Permalänk

ska klocka min i7 920

Har fått tag i "nya" delar till min dator då den var med åren.
Nu är det så att jag är nybörjare inom detta och funderar på klocka upp cpun.
Så tänkte höra om någon här är intresserad utav att hjälpa mig klocka cpun när det är dags?
Hjälpen uppskattas gärna via något program så man ha direkt kontakt med den som hjälper en.
Tex skype, xfire eller steam.
Vill ha hjälp av någon som kan och inte sitter och säger bara: typ, kanske etc.
Datorspec skickas över via programmet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Inaktiv

Klocka gör man i bios.

Permalänk

Som sagt, vill gärna ha någon som kan hjälpa en under överklockningen.
Nog vet jag var man klockar.
Men har tillgång till en laptop under klockningen.

Permalänk

Att överklocka är inte direkt svårt, det finns massa bra guider om du googlar runt lite. Den här verkar rätt så hyfsad om du är för lat för att öppna en ny flik: http://www.overclock.net/t/538439/guide-to-overclocking-the-c...
Skaffa bra kylning om du inte redan har det, en cm hyper 212 evo är ett bra alternativ.

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk

Är en hyper 212 evo smo jag ska få med delarna.
Jag har googlat och youtubat.
men skulle vara tacksam om någon skulle vilja ta sig tid och hjälpa en under klockningen.

Permalänk
Medlem

Tror att du klarar dig bra på denna guide, det gjorde jag åtminstone.

http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7

Klara tydliga instruktioner och exakt samma processor som du skall klocka. Du kan ju börja där och återkomma här om du stöter på patrull.

Permalänk

Hur mycket kan man klocka "utan" att stöta på massa problem sen?
Alltså vill ha en cpu som kommer att funka utan större problem och är inte ute efter att klocka över mycket utan rimligt, i mina ögon kanske 3,5 ghz?
Överklockning – steg 2 lät ju som en bra klockning, ca 70 grader hög belastning och 3,8 ghz

Permalänk
Inaktiv

Här är mina värden för en stabil 3.8Gghz i7 930. Jag tar inget ansvar för vad som kan hända för den som använder dessa värden. Se värdena som riktlinjer.

BCLK = 200
CPU ratio = 19

CPU Voltage 1.275
CPU PLL 1.88
QPI/DRAM Core Voltage 1.28750
IOH 1.1
IOH PCIE Voltage 1.5
ICH Voltage 1.1
ICH PCIE Voltage 1.5
DRAM Bus Voltage 1.64

Permalänk

Skulle jag "våga" klocka Överklockning – steg 2 eller är det för mkt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RetroHyllan:

Skulle jag "våga" klocka Överklockning – steg 2 eller är det för mkt?

För att avgöra vad som är för mycket så kan du stresstesta din burk och kolla vad för temperatur du får.

Permalänk

Men om man skulle vilja klocka till 3,5 ghz, nån som har guide för det?
Eller vad för specs för att ändra i bios.
Angående vad jag mena med våga var om jag hade tillräcklig god kylare.

Permalänk
Skrivet av RetroHyllan:

Men om man skulle vilja klocka till 3,5 ghz, nån som har guide för det?
Eller vad för specs för att ändra i bios.
Angående vad jag mena med våga var om jag hade tillräcklig god kylare.

Jag har en i7 920 i 3.5 Ghz och en hyper 212 evo och ligger på acceptabla tempraturer med dåligt applicerad kylpasta

Permalänk
Skrivet av Magoomind:

Jag har en i7 920 i 3.5 Ghz och en hyper 212 evo och ligger på acceptabla tempraturer med dåligt applicerad kylpasta

Lät intressant, skulle du kunna skriva dina inställningar eller kanske hjälpa mig under överklockningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroHyllan:

Lät intressant, skulle du kunna skriva dina inställningar eller kanske hjälpa mig under överklockningen?

Följ guiden på sweklockers enklare kan det inte bli!Svårare för någon att förklara !Jag kör min 950 efter den guiden;) (se Sign)

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Skrivet av linde:

Följ guiden på sweklockers enklare kan det inte bli!Svårare för någon att förklara !Jag kör min 950 efter den guiden;) (se Sign)

Jag följde den guiden gick fint.

Permalänk
Medlem

Nu har du fått massor utav svar.
Jag var ingen datorguru när jag köpte min i7 920 en gång i tiden, faktiskt min första egenbyggda dator så tro på fasen att jag var rädd om den.
Sweclockers guide är klockren att följa, har du inte tiden eller orken att läsa den (den är inte lång), så tycker jag inte du borde överklocka. Du klarar dig generellt sätt fint med standardklocken.

För att svara på din fråga ang hur mycket du kan klocka så är det individuellt från exemplar till exemplar. I swecs guide så går de även igenom steget med stabilitetstester. Det steget är i princip vad som bestämmer hur mycket du kan klocka just ditt exemplar utan att stöta på konnstigheter. Men som många säger. Har man en i7 920 stepping D0 så är ofta 3.5Ghz lätt som en plätt ( du har till och med fått en färdig snabb setup i kommentarerna). Har du ett C0 exemplar så är dessa betydligt mycket jobbigare att klocka enligt egen erfarenhet.

Min C0'a kör jag standardklock på och min D0'a ligger på 3.57 om jag inte missminner mig.
Läs på lite och lycka till min vän!

Edit: Bifogar en snabbsetup för 3.7Ghz.

3.7Ghz
HT på
20x
185 bclk
1.26-1.27Vcore
1.3 VTT
1480Mhz minne 1.5-1.6V
Intel C-STATES på
C1E på

Dold text
Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Jo kikade på guiden och såg ju inte komplicerat ut.
Fundera på göra steg 2. Men måste man göra steg 1 först eller kan jag bara skriva in värdena i steg 2?

Ursäkta för alla frågor och så men bättre att ställa för många än för lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetroHyllan:

Jo kikade på guiden och såg ju inte komplicerat ut.
Fundera på göra steg 2. Men måste man göra steg 1 först eller kan jag bara skriva in värdena i steg 2?

Ursäkta för alla frågor och så men bättre att ställa för många än för lite.

Du kan köra steg 2 direkt om du vill, det kan dock vara en god idé att börja med steg 1 och kolla vilka temperaturer du når.

Permalänk

Nu kom kanske en dum fråga men...
Innan jag ska klockabehöver jag ju program föe att testa.
Men när jag installerat dom, kan jag bara skriva i värdena sen starta om datorn och gör test?

Permalänk
Inaktiv

Överklocka gör du i bios. Programen är till för att testa stabilitet. Jag rekommenderar intel burn test, Prime95 och Memtest86. Programen är väldigt simpla att använda om du tar en bra titt på deras GUI. Testa med så mycket ram som möjligt. Använd aldrig mjukvara för att göra överklockningar i Windows.

Permalänk

Nä det vet jag men mena jag behöver inte göra nå mer innan utan bara installera prohrammen o ändra värdena

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Här är mina värden för en stabil 3.8Gghz i7 930. Jag tar inget ansvar för vad som kan hända för den som använder dessa värden. Se värdena som riktlinjer.

BCLK = 200
CPU ratio = 19

CPU Voltage 1.275
CPU PLL 1.88
QPI/DRAM Core Voltage 1.28750
IOH 1.1
IOH PCIE Voltage 1.5
ICH Voltage 1.1
ICH PCIE Voltage 1.5
DRAM Bus Voltage 1.64

Skrivet av RetroHyllan:

Har fått tag i "nya" delar till min dator då den var med åren.
Nu är det så att jag är nybörjare inom detta och funderar på klocka upp cpun.
Så tänkte höra om någon här är intresserad utav att hjälpa mig klocka cpun när det är dags?
Hjälpen uppskattas gärna via något program så man ha direkt kontakt med den som hjälper en.
Tex skype, xfire eller steam.
Vill ha hjälp av någon som kan och inte sitter och säger bara: typ, kanske etc.
Datorspec skickas över via programmet.

fxfighter settings kan du ju gå på, är det stabilt så kan du testa sänka volten eller så kan det till och med vara så att du får höja det, sen är det skillnad på om du klockar med HT på eller av, HT ger ca 5-10 grader om den är på och kräver även lite mer volt. Köra med 21 multiplier och 180/181 blck sänker volten än att köra 19 x 200 som han gör men du får lite snabbare dator med 19 x 200.

Jag kör med en i7 860 utan HT som jag har klockat till 3.6 då jag hittade info om att över det så sköt strömförbrukningen i höjden men prestandan höjdes inte lika bra, och jag kör min på 1.14 eller 1.15 vcore och IMC/VTT på 1.15 allt annat har jag på standard/default för mitt moderkort som är från asus, jag har inte läst den guiden men den borde säga att du ska stänga av alla C-states/strömsparfunktioner. Men du kan köra med Speedstep som det heter i asus så kommer den klocka ner sig när datorn är idle, stänger du av speedstep så kommer den göra t.ex 3.6 Ghz non stop

Permalänk
Inaktiv

Mina värden var med en i7 930, P6T SE, 6 ram stickor, 1 GPU och Hyper Threading on. Jag har ingen form av energibesparing på. I prime95 så kör jag standard värden förutom att jag manualt ökar ram användningen. I intel burntest så kör jag med den tyngsta färdiga profilen. I memtest86 så fungerar standardvärderna bra. Jag brukar ha Prime95 igång i minst 4 timmar.

Då prime95 inte är lika krävande som Intel Burn Test så händer det att jag surfar och lirar moba samtidigt som testet utförs. Har du Multimedia Class Scheduler igång, så rekommenderar jag inte att du gör fler saker samtidigt medans du stresstestar. Då kan en annan mjukvara få högre prioritet än stresstestet.

Jag skrev inte in min memory multiplier eftersom du kan ha andra ram minnen än mig. Vill du använda 100% av ditt 1600mhz ram så får man använda sig utav bclk 200, 160 eller 133.

Vill du ha 3.6 GHz så kan du ta mina värden och sätta cpu ratio/multiplier till 18. Är det stabilt så är det bara att sänka CPU Voltage och QPI/DRAM Core Voltage till det krashar. För att sedan ta en bit över.

UCLK ska vara minst 2x din ram hastighet, 3200 för 1600mhz.
QPI Link Data Rate ska vara det lägsta av de tre värden du får välja mellan.

Permalänk

Oj shit vad information och blev invecklat för en nybörjare
Tror jag satsar på överklockningsguiden där jag få veta allt jag behöver göra.
Ang alla dessa program ni skriver, prime95 etc, måste jag ha alla eller kan jag välja mellan en av dom?
Är det samma program eller?
Står dom använder sig utav vissa delar, hur gör jag då, menar kommer ju inte ha samma minnen som dom?
kan jag ändå följa deras inställningar?

Permalänk
Inaktiv

Du kan börja med att skriva varenda komponent du har i burken.

Memtest86 används för att testa om ditt ram är stabilt.
Prime95 och intelburntest används för att testa om din processor är stabil.

Permalänk

Intel i7 920 2.66 ghz
corsair 8gb vengeance
1 tb hitachi sata
gtx550i
silverstone nätagg 700w
p6t deluxe

Nu ha jag inte fått alla delar men tror det var dom modellerna

Permalänk
Inaktiv

Hur får du 8GB ram på ett triple channel moderkort? Om du kör 3 ram stickor så kan du ha en betydligt lägre QPI/DRAM Core Voltage än mig.

Förutom det så bör dina värden inte skilja sig mycket i från mina. Jag rekommenderar att du tar en titt i din moderkorts manual för att se vad din standard IOH, IOH PCIE Voltage, ICH Voltage och ICH PCIE Voltage ligger på. De kan öka om du har värderna på auto vilket inte är bra. Mata in standard värden manuelt på dom.

Du vill få reda på vad för hastighet ditt ram kan köras i. Det ska stå på förpackningen eller där du köpte ramet. Till exempel 1600mhz 9 9 9 24. När man ökar bclk så ökar man även hastigheten på ramet. För att kompensera så måste man sänka memory multiplier. Då är det bra att veta vad ens ram klarar av.

Efter det så är det bara att stänga av all form att energibesparing i bios. Sedan kan du testa andras värden och ändra voltage tills det fungerar.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Hur får du 8GB ram på ett triple channel moderkort? Om du kör 3 ram stickor så kan du ha en betydligt lägre QPI/DRAM Core Voltage än mig.

Förutom det så bör dina värden inte skilja sig mycket i från mina. Jag rekommenderar att du tar en titt i din moderkorts manual för att se vad din standard IOH, IOH PCIE Voltage, ICH Voltage och ICH PCIE Voltage ligger på. De kan öka om du har värderna på auto vilket inte är bra. Mata in standard värderna manuelt på dom.

Efter det så är det bara att stänga av all form att energibesparing i bios. Sedan kan du testa andras värden och ändra voltage till det fungerar.

Hur mena du med ram minnena?
Det 2x4 gb

Angående inställningarna, kan jag köra då på dina?

Permalänk

Anta funka med mina munnen.
Så jag tar bara di a värden och on jag få bra i testet så behöv jag inte ändra