Permalänk
Medlem

Skumt problem med bildskärm

Hej!

Jag har under senare tid haft problem med en av mina två bildskärmar (Philips Brilliance 220cw).

Problemet är när jag startar datorn så lyser lampan på skärmen och visar att den får ström för att sen sluta lysa och ett svagt tickande ljud kommer från skärmen. Efter en viss tid allt mellan 30 minuter till flera timmar så börjar skärmen blinka grått för att sedan slockna igen (Detta händer upprepade gånger). Till slut börjar den blåa lampan åter igen lysa och då drar jag bara ut strömkabeln för att sedan sätta in den igen och då börjar skärmen helt plötsligt att funka.

Detta är ett väldigt skumt problem och jag har försökt att söka runt men utan att hitta något liknande problem.

Skulle uppskatta hjälp med att klura ut vad problemet är och om det möjligtvis finns någon lösning.

kan tillägga att jag har provar att byta strömkabel men samma problem kvarstår.

Permalänk

En gissning från mig, kan vara någon/några dåliga elektrolyt-kondensatorer i skärmens nätdel.
Du har ju den klassiska symptomen på den, svårstartad vid kall, går bra när den blivit varm..
Öppna och kolla om någon el-lyt börjat svälla upp..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

En gissning från mig, kan vara någon/några dåliga elektrolyt-kondensatorer i skärmens nätdel.
Du har ju den klassiska symptomen på den, svårstartad vid kall, går bra när den blivit varm..
Öppna och kolla om någon el-lyt börjat svälla upp..

Har vid ett tidigare tillfälle försökt att öppna den men utan framgång då den är ganska klurig att komma in i och har inte vågat bryta så mycket. några tips?

Permalänk
Skrivet av gouden:

Har vid ett tidigare tillfälle försökt att öppna den men utan framgång då den är ganska klurig att komma in i och har inte vågat bryta så mycket. några tips?

Man kan ju prova bryta efter på kanterna på bakstycket med en lagom stor kniv (skruvmejslar ger så fula hack i plasten), brukar finnas små plastlås därunder..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Man kan ju prova bryta efter på kanterna på bakstycket med en lagom stor kniv (skruvmejslar ger så fula hack i plasten), brukar finnas små plastlås därunder..

Fick iallafall upp skärmen denna gången men lyckades inte se något fel. Men är inte så skarp på detta området så är säkert som du säger och det får bli att införskaffa en ny skärm. Den var trots allt 6 år gammal. Tack för hjälpen iallafall!