jag är ute efter skärm med bästa bildkvalitet

Permalänk
Medlem

jag är ute efter skärm med bästa bildkvalitet

HEJ

Min nuvarande skärm är gammal och har börjat gå sönder, Så nu är det dags att köpa en ny. Jag är ute efter en spelskärm med så bra bildkvalitet som möjligt. Jag har inga behov av uppdateringsfrekvenser över 60Hz, jag har testat såna skärmar och dom är inget för mig.
För typ 1 år sedan så köpte jag en DELL u2412m men det slutade med att jag lämnade tillbaka den på grund av att svart blev vitt om man kollade på skärmen lite snett.
Jag har kollat lite på Eizo foris FS233 men jag är orolig för att även den skärmen ska lida av samma problem som dell skärmen eftersom båda är IPS paneler. Backlight bleed är inte heller acceptabelt. så om någon läser det här och har en FS233 så skulle jag uppskata om ni kan berätta om den har nån av ovanstående problem, eller det finns nått annat som är värt att nämna. Finns det någon annan skärm där ute som också kan vara nice så vore det trevligt om ni kan komma med nå förslag. Den får inte kosta mer än 3000 KR.

Permalänk
Avstängd

Koreaskärm, beställde en i förrgår jag själv.

Permalänk
Medlem

Om svart är det viktigaste så är det VA panel som gäller.
Med en:
http://gaming.eizo.com/products/foris_fg2421/
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2318235
Så får du även en snabb en.

Permalänk
Medlem

Skärmar som är tillverkade för bildkvalitet kostar oftast för mycket för dom flesta, men dessa kanske kan vara något.

Nec 24” Widescreen LED-Backlit Desktop Monitor w/ IPS Panel $379.00 USD
Model: EA244WMi-BK

Nec 24" Widescreen Professional Graphics Desktop Monitor $749.00 USD
Model: P241W-BK

http://www.necdisplay.com/category/desktop-monitors <-- klicka på 1920 x 1200 så får du dessa skärmar.

Permalänk
Medlem

IPS/PLS panel.... done

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Skärmar som är tillverkade för bildkvalitet kostar oftast för mycket för dom flesta, men dessa kanske kan vara något.

Nec 24” Widescreen LED-Backlit Desktop Monitor w/ IPS Panel $379.00 USD
Model: EA244WMi-BK

Nec 24" Widescreen Professional Graphics Desktop Monitor $749.00 USD
Model: P241W-BK

http://www.necdisplay.com/category/desktop-monitors <-- klicka på 1920 x 1200 så får du dessa skärmar.

Nec skärmarna verkar vara typ till bildredigering. Jag vet inte riktigt ifall dom funkar bra att spela på. även ifall det är viktigt att det är bra bildkvalitet på skärmen så är det samtidigt ett måste att skärmarna inte lider av en massa input lag och ghosting och liknande. Jag vet inte om dom har det problemet eller inte. Men jag har aldrig hört talas om en gamer som använder Nec skärmar. Så jag vet inte. Dessutom så finns inte de flesta Nec skärmar på några stora butiker på prisjakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

HEJ

Min nuvarande skärm är gammal och har börjat gå sönder, Så nu är det dags att köpa en ny. Jag är ute efter en spelskärm med så bra bildkvalitet som möjligt. Jag har inga behov av uppdateringsfrekvenser över 60Hz, jag har testat såna skärmar och dom är inget för mig.
För typ 1 år sedan så köpte jag en DELL u2412m men det slutade med att jag lämnade tillbaka den på grund av att svart blev vitt om man kollade på skärmen lite snett.
Jag har kollat lite på Eizo foris FS233 men jag är orolig för att även den skärmen ska lida av samma problem som dell skärmen eftersom båda är IPS paneler. Backlight bleed är inte heller acceptabelt. så om någon läser det här och har en FS233 så skulle jag uppskata om ni kan berätta om den har nån av ovanstående problem, eller det finns nått annat som är värt att nämna. Finns det någon annan skärm där ute som också kan vara nice så vore det trevligt om ni kan komma med nå förslag. Den får inte kosta mer än 3000 KR.

Du måste ha fått ett måndagsex, min Dell U2212HM är helt homogen i sina färger även om jag tittar från kortsidan av skärmen. Har aldrig haft problem med färger, BLB eller liknande. Den fungerar utmärkt för spelande och då den är matt så får jag inga störande reflektioner. Dell har ett väldigt gott rykte för sin kvalitet på skärmar, skkulle rekommendera att du testar igen. IPS är enligt mig utmärkt för spelande och normalt bruk, har inte märkt av något inputlag eller så. TL;DR: Valfri matt Dell monitor under 3k vill jag rekommendera.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om svart är det viktigaste så är det VA panel som gäller.
Med en:
http://gaming.eizo.com/products/foris_fg2421/
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2318235
Så får du även en snabb en.

det stämmer att VA är väldigt bra på att rita ut svart. Problemet är att skärmen du länkade är lite väl dyr. Dessutom så köpte min kompis den skärmen och den hade konstiga färger i nedre högra hörnet. Och det var inte ett måndagsexemplar eftersom recensenter har rapporterat samma problem.

Skrivet av oouhdawg:

Koreaskärm, beställde en i förrgår jag själv.

jag vill gärna beställa skärmen från en pålitlig svensk butik eftersom det kan bli problem om jag är missnöjd med skärmen eller nått liknande.

Skrivet av netbuddy:

Du måste ha fått ett måndagsex, min Dell U2212HM är helt homogen i sina färger även om jag tittar från kortsidan av skärmen. Har aldrig haft problem med färger, BLB eller liknande. Den fungerar utmärkt för spelande och då den är matt så får jag inga störande reflektioner. Dell har ett väldigt gott rykte för sin kvalitet på skärmar, skkulle rekommendera att du testar igen. IPS är enligt mig utmärkt för spelande och normalt bruk, har inte märkt av något inputlag eller så. TL;DR: Valfri matt Dell monitor under 3k vill jag rekommendera.

jag köpte som sagt en DELL u2412m och problemet var inte svärtan eller backlight bleed. problemet är att skärmens betraktningsvinklar blir horribla på mörka färger. eftersom du har en u2212HM så borde du kunna se det själv eftersom det borde vara samma panel. Kolla på en svart bild, sedan testar du kolla på bilden från sidan så borde du märka att bilden blir betydligt ljusare. Detta problem störde mig hela tiden eftersom man kollar på skärmens hörn från en vinkel hela tiden. Vilket gjorde att skärmen såg ljusare ut i hörnen. Jag kollade på reviews av skärmen och dom rapporterade samma problem. Men det här problemet är väldigt subjektivt om man stör sig på det eller ej. Jag skulle uppskatta om du kan kolla ifall din skärm också har det problemet.

så det jag undrar nu är ifall EIZO Foris FS 2333 har samma problem.

Permalänk
Medlem

Min Dell-skärm är helt fantastiskt bra.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk

Nu tänker jag slänga in vad jag tycker är bäst enligt dina kriterier. Har inte heller fått en budget men jag kan garantera dig att du kommer att tycka att den här monitorn har "bäst bild" jämfört med andra val här i tråden. (Och för er andra, jämför med det han är ute efter och inte vad som faktiskt per definition är "bäst")

ASUS PB287Q 4K

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Nu tänker jag slänga in vad jag tycker är bäst enligt dina kriterier. Har inte heller fått en budget men jag kan garantera dig att du kommer att tycka att den här monitorn har "bäst bild" jämfört med andra val här i tråden. (Och för er andra, jämför med det han är ute efter och inte vad som faktiskt per definition är "bäst")

ASUS PB287Q 4K

tack för förslaget men som jag har nämnt tidigare så vill jag inte lägga ut mer än 3000KR. 4k är ganska intressant men det är ny teknik och kostar fortfarande alldeles för mycket. som sagt så är jag ute efter en gamingskärm med så bra bildkvalitet som möjligt kring 3000kr

Permalänk
Medlem
Citat:

jag köpte som sagt en DELL u2412m och problemet var inte svärtan eller backlight bleed. problemet är att skärmens betraktningsvinklar blir horribla på mörka färger. eftersom du har en u2212HM så borde du kunna se det själv eftersom det borde vara samma panel. Kolla på en svart bild, sedan testar du kolla på bilden från sidan så borde du märka att bilden blir betydligt ljusare. Detta problem störde mig hela tiden eftersom man kollar på skärmens hörn från en vinkel hela tiden. Vilket gjorde att skärmen såg ljusare ut i hörnen. Jag kollade på reviews av skärmen och dom rapporterade samma problem. Men det här problemet är väldigt subjektivt om man stör sig på det eller ej. Jag skulle uppskatta om du kan kolla ifall din skärm också har det problemet.

så det jag undrar nu är ifall EIZO Foris FS 2333 har samma problem.

Mjo, när du säger det så kan jag se dessa ljsuare färgskiftningar du talar om. Det är dock på en helt svart bakrund i ett mörkt rum, ganska ovanliga kriterier... Har aldrig ens sett detta fenomen tidigare så det måste jag säga verkar lite extremt. Dock är betraktningsvinklarna extremt små sett framfrån på en 22-24" monitor, om du inte sitter extremt nära...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Skulle tro att en Dell S2440L passar dina krav.

Review: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_s2440l.htm Verkar riktigt trevlig!

Mvh
Mattias