MSI Z87 G45 Gaming - Ingen "Bass Management" i Realtek HD Manager

Permalänk
Medlem

MSI Z87 G45 Gaming - Ingen "Bass Management" i Realtek HD Manager

Jag har ett irriterande problem. Jag har provat en del olika versioner av Realteks drivrutiner utan att hitta någon som fungerar för mig. Problemet är så att jag inte har alternativet för basshantering i programmet vilket gör att subwoofern inte jobbar när jag lyssnar på exempelvis Spotify. Ljudet blir extremt tråkigt på detta vis. Alternativet har funnits förut men nu är det borta och jag kan inte för mitt liv hitta en version som gör att det kommer tillbaka igen!

Har du ett likadant moderkort där det funkar så skriv vilken version av Realteks drivrutin du använder (klicka på
"i"-ikonen i programmet för att få versionsnummer.

Jag kör Windows 8.1 64-bit.

Om jag väljer alternativet "Swap Center- / Subwoofer-uteffekt" får jag förvisso subwoofern att jobba korrekt men då blir centerhögtalaren knäpptyst istället och det är inte heller precis det jag eftersträvar.......dessutom vet jag att det ska fungera då det gjort det förut.

Har markerat området, på bilden nedan, där alternativet har funnits men där det nu saknas.

Permalänk
Medlem

jag har "bass management" i mitt program, sitter med drivrutinsversionen 6.0.1.6923.
fast jag kör ju med win7 x64 också

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

Jag har ett irriterande problem. Jag har provat en del olika versioner av Realteks drivrutiner utan att hitta någon som fungerar för mig. Problemet är så att jag inte har alternativet för basshantering i programmet vilket gör att subwoofern inte jobbar när jag lyssnar på exempelvis Spotify. Ljudet blir extremt tråkigt på detta vis. Alternativet har funnits förut men nu är det borta och jag kan inte för mitt liv hitta en version som gör att det kommer tillbaka igen!

Har du ett likadant moderkort där det funkar så skriv vilken version av Realteks drivrutin du använder (klicka på
"i"-ikonen i programmet för att få versionsnummer.

Jag kör Windows 8.1 64-bit.

Om jag väljer alternativet "Swap Center- / Subwoofer-uteffekt" får jag förvisso subwoofern att jobba korrekt men då blir centerhögtalaren knäpptyst istället och det är inte heller precis det jag eftersträvar.......dessutom vet jag att det ska fungera då det gjort det förut.

Har markerat området, på bilden nedan, där alternativet har funnits men där det nu saknas.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/60904662/Realtek.png

Hade samma problem på mina gamla 5.1 hörlurar. Hur bra är högtalarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Hade samma problem på mina gamla 5.1 hörlurar. Hur bra är högtalarna?

Det är väl dom bästa? Eller hur svantesson

Visa signatur

A computer once beat me...

Permalänk
Medlem

Hur bra mina Infinity högtalare och min Yamaha sub är? Hmmm högst oklart men jag är rätt säker på att min Yamaha förstärkare skiter i vilket...
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad som menas med frågan???

Permalänk
Medlem

Tog och avinstallerade de drivrutiner som jag har och installerade 6.0.1.6923 istället och det hjälpte ändå inte! Börjar bli rejält less på det här nu...

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

Hur bra mina Infinity högtalare och min Yamaha sub är? Hmmm högst oklart men jag är rätt säker på att min Yamaha förstärkare skiter i vilket...
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad som menas med frågan???

Citera nästa gång
Jag tänkte bara på att du kanske ska köpa dig ett ljudkort ifall du har tillräckligt bra högtalare. Jag vet att det inte var din fråga, men ändå.
Jag tror helt enkelt att det integrerade ljudkortet klarar av att leverera till en subwoofer som enskild.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Citera nästa gång
Jag tänkte bara på att du kanske ska köpa dig ett ljudkort ifall du har tillräckligt bra högtalare. Jag vet att det inte var din fråga, men ändå.
Jag tror helt enkelt att det integrerade ljudkortet klarar av att leverera till en subwoofer som enskild.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja det skall inte behövas i hans fall.
MSI har verkligen kostat på ljudet i både Z87-G43 och Z87 G45.
Ljudkort kan du köpa om du har någon kontorsdator som har tvärkasst ljud inbyggt.
Men här behövs det ej.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det har ju funkat förut dessutom finns uppenbart alternativet för "pjuppi" så visst ska det gå. Tröttsamt som tusan att det inte kan fungera för mig med...
Vore intressant om det är någon annan som har alternativet och som dessutom kör Windows 8.1 x64 precis som jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Hur bra mina Infinity högtalare och min Yamaha sub är? Hmmm högst oklart men jag är rätt säker på att min Yamaha förstärkare skiter i vilket...
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad som menas med frågan???

Har du testat att skita i att köra analogt och istället kopplat ljudet optiskt?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Har du testat att skita i att köra analogt och istället kopplat ljudet optiskt?

Nej då det inte riktigt är ett alternativ då förstärkaren är såpass gammal att den inte stödjer DTS utan jag låter datorn för stå för avkodning och kör istället mot "Ext. dec." mot förstärkaren.

Permalänk
Medlem

Jag har ett CM Sirus 5.1 headset.. Riktigt 5.1, alltså.. Jag kör med USB för det är enklare att justera alla "channels" inkl. basen.. För mig så är basen ganska hög och det finns inget sätt att sänka om jag kör analogt..

Testa öppna den där "Sound Blaster Cinema" grejen och kolla om något där kan hjälpa dig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Testa öppna den där "Sound Blaster Cinema" grejen och kolla om något där kan hjälpa dig..

Det är det tyvärr inte. Har redan kollat........många gånger...

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

Det är det tyvärr inte. Har redan kollat........många gånger...

Kan man typ byta subwoofer-utgången till en front-utgång och vice versa? Jag tänkte bara om man kan på det sättet se om det är hårdvaran som brister. Annars har jag ju hört att DAC'en i det intregrerade ljudkortet inte är så bra, vilket gör att de lågfrekventa ljuden försvinner till en viss del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Nej då det inte riktigt är ett alternativ då förstärkaren är såpass gammal att den inte stödjer DTS utan jag låter datorn för stå för avkodning och kör istället mot "Ext. dec." mot förstärkaren.

Aj fasen, du kör med en gammal hederlig 90 talare kanske?
Dom och sedan 70 talarna ägde paj.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Kan man typ byta subwoofer-utgången till en front-utgång och vice versa? Jag tänkte bara om man kan på det sättet se om det är hårdvaran som brister. Annars har jag ju hört att DAC'en i det intregrerade ljudkortet inte är så bra, vilket gör att de lågfrekventa ljuden försvinner till en viss del.

Jo det funkar och då funkar subben, iofs nästan för bra, men det stora problemet är att fronten helt dör så det är snarare ännu sämre tyvärr.

Skrivet av Lifooz:

Aj fasen, du kör med en gammal hederlig 90 talare kanske?
Dom och sedan 70 talarna ägde paj.

Japp visst är det en hederlig gammal 90-talare. Tiden efter Dolby Digital men före DTS.

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

Jo det funkar och då funkar subben, iofs nästan för bra, men det stora problemet är att fronten helt dör så det är snarare ännu sämre tyvärr.

Då är det väl hårdvaran?

Permalänk
Medlem

Ställde samma fråga på MSI egna forum och fick där frågan ifall jag hade något SoundBlaster program installerat då det kunde ta bort vissa funktioner i Realtek HD Manager och efter jag avinstallerade SoundBlaster Cinema så kom alla funktioner tillbaka. Jag vet dock att jag haft båda fungerande samtidigt men antagligen slutade det att funka så fort som jag fått någon uppdatering till Realtek (vilket ju händer rätt ofta). Men jag tackar och bockar alla som hjälpt mig i denna tråd.

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

Ställde samma fråga på MSI egna forum och fick där frågan ifall jag hade något SoundBlaster program installerat då det kunde ta bort vissa funktioner i Realtek HD Manager och efter jag avinstallerade SoundBlaster Cinema så kom alla funktioner tillbaka. Jag vet dock att jag haft båda fungerande samtidigt men antagligen slutade det att funka så fort som jag fått någon uppdatering till Realtek (vilket ju händer rätt ofta). Men jag tackar och bockar alla som hjälpt mig i denna tråd.

Vad bra att det löste sig har själv aldrig fått det att fungera trots andra drivrutiner på både mitt gamla och nya Realtek-kort. Kanske var hörluren i sig, men den sög ändå, lita inte på surround-hörlurar för 700.

Nu är de skänkta, så det löste sig tillslut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Ställde samma fråga på MSI egna forum och fick där frågan ifall jag hade något SoundBlaster program installerat då det kunde ta bort vissa funktioner i Realtek HD Manager och efter jag avinstallerade SoundBlaster Cinema så kom alla funktioner tillbaka. Jag vet dock att jag haft båda fungerande samtidigt men antagligen slutade det att funka så fort som jag fått någon uppdatering till Realtek (vilket ju händer rätt ofta). Men jag tackar och bockar alla som hjälpt mig i denna tråd.

Fan vad skönt att höra att du fick bukt med ditt problem.
MSI for the Warriors.;)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

hmmm...hade världens bästa ljud på min p5q-e och köpte just detta MSI mest pga den koaxiala utgången.

Jag får inte SB Cinema igång...den kraschar direkt då jag startar win7 eller själva programmet från menyn. Jag skulle vilja testa SBC och se vad som finns där.

ännu värre att ljudförbättringar försvinner efter SBC installationen..

jag letar eftet ljudförbättringar som man hade med SOUNDMAX på p5q-e.. sorround, dynamik osv.

har mycket kvar att testa, installerade inte om win7 (funkar bra på den som jag hade p5qe)

men det är iaf trevligt att många verkar ha det här moderkortet