Permalänk

Snabb fråga om vattenkylning.

hej..
Jag undrar hur vattnet går om de ser ut så här..

Känns som det varma vättnet bara ligger där i gpu blocket?

Visa signatur

AMD FX-8320 @ 5017 MHz
http://valid.canardpc.com/ppty3p
AMD Athlon II X2 250 @ 4013 MHz
http://valid.canardpc.com/jwpmni

Permalänk
Medlem

Kan ingenting om vattenkylning så gissar att vattnet går till andra tuben i gpu block

Visa signatur

CPU i5 2500k @4.5 GHz CPU Kylare Corsair H80 RAM 12GB @1600MHz GPU Gigabyte GTX 770 WF SLI PSU Corsair AX 860i MOBO ASUS P8Z68-V PRO Torn Corsair Air 540
Kringutrustning MUS Corsair M95 Tangentbord Ducky Shine 3 Purple TKL MX Blue
Musmatta Steelseries QCK Skärmar HP w2207, Asus WG248QE 24Tum, 144Hz
Värt att veta är att NuckleBuckle har Dyslexi

Permalänk
Skrivet av Chilluminati:

hej..
Jag undrar hur vattnet går om de ser ut så här..
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t31.0-...

Känns som det varma vättnet bara ligger där i gpu blocket?

Han har parallellkopplat korten, dvs hälften av vattnet passerar kort 1 och hälften kort 2 om blocken har tillräckligt högt motstånd.
I verkligheten tror jag dock att det nedre kortet kommer få bättre kylning då GPU block inte har så högt motstånd att någon större mängd vatten kommer välja att ta en 90 graders in i det övre blocket istället för att följa sin riktningsvektor ner genom det andra.

EDIT: Enligt skaparen själv så verkar det som att det är tillräckligt högt motstånd i blocken då han har samma temp på båda kort.

Citat:

15min Heaven 4.0 Extreme, med alla fläktarna på 500rpm.

Stock Skyn3t bios
GPU 1 Core 1046mhz,Memory 7000mhz, 1,050v, 47c
GPU 2 Core 1046mhz,Memory 7000mhz, 1,050v, 47c
Skyn3t bios overcklocked
GPU 1 Core 1255mhz,Memory 7800mhz, 1,212v, 51c
GPU 2 Core 1255mhz,Memory 7800mhz, 1,212v, 51c
CPU 4.6Ghz, 1.46v, Extreme LLC, Maxcore temp 66c

Permalänk
Medlem

Bäst är väl att fråga Tobbe själv

Sök på BlackSails så hittar du.

http://www.sweclockers.com/galleri/12298-black-sails

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av Chilluminati:

hej..
Jag undrar hur vattnet går om de ser ut så här..
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t31.0-...

Känns som det varma vättnet bara ligger där i gpu blocket?

Det fungerar likadant som med en sån här eller liknande varianter.

http://www.coolingstuff.se/p/938/ek-fc-terminal-dual-parallel...

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Han har parallellkopplat korten, dvs hälften av vattnet passerar kort 1 och hälften kort 2 om blocken har tillräckligt högt motstånd.
I verkligheten tror jag dock att det nedre kortet kommer få bättre kylning då GPU block inte har så högt motstånd att någon större mängd vatten kommer välja att ta en 90 graders in i det övre blocket istället för att följa sin riktningsvektor ner genom det andra.

EDIT: Enligt skaparen själv så verkar det som att det är tillräckligt högt motstånd i blocken då han har samma temp på båda kort.

Utveckla din förklaring lite. För det är precis lika många 90 graders böjar oavsett om vattnet går igenom det övre eller undre kortet.

Permalänk
Skrivet av mattoys:

Utveckla din förklaring lite. För det är precis lika många 90 graders böjar oavsett om vattnet går igenom det övre eller undre kortet.

Jag tänker såhär.
Det är lika många 90 graders böjar oavsett, men det är skillnad på dess uppbyggnad, i det undre fallet är vattnet tvunget att svänga medans det har två alternativ i det första, att fortsätta rakt fram och att svänga.
I en elektriskt krets skulle denna kopplingen innebära att det gick lika många elektroner genom varje block, men i och med att vattnet har både massa och en hastighet i en riktning (har elektroner också men då de drabbas av scattering oavbrutet så har de inte en konstant hastighetsvektor på samma sätt) så kommer det föredra att åka rakt fram i den översta kopplingen framför att svänga. Testa själv att koppla ett "upp och ner vänt F" till en kran så kommer du se att det kommer klart mer vatten ur det undre utloppet än den "frivilliga" böjen.
Nu är detta dock ett lite annorlunda fall då där är extra motstånd för vattnet i och med blocken, jag trodde inte att blocken hade tillräckligt högt motstånd för att framtvinga samma flöde genom båda blocken, men det verkar som att jag hade fel när man kollar på det aktuella byggets temperaturer.

Permalänk

Vet inte riktigt om jag ha fått det svar jag letar efter.. är det lika varm om man kör serie kopplat eller om det är parallelt?

Visa signatur

AMD FX-8320 @ 5017 MHz
http://valid.canardpc.com/ppty3p
AMD Athlon II X2 250 @ 4013 MHz
http://valid.canardpc.com/jwpmni

Permalänk
Skrivet av Chilluminati:

Vet inte riktigt om jag ha fått det svar jag letar efter.. är det lika varm om man kör serie kopplat eller om det är parallelt?

Det borde vara likvärdigt tycker jag annars är det väl ingen vitts med att göra så. Eller att köra med bryggor som jag länkade i tråden.

Jag kommer snart att köra med denna brygga när jag är klar med ombyggnaden av min vattenkylning. Körde serie kopplat förut. Och låg på ca 50 grader i load så det blir spännande och se vad det blir sedan.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Jag tänker såhär.
Det är lika många 90 graders böjar oavsett, men det är skillnad på dess uppbyggnad, i det undre fallet är vattnet tvunget att svänga medans det har två alternativ i det första, att fortsätta rakt fram och att svänga.
I en elektriskt krets skulle denna kopplingen innebära att det gick lika många elektroner genom varje block, men i och med att vattnet har både massa och en hastighet i en riktning (har elektroner också men då de drabbas av scattering oavbrutet så har de inte en konstant hastighetsvektor på samma sätt) så kommer det föredra att åka rakt fram i den översta kopplingen framför att svänga. Testa själv att koppla ett "upp och ner vänt F" till en kran så kommer du se att det kommer klart mer vatten ur det undre utloppet än den "frivilliga" böjen.
Nu är detta dock ett lite annorlunda fall då där är extra motstånd för vattnet i och med blocken, jag trodde inte att blocken hade tillräckligt högt motstånd för att framtvinga samma flöde genom båda blocken, men det verkar som att jag hade fel när man kollar på det aktuella byggets temperaturer.

Blir inte riktigt samma sak som att koppla på en kran, det du har här är ett slutet system; du kommer alltså ha både "drag" och tryck i systemet.
Flödeskrafterna kommer inte har någon större inverkan vid de flödeshastigheterna man normal har i ett vattenkylningssystem för datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chilluminati:

Vet inte riktigt om jag ha fått det svar jag letar efter.. är det lika varm om man kör serie kopplat eller om det är parallelt?

Om du kör i serie så kommer vattnet värmas upp för varje block det passerar när det tar upp värmeenergi.

Alltså blir det lite varmare för varje steg, så du får i teorin sämre temperatur.

Däremot skall man komma ihåg att vatten har mycket hög värmekapacitet och vid hyggligt flöde får du inget direkt stort delta.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Tjenare! Om du förstår hur ett vattenblock fungerar så borde du kunna lista ut att så inte är fallet.

Angående tempraturer och flöde. Eftersom vattnet cirkulerar i systemet med en sån hastighet så spelar det ingen roll temperaturmässigt vilken modell man väljer.
Parallell vs Serial.

Visst i teorin värms vattnet upp kort för kort i en seriekopplad brygga så andra kortet får något varmare vatten. Men det handlar kanske om 1/10 celsius.
Som jag sa vattnet cirkulerar med en sådan hög hastighet att vattnet inte hinner värmas upp till en sådan gräns att nästa kort skulle bli lidande.

Även på lägsta hastigheten på min D5 pump så kanske det tar 1,5 sek för vattnet att ta ett varv rund hela systemet.

Parallell har en fördel över Seriekopplat. För varje kort,radiator och komponent man adderar i en loop ökar motståndet i systemet. Det bildas fler och fler hinder i systemet som bromsar upp vattnets flöde.

I en serie brygga måste vattnet ta sig från block till block medans en parallell så åker vattnet genom 2 block samtidigt. Det minskar motståndet och ger bättre flöde.

Men som sagt. Det är upp till användaren egentligen vad man man tycker är snyggast. För skillnaderna mellan dem 2 sätten att montera loopen är minimal.

För personer med 3-way eller 4way SLI skulle jag dock ta parallell för flödets skull. 3-4 vattenblock ger något mer restriktioner än 2.

Jag valde parallell av den enkla anledningen att jag tycker det är snyggare! Akrylrör är fint och vill se så mycket som möjligt.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Tjenare! Om du förstår hur ett vattenblock fungerar så borde du kunna lista ut att så inte är fallet.

http://cdn.overclock.net/b/bd/bdf8d96e_vbattach234759.png

http://www.candccentral.co.uk/images/D/fc780-gtx-ti_np_front2...

Angående tempraturer och flöde. Eftersom vattnet cirkulerar i systemet med en sån hastighet så spelar det ingen roll temperaturmässigt vilken modell man väljer.
Parallell vs Serial.

Visst i teorin värms vattnet upp kort för kort i en seriekopplad brygga så andra kortet får något varmare vatten. Men det handlar kanske om 1/10 celsius.
Som jag sa vattnet cirkulerar med en sådan hög hastighet att vattnet inte hinner värmas upp till en sådan gräns att nästa kort skulle bli lidande.

Även på lägsta hastigheten på min D5 pump så kanske det tar 1,5 sek för vattnet att ta ett varv rund hela systemet.

Parallell har en fördel över Seriekopplat. För varje kort,radiator och komponent man adderar i en loop ökar motståndet i systemet. Det bildas fler och fler hinder i systemet som bromsar upp vattnets flöde.

I en serie brygga måste vattnet ta sig från block till block medans en parallell så åker vattnet genom 2 block samtidigt. Det minskar motståndet och ger bättre flöde.

Men som sagt. Det är upp till användaren egentligen vad man man tycker är snyggast. För skillnaderna mellan dem 2 sätten att montera loopen är minimal.

För personer med 3-way eller 4way SLI skulle jag dock ta parallell för flödets skull. 3-4 vattenblock ger något mer restriktioner än 2.

Jag valde parallell av den enkla anledningen att jag tycker det är snyggare! Akrylrör är fint och vill se så mycket som möjligt.

Tack för din förklaring!
Jag sitter på ett merc alpha chassi med en 120mm rad i bakkant så tänker nog göra en build liknande din, likadant chassi (om jag inte orkar vänta på phanteks enthoo pro) och pröva med akryl rör
Är dock bara 14 år så måste sommar jobba först

Visa signatur

AMD FX-8320 @ 5017 MHz
http://valid.canardpc.com/ppty3p
AMD Athlon II X2 250 @ 4013 MHz
http://valid.canardpc.com/jwpmni

Permalänk

Så här säger Artur på Cooling stuff om det här.

vid seriell flöde blir skillnaden på första och andra kort i 0,1-0,2
grader mellan de, med parallell blir temperatur kanske 0,1-0,2 sämre på
båda än den första i seriell koppling, dvs det är så små skillnader att
det blir knappast ngt skillnad
men fördelen med parallell är bättre flöde för resten av system (då
parallell koppling ger lägre motstånd än enkel grafikkortsblock) vilket
kan ge bättre prestanda på processor och tillåter pumpar med lägre
tryck/flöde eller lägre hastighet på de
Iaf detta gäller högflödesblock (för exempel EK), om block är inställd
på hög prestanda där tryck krävs (som visa cpu block) då blir det
givetvis bättre med högre flöde (och samtidig tryck) men detta kräver
riktig kraftig pump, speciellt med flera grafikkort (om de körs i
seriell koppling)
Mvh
Artur

Tacka så mycket för det Artur nu förstår vi hur det funkar.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D