Permalänk

Moderkortsval Z97

Goddagens!

Tänkte införskaffa mig ett nytt moderkort nu till devils canyon relesen (z97) har kollat på lite olika modeller.
Fastnade för ett maximus hero 7, men jesikristus på jorden 1790kr för ett moderkort? Är det någon som har något bra budget tips som ändå kommer ligga på likvärdig kvalite/"prestanda".

Tänker naturligtvis överklocka.

Förtydligande
Permalänk
Skrivet av Danefantom:

Goddagens!

Tänkte införskaffa mig ett nytt moderkort nu till devils canyon relesen (z97) har kollat på lite olika modeller.
Fastnade för ett maximus hero 7, men jesikristus på jorden 1790kr för ett moderkort? Är det någon som har något bra budget tips som ändå kommer ligga på likvärdig kvalite/"prestanda".

Tänker naturligtvis överklocka.

Asus gör väl bra grejer, lite dyra är de dock. Jag har gigabyte, inget fel på det.
Ett tips är att börja kolla när cpu'erna börjar komma ut till marknaden, priserna kan ta att gå ner lite tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danefantom:

Goddagens!

Tänkte införskaffa mig ett nytt moderkort nu till devils canyon relesen (z97) har kollat på lite olika modeller.
Fastnade för ett maximus hero 7, men jesikristus på jorden 1790kr för ett moderkort? Är det någon som har något bra budget tips som ändå kommer ligga på likvärdig kvalite/"prestanda".

Tänker naturligtvis överklocka.

Får jag bjuda upp till MSI?
Har samma variant fast Z87 istället för Z97 och det fungerar perfekt.
Överklockning är inga problem överhuvudtaget.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det billigaste budget OC mobot är Asrocks Z97 Extreme4.
Om du vill dyka ner i ämnet så rekommenderar jag denna tråden: http://www.overclock.net/t/1490142/z97-vrm-info

Tycker du dock att det är okej med en 0.5Ghz överklockning så finns det ingen anledning att inte titta på modellerna runt 1000kr snåret.

Permalänk

Grejen var lite den att mycket av det som lockade med ROG korten var den smidiga bios-en som verkar ha väldigt smidiga och smarta funktioner. Men när det egentligen kommer till kritan. Har inte alla moderkorts tillverkare snarlika funktioner på moderkorten?

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Det billigaste budget OC mobot är Asrocks Z97 Extreme4.
Om du vill dyka ner i ämnet så rekommenderar jag denna tråden: http://www.overclock.net/t/1490142/z97-vrm-info

Tycker du dock att det är okej med en 0.5Ghz överklockning så finns det ingen anledning att inte titta på modellerna runt 1000kr snåret.

Läste inte, men så billiga kort kan knappt klocka? Är det de som tråden säger?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danefantom:

Grejen var lite den att mycket av det som lockade med ROG korten var den smidiga bios-en som verkar ha väldigt smidiga och smarta funktioner. Men när det egentligen kommer till kritan. Har inte alla moderkorts tillverkare snarlika funktioner på moderkorten?

Är inte mycket som skiljer egentligen för gemene man som inte är ute efter att slå några rekord.

Skrivet av xGreenRed:

Läste inte, men så billiga kort kan knappt klocka? Är det de som tråden säger?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej den går genom VRM på dom olika moderkorten som är intressanta för folk som vill överklocka.
Bättre kvalite och annat gott på delarna kommer ju hjälpa till för att få ut en så bra överklockning det går.

Får man en absurt bra CPU så kanske det i slutändan kvittar om man valde det där 1000kr moderkortet mot ett för 2000kr bara för att man slipper dra upp volten till nivåer där man har mer nytta av ett sådant påkostat moderkort.
Moderkort sedan SB har blivit en riktig jävla djungel, innan kunde man lita på att Asus ROG serie var bra OC orienterad fast med Maximus 7 Ranger så skalar man bort det lite T_T

Permalänk

Hero all the way. Och kommer troligen att byta ut min 4770 k som klockar som en åsna o het som lava. Och då blir det Z97 Hero mobo med DC 4790k.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Frågan har kanske besvarats men hittar inget om det.
Fungerar ett moderkort med Z97 tilsammans med 4770K eller måste det vara 4790?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Frågan har kanske besvarats men hittar inget om det.
Fungerar ett moderkort med Z97 tilsammans med 4770K eller måste det vara 4790?

Fungerar alldeles utmärkt! Z97 är bara styr kretsen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danefantom:

Fungerar alldeles utmärkt! Z97 är bara styr kretsen

Skickades från m.sweclockers.com

Fan va gött. Då kan man välja ännu friare.
Jag har dock inte upplevt värmeproblemen som så många pratar om när jag experiment-överklockat min 4770K.
Men jag kanske har haft tur i lotteriet.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Jag köpte ett MSI z97 gaming 5 då jag tänker uppgradera till 4790k till höst/vinter.
Tror jag betalade 1200kr och är väldigt nöjd. Duger gott till mina överklockningsbehov.
Känns bara onödigt att slänga ut 1700kr. Visst, det kanske har några extra funktioner, lite bättre kvalitet, men tror Z97 Gaming 5 uppfyller de flestas behov..

http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/Z97_GAMING_5/

Permalänk
Medlem

Om du någonsin ska ha SLI så är det ASUS Z97-A som gäller, om inte är det ASUS Z97-K. Båda är riktigt fina modeller.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danefantom:

Goddagens!

Tänkte införskaffa mig ett nytt moderkort nu till devils canyon relesen (z97) har kollat på lite olika modeller.
Fastnade för ett maximus hero 7, men jesikristus på jorden 1790kr för ett moderkort? Är det någon som har något bra budget tips som ändå kommer ligga på likvärdig kvalite/"prestanda".

Tänker naturligtvis överklocka.

Är du ute efter att få så mycket som möjligt för pengarna så glöm bort alla dyra z97-kort. ASUS har via BIOS-updates låst upp B85 kretsen så ett ASUS B85 kort för runt 700kr funkar nog lika bra för en normal användare som vill klocka lite osv. Bara ett tips.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Är du ute efter att få så mycket som möjligt för pengarna så glöm bort alla dyra z97-kort. ASUS har via BIOS-updates låst upp B85 kretsen så ett ASUS B85 kort för runt 700kr funkar nog lika bra för en normal användare som vill klocka lite osv. Bara ett tips.

Och hur hade du tänkt dig det skulle gå till att köra en Devil på ett B85-kort som TS ville?
För att kunna göra det krävs en ME-uppdatering vilket blir omöjligt om TS inte samtidigt har en äldre processor liggande i en låda någonstans. Har han inte det har han kastat pengarna i sjön.

EDIT: Är osäker på om det ens finns någon ME-version som kan köra Devil på ett B85-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Och hur hade du tänkt dig det skulle gå till att köra en Devil på ett B85-kort som TS ville?
För att kunna göra det krävs en ME-uppdatering vilket blir omöjligt om TS inte samtidigt har en äldre processor liggande i en låda någonstans. Har han inte det har han kastat pengarna i sjön.

EDIT: Är osäker på om det ens finns någon ME-version som kan köra Devil på ett B85-kort.

Enligt ASUS egna hemsida kommer det funka utmärkt att köra en Devil's Canyon på ett B85-kort. Brukar inte heller vara några problem med de flesta återförsäljare som är seriösa att be om en BIOS-uppdatering på kortet innan de skickar det.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Enligt ASUS egna hemsida kommer det funka utmärkt att köra en Devil's Canyon på ett B85-kort. Brukar inte heller vara några problem med de flesta återförsäljare som är seriösa att be om en BIOS-uppdatering på kortet innan de skickar det.

Ok, då verkar det finnas ME till B85, men ASUS garanterar inte att OC funkar med Devil, bara att den går att köra.

Sedan är man ju dessutom i händerna på någon snäll återförsäljare, eller att man har en gammal CPU liggande i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Ok, då verkar det finnas ME till B85, men ASUS garanterar inte att OC funkar med Devil, bara att den går att köra.

Sedan är man ju dessutom i händerna på någon snäll återförsäljare, eller att man har en gammal CPU liggande i lådan.

Yes, bra att du lyfter frågan. Men som sagt det ska inte vara några problem alls att vare sig få det att funka eller klocka om man läser lite på nätet samt i ASUS egna kompatibilitetslistor.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Yes, bra att du lyfter frågan. Men som sagt det ska inte vara några problem alls att vare sig få det att funka eller klocka om man läser lite på nätet samt i ASUS egna kompatibilitetslistor.

Jag lyfter ingen fråga. Jag bara konstaterar hur det fungerar.

Ingenting att rekommendera köp av B85 (eller Z87 för den delen) till nya köpare av Devil alltså.
Det blir helt enkelt för mycket frustration och krångel, det är inte värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Jag lyfter ingen fråga. Jag bara konstaterar hur det fungerar.

Ingenting att rekommendera köp av B85 (eller Z87 för den delen) till nya köpare av Devil alltså.
Det blir helt enkelt för mycket frustration och krångel, det är inte värt det.

Iom att TS skrev att han skulle överklocka är det nog ganska säkert att tro att han inte är helt och hållet nybörjare. Sen kan vi väl nöja oss med att vi fick ut en del info iom vår diskussion och inte starta något ordkrig eller förkunna universella sanningar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti