Intel Haswell-E blir Core i7-5960X, i7-5930K och i7-5820K med sex och åtta kärnor

Permalänk

Till Tumnus som skrev

Det är exakt vad du gjorde. Du tog upp klockhastigheten och fick det att låta som att allt handlar om det och inte om latenserna. CL11 minnen är inte lika snabba som CL9 minnen. Inte ens på samma klock (rent teoretiskt).

-------------------------------

OMG nu pratar vi om komponenter inte om min personlighet.

Hur jag tänker !!!! jo det är det första jag tittar på.
Som en skrev att latenserna är inte intressant nu mera.

Skulle DDR ligga eller hamna på under CL9 då kan vi prata om latenserna.
Men med stor sannolik kommer detta inte ske.

Under dessa år som har gått så har latenserna ökat och ökat som inte är bra.

Jag pratar om varför de inte kommer ha högre nu i början när tekniken finns.

Sen vad du läser och tyder är inte mina problem.

Sen dessa latenserna. såklart jag tittar där när jag ska köpa minne.

Men jag ligger inte sömnlös på natten om jag köper minne som ligger på 10.11.12 CL

Vi som hemvändare har inte något behov av en siffra som skiljer dem åt.

De som bygger Datahallar de ska titta på sådan mer än vi.

Men gå du och köp 1800MHz minne och tror att de är snabbare än 1900 MHz m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Dåså, i slutet av året så får min i7-2600K gå i pension till förmån för en i7-5820K eller i7-5930K.

Samma här fast då är det en Core i7 930 som somnar in efter en långbehövlig vila.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av asard1212:

Till Tumnus som skrev

Det är exakt vad du gjorde. Du tog upp klockhastigheten och fick det att låta som att allt handlar om det och inte om latenserna. CL11 minnen är inte lika snabba som CL9 minnen. Inte ens på samma klock (rent teoretiskt).

-------------------------------

OMG nu pratar vi om komponenter inte om min personlighet.

Hur jag tänker !!!! jo det är det första jag tittar på.
Som en skrev att latenserna är inte intressant nu mera.

Skulle DDR ligga eller hamna på under CL9 då kan vi prata om latenserna.
Men med stor sannolik kommer detta inte ske.

Under dessa år som har gått så har latenserna ökat och ökat som inte är bra.

Jag pratar om varför de inte kommer ha högre nu i början när tekniken finns.

Sen vad du läser och tyder är inte mina problem.

Sen dessa latenserna. såklart jag tittar där när jag ska köpa minne.

Men jag ligger inte sömnlös på natten om jag köper minne som ligger på 10.11.12 CL

Vi som hemvändare har inte något behov av en siffra som skiljer dem åt.

De som bygger Datahallar de ska titta på sådan mer än vi.

Men gå du och köp 1800MHz minne och tror att de är snabbare än 1900 MHz m.m

Jag tror inte att de är snabbare. För de är de inte.. Däremot så kan skillnaden bli minimal.. Eller den blir minimal. Sedan så ligger inte flaskhalsen i klocken på minnena som du påstår utan även i latenserna.. Högre klock = Högre latenser = Mindre skillnad.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

8 kärnor hade varit nice sen många nyare spel börjar nyttja det men hoppar nog över hashwell-e-generation, klarar mig bra på 4.2Ghz

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Det jag funderar på är om det är så smart att göra samma kärnor, då det är väldigt ofta man har behov av en supersnabb kärna och så kunde alla andra task köras på andra kärnor. Denna supersnabba kärna skulle då vara helt reserverad och endast av schemaläggaren få användas av trådar med tillstånd.

Jag själv upplever att de där 12kärniga xeons har blivit väldigt populära och sätts in i vilken företagsmaskin som helst, med motiveringen att någon tusenlapp hit eller dit i hårdvara är försumbart när mjukvaran kostar runt 1 miljon eller så. Och jag funderar på om väldigt ofta mindre kärnor i högre klock skulle ge ett bättre resultat.

Detsamma gäller denna 8 kärniga processor för konsumenter, i en allt i alla burk så tror jag mindre kärnor med högre klock oftare blir ett bättre resultat.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Turbo boost funkar redan mer eller mindre så så men de räknar ner från maxvärdet snarare än att ha en extra snabb kärna.

Normalt iaf här kör vi med K-varianter och klockar inte kärnorna separat men om du kollar på en låst CPU så ser man det tydligt. Jag har en 4770T i servern som typ maxar på 3.7/3.5/3.3/3.1 (siffrorna ur huvudet så de är inte exakta) så bara laster som använder en kärna får full fräs.

Går ju att göra samma sak själv med en K och spara lite värme genom att anse att bara två kärnor behöver gå på max och sen sätta affinity på processerna så onödig skit går på lågvarv och spel eller vad man nu kör annars primärt går på de "högvarviga" och man kan ju testa sig fram om nån/några klockar bättre än de övriga.

Så det kommer nog om inte flertrådade applikationer tar över så mycket att det inte har nåt syfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Nej, den har inte 2014 pinnar...

Edit: Tycker det är bättre den heter 2011-3 då det är version 3 av LGA 2011. Om alla socket skulle följa detta system så tycker iaf jag att det skulle vara ganska lätt att hålla isär dem.

Sant det, jag tänkte mer att det skulle heta det eftersom den släpps 2014, och jag får uppfattningen om att det blir lättare att hålla isär. Aja, folk är olika

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Varför stoppa vid 8 kärnor? Intel har ju släppt 15 kärniga CPUer, varför kostar de modellerna mer än en Celeron? Tänk vilken försäljningssuccé de skulle bli med lite vettig prissättning! Typiskt Intel-fasoner!

Inse, allt över "big-core" 2 kärnor är nischprodukter och kostar därmed därefter. Intel är knappast speciellt glada över att folk inser att 2-kärnors "big-core" CPUer alt. 2-4 kärnors "little-core" CPUer är full tillräckligt då dessa produkter har låga och krympande marginaler.

Skrivet på en BayTrail-T, men där jag också är remote-inloggad på en 2x 8-kärnorns Xeon som används för programutveckling då jag tillhör den lilla nisch som behöver/har nytta av så många kärnor.

Ingen mening att dra det till sin extrem med 15 kärnor. Jag tycker bara att om de kunde släppa 3930K med sex kärnor på 32nm för två år sedan till priset 5000kr, så är det inte mer än /rimligt/ att med god marginal kunna släppa en 8-kärnig K-CPU på 22nm två år senare för 5000kr. Det är allt jag påpekade. När 3930K kom var den sexkärnig men trots det inte en oproportionerligt dyr X-CPU.

Vad är det som är poängen nu då med S2011-3? Hurra 6-kärnigt igen, vilken entusiastplattform...två år senare...uppgradera hela din 2011-plattform till 2011-3 och få 10% bättre IPC :/ Eller, hosta upp 10 000kr. Jag hoppas verkligen att AMDs nya arkitektur blir något som rår på Intel. Utan konkurrens har de blivit helt omöjliga

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av asard1212:

Latenser har blivit dåliga de sista tiden om man jämför från 10 år sedan DDR2 DDR3.
Men du har du så snabba ögon så du märker det hm!!!!!

Minnes kontrollen är viktig på Processorn

Tvärtom va?
Latensen skalar med frekvensen.
CL9 1600MHz har samma latens som CL18 3200MHz.

Så ett vanligt 1600MHz minne med CL9 har betydligt lägre latens än vad minnena hade för 10år sedan. 2004 kom ju DDR2 med 800MHz och 1066MHz, CL7 eller 6 hade dom första om jag inte minns fel. Idag kan du ju köpa ett 2400 CL9 och klocka ner 1600 och köra på CL3 om du nu vill det, det försämrar bandbredden dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThreadRipper:

Ingen mening att dra det till sin extrem med 15 kärnor. Jag tycker bara att om de kunde släppa 3930K med sex kärnor på 32nm för två år sedan till priset 5000kr, så är det inte mer än /rimligt/ att med god marginal kunna släppa en 8-kärnig K-CPU på 22nm två år senare för 5000kr. Det är allt jag påpekade. När 3930K kom var den sexkärnig men trots det inte en oproportionerligt dyr X-CPU.

Vad är det som är poängen nu då med S2011-3? Hurra 6-kärnigt igen, vilken entusiastplattform...två år senare...uppgradera hela din 2011-plattform till 2011-3 och få 10% bättre IPC :/ Eller, hosta upp 10 000kr. Jag hoppas verkligen att AMDs nya arkitektur blir något som rår på Intel. Utan konkurrens har de blivit helt omöjliga

Tyvärr är det ju annat som sätter käppar i hjulen, eftersom vi fortfarande kör på DX11 så kommer fler kärnor med lägre frekvens fortsatt vara en nackdel i spelen. Detta för att det alltid är en tråd som har väldigt hög last.
Med DX12 ska det bli jämnare lastbalansering så kanske fler kärnor tar fart på allvar då?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur den 8-kärniga kommer att överklocka, luftkylt vill man ju hålla sig under 200w. Har nu 6 kärnor @ 4.4 på min 3930k och då man inte vill tappa i single thread performance vill man ju ha upp den nya till 4+.

Permalänk

Jag är inte intreserad av latenserna

Oj mer mer mer

För det första var det inte jag som tog upp detta med latenserna.

Jag bara nämnde att jag tycker det är lite snålt att intel inte ribban lite högre.

Här finns hundra orsaker till att en 1 och 0 ska gå snabbare.

Om man sitter och pillar med latenserna och kör olika program för att kolla resultat där man ser att det går snabbare och säger nu går min låda fortare.

Nä nu får ni ge er.
När jag sitter framför min låda och märker och ser hur fort allt går när man klickar sig fram. Det är äkta.
Men att sitta och titta på ett program som säger att den är 200 ms snabbare eller något är inte rättvist mot vad de är i verkligheten.
Sen om man testar olika program så visar alla program olika.

Sen om man har lite snabbare latenserna är inget man märker i dag när man kollar på internet eller spelar spel.
Så det är inte intressant.

När jag spelar spel så 85 % av tiden så ligger jag aldrig under 60-70Hz. För jag kör 780I
När jag trycker på min strömbrytare på min låda så går den direkt in till Windows. det säger bara pang inne. För jag kör SSD raid 0
När jag kollar internet så går det tokigt snabbt. För jag kör 250 Mbit/s från min internet leverantör

Det jag vill se nu är att de börjar använda NVMe istället för AHCI och Raid.
Så M.2-baserad SSD-enheter får visa vad de går för.

Sen till det som är viktigaste att alla skriver sina program till 6-8 kärniga Processor
För dagen Processor jobbar inte alls vad de kan göra.

Så om Minnena har CL11 eller CL9 är inte så noga. Vad ska man bry sig om ?? en ökning på 5Hz i spel när det flyter redan bra på 60Hz hm???

Nä man ska inte titta sig blind på dessa program som visar resultat på minne. Det är vad man upplever.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av asard1212:

Oj mer mer mer

För det första var det inte jag som tog upp detta med latenserna.

Jag bara nämnde att jag tycker det är lite snålt att intel inte ribban lite högre.

Här finns hundra orsaker till att en 1 och 0 ska gå snabbare.

Om man sitter och pillar med latenserna och kör olika program för att kolla resultat där man ser att det går snabbare och säger nu går min låda fortare.

Nä nu får ni ge er.
När jag sitter framför min låda och märker och ser hur fort allt går när man klickar sig fram. Det är äkta.
Men att sitta och titta på ett program som säger att den är 200 ms snabbare eller något är inte rättvist mot vad de är i verkligheten.
Sen om man testar olika program så visar alla program olika.

Sen om man har lite snabbare latenserna är inget man märker i dag när man kollar på internet eller spelar spel.
Så det är inte intressant.

När jag spelar spel så 85 % av tiden så ligger jag aldrig under 60-70Hz. För jag kör 780I
När jag trycker på min strömbrytare på min låda så går den direkt in till Windows. det säger bara pang inne. För jag kör SSD raid 0
När jag kollar internet så går det tokigt snabbt. För jag kör 250 Mbit/s från min internet leverantör

Det jag vill se nu är att de börjar använda NVMe istället för AHCI och Raid.
Så M.2-baserad SSD-enheter får visa vad de går för.

Sen till det som är viktigaste att alla skriver sina program till 6-8 kärniga Processor
För dagen Processor jobbar inte alls vad de kan göra.

Så om Minnena har CL11 eller CL9 är inte så noga. Vad ska man bry sig om ?? en ökning på 5Hz i spel när det flyter redan bra på 60Hz hm???

Nä man ska inte titta sig blind på dessa program som visar resultat på minne. Det är vad man upplever.

Var det inte din post jag citerade, där det stod att latenserna var lägre förr?
Jag har inte sagt att man märker skillnaden av olika latenser normalt sett. Däremot kan frekvens och minnesbandbredd märkas rejält i vissa spel och program, vill minnas att F1 2012 gav rejält högre FPS med Quad-channel ihop med högre frekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Var det inte din post jag citerade, där det stod att latenserna var lägre förr?
Jag har inte sagt att man märker skillnaden av olika latenser normalt sett. Däremot kan frekvens och minnesbandbredd märkas rejält i vissa spel och program, vill minnas att F1 2012 gav rejält högre FPS med Quad-channel ihop med högre frekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej sorry jag mena inte något som du skrev bara en person som resonerar lite galet.

Precis det du skriver känner jag lite också om Intel ökar tex 1000MHz så tror jag att det gynnar oss lite.
Tekniken finns ju redan och till o med DDR5 finns så varför snåla. 2133 MHz finns redan så man vill ju se nytt tycker jag.

Jag kör med Intel Core i7-3930K, 3800 MHz med minne Corsair Dominator 1866 MHz C9 på ASUS RAMPAGE IV EXTREME

Jag har lekt mycket med latenser och man märker ingen skillnad.

Jag tänkte köpa nytt nu för just En sak DDR4 minne. men ska de ligga på 2133 Mhz så känns det lite onödigt att köpa nytt för ca 15000 kr eller vad det nu kommer hamna på.

Jag vet redan nu att öka med 200-300 MHz är inget som är värt för dessa pengar när jag redan har bra resultat.

Men som jag skrev innan vi får se.

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Tyvärr är det ju annat som sätter käppar i hjulen, eftersom vi fortfarande kör på DX11 så kommer fler kärnor med lägre frekvens fortsatt vara en nackdel i spelen. Detta för att det alltid är en tråd som har väldigt hög last.
Med DX12 ska det bli jämnare lastbalansering så kanske fler kärnor tar fart på allvar då?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visst är det så att Spel fortfarande inte skalar jättebra med antal tillgängliga kärnor/trådar. Men, det finns ju så många andra applikationer än just spel...för mig som inte spelar jättemycket är det struntsamma. Det är många entusiaster som inte spelar vill jag ändå påstå. Alltifrån videoredigering (som trådar väldigt bra) till Photoshop, programvaruutveckling, andra beräkningsintensiva program (WCG etc), när man kör virtuella maskiner (VMWare)...klart att man vill ha 16 trådar och minst 32GB DDR4, gärna 64GB. Jag menar bara att Intel skulle kunna ha gjort en 8-kärnig K-modell som de gjorde innan med 6-kärniga. Det har trots allt gått två år sedan 3930K. 5000kr bör räcka mer än väl för åtta kärnor två år senare. Trodde att vi skulle få se åtta kärnor redan på Ivy Bride-E, men icke. Hela plattformen tappade sin relevans redan då kändes det som. Klart att E-plattformen skall ligga i framkant med ett steg upp i pris självfallet, men inte upp till 10 000kr bara för CPUn.

Kan intel säga mig annars varför jag som sitter på 3930K ska uppgradera till Haswell-E? Jag menar, de tappade ju ett köp på Ivy Bridge-E eftersom att det inte fanns någon poäng att uppgradera. Nu då? Upp till 10 000kr för åtta kärnor istället från mina sex stycken dagens Sandy Bridge-E är ju inte klokt. DDR4? Knappast någon större skillnad mot DDR3 första året ändå. Massvis med PCI-E lanes har jag redan nu med 3930K. Nej, nu är det viktigare än någonsin att AMD kommer tillbaka och visar var skåpet ska stå!

Visa signatur

WCG-dator: |AMD 2990WX @ 3.3GHz All Core| |ASRock Taichi X399| |Samsung 970 EVO M.2 500GB| |Quad Channel 64GB Corsair 2933Mhz @ 14-13-13-28-1T| |SilverArrow TR4| |PNY GTX 1080 8GB @ +185/+625MHz| |Corsair AX1200i 1200W| |Thermaltake Level 10 GT Snow Edition|

Permalänk
Skrivet av ThreadRipper:

Visst är det så att Spel fortfarande inte skalar jättebra med antal tillgängliga kärnor/trådar. Men, det finns ju så många andra applikationer än just spel...för mig som inte spelar jättemycket är det struntsamma. Det är många entusiaster som inte spelar vill jag ändå påstå. Alltifrån videoredigering (som trådar väldigt bra) till Photoshop, programvaruutveckling, andra beräkningsintensiva program (WCG etc), när man kör virtuella maskiner (VMWare)...klart att man vill ha 16 trådar och minst 32GB DDR4, gärna 64GB. Jag menar bara att Intel skulle kunna ha gjort en 8-kärnig K-modell som de gjorde innan med 6-kärniga. Det har trots allt gått två år sedan 3930K. 5000kr bör räcka mer än väl för åtta kärnor två år senare. Trodde att vi skulle få se åtta kärnor redan på Ivy Bride-E, men icke. Hela plattformen tappade sin relevans redan då kändes det som. Klart att E-plattformen skall ligga i framkant med ett steg upp i pris självfallet, men inte upp till 10 000kr bara för CPUn.

Kan intel säga mig annars varför jag som sitter på 3930K ska uppgradera till Haswell-E? Jag menar, de tappade ju ett köp på Ivy Bridge-E eftersom att det inte fanns någon poäng att uppgradera. Nu då? Upp till 10 000kr för åtta kärnor istället från mina sex stycken dagens Sandy Bridge-E är ju inte klokt. DDR4? Knappast någon större skillnad mot DDR3 första året ändå. Massvis med PCI-E lanes har jag redan nu med 3930K. Nej, nu är det viktigare än någonsin att AMD kommer tillbaka och visar var skåpet ska stå!

Precis vad jag känner.
Kunde inte skriva det bättre.
Jag kör med 3930K men så man sitter ju och undrar Varför ska man köpa nytt för.
Man vill för det är kul men??????????

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

Vad är det som drar ut på tiden för lanseringen?
Intel eller DDR4 för att det känns ju som att Devils Canyon kommer dra rampljuset kraftigt även fast det handlar om features som DDR4.

Oh well blir intressant om i7 5xxx serien får en annan prismodell mot sina föregångare.

Prismodellen återspeglar alltid föregående serie vid release.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Jag tänkte köpa nytt nu för just En sak DDR4 minne. men ska de ligga på 2133 Mhz så känns det lite onödigt att köpa nytt för ca 15000 kr eller vad det nu kommer hamna på.

Men 2133 Mhz är väl JEDEC standarden för DDR4 eller hur? Sen får ju minnestillverkare gå var de vill från där och skapa minnen i vilken frekvens de vill.

Edit:

Skrivet av The-Architect:

Så ddr4 kommer inte vara bakåtkompatibelt då heller, läste det ksulle bli en 284-pins sockel.

Då blir det ju ännu dyrare om man måste köpa ddr4 också, grrrr...

Olika standarder för minnen har väl aldrig varit kompatibla. Du kan ju inte köra ner ett DDR3 minne i ett moderkort för DDR2.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av cyzed:

Men 2133 Mhz är väl JEDEC standarden för DDR4 eller hur? Sen får ju minnestillverkare gå var de vill från där och skapa minnen i vilken frekvens de vill.

Edit:

Olika standarder för minnen har väl aldrig varit kompatibla. Du kan ju inte köra ner ett DDR3 minne i ett moderkort för DDR2.

Hm???? när börja intel Tillverka Minnen ????
Det är intel jag pratar om och processorn och de sätter en standar som inte är med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Hm???? när börja intel Tillverka Minnen ????
Det är intel jag pratar om och processorn och de sätter en standar som inte är med tiden.

Men standarden är ju redan specificerad!
Det är det ju JEDEC som sätter standarden INTE intel.

Ja, jag fattar fortfarande inte varför du har nåt emot det? Standarden börjar ju på 2133 Mhz, man måste ju börja någonstans. Om de börjar högre så blir det svårt för tillverkarna att tillverka stora minnesmoduler. Förstår faktiskt inte vad du ser som är ett problem?

Här får du en länk till en lättläst sida där du kan få reda på mer om hur de utvecklar standarden DDR4: http://en.wikipedia.org/wiki/DDR4_SDRAM

Du kan ju även gå in på JEDEC's hemsida om du vill fördjupa dig ytterligare: http://www.jedec.org/

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av cyzed:

Men standarden är ju redan specificerad!
Det är det ju JEDEC som sätter standarden INTE intel.

Ja, jag fattar fortfarande inte varför du har nåt emot det? Standarden börjar ju på 2133 Mhz, man måste ju börja någonstans. Om de börjar högre så blir det svårt för tillverkarna att tillverka stora minnesmoduler. Förstår faktiskt inte vad du ser som är ett problem?

Här får du en länk till en lättläst sida där du kan få reda på mer om hur de utvecklar standarden DDR4: http://en.wikipedia.org/wiki/DDR4_SDRAM

Du kan ju även gå in på JEDEC's hemsida om du vill fördjupa dig ytterligare: http://www.jedec.org/

OMG ge dig
Jag har inte några problem med vad intel gör och inte gör.
Du förstorar upp allt just nu .
Jag bara nämnde att jag tycker det var dåligt att intel inte sätter ribban högre när tekniken finns. HASTIGHETER SOM REDAN FINNS.
Om du läser lita vad andra skriver med så är det inte lönt att köpa nytt nu för att här är ju inget direkt lockande.
Som jag har skrivit att varför ska man lägga ca 15 000 kr på saker som inte är bättre.
Jag ville köpa nytt nu men man börjar ju tveka.

Sen bli inte så djup "Problem" Du blir ju irriterad för en strunt sak. Sen får jag tycka vad jag vill.

Så nu håller vi oss till Ämnet det handlar om. inte vad du skrev (jag fattar fortfarande inte varför du har nåt emot det)
Nu pratar vi om Processor inte mig.

Permalänk
Medlem

Att Intel inte sätter ribban högre, får du skylla på AMD.. då de inte lyckats konkurrera..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Trams!!!

Bah misstänker att det som vanligt är Intel-skrot som man får betala lika mycket för som för en hyffsad bärbar gamingdator någonstans mellan 10 000-20 000 kr. Svårt att se vad man ska ha det till, jag menar Dota 2 kräver bara Pentium 4 respektive Core 2 Duo och till spädbarns(lol) versionen av spelet krävs det ju ännu mindre. Kort sagt totalt meningslös komponent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matti89:

Kort sagt totalt meningslös komponent.

Du kanske borde skriva "..totalt meningslös komponent för mig".......?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD