slapper-process... Det är nog ett bra alternativ om du vill köra luft då.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Make.Sense:

En radiator till vattenkylning med två fläktar kommer alltid att låta minst lika mycket som en kylfläns med två fläktar. Antingen slår man på stort och får något helt passivt, men annars en stor fläns med fläktar kommer gå tystare än vattenkylning. Å andra sidan tar det mer utrymme.

En stor radiator kommer alltid att vara mer effektiv än kylflänsen för cpu/gpu men då du aldrig har haft något att göra med vattenkylning är det inte så konstigt att du inte har koll. Dina stora kylflänsar kommer trots allt inte komma undan det faktum att fläktarna blåser uppvärmd chassiluft igenom dem och därför behöver gå på högre varvtal än mina fläktar som blåser kalluft utifrån chassit direkt på radiatorn vilket medför att jag kan låta dem gå tystare än dina

Men visst, fortsätt påstå att dina fläktar på höga varvtal låter mindre än mina fläktar på lägre varvtal...

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Make.Sense:

En radiator till vattenkylning med två fläktar kommer alltid att låta minst lika mycket som en kylfläns med två fläktar. Antingen slår man på stort och får något helt passivt, men annars en stor fläns med fläktar kommer gå tystare än vattenkylning. Å andra sidan tar det mer utrymme.

What did i just read?

Varför skulle radiator låta mer? noll logic kolla person ovan ^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Har passiv kylning på min cpu, AMD 6100.
Fläkten som finns är den för nätagget samt 1 för lådan som antingen går på lågvarv eller är avstängd. 1 vatenpump ingår men den är helt tyst. Grafikkortet är också passivt kylt, tog den största modell som gick att få med passiv kylning för nåt år sen. ASUS med radeon. Kylningen sker genom ett vattentorn med 1.2 M2 i kylarea. Det går att höra lössen klampa. Finns dock inte att köpa numer tror jag.

Permalänk
Skrivet av abki:

Har passiv kylning på min cpu, AMD 6100.
Fläkten som finns är den för nätagget samt 1 för lådan som antingen går på lågvarv eller är avstängd. 1 vatenpump ingår men den är helt tyst. Grafikkortet är också passivt kylt, tog den största modell som gick att få med passiv kylning för nåt år sen. ASUS med radeon. Kylningen sker genom ett vattentorn med 1.2 M2 i kylarea. Det går att höra lössen klampa. Finns dock inte att köpa numer tror jag.

Antar att det är en zalman reserator du har, tyvärr finns de inte nya längre men dyker upp lite då och då på begagnat marknaden. Köpte på mig 2st för ett år sen eller så som jag kyler en 2600k och ett gtx 580 passivt med

Permalänk
Medlem

ut60 med nf-f12 på 600rpm och en 2mm plåtbit med egenpulat vibrationshämmande material som d5:an har monterats på, har aldrig haft en tystare dator.

Permalänk

Min dator är hyffsat tyst men tror att mkt är pga alla hdd för dom skapar värme. Men är mest grafikkortet som låter när man spelar. Då vinar den upp som är störande. Men har gigabyte 7970 ghz edition och har kollat på vattenkylning till det men verkar inte finnas något full cover vattenblock . Alla är till refrence kort vilket detta inte är

Permalänk
Entusiast
Skrivet av werter123456789:

okej sitter på i7 960. 7970 windforce 3. och 8 st hdd och 1 st ssd. 2st 120 i fronten orginal med chassit. 3st 140 i toppen Corsair AF140 Quiet Edt . 1 st 120 bak orginal med chassit. och 2 st 120 som kom med kylaren på Noctua NH-U9B SE2 CPU Kylare. i ett corsair 750d. dvd rom och fläktstyrning.
några rekomendationer om man väljer fläktar och rekomendationer på vatten kylning? pris spelar ingen roll. vill ha det tyst. och ljuddämpning kanske?

Där är ditt största problem.

Så länge inte någon komponents fläktar gör brutalt mycket ljud så är det hårddiskarna som är största prio.
De är halvt omöjliga att få tyst på. Min lösning är att jag har alla lagringsdiskar i en server i ett annat rum där ljudet inte gör så mycket. Sen har jag bara SSD:er i datorerna jag sitter vid.
En OS-disk, en program-/spel-disk.

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Där är ditt största problem.

Så länge inte någon komponents fläktar gör brutalt mycket ljud så är det hårddiskarna som är största prio.
De är halvt omöjliga att få tyst på. Min lösning är att jag har alla lagringsdiskar i en server i ett annat rum där ljudet inte gör så mycket. Sen har jag bara SSD:er i datorerna jag sitter vid.
En OS-disk, en program-/spel-disk.

jo vet. har en nas som jag skall slänga över diskarna till men har ett litet problem där. sitter nu med en tvix med programet tvix netshare på datorn och då delar jag det till tvixen och jag ser bilder på mapparna "coverart" och allt funkar. men när jag delar med nasen så ser jag inte bilderna. då är det bara mapparna som är gula vill kunna se bilderna på filmerna tex.