Permalänk
Medlem

Dags att uppdatera TV eller ej

Hej!
I nuläget har jag den här tv:n: http://www.sony.se/support/sv/product/kdl-32bx300
Jag har haft den i några år nu och när jag köpte den spelade jag endast wii på den. Nu spelar jag dock gamecube, playstation 2 och playstation 3 och kollar även ibland på blu-ray filmer. Jag funderar då på, behöver jag uppgradera till en tv med full-hd istället för HD-ready som denna är? Gör det verkligen stor skillnad på en 32" tv? För om jag köper en ny ska det va 32", har ej råd/plats med större.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

ja, du vill ha en TV med 1080p upplösning med tanke på att du kör bluray skivor.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Om du ska köra 1080p vore det ju sorgligt med allt under 42 tum om du inte sitter 2 meter från tvn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Om du ska köra 1080p vore det ju sorgligt med allt under 42 tum om du inte sitter 2 meter från tvn...

Med tanke på att han inte kan ha större pga av att hans lägenhet inte rymmer en och att hans ekonomi är begränsad så sitter han nog inte långt i från TVn precis. Och varför inte skaffa en med 1080p?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du inte sitter väldigt nära TV'n så ser du knappt någon skillnad med full-HD på en 32-tummare. Jag har en 40-tummare HD-ready (Sony) och såg inte någon skillnad på full-HD, när jag jämförde vid köpet för några år sedan. Jag hade sparat pengarna om byte till samma storlek är valet.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Limpfittz:

Med tanke på att han inte kan ha större pga av att hans lägenhet inte rymmer en och att hans ekonomi är begränsad så sitter han nog inte långt i från TVn precis. Och varför inte skaffa en med 1080p?

Han bör spara ihop till en 55. Då blir det riktig bio åtminstone för tvs mått mätt iaf och den räcker väääldigt länge.

Permalänk
Medlem

Kan bli svårt med 55 tummare... skulle kunna gå troligtvis med 42 tummare. Kommer nämligen bo på internat till hösten i ett år, så kommer ha ett ganska litet rum och kommer ha tv:n på ett skrivbord. Inget köp för ett vardagsrum alltså. Varför jag funderar på om det är värt att köpa full-hd är som någon sa här innan, har hört att skillnaden på en såpass "liten" skärm inte är så stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deefix:

Kan bli svårt med 55 tummare... skulle kunna gå troligtvis med 42 tummare. Kommer nämligen bo på internat till hösten i ett år, så kommer ha ett ganska litet rum och kommer ha tv:n på ett skrivbord. Inget köp för ett vardagsrum alltså. Varför jag funderar på om det är värt att köpa full-hd är som någon sa här innan, har hört att skillnaden på en såpass "liten" skärm inte är så stor.

Skillnaden blir inte stor nej på den storleken.
Men allt är relativt och det är jätte svårt att svara på frågan, så länge man inte vet hur nära skärmen du sitter.
Sen är det långt från bara upplösning som är "viktig" när man letar efter TV.

Sen är frågan om det är värt pengarna något helt annat, det är bara du som kan svara på det.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

På en 32 tummare så hade jag inte lagt ner mödan. Hade det varit som så att du satt på en gammal plasma från begynnelsen som körde 720p så hade jag förstått. Men den där Sonyn kommer duga alldeles utmärkt på internatet till hösten. Spara pengarna och lägg dem på öl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

På en 32 tummare så hade jag inte lagt ner mödan. Hade det varit som så att du satt på en gammal plasma från begynnelsen som körde 720p så hade jag förstått. Men den där Sonyn kommer duga alldeles utmärkt på internatet till hösten. Spara pengarna och lägg dem på öl.

This man gets my vote ^

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

På en 32 tummare så hade jag inte lagt ner mödan. Hade det varit som så att du satt på en gammal plasma från begynnelsen som körde 720p så hade jag förstått. Men den där Sonyn kommer duga alldeles utmärkt på internatet till hösten. Spara pengarna och lägg dem på öl.

Haha, okej, I will, tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Den verkar ha full HD?

Citat:

576i JA
480pJA
576pJA
1080iJA
720pJA
1080pJA (HDMI®/komponent)
24p-ingångJA (HDMI®)

https://www.sony.se/support/sv/content/cnt-specs/KDL-32BX300/list

EDIT: såg nu att upplösningen är hd ready, my bad.

Anyhow, något som är viktigare än upplösningen är svärta, responstid(om det finns "game mode") osv.
Om du skall uppgradera köp inte första bästa full hd, du kommer bli besviken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Den verkar ha full HD?

https://www.sony.se/support/sv/content/cnt-specs/KDL-32BX300/list

EDIT: såg nu att upplösningen är hd ready, my bad.

Anyhow, något som är viktigare än upplösningen är svärta, responstid(om det finns "game mode") osv.
Om du skall uppgradera köp inte första bästa full hd, du kommer bli besviken.

Okej ska ha det i åtanke när jag väl uppgraderar i framtiden, tack!

Permalänk
Medlem

Nu hittade jag dock den här tv:n http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE40F5005XXE/sa...
Och jag kanske har en som skulle kunna köpa min tv för 2000.. så det blir ungefär en tusenlapp för att uppdatera till den tv:n. Verkar som den har 100hz, jämfört med 50hz som min nuvarande tv har.. men är det värt det är fortfarande frågan..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deefix:

Nu hittade jag dock den här tv:n http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE40F5005XXE/sa...
Och jag kanske har en som skulle kunna köpa min tv för 2000.. så det blir ungefär en tusenlapp för att uppdatera till den tv:n. Verkar som den har 100hz, jämfört med 50hz som min nuvarande tv har.. men är det värt det är fortfarande frågan..?

Jag anser personligen att det är värt det för din del.
Eftersom att du kollar på Blu-ray så sätter sig 1080P verkligen till rätta.
Fixa dig valfri 42" med full hd. se dock upp för LG. Jag har haft 3st LCD/LED från dem och alla har fått gult i hörnen efter bara något halvår.
Denna verkar vara riktigt trevlig.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Denna verkar vara riktigt trevlig.

Vad är det som gör att den är bättre än den jag länkade? Denna har 50hz precis som min tv, är inte 100hz bättre då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag anser personligen att det är värt det för din del.
Eftersom att du kollar på Blu-ray så sätter sig 1080P verkligen till rätta.
Fixa dig valfri 42" med full hd. se dock upp för LG. Jag har haft 3st LCD/LED från dem och alla har fått gult i hörnen efter bara något halvår.
Denna verkar vara riktigt trevlig.

Jag tycker LG gör bra apparater. IPS-paneler med bra betraktningsvinklar och ofta rimliga priser.
Gula hörn är nog inte något jättevanligt fel, över lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av deefix:

Vad är det som gör att den är bättre än den jag länkade? Denna har 50hz precis som min tv, är inte 100hz bättre då?

Att den du kollade på har 100Hz är både sant och falskt, det är sant på det sättet att du ser det dubbla antalet bilder i förhållande till 50hz. Detta sker genom TV´ns programvara.
Det är falskt på det sättet att det aldrig blir mer än 50Hz hur mycket man än tror motsatsen, det som sker är att TV´n visar 100 bildrutor per sekund istället för 50.
varranan bildruta är alltså fake.

Skrivet av Zero Cool:

Jag tycker LG gör bra apparater. IPS-paneler med bra betraktningsvinklar och ofta rimliga priser.
Gula hörn är nog inte något jättevanligt fel, över lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet inte huruvida det är vanligt eller ej. Men det är bara LG´s apparater som i min ägo har visat detta.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Att den du kollade på har 100Hz är både sant och falskt, det är sant på det sättet att du ser det dubbla antalet bilder i förhållande till 50hz. Detta sker genom TV´ns programvara.
Det är falskt på det sättet att det aldrig blir mer än 50Hz hur mycket man än tror motsatsen, det som sker är att TV´n visar 100 bildrutor per sekund istället för 50.
varranan bildruta är alltså fake.

Hur är det med spel som jag märkt t.ex. på gamecube där de frågar om din tv stödjer 60hz? Väljer alltid 50hz eftersom, ja, det är det enda jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deefix:

Hur är det med spel som jag märkt t.ex. på gamecube där de frågar om din tv stödjer 60hz? Väljer alltid 50hz eftersom, ja, det är det enda jag har.

I det fallet är det korrekt att välja 50Hz, även om du väljer 60Hz så kommer bara din spelkonsol att ansträngas mer då den skickar 60Hz till en enhet som bara klarar 50Hz.
Med andra ord så "dör" dom 10 extra Hz-en oavsett.
Så det var det jag menade på med TV´n som kunde visa 100Hz, det blir alltså 50 äkta och 50 fake per sekund.
Detta är helt onödigt, och det sägs att dom som har mest nytta av det, är dom som kollar på t.ex fotboll.
Detta är dock svårt för mig att få in i huvudet, då dom fortfarande bara får 50 äkta Hz.
Det ivrigaste jag har sett var en TV som hade 2000Hz, men det kan ju inte ens vara kul att se på en sådan TV.

EDIT: Jag vet att det är över din budget och det är verkligen synd. Men TV´n som jag tror hade passat dig perfekt även i studentrummet är en 50" plasma.
Det låter stort, men blir inte så jäkla stort när man väl har den framför sig.
Jag hade en 50" inne på mitt studentrum, och den blev hela klassens film-TV:P då alla andra hade 14-20".
Vill du köra på redan bestämd väg så är den Panasonic-LED TV´n jag länkade i inlägg #15 helt perfekt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Vill du köra på redan bestämd väg så är den Panasonic-LED TV´n jag länkade i inlägg #15 helt perfekt.

Okej, men vad är det som gör att den är så bra? Är riktigt dålig när det kommer till märken och ja.. allt som har med tv att göra. Så jag har svårt att se skillnaden på vad som är en bra tv och vad som är en dålig, genom att läsa genom specsen på tv:n. Så en förklaring varför just den är perfekt hade gjort gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Jag tycker LG gör bra apparater. IPS-paneler med bra betraktningsvinklar och ofta rimliga priser.
Gula hörn är nog inte något jättevanligt fel, över lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Har LG också Ips paneler på sina tv apparater? Jag söker just nu 46 tum 1080p tv med ips panel men har endast hittat några Panasonic med ips. Tycker det är svårt att få reda på vilken slags panel det är när man kollar runt.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuzu:

Har LG också Ips paneler på sina tv apparater? Jag söker just nu 46 tum 1080p tv med ips panel men har endast hittat några Panasonic med ips. Tycker det är svårt att få reda på vilken slags panel det är när man kollar runt.

Vad jag läst mig till i tester i hemmabiotidningar så verkar det som att LG kör med IPS rakt igenom. Åtminstone poängteras det att betraktningsvinklarna är bättre än på exempelvis Samsungs apparater.
Det kan ju vara så att det gäller "top of the line"-modellerna eftersom det oftast är de som testas, men jag vill minnas att jag sett samma språkbruk vid tester i de lite lägre prisklasserna också.

LGs paneler

Där kan du till exempel se alla 55tums paneler de för närvarande tillverkar. Klicka på var och en och läs specifikationerna, jag kollade 4 slumpmässigt utvalda och de hade IPS alla 4.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av deefix:

Okej, men vad är det som gör att den är så bra? Är riktigt dålig när det kommer till märken och ja.. allt som har med tv att göra. Så jag har svårt att se skillnaden på vad som är en bra tv och vad som är en dålig, genom att läsa genom specsen på tv:n. Så en förklaring varför just den är perfekt hade gjort gott!

Panasonic är världsledande på plasma-TV´s även om dom kommer att sluta med dessa nu.
Deras skicklighet verkar smitta av sig, för jag var på skoj inne och kollade på några LED TV´s från Panasonic, och jämförde dom sida vid sida med enheter från LG och Samsung. Enligt mitt tycke så vann Panasonic ganska stort, jag hade personligen avaktiverat samtliga "bildförbättringsfunktioner" på alla apparaterna, men skillnaden mellan dom stod utan minsta tvek till Panasonic´s fördel.
Lite märkligt att just LG och Samsung i princip snart är det enda som säljs, förutom några budgetmärken på varuhus som t.ex Elgiganten Media Markt osv.

Skrivet av Wuzu:

Har LG också Ips paneler på sina tv apparater? Jag söker just nu 46 tum 1080p tv med ips panel men har endast hittat några Panasonic med ips. Tycker det är svårt att få reda på vilken slags panel det är när man kollar runt.

Jag har också kollat för att ta reda på det i ditt ställe, men hittade inga från andra märken.
Så det verkar vara Panasonic som gäller för din del.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/