Dålig bild windows 8.1 extern skärm hdmi

Permalänk

Dålig bild windows 8.1 extern skärm hdmi

Hej, jag har en ny laptop Samsung Np900x3g, med windows 8.1. Till denna har jag kopplat en extern samsung skärm syncmaster ( ca 3 år gammal). Koppling sker via hdmi. Både datorn och den externa skärmen har upplösning 1920*1080.

Tyvärr bilden inte helt bra på den externa skärmen:
1. Texten är taggig
2 Bilden är lite "för stor " för skärmen. Det som finns i kanterna, t ex klockan i högra hörnet, ser jag bara delvis.

Har uppdaterat grafikdrivarna(intel) men det blev ingen skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarkbones:

Hej, jag har en ny laptop Samsung Np900x3g, med windows 8.1. Till denna har jag kopplat en extern samsung skärm syncmaster ( ca 3 år gammal). Koppling sker via hdmi. Både datorn och den externa skärmen har upplösning 1920*1080.

Tyvärr bilden inte helt bra på den externa skärmen:
1. Texten är taggig
2 Bilden är lite "för stor " för skärmen. Det som finns i kanterna, t ex klockan i högra hörnet, ser jag bara delvis.

Har uppdaterat grafikdrivarna(intel) men det blev ingen skillnad

Har du kollat så upplösningen är 1080p på din skärm?

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Problemet är antagligen att TVn tror att datorn är en DVD/Blurayspelare och anpassar bilden efter film. Du kan lösa det genom att i tv:ns menyer välja PC-läge. Har du inget sånt så stäng av Overscan och dra ner kontrasten i TV:ns menyer. Sista utvägen är att sänka upplösningen i datorn en aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarkbones:

Hej, jag har en ny laptop Samsung Np900x3g, med windows 8.1. Till denna har jag kopplat en extern samsung skärm syncmaster ( ca 3 år gammal). Koppling sker via hdmi. Både datorn och den externa skärmen har upplösning 1920*1080.

Tyvärr bilden inte helt bra på den externa skärmen:
1. Texten är taggig
2 Bilden är lite "för stor " för skärmen. Det som finns i kanterna, t ex klockan i högra hörnet, ser jag bara delvis.

Har uppdaterat grafikdrivarna(intel) men det blev ingen skillnad

Problemet är over- eller underscan och tycker det verkar som att det nästan alltid blir så när man kopplar via HDMI.

Leta efter over- eller undersccan i TVns menyer och grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av jetten:

Problemet är antagligen att TVn tror att datorn är en DVD/Blurayspelare och anpassar bilden efter film. Du kan lösa det genom att i tv:ns menyer välja PC-läge. Har du inget sånt så stäng av Overscan och dra ner kontrasten i TV:ns menyer. Sista utvägen är att sänka upplösningen i datorn en aning.

Nästan helt säker på att den externa skärmen är en vanlig monitor och inte en TV

Permalänk

Vet inte om det finns något liknande för intel som motsvarar CCC för AMD för där kan man ställa in skalningen på varje inkopplad skärm för sig. Någon annan kanske har bättre koll på det

Permalänk

Det är faktiskt en TV, men den funkar som monitor i min situation. Jag använder för närvarande inte TV-funktionen. Får gräva lite i menyena.

Permalänk
Skrivet av clarkbones:

Det är faktiskt en TV, men den funkar som monitor i min situation. Jag använder för närvarande inte TV-funktionen. Får gräva lite i menyena.

Ojdå I stand corrected!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Lyckades ändra Aspect ratio, så nu visas hela bilden. Problem 2 löst alltså, tack för hjälp. Problem 1 med taggig text återstår. Hittar inget vettigt i grafikkortets inställningar och inte heller i TV:n. Gräver vidare ikväll, men ytterligare tips mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarkbones:

Lyckades ändra Aspect ratio, så nu visas hela bilden. Problem 2 löst alltså, tack för hjälp. Problem 1 med taggig text återstår. Hittar inget vettigt i grafikkortets inställningar och inte heller i TV:n. Gräver vidare ikväll, men ytterligare tips mottages tacksamt.

Gör såhär. Välj 100 % - logga ut och sen in igen o se skillnaden.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Gör såhär. Välj 100 % - logga ut och sen in igen o se skillnaden.
http://www.eightforums.com/attachments/tutorials/24816d137391...

tack, men så är det redan inställt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall skärmen i huvudsak är tänkt att fungera som en TV har den troligtvis flera onödigheter för sig när den får signal från HDMI-ingången. Ifall skärmen/TV:n har ett PC-läge, använd det. Annars är det brukligt att de direkt ur kartong gör overscan och lägger på extra/onödiga filter.

Det är vanligtvis flera faktorer som samverkar. Vad du vill uppnå är normal bild, det vill säga pixelmappning. Att 1920x1080 pixlar i signalen återges pixel för pixel på skärmens 1920x1080 pixlar. Det kan man spåra på den här testbilden: http://www.lagom.nl/lcd-test/clock_phase.php

Ifall den testbilden visar upp interferensmönster snarare än att vara en jämn "grå" tonplatta som vid närmare betraktelse består av svarta och vita pixlar, då har du inte pixelmappning. Detta förutsätter förstås att skärmen i sig har 1920x1080 pixlar.

Den vanligaste orsakskombon är att grafikkortet (särskild AMD) lägger till underscan (dvs krymper bilden och lägger till en svart ram runt om) och TV:n/skärmen lägger till overscan (dvs zoomar och beskär kanterna). Du ska alltså:

1. Stänga av underscan i grafikkortets inställningar. Yes, du måste leta efter denna inställning
2. Stänga av overscan i TV:n/Skärmen. Yes, du måste leta efter denna inställning men de finns där ifall skärmen har 1920x1080 pixlar och produkten inte är allt för gammal.

Den tredje orsaken som fortfarande kan påverka text och grafik är skärpefilter. Av någon anledning anser tillverkarna att bild via HDMI ska tuggas sönder med diverse skärpefilter och dessa kan du spåra här: http://www.lagom.nl/lcd-test/sharpness.php. Detta ändrar du i TV:n/skärmen.

Ifall det är en TV och den har ett PC-läge brukar dessa åtgärda såväl overscan som onödiga filter.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt. 1080x1920 är ju 1080x1920. Bilderna borde bli identiska på en laptopmonitor och en extern tv. Vi har samma problem när vi kopplar in datorn till vår 46" Samsung. Jag får ändra upplösningen på datorn ett snäpp nedåt, men då är det inte 1080x1920 längre. Det är ju ett exakt antal pixlar, hur kan det skilja?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag förstår inte riktigt. 1080x1920 är ju 1080x1920. Bilderna borde bli identiska på en laptopmonitor och en extern tv. Vi har samma problem när vi kopplar in datorn till vår 46" Samsung. Jag får ändra upplösningen på datorn ett snäpp nedåt, men då är det inte 1080x1920 längre. Det är ju ett exakt antal pixlar, hur kan det skilja?

1080x1920 kan skilja extremt mycket mellan två olika skärmar. Färger, paneltyp, skarphet och flera andra saker kan skilja.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag förstår inte riktigt. 1080x1920 är ju 1080x1920. Bilderna borde bli identiska på en laptopmonitor och en extern tv. Vi har samma problem när vi kopplar in datorn till vår 46" Samsung. Jag får ändra upplösningen på datorn ett snäpp nedåt, men då är det inte 1080x1920 längre. Det är ju ett exakt antal pixlar, hur kan det skilja?

Läste du inte Thomas fantastiska inlägg?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Läste du inte Thomas fantastiska inlägg?

Jo, och jag har varken underscan eller overscan på mitt Nvidia GTX660 eller TV'n, inget "PC-läge" heller. 1080x1920 är antal pixlar på båda skärmarna, det kan omöjligtvis skilja, det är ren matematik inget annat. Ändå syns inte hela bilden på tv'n.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dockland:

Jo, och jag har varken underscan eller overscan på mitt Nvidia GTX660 eller TV'n, inget "PC-läge" heller. 1080x1920 är antal pixlar på båda skärmarna, det kan omöjligtvis skilja, det är ren matematik inget annat. Ändå syns inte hela bilden på tv'n.

Precis som du skriver, det är ren matematik. Kör du en signal på 1920x1080 pixlar och skärmen har 1920x1080 pixlar men du inte ser all information så är det någonting som påverkar bilden. Antingen något i källan eller i displayen.

Hur ser testbilden ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Precis som du skriver, det är ren matematik. Kör du en signal på 1920x1080 pixlar och skärmen har 1920x1080 pixlar men du inte ser all information så är det någonting som påverkar bilden. Antingen något i källan eller i displayen.

Hur ser testbilden ut?

Jag förstår inte testbilden, den är inte i någon helskärm. Kan man reklamera tv'n om den inte visar 1080x1920?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dockland:

Jag förstår inte testbilden, den är inte i någon helskärm. Kan man reklamera tv'n om den inte visar 1080x1920?

Du ser hur den ska se ut på din laptop (såvida inte din laptop är åt h-e felinställd). Den ska vara likadan på TV:n. Är den inte likadan på TV:n är någonting felinställt som jag beskrev i första inlägget. Du har också instruktioner på sidan hur bilden ska tolkas.

Du kan förstås försöka att reklamera TV:n, men ifall felet ligger i dina grafikkortsinställningar kommer du bara att uppleva samma problem om och om igen. Jag har kört kanske 300+ apparater med 1920x1080 pixlar. De enda apparaterna som inte kunde återge 1920x1080 pixlar på rätt sätt var ett fåtal modeller från 2006-2007 precis när 1920x1080-paneler började komma.