Philips 272C4QPJKAB – 27 tum och QHD i prispressad PLS-skärm

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Say what?
RA2 YR spelade jag senast igår i 2560x1440... Fungerar utmärkt, inte provat högre än så men gissar på att 4k stöds likaså.

Min CRT som körde 3200x2400 i upplösning ville inte fungerar högre(har inga moddifikationer eller dyl utan helt original direkt fårn skivan) och 1024x768 är absoluta max!

likaså om jag har min 24" 1980x1200 skärm så är det samma där!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hoodad:

Jag läste intresserat igenom artikeln och kom fram till sektionen "Latens och Responstid" vilket är riktigt intressant när det kommer till real-tids applikationer som kräver låg latens. Frågan som inte besvarades där var hur dessa mätningar genomfördes? Det finns mängd olika sätt man kan mäta där de kan ge helt olika bilder av situationen, det vore intressant att veta hur Thomas Ytterberg genomfört dem.

Jag när vackra drömmar om ett oscilloskop. Annars har jag en genomgång här:

http://www.sweclockers.com/recension/17817-eizo-foris-fg2421-...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rydisen:

Jag vet inte om jag kanske missade det, men eftersom ni i början skriver att den konkurrerar mot korea-skärmarna kanske det hade varit bra att skriva hur den står sig mot dem?

Du missade inte det utan jag missadet det, så jag får återkomma med en liten uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du missade inte det utan jag missadet det, så jag får återkomma med en liten uppdatering.

Toppen!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Är detta en bra skärm och köpa för spel och är det den bästa skärmen man kan få för upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Min CRT som körde 3200x2400 i upplösning ville inte fungerar högre(har inga moddifikationer eller dyl utan helt original direkt fårn skivan) och 1024x768 är absoluta max!

likaså om jag har min 24" 1980x1200 skärm så är det samma där!

Du behöver inga modifikationer eller något heller. Bara mata in upplösningen i ini-filerna. 16:9, 16:10 etc stöds perfekt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Bildexpert 📺

Uppdaterade slutsatsen angående koreaskärmar. Mellan tumme och pekfinger: Med en Koreaskärm får du överklockningsmöjligheten. Med 272C4QPJKAB vet du ganska väl vad du faktiskt kommer att få för skärm för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Uppdaterade slutsatsen angående koreaskärmar. Mellan tumme och pekfinger: Med en Koreaskärm får du överklockningsmöjligheten. Med 272C4QPJKAB vet du ganska väl vad du faktiskt kommer att få för skärm för pengarna.

Sitter verkligen och funderar på om denna är värd sitt pris, att hur mycket mer får man om man lägger till lite pengar?
Sitter på en gammal Samsung 205BW som har riktigt bra färger i mitt tycke dock vet jag inte om denna har bättre eller sämre.
Finns det någon skärm som är lite dyrare fast markant bättre än denna Philips eller är det en Korea skärm som gäller i sådana fall?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Bildexpert 📺

Lägger du till 1000 till 1500 kronor finns det skärmar som är betydligt mer färgkorrekta och ut produktsynpunkt mer robusta. De som jag testat är till exempel ASUS PB278Q och Dell 2713HM

Men ifall du tycker att Samsung 205BW, en modell med TN-panel från 2006, har "riktigt bra färger" lär Philipsen troligtvis upplevas som en stor förbättring.

Permalänk
Sötast

Haha, jag garvade rätt bra vid "(ofrivillig pivot)" lite mer humor här än vanligtvis, jag gillar det!

Permalänk

Om den faktiskt ligger inom min budget och jag vill ha så mycket skärm som möjligt för pengarna, borde jag köpa Dell U2713HM istället för den här? Ska köpa ny skärm snart och har fastnat i lite dilemmatänk.

Permalänk
Bildexpert 📺

Beror på vad du menar mer specifikt med "så mycket skärm som möjligt"? U2713HM har sina för- och nackdelar jämfört med Philipsen så det handlar om att matcha egenskaper efter behov.

Permalänk

Jag kan inte så mycket om skärmar, men det är väl vanliga saker som bästa möjliga skärpa och färgåtergivning som efterfrågas. Bra betraktningsvinklar är trevliga. Kommer spela på den också, men ingenting jätteseriöst. Vill även att den ska hålla tills 4K-eran, helst även längre än så. Vad hade ni köpt?

Permalänk
Medlem

Webbcam utan trassel

Skärmen interesserade mig mer för att den ger högre upplösning och webbcam. Ingen kommentar om detta i artikeln. Dessutom verkar webbcam försvinna mer och mer i skärmar.

Fragan blir därför. Fungerar webbkameran i den här skärmen? Med fungerar menar jag förstass att mikrofon maste inga som i en normal webbkamera och att det inte blir rundgang med högtalarna.

Följdfragan, om webbkameran fungera är om biden och ljudet är nöjbart.

Mvh,

Ragnar Möller

Permalänk

Segt att de höjt priset på den till de 4000-5000 "du annars får räkna med för skärmar med motsvarande panelteknik"