*SÖKES* 120hz+ skärm med bra färgar/lågt input lag. Budget: 5-10k

Permalänk

*SÖKES* 120hz+ skärm med bra färgar/lågt input lag. Budget: 5-10k

Tja, jag är ny här hjääääälp!

(budget 5000<)

1. Intro
Så, jag behöver tips på bra skärmar. Ja, ja, jag kommer med det tekniska kraven i paragraf två.
I sin korthet: finns det en skärm som kombinerar bättre än Samsung SA950? DVS jag
vill inte ha separat gaming skärm, som suger på allt utom gaming.

  • Jag kan även tänka mig att köpa två skärmar... om de verkligen är nischade, och gör sin grej.

2. TEC

  • "20 - "30

  • 120hz+

  • 90%+ srgb gamut

  • low input lag

  • color accuracy and reproduction

bonus:

  • [I]LightBoost

  • strobed

  • adobe rgb

  • pro rgb[/I]

Förtydligad rubrik
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lju$mörd4r3n:

Tja, jag är ny här hjääääälp!

(budget 5000<)

1. Intro
Så, jag behöver tips på bra skärmar. Ja, ja, jag kommer med det tekniska kraven i paragraf två.
I sin korthet: finns det en skärm som kombinerar bättre än Samsung SA950? DVS jag
vill inte ha separat gaming skärm, som suger på allt utom gaming.

  • Jag kan även tänka mig att köpa två skärmar... om de verkligen är nischade, och gör sin grej.

2. TEC

  • "20 - "30

  • 120hz+

  • 90%+ srgb gamut

  • low input lag

  • color accuracy and reproduction

bonus:

  • [I]LightBoost

  • strobed

  • adobe rgb

  • pro rgb[/I]

Du får inte "color accuracy" och en 120 hz skärm i samma, sen om du eventuellt kan köpa två skärmar så ska du nog kolla på en TN 120 hz skärm och en med ips.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk

Tack för svaret Trizones.

Jag antog så, det lutar redan åt att jag gör en ny budget. 5 000< gaming monitor och 10 000< ips. Jag skulle föredra 1 riktig bra skärm, dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lju$mörd4r3n:

Tack för svaret Trizones.

Jag antog så, det lutar redan åt att jag gör en ny budget. 5 000< gaming monitor och 10 000< ips. Jag skulle föredra 1 riktig bra skärm, dock.

Jo haha vem skulle inte vilja ha det så? Egentligen tro jag inte att du behöver lägga så mycket pengar på en gaming skärm typ en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2427458 borde duga fint. Och som bildarbetar skärm så är jag iförsig inget proffs men typ Asus Pb eller Pa serie, eller kanske en Dell skärm av något slag. Men som sagt så är jag inget proffs på den delen, finns säkert någon bättre som kan rekommendera något.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lju$mörd4r3n:

Tack för svaret Trizones.

Jag antog så, det lutar redan åt att jag gör en ny budget. 5 000< gaming monitor och 10 000< ips. Jag skulle föredra 1 riktig bra skärm, dock.

Hade nog kört med en BenQXL2420Z som gamingskärm, kör man 1080p så är imo 24" smärtgränsen, 1080p på 27" ser förjävligt ut. Och sen Asus PB278Q som andra skärm, 99.5% sRGB osv. Imo väldigt prisvärd, men har du budget upp till 10k så kan du absolut få en bättre men behöver du det? Ska man betala mer så är det mer för att 10bit osv om man kan utnyttja det eller för 4k osv. Vill du ha högre upplösning på gamingskärmen hade jag nog väntat på http://www.sweclockers.com/nyhet/18121-asus-tillkannager-rog-...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2442872
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1387727

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lju$mörd4r3n:

Tack för svaret Trizones.

Jag antog så, det lutar redan åt att jag gör en ny budget. 5 000< gaming monitor och 10 000< ips. Jag skulle föredra 1 riktig bra skärm, dock.

Du menar <5000 kr och <10000 kr, va (mindre än)?

Alltid bäst att fråga när folk skriver saker på konstiga/felaktiga sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Ska du ha en bra skärm med 1 miljard perfekta färger, 30", hårdvarukalibrering, Adobe RGB och totalt flimmerfri så är en NEC PA301W något att titta på. Ca 20.000 kr. Glöm inte ett grafikkort för 15.000 kr för att kunna återge 1 miljard färger.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Jag ska kolla på dem, tack igen Trizones och
sKRUVARN
OldComputer: (jag har ett bra grafikkort redan, tack, det andra är värt att kolla)

  • Det blir att gå och testa en massa skärmar ser jag xD. Aja, det är oundvikligt.

Skrivet av hoski:

Du menar <5000 kr och <10000 kr, va (mindre än)?

Alltid bäst att fråga när folk skriver saker på konstiga/felaktiga sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Ska man vara petig så menar jag: <5 000 SEK och <10 000 SEK (då är vi även internationella).

Permalänk
Hjälpsam

Det finns en skärm på marknaden som kommer i närheten av dina krav. Eizo Foris 2421.

+ 120Hz med lightboost/strobe (de kallar det 240Hz)
+ VA panel med bra färgåtergivning
- Behöver kalibreras för att få korrekta värden

http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2318235

Enda valet jag känner till för att komma så nära dina behov i en skärm. Komplettera med en kalibrator och kalibrera ett par tre olika profiler, tex gaming, web/desktop, photo.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

http://www.sweclockers.com/recension/17817-eizo-foris-fg2421-...

Denna skärmen ska ju ha nära proffsfärger och jättebra kontrast, ifall man sitter rakt frammifrån

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Forisen var min första tanke också med den kravspecen.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad, rubrik ändrad*

Flyttat tråden till "Skärmar och tv-apparater där du lär få bättre svar. Dessutom justerat rubriken åt dig. En beskrivande rubrik ger bättre respons och ett mer lättnavigerat forum.

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Tack för alla svaren! Eizo Foris 2421 hade jag totalmissat.

Det känns som om jag har fått tillräckligt med information.
Tråden kan låsas.

/Lju$mörd4r3n