har datorn lyckats grilla tvn på något sätt?

Permalänk
Medlem

har datorn lyckats grilla tvn på något sätt?

Ännu en gång söker jag de vise männens teorier om vad som är fel

så här är det:
jag fick ett ryck och skulle börja snickra ihop en htpc/lättare speldator som skulle vara dedikerad till tvn

delarna är:
asus p7p55d
geforce 210
fractal design tesla 650w
HAF XB chassi
i5 750 2.66ghz
160+500gb HDD
standard antal fläktar

detta sitter helt för sig direkt från nätagget till ett jordat uttag

tvn är en ("random") philips 42" LCD-TV med några år på nacken, denna var/är inkopplad via en HMDI>DVI-sladd till ovanstående dator, samt till ett 5.1-ljudsystem.... kontakten in i uttaget är ett "standard-smal-kontakt", ojordat, men uttaget är jordat... dock så har själva AC-sladden inga jordningsfästen så att säga

vi hade det inkopplat så igår och kikade på två avsnitt vikings + installerade windows på burken med tvn som skärm, allt frid och fröjd... var igång med denna setup i ca ~4 timmar

idag så bestämde jag mig för att uppdatera lite saker på det nyistallerade windowset, sagt och gjort, går in på dator med tvn som skärm, uppdaterar en del drivrutiner, till grafikkortet också... stänger av tvn och lämnar hemmet medan installationen får slutföras på datorn, allt hela tiden inkopplat till tvn men avstängt

märker att tvn tappar kontakten med dator, det flimrar blått då tvn inte får någon signal... tänker att detta är normalt eftersom även min datorskärm flimrar till till svart när jag uppdaterar drivrutinerna på denna

nu när jag kom hem efter en 14 timmars-uppsatsskrivningssittning så startar dock inte tvn, alls! inga som helst tecken på att den lever eller har gjort det

när jag drar in och ut AC-kontakten/strömsladden till tvn så sprakar det från kontakten när den är inkopplad i väggen samtidigt.. så strömmen finns uppenbarligen där, men inget annat händer alls, stendöd

kollat runt lite och en del spekulerar i att det kan vara för att "smalkontakten" mellan tvn och väggen är ojordad, kan det vara så att datorn lyckats grilla tvn med överbliven ström...?

jag är rätt så skitdålig på elfel, så tar gärna emot funderingar om vad som är fel!

Tack

*Något rätt lustigt innan är att dagen innan detta händer så dog dammsugaren när den var inkopplat i ett av uttagen i närheten av det uttaget tvn är/var inkopplad i.... använde dammsugaren den ena minuten och nästa minut var den död, utan någon som helst reaktion när man trycker på knappen, bokstavligen

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på vad som hände dammsugaren och nu TVn så är prioritet ETT att ta dit en elektriker som undersöker kopplingarna. Får man PEN-bortfall/glapp i centralen (från t ex åsknedslag) kan strömmen gå bakvägen och ge 400V i uttagen. Väldigt obra. Har du haft blinkande lampor?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kan vara fel på vägguttaget. Den kanske ger mer ström en vad den brukar ge. Och då går sakerna sönder.(är 11år så har troligen fel men bara en teori)

Permalänk
Medlem

Senaste rönen här ifrån: svärfar påstår att det är för många mojänger inkopplade, dvs 5.1-systemet, dvdspelare, tv och dator igång samtidigt... som skulle ha kortslutit något av det och haft sönder det...? Dammsugaren dog dock innan allt var ikopplat, då var tv och ljudsystemet i

Kan tilläggas att vi bor i hyresrätt, lägenhet, byggår 2006ish

Vi har inte haft blinkande lampor vad jag märkt, inte så mycket tänt vid denna årstid dock

Permalänk
Hedersmedlem

Har du för mycket inkopplat så går säkringen, inget annat händer. Som jag redan nämnde i förra inlägget, åska nyligen? PEN-bortfall kan givetvis också bero på slarvig montering i centralen och som nu glappat upp. Personligen hade jag alltså fått detta undersökt direkt om flera saker går sönder efter varandra på oförklarliga sätt. Fungerar andra saker i samma uttag är det dock inte speciellt sannolikt att detta är felet eftersom de flesta normala apparater inte gillar 400V.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Har du för mycket inkopplat så går säkringen, inget annat händer. Som jag redan nämnde i förra inlägget, åska nyligen? PEN-bortfall kan givetvis också bero på slarvig montering i centralen och som nu glappat upp. Personligen hade jag alltså fått detta undersökt direkt om flera saker går sönder efter varandra på oförklarliga sätt.

Det var det jag tänkte... hände innan när jag kopplade in två stationära i en grendosa. .. men då var båda jordade, tänkte om det har något med det att göra..? Fast dammsugaren var iofs jordad. ,,
Nä det har nog inte åskat här på 3 veckor minst.. Jönköping

Jag ska ta kontakt med hyresvärden senare idag så får jag se vad de säger då?

Tack för svar ni båda!

Permalänk
Hedersmedlem

Uteslut bara att det inte är en lågkvalitets grendosa som glappar och gör att dammsugaren inte startar eller glappar så att TVn inte får ström ordentligt. Sakerna går inte sönder pga det, men kan som sagt få instabil försörjning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Senaste rönen här ifrån: svärfar påstår att det är för många mojänger inkopplade, dvs 5.1-systemet, dvdspelare, tv och dator igång samtidigt... som skulle ha kortslutit något av det och haft sönder det...? Dammsugaren dog dock innan allt var ikopplat, då var tv och ljudsystemet i

Kan tilläggas att vi bor i hyresrätt, lägenhet, byggår 2006ish

Vi har inte haft blinkande lampor vad jag märkt, inte så mycket tänt vid denna årstid dock

Du kan koppla hur mycket du vill sålänge du inte belastar uttaget mer än vad det är säkrat för , oftast 6 eller 10 amp säkring.

Själv har jag dig box , blueray , ps3 , nätverks switch ,dune media spelare, 7 kanals reciver , 2st slutsteg , tv, par lampor , projector , 2 st subbasar o lite smått på en o samma säkring i mitt bio hemma rum.

O det fungerar helt perfekt , dock så ligger jag väldigtnära 10amp men det håller

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Uteslut bara att det inte är en lågkvalitets grendosa som glappar och gör att dammsugaren inte startar eller glappar så att TVn inte får ström ordentligt. Sakerna går inte sönder pga det, men kan som sagt få instabil försörjning.

Dammsugaren var inkopplad direkt in i väggen, Tv:n och ljudet i grendosa till väggen och datorn rakt i väggen i ett annat uttag... skumt är det!

Nu blir det lite konsumenträtt detta, men kan man inte få ut detta på ens hemförsäkring ? Eller ska hyresvärden stå för detta ifall det visar sig att det inte är en galen slump att de gick sönder samtidigt?
Eller får man bita i äpplet bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Dammsugaren var inkopplad direkt in i väggen, Tv:n och ljudet i grendosa till väggen och datorn rakt i väggen i ett annat uttag... skumt är det!

Nu blir det lite konsumenträtt detta, men kan man inte få ut detta på ens hemförsäkring ? Eller ska hyresvärden stå för detta ifall det visar sig att det inte är en galen slump att de gick sönder samtidigt?
Eller får man bita i äpplet bara?

Du skulle väl kunna ta det på din hemförsäkring. Eller drulle ifall du har det. Ring försäkringsbolaget och hör med dom.
Gissningsvis lär väl TV:n s värde vara väldigt lågt värderat, och det kanske inte är värt att lägga X tusen i försäkringspengar, för en i samma segment.

Dvs. ifall självrisken är 2000 kr och TV:ns värde är 800 kr.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan finnas en potentialskillnad mellan tv och dator som kan ge problem eftersom tvn kan vara jordad via antennen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Prova TV:n i ett annat uttag som Du vet fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Prova TV:n i ett annat uttag som Du vet fungerar.

gjort, den är död!

Skrivet av mrqaffe:

Det kan finnas en potentialskillnad mellan tv och dator som kan ge problem eftersom tvn kan vara jordad via antennen.

mmhm, så vad kan man göra? hjälper det med något annat än ett dvi>hdmi-uttag? knappast?

Skrivet av EyeNEye:

Du skulle väl kunna ta det på din hemförsäkring. Eller drulle ifall du har det. Ring försäkringsbolaget och hör med dom.
Gissningsvis lär väl TV:n s värde vara väldigt lågt värderat, och det kanske inte är värt att lägga X tusen i försäkringspengar, för en i samma segment.

Dvs. ifall självrisken är 2000 kr och TV:ns värde är 800 kr.

därför jag börjar ifrågasätta hur mycket försäkringsbolag egentligen är bluff och båg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lindell90:

gjort, den är död!

mmhm, så vad kan man göra? hjälper det med något annat än ett dvi>hdmi-uttag? knappast?

Skaffar http://www.digitaltvexperten.se/artikel.php?k=1091&p=2439 eller motsvarande.

Dock väldigt osannolikt att den typen av potentialskillnader lyckas döda hela TVn. Skada portar vid inkoppling med strömmen på ja, men tvärdöd? Inte vanligt vad jag sett iaf.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Skaffar http://www.digitaltvexperten.se/artikel.php?k=1091&p=2439 eller motsvarande.

Dock väldigt osannolikt att den typen av potentialskillnader lyckas döda hela TVn. Skada portar vid inkoppling med strömmen på ja, men tvärdöd? Inte vanligt vad jag sett iaf.

antar att du är elektriker av något slag då?
kanske är värt att lägga ner 250 spänn på en sådan metallsak då... finns det chans att man kan öppna tvn och byta ut något tror du för att få den att fungera igen?... det kanske inte är lika konstruerat som en dator, iofs..

Skrivet av MultiMan:

Har du för mycket inkopplat så går säkringen, inget annat händer. Som jag redan nämnde i förra inlägget, åska nyligen? PEN-bortfall kan givetvis också bero på slarvig montering i centralen och som nu glappat upp. Personligen hade jag alltså fått detta undersökt direkt om flera saker går sönder efter varandra på oförklarliga sätt. Fungerar andra saker i samma uttag är det dock inte speciellt sannolikt att detta är felet eftersom de flesta normala apparater inte gillar 400V.

det är isåfall inget tillfälligt problem som slår till i en halv sekund? för andra saker såsom annan dator/mobilladdare/lampor funkar i uttagen.. är det alltså ständigt 400v i uttaget ifall det vore problemet?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du ett jordfel så kan spänningen variera beroende på vad som är igång men mät om det är så, det är enklast och man slipper gissa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du ett jordfel så kan spänningen variera beroende på vad som är igång men mät om det är så, det är enklast och man slipper gissa.

hur ska man veta om man har jordfel då? behöver man köpa en elmätare på clas ohlsons för hundralappar/tusenlappen?
det går inte att kolla på elmätaren right?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lindell90:

hur ska man veta om man har jordfel då? behöver man köpa en elmätare på clas ohlsons för hundralappar/tusenlappen?
det går inte att kolla på elmätaren right?

Det enda du bör göra själv är att mäta nätspänningen, har du jordfel så ska du inte hålla på med det själv utan låta en elektriker ta hand om det. Ett instrument som kan mäta minst 400v ac fungerar för att kolla vad som finns i vägguttagen och en sån mätare kan vara bra att ha för att kolla el i hemmet, de verkar kosta från 200kr på Clas Ohlsson och dyrare instrument behöver du förmodligen inte om du inte ska hålla på med elektronik som hobby.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lindell90:

Senaste rönen här ifrån: svärfar påstår att det är för många mojänger inkopplade, dvs 5.1-systemet, dvdspelare, tv och dator igång samtidigt... som skulle ha kortslutit något av det och haft sönder det...? Dammsugaren dog dock innan allt var ikopplat, då var tv och ljudsystemet i

Kan tilläggas att vi bor i hyresrätt, lägenhet, byggår 2006ish

Vi har inte haft blinkande lampor vad jag märkt, inte så mycket tänt vid denna årstid dock

Sitter man med något si så där modernt proppskåp så ska huvudsäkringen gå långt innan något tar skada. Så att man kopplar in för mycket elektronik ska inte leda mer än till att ev. huvudsäkringen går.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds