Permalänk
Medlem

Vad är en koreaskärm?

Tjena! Jag undrar vad en koreaskärm är för något, jag vet att dom överklockar bra men vad är det egentligen?
Alla svar räknas:)

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem

Om man söker på forumet så hittar man snabbt information. Det är i princip billiga skärmar som är byggda av andrasorteringspaneler

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Du kan börja med att kolla i den här tråden.

Edit: lite för sakta.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

Skärmar som är importerade från Korea.

Pros

Dom är billiga (relativt)
Bra paneler (dock sämre än "vanliga skärmar" då dom görs på paneler som blir över från dom vanliga skärmarna)
Går att överklocka bra

Cons

Ofta backlight bleeding
Jobbigt med garantier osv
Dålig/lös bezel

Finns självklart fler saker men inget jag kommer på just nu iallafall

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Boozfob:

Skärmar som är importerade från Korea.

Pros

Dom är billiga (relativt)
Bra paneler (dock sämre än "vanliga skärmar" då dom görs på paneler som blir över från dom vanliga skärmarna)
Går att överklocka bra

Cons

Ofta backlight bleeding
Jobbigt med garantier osv
Dålig/lös bezel

Finns självklart fler saker men inget jag kommer på just nu iallafall

Det är rätt vanligt med trasiga pixlar också

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Det är rätt vanligt med trasiga pixlar också

Beror mycket på batch, den rundan när jag beställde var det typ ingen som fick döda pixlar under någon månad i alla fall. Kanske är sämre nu?

Permalänk
Medlem

Det är lite som ett lotteri. Har du tur, som jag hade, får du i bästa fall en helt felfri skärm som klarar 110Hz med riktigt bra färgåtergivning, för bråkdelen av vad de hade kostat i butik. Har du otur måste skicka tillbaka eller eventuellt ta bilder/ filma för att få ersättning.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Inaktiv

En korea skärm är en skärm i från korea.

Permalänk
Medlem

finns ingen anledning attköpa dessa längre då det i dte svenska sortimentet nu finns billiga 2560x1440 skärmar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Remmer:

finns ingen anledning attköpa dessa längre då det i dte svenska sortimentet nu finns billiga 2560x1440 skärmar.

Som inte går att överklocka, dvs du får en 2560x1440 som det bara går att spela single player på om du är 55+ och inte uppfattar mer än 15 fps.

Permalänk
Skrivet av Remmer:

finns ingen anledning attköpa dessa längre då det i dte svenska sortimentet nu finns billiga 2560x1440 skärmar.

Överklockning, trodde verkligen inte det innan men 60Hz till 96Hz i mitt fall gör stor skillnad.

Mig veterligen finns det ingen billig 1440p skärm som går i över 60Hz och har en vettig paneltyp (Läs inte TN) att köpa i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Om man söker på forumet så hittar man snabbt information. Det är i princip billiga skärmar som är byggda av andrasorteringspaneler

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Jag hade inte tid att kolla igårkväll så jag frågade istället

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Det räcker med en (gigantiskt) tråd om s.k. Koreaskärmar, den finns här

Citat:

§ 2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...