Asus och MSI Geforce GTX 760 ITX

Permalänk
Melding Plague

Asus och MSI Geforce GTX 760 ITX

Små och förhållandevis kraftfulla grafikkort ger nya möjligheter med formfaktorn Mini ITX. SweClockers testar två uppmärksammade Geforce GTX 760 från Asus och MSI.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Finally...

Permalänk
Medlem

Nice! Förstår dock inte riktigt varför ni bara körde 1440p med överklockningen? Känns inte så troligt att man kommer spela speciellt många spel i den upplösningen med detta kort? Angående tickljdet, gjorde ni någon närmare efterforskning i det? Var det konstant? Bara vid vissa varvtal?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Så gulligt :3

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Nice! Förstår dock inte riktigt varför ni bara körde 1440p med överklockningen? Känns inte så troligt att man kommer spela speciellt många spel i den upplösningen med detta kort? Angående tickljdet, gjorde ni någon närmare efterforskning i det? Var det konstant? Bara vid vissa varvtal?

Varför inte? Är deftinitivt den upplösningen jag skulle spela i.

Permalänk

Trevligt! Detta ska jag läsa sen. Hade varit skoj med en liten men kraftfull m-ITX låda.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

För övrigt, vad är egentligen poängen med ett sånt här litet kort? Jag menar, jag älskar idén i och med att det är litet, men i de flesta mITX-lådor får man plats med ett fullstort GTX760 ändå, och det här kortet är ändå för stort för att få plats i pyttesmå burkar.

Har svårt att hitta ett användningsområde, kort och gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

För övrigt, vad är egentligen poängen med ett sånt här litet kort? Jag menar, jag älskar idén i och med att det är litet, men i de flesta mITX-lådor får man plats med ett fullstort GTX760 ändå, och det här kortet är ändå för stort för att få plats i pyttesmå burkar.

Har svårt att hitta ett användningsområde, kort och gott.

http://www.coolermaster.com/case/mini-itx-elite-series/elite1...

om man har ett sådant chassi är nog de här grafikkorten jättetrevliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

För övrigt, vad är egentligen poängen med ett sånt här litet kort? Jag menar, jag älskar idén i och med att det är litet, men i de flesta mITX-lådor får man plats med ett fullstort GTX760 ändå, och det här kortet är ändå för stort för att få plats i pyttesmå burkar.

Har svårt att hitta ett användningsområde, kort och gott.

I min HTPC kan jag bara få plats med grafikkort på max 240mm. Visserligen inte alltför litet, men många grafikkort idag är längre än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Varför inte? Är deftinitivt den upplösningen jag skulle spela i.

Ja men inte så himla smart att göra det med ett 760...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

För övrigt, vad är egentligen poängen med ett sånt här litet kort? Jag menar, jag älskar idén i och med att det är litet, men i de flesta mITX-lådor får man plats med ett fullstort GTX760 ändå, och det här kortet är ändå för stort för att få plats i pyttesmå burkar.

Har svårt att hitta ett användningsområde, kort och gott.

Det är snarare för att de lådorna är alldeles för stora för att egentligen vara mITX. De är större FÖR att gamingkort ska få plats. En riktigt liten mITXlåda hade varit finfint, men då ska det också finnas grejer som passar.
En kontinuitet med grafikkort i den här storleken kan också öka intresset från burktillverkare att göra burkar i storleken när de vet att det finns hårdvara som stöder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite intressant att se de olika prioriteterna som företagen satsar på här. En tycker att lite extra prestanda plus överklockningsmöjligheter är värt det där lilla extra ljudet medans det andra tycker att du får det du köper och därför kan den vara lite tystare.
Bra att man kan få välja lite själv så jag är iallafall nöjd!

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Varför inte? Är deftinitivt den upplösningen jag skulle spela i.

För att kortet är för klent att driva spelen?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

För att kortet är för klent att driva spelen?

Håller inte med, men det beror ju såklart på vad för spel man spelar och vilka inställningar man vill spela i. För mig hade det dugit alldeles utmärkt.

Permalänk
99:e percentilen
Dold text

Underbar bild! GTX 760 Mini/ITX på ett RIVE; varför inte liksom? Fattas bara SLI-brygga!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Nice! Förstår dock inte riktigt varför ni bara körde 1440p med överklockningen? Känns inte så troligt att man kommer spela speciellt många spel i den upplösningen med detta kort? Angående tickljdet, gjorde ni någon närmare efterforskning i det? Var det konstant? Bara vid vissa varvtal?

Sweclockers kör bara 1440p för överclockningstesterna för grafikkort i detta segement och uppåt, förmodligen för att spara lite tid, jämför med andra tester de gjort de senaste året.
Det viktiga med testet är inte hur många FPS man får ut, utan hur kortet skalar med överclocking och för att minska risken att testerna blir påverkade av CPU-hastighet så kör man på 1440p-tester.
Ett 760 fungerar bra i 1440p, man kan givetvis inte maxa grafik-inställningarna, men står valet mellan ett 2000kr grafik-kort med knappt noterbara grafiksänkningar och ett 6000kr kort för att maxa allt så väljer många av oss det förstnämnda.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninjaflipp:

För övrigt, vad är egentligen poängen med ett sånt här litet kort? Jag menar, jag älskar idén i och med att det är litet, men i de flesta mITX-lådor får man plats med ett fullstort GTX760 ändå, och det här kortet är ändå för stort för att få plats i pyttesmå burkar.

Har svårt att hitta ett användningsområde, kort och gott.

De finns små lådor, och de har också versions gett ett exempel på.

Skrivet av versions:

http://www.coolermaster.com/case/mini-itx-elite-series/elite1...

om man har ett sådant chassi är nog de här grafikkorten jättetrevliga.

De gör dom. Har tittat på den lådan några månader nu, och jag blev ruskigt glad å se att den kommer till kalla norden i slutet på Juni. Jag kommer byta till den lådan, så ett av dessa kort i testet kommer inskaffas tillsammans med Elite 110 lådan

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av trickysaer:

Nice! Förstår dock inte riktigt varför ni bara körde 1440p med överklockningen? Känns inte så troligt att man kommer spela speciellt många spel i den upplösningen med detta kort? Angående tickljdet, gjorde ni någon närmare efterforskning i det? Var det konstant? Bara vid vissa varvtal?

Vi kör bara en upplösning och vissa spel vid OC, helt enkelt för att spara tid. Det viktiga är snarast förbättringen i procent, den skalar ganska väl över till 1080p. Förstår att det inte är tillräckligt för alla, men det är metoden vi valt!

Tickljudet, vi forskade en hel del i det. Faktum är att vi hade mailkontant med MSI för att ta reda på om det var tillverkningsfel eller "by design", där slutresultatet blev att ljudet kommer av den valda fläkten. MSI själva skickade till och med en inspelning från ett exemplar på deras kontor så vi kunde jämföra. https://dl.dropboxusercontent.com/u/5462435/spraak.m4a

Huruvuda det är irriterande är upp till var och en. Jag tycker valet är märkligt med tanke på att vi ändå pratar om ett ITX-kort, där sannolikheten är stor att datorn kommer stå hyfsat nära användaren. MSI själva menar att det inte stör på mer än cirka 30 centimeter, men det är ju helt klart en definitionsfråga.

Jag är förövrigt lite frånvarande, lediga dagar innan avresa till Computex. Ni får svara på varandras frågor istället!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Tycker man kan se korten som likvärdiga egentligen. ASUS:et drar mindre ström och låter mindre men presterar aningen sämre och det motsatta gäller för MSI-kortet.
Någon som argumenterar emot?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Sweclockers kör bara 1440p för överclockningstesterna för grafikkort i detta segement och uppåt, förmodligen för att spara lite tid, jämför med andra tester de gjort de senaste året.
Det viktiga med testet är inte hur många FPS man får ut, utan hur kortet skalar med överclocking och för att minska risken att testerna blir påverkade av CPU-hastighet så kör man på 1440p-tester.
Ett 760 fungerar bra i 1440p, man kan givetvis inte maxa grafik-inställningarna, men står valet mellan ett 2000kr grafik-kort med knappt noterbara grafiksänkningar och ett 6000kr kort för att maxa allt så väljer många av oss det förstnämnda.

Skrivet av emilakered:

Vi kör bara en upplösning och vissa spel vid OC, helt enkelt för att spara tid. Det viktiga är snarast förbättringen i procent, den skalar ganska väl över till 1080p. Förstår att det inte är tillräckligt för alla, men det är metoden vi valt!

Tickljudet, vi forskade en hel del i det. Faktum är att vi hade mailkontant med MSI för att ta reda på om det var tillverkningsfel eller "by design", där slutresultatet blev att ljudet kommer av den valda fläkten. MSI själva skickade till och med en inspelning från ett exemplar på deras kontor så vi kunde jämföra. https://dl.dropboxusercontent.com/u/5462435/spraak.m4a

Huruvuda det är irriterande är upp till var och en. Jag tycker valet är märkligt med tanke på att vi ändå pratar om ett ITX-kort, där sannolikheten är stor att datorn kommer stå hyfsat nära användaren. MSI själva menar att det inte stör på mer än cirka 30 centimeter, men det är ju helt klart en definitionsfråga.

Jag är förövrigt lite frånvarande, lediga dagar innan avresa till Computex. Ni får svara på varandras frågor istället!

Okey, tack för svaren. Låter rimligt Märkligt som du säger med tickljudet... Jag trodde också man letade efter litet och tyst kort när man är ute i dessa format. De kanske räknar med att man har ett chassi som dämpar mer ljud än en inspelningsstudio?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Okey, tack för svaren. Låter rimligt Märkligt som du säger med tickljudet... Jag trodde också man letade efter litet och tyst kort när man är ute i dessa format. De kanske räknar med att man har ett chassi som dämpar mer ljud än en inspelningsstudio?

Jag har ett Gigabyte 7850 med windforce-kylare och fläktarna klickade något fruktansvärt när det var nytt. Men efter någon vecka så slutade fläktarna klicka. Så i mitt fall så blev det bättre när fläktarna hade slitit in sig.

EDIT: Var visst ett 7850 inte ett 6850 som jag skrev att det var, nu har jag rättat till det.

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ronz:

Ja, detta nämns även i artikeln lite snabbt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, detta nämns även i artikeln lite snabbt.

Lite intressant att 670-varianten lyckas prestera bättre än stock medan detta lägger sig strax under. Är 760 svårare att kyla eller bara mer känsligt/strypt av strömförsörjningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att veta hur det nya R9 290x mini står sig mot dessa, billigare och kanske lägre temperatur med någorlunda liknande prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzan:

Hade varit intressant att veta hur det nya R9 290x mini står sig mot dessa, billigare och kanske lägre temperatur med någorlunda liknande prestanda?

Nu länkade du till 270x mini och inte 290x mini. (har inte hört något om 290x mini) Men 270x mini borde antagligen ligga nära vanliga 270x i prestanda.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Nu länkade du till 270x mini och inte 290x mini. (har inte hört något om 290x mini) Men 270x mini borde antagligen ligga nära vanliga 270x i prestanda.

Sorry, det smög in sig en 9:a där. Men jag är fortfarande intresserad på hur deras kylare presterar och om de lyckats trimma upp den lite som MSI gjort med sitt 760 mini.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Videoapan:

Lite intressant att 670-varianten lyckas prestera bättre än stock medan detta lägger sig strax under. Är 760 svårare att kyla eller bara mer känsligt/strypt av strömförsörjningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Båda bygger på GK104 men GTX670 har fler Kärnor upplåsta (1344 av 1536(GTX680/770) eller så) medan GTX760 har lite färre 1152kärnor. Då det är samma arkitektur och tom samma GPU kärna så skallar prestandan linjärt mellan korten med antalet kärnor vid samma frekvens. GTX 760 är tänkt som en ersättare till GTX660ti och inte 670.

GTX760 har dock en aggressivare Boost, dvs GPU Boost 2.0 som kör både efter värme, och elförbruknig medan GTX670 har en lite sämre algoritm för att hantera sin boost (minns ej exakt hur GPU boost 1.0 fungerade).
Sedan jämför man lite av två olika prisklasser vid lansering, jag köpte mitt GTX670 för dryga 3800kr när det var nytt, GTX760 kostade väl närmare 2400 vid lansering. GTX660ti kostade ca 2500kr vid lansering.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

najs artikel.

frågar mig fortfarande om man kan bygga häftigare kort på 17cm.. hade inte bangat för att uppgradera.

fan, borde nog bygga färdigt snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Båda bygger på GK104 men GTX670 har fler Kärnor upplåsta (1344 av 1536(GTX680/770) eller så) medan GTX760 har lite färre 1152kärnor. Då det är samma arkitektur och tom samma GPU kärna så skallar prestandan linjärt mellan korten med antalet kärnor vid samma frekvens. GTX 760 är tänkt som en ersättare till GTX660ti och inte 670.

GTX760 har dock en aggressivare Boost, dvs GPU Boost 2.0 som kör både efter värme, och elförbruknig medan GTX670 har en lite sämre algoritm för att hantera sin boost (minns ej exakt hur GPU boost 1.0 fungerade).
Sedan jämför man lite av två olika prisklasser vid lansering, jag köpte mitt GTX670 för dryga 3800kr när det var nytt, GTX760 kostade väl närmare 2400 vid lansering. GTX660ti kostade ca 2500kr vid lansering.

Ja. Kan däremot vara värt att tilläga att 760 precis som 670 680 samt 770 har en 256bits minnes buss. Och inte en 192 som med 660ti. Så det är mer likt 670 enligt mig. Men 660ti är också ett gk104 medan 660 utan ti är gk106.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.