Steam Machines försenas till 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det tråkiga är, jag tror att många (inkl mig) inte hade brytt sig om HL3 hade varit hyfsat med effekter. Utan vi faktiskt gillar spelserien, konceptet och storyn.

Ang konsolen så var det väl det många hoppats på skulle komma med just den konsolen, som ett dragplåster.
Men 2015 är så pass långt bort att alternativ och hela iden riskerar att hamna på IS i folket som fortfarande är intresserad.

nu tror jag snarare det är just effekter de väntar in, och därmed en timing för att rejält AAA ska bli hållbart. och det kan antagligen innefatta andra plattformar för att finansierara det hela.

nå, det har dröjt långt mellan uppföljare förr. men troligen är det nog vid det här laget klokt att i samband med fortsättningen släppa nån polerad "HL Trilogy SE" som primer för de nytillkomna, den gamla basen kan man ev som du säger inte förlita sig på enbart.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AndreaX:

riktigt inpiskade PC-spelare borde iof finna övergången från WASD till en separerad D ganska enkel. men det är nog inte dem som kontrollen riktar sig mot nej. det optimala tycker jag åas hade varit att bygga in en digital D-padda under båda eller endera "analog"-plattor. mekaniskt krångligare och dyrare såklart, men.

ja, ändläget är ju lättlöst med en kant. trögheten däremot, utöver det simulerade, vill man inte ändå ha den så konstant som möjligt? PS4 har väll även gått mot en lite mindre tröghet om jag inte minns galet. men helt konstant kan ju en mekanisk fjädring inte bli, vilket är ett litet negativt drag när man tex ska följa ett rörlig mål med sikte osv. åas är det positivt för att mer likna känslan vid att svänga tex en bilratt, så inget odelat positivt eller negativt med saken.

är nog klokt i vanlig ordning då inget blir perfekt, men som jag ser det har lösningen iaf möjligen några riktigt bra egenskaper utöver de primära. 1. mer flexibilitet med utväxling för olika speltyper. 2. möjlighet till 0 vandrande inmatning trots 0 dödzon. 3. samt, ingen risk för försämrad mekanisk funktionalitet, vilket påverkar punkt 2 i än högre grad annars.

En kant är ändå inte lika tydligt då det ska stoppa rörelsen. Det får ju inte hända att du glider av. Hur tolkar spelet det? Simulerar den en spak och centrerar eller stannar den där du gled av? Det är ju rätt skönt med visst motstånd i spaken och det är lättare att hitta centrum och det ökar helt klart precisionen. Det finns en anledning till att fokusringen på kameraobjektiv är dämpade för att ge ett visst motstånd. Billiga objektiv saknar ofta det och det gör det mycket jobbigare att fokusera. Ska bli intressant att se hur de löser det där med att hitta mitten utan att det flackar runt så mycket. Med viss skillnad i motstånd får du också en viss känsla för var du är.

Försämrad mekanisk kvalité är ju något som alla som spelat Nintendo 64 känner till. Spaken där tappade ju helt fjädringen efter ett tag. Fast det var relativt enkelt att lösa själv. Så det går ju att lösa om man designar handkontrollen smart så det är enkelt att byta delar. Det skulle öppna för en intressant modifieringsmarknad också. Trejdepartsknappar med olika känsla? Det finns ju enorma mängder olika reservdelar till konsolerna idag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Mer intressant om SteamOS släpps som planerat eller inte imo, någon som hört något om det?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marmut:

Mer intressant om SteamOS släpps som planerat eller inte imo, någon som hört något om det?

http://store.steampowered.com/steamos/

Jag hittar lite motstridig information. Valve själva säger beta medan andra stället säger att det är släppt. Finns i alla fall att ladda ner från länken om du vill testa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Vem bryr sig, kommer floppa så j*vla hårt ändå

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Jag förstår peaken till Microsoft, men vad har Sony gjort som inte var nåt vidare tycker du?

Han trollar bara, det är orimligt att han ett företag släpper en produkt efter att konsumenterna är nöjda med den. Hur ska dom vara nöjda om den aldrig släpps och konsumenterna får testa dom?

Ms/sony/nintendo har flera konsoler bakom sig och det är så dom lär sig släppa bättre produkter. Genom att använde feedback för nuvarande konsol gör dom nästa konsol bättre i enlighet med feedbacken.

För övrigt är det föga förvånande att Valve släppt ännu ett vaporware... Valve vad sägs om att släppa spel istället för att leka tjänstleverantör?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Skrivet av nilox:

Jag skulle tippa på att få deras kontroller att fungera bra med VR-headset är en av orsakerna till att de skjuter fram det hela. Valve verkar vara fullt medvetna om hur stort VR kommer bli

Jösses vad jag hoppas du har rätt. 3D headsets kommer att revolutionera gaming, och en bra implementation på Steam machines skulle kraftigt öka chansen att de besegrar konkurrenterna.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

En kant är ändå inte lika tydligt då det ska stoppa rörelsen. Det får ju inte hända att du glider av. Hur tolkar spelet det? Simulerar den en spak och centrerar eller stannar den där du gled av? Det är ju rätt skönt med visst motstånd i spaken och det är lättare att hitta centrum och det ökar helt klart precisionen. Det finns en anledning till att fokusringen på kameraobjektiv är dämpade för att ge ett visst motstånd. Billiga objektiv saknar ofta det och det gör det mycket jobbigare att fokusera. Ska bli intressant att se hur de löser det där med att hitta mitten utan att det flackar runt så mycket. Med viss skillnad i motstånd får du också en viss känsla för var du är.

Försämrad mekanisk kvalité är ju något som alla som spelat Nintendo 64 känner till. Spaken där tappade ju helt fjädringen efter ett tag. Fast det var relativt enkelt att lösa själv. Så det går ju att lösa om man designar handkontrollen smart så det är enkelt att byta delar. Det skulle öppna för en intressant modifieringsmarknad också. Trejdepartsknappar med olika känsla? Det finns ju enorma mängder olika reservdelar till konsolerna idag.

grejen är att det är upp till anpassning. ett spel som simulerar pinne återgår till ringen i mitten, ett som simulerar trackball (eller en flygjoystick tex) kommer fortsätta mata riktning tills du "rullar" tillbaka till noll själv. en tredje modell är "Wacom"-inmatning, där du trycker på plattan hamnar pinnen direkt så då blir det snabb respons, och motverkar tillfälliga tapp ev. det är högst troligt mindre taktilt som du säger men all denna flexibilitetn medger en del fördelar som kanske väger upp en del åtminstone. kanske inte. jag har aldrig ägnat mig åt nån actionfotografering, men jag antar att det låter logiskt iaf, segheten motverkar ryckiga handrörelser styrda av hjärnans snabbare bildhantering än motorikenprocessorn är anpassad för eller nått.

jag menade inte riktigt så utan byte av plats på tex plattorna som standard, och kanske även knapparna med dem. det finns såna kontroller även om de är hiskligt dyra. men visst, den modellen skulle ju även öppna upp för anpassningar från extern produktion.

Skrivet av Zotamedu:

http://store.steampowered.com/steamos/

Jag hittar lite motstridig information. Valve själva säger beta medan andra stället säger att det är släppt. Finns i alla fall att ladda ner från länken om du vill testa.

jag tror folk antagligen blandar ihop klienten med OS. det senare är beta men inte det förra.

frågan är om det var så smart att slå på trumman för hårdvaror så långt innan systemet är klart. det var mycket boxprototyper ett tag, men nu.

Skrivet av Mirialia:

Han trollar bara, det är orimligt att han ett företag släpper en produkt efter att konsumenterna är nöjda med den.
Hur ska dom vara nöjda om den aldrig släpps och konsumenterna får testa dom?

För övrigt är det föga förvånande att Valve släppt ännu ett vaporware... Valve vad sägs om att släppa spel istället för att leka tjänstleverantör?

det är ju inte vaporware innan det aldrig är släppt heller åas, på tal om.

men är det nått som passar för att släppa vaporware så är det väll Valve..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

det är ju inte vaporware innan det aldrig är släppt heller åas, på tal om.

men är det nått som passar för att släppa vaporware så är det väll Valve..

Auch får se mig slagen. 😇😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

ang kontrollen så måste de först och främst sätta dit analoga avtryckare på axlarna, känslan i bara knappar håller inte idag, ch särskilt inte i de speltyper som garanterat kommer bli vanligast på den maskinen. jag tror även det vore bra att byta den ena styrplattan mot en styrpinne. helst med möjligheten att byta plats på dem, eller kanske tom kunna välja att sätta dit en till eller rent av ha två pinnar istället. den nya designen med symmetrisk BAXY / D är dock smart, vilket såklart måste fullföljas om man ändrar som jag spekulerar.

Håller med fullt ut!
Kontrollen skulle nästan garanterat bli bättre om den hade en styrspak, men jag tror inte nödvändigtvis att den skulle bli bättre med två spakar.

Spaken skulle placeras på vänster sida och användas primärt till rörelse i spel med första eller tredjepersons perspektiv, medan plattan styr kameran/siktet. Då skulle du få ett mer precision i siktet och taktil rörelse i samma paket.
Det låter verkligen som en vinnande kombination i mitt tycke.

Är du säker på att de inte har analoga avtryckare på axlarna? De ser ju ut som att de skulle vara det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AndreaX:

grejen är att det är upp till anpassning. ett spel som simulerar pinne återgår till ringen i mitten, ett som simulerar trackball (eller en flygjoystick tex) kommer fortsätta mata riktning tills du "rullar" tillbaka till noll själv. en tredje modell är "Wacom"-inmatning, där du trycker på plattan hamnar pinnen direkt så då blir det snabb respons, och motverkar tillfälliga tapp ev. det är högst troligt mindre taktilt som du säger men all denna flexibilitetn medger en del fördelar som kanske väger upp en del åtminstone. kanske inte. jag har aldrig ägnat mig åt nån actionfotografering, men jag antar att det låter logiskt iaf, segheten motverkar ryckiga handrörelser styrda av hjärnans snabbare bildhantering än motorikenprocessorn är anpassad för eller nått.

jag menade inte riktigt så utan byte av plats på tex plattorna som standard, och kanske även knapparna med dem. det finns såna kontroller även om de är hiskligt dyra. men visst, den modellen skulle ju även öppna upp för anpassningar från extern produktion.

Fast om du simulerar en styrspak som centreras så vill du fortfarande aldrig riskera att man tappar den av misstag.

Motståndet gör det mycket lättare att fokusera då rörelserna blir mjukare. Vad jag har hört av de som testat senaste versionen av handkontrollen så fungerar de rätt bra men de är inte lika exakta som spakar. Fast det kanske är en kalibreringsfråga som de kan lösa och jag mest sitter och är bitter och bakåtsträvande.

Det är svårt att inte vara tveksam till att byta ut ett så inarbetat koncept men samtidigt vill jag verkligen att det fungerar så bra som Valve påstår. Jag hoppas att jag får möjlighet att leka lite med en kontroll sen när den är färdig. Annars får jag väl helt enkelt köpa mig en.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har inte förstått detta. Varför är det så viktigt med en egen handkontroll?

Kan de inte göra så att vanliga kontrollers som finns idag ifrån Logitech, Microsoft, Sony fungerar med SteamOS istället?

På det sättet så kan de släppa Steam-boxarna idag, och sedan släppa sin egen kontroll om något år när den är klar (om det verkligen är så viktigt som sagt)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av martinot:

Har inte förstått detta. Varför är det så viktigt med en egen handkontroll?

Kan de inte göra så att vanliga kontrollers som finns idag ifrån Logitech, Microsoft, Sony fungerar med SteamOS istället?

På det sättet så kan de släppa Steam-boxarna idag, och sedan släppa sin egen kontroll om något år när den är klar (om det verkligen är så viktigt som sagt)?

För att Valve hade en vision om att de kan göra en mer mångsidig handkontroll som med hjälp av touchplattorna ska kunna gå att använda i alla spel hjälpligt. De befintliga handkontrollerna kräver att spelet är designat för handkontroll från början. Valve vill göra något som även skulle gå att använda i andra spel. Kanske inte lika bra som mus och tangentbord än ändå nå en nivå där det faktiskt är användbart. Det finns en hel del spel som är anpassade för handkontroll på Steam men det är bara vissa genrer. Försök spela RTS eller 4X med handkontroll så får du se hur bra det går.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24