Permalänk
Medlem

60Hz cap med windows aero avstängt ?

Hej !

Jag har en 144Hz monitor som jag gärna vill utnyttja fullt ut.
Jag såg ett tips om att disabla Windows aero för att förbättra prestandan i spel och minska input lag. Kan konstatera att det verkar stämma.
Dock så verkar det som att uppdateringsfrekvensen cappas om man stänger av aero och kör med windows basic. I Nvidias kontrollpanel står det visserligen fortfarande 144Hz, men det är uppenbart att Windows inte körs med detta (fönsterhanteringen laggar osv. Även standardtestsidan testufo.com bekräftar att 60Hz är högsta tillgängliga frekvensen).

När det kommer till spel (främst Team fortress 2 genom Steam) så kan man ange i launchoptions att man ska kör med 144hz genom commandot "-freq 144".
Nu är jag dock lite osäker om spelet verkligen körs i 144Hz trots att Windows inte verkar göra det ?
Det känns som att det är responsivt med lågt inputlag, men jag är lite osäker om det verkligen är 144Hz ändå.

Någon som kan bringa klarhet i detta ?
Kan man aktivera högre uppdateringsfrekvens med aero avstängt och kan spel använda sig av högre frekvens trots att Windows inte gör det ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Med programmet Fraps ser du uppdateringsfrekvensen i realtid och kan avläsa vad du har för tillfället, borde även gå att visa i TF2 med cl_showfps 1

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Med programmet Fraps ser du uppdateringsfrekvensen i realtid och kan avläsa vad du har för tillfället, borde även gå att visa i TF2 med cl_showfps 1

Mjo, fast det där säger väl bara vilken fps man har (dvs updateringsfrekvensen för grafikkortet), inte vilken frekvens skärmen är inställd på ?
Elller går det att på något sätt bakvägen få fram skärmens frekvens ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Inaktiv

Sätt på vsync och kolla din fps. Det fungerar bra för att kolla din refresh-rate. Så länge du nu inte sitter på en gammal burk med dålig fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Sätt på vsync och kolla din fps. Det fungerar bra för att kolla din refresh-rate. Så länge du nu inte sitter på en gammal burk med dålig fps.

Ah, det är sant, så bör man kunna göra.
Tack för tipset, ska testas !

Edit : Även när jag har vsync på så visar spelet att jag har långt fler fps än frekvensen på skärmen.
Trodde att vsync gjorde så att fps:en matchade skärmens antal hz ?

Antingen så visar fps mätaren fel eller så är vsync ändå inte påslaget antar jag..

Mycket märkligt. Har testat att slå på Vsync både genom spelet och genom att låta Nvidias kontrollpanel tvinga det att vara påslaget.
Har också kört med fraps för att mäta fps med ett oberoende program.
Fortfarande visar det att jag har drygt 250 fps.

Kan det vara skärmen som larvar sig med någon inställning ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JesperT:

Ah, det är sant, så bör man kunna göra.
Tack för tipset, ska testas !

Edit : Även när jag har vsync på så visar spelet att jag har långt fler fps än frekvensen på skärmen.
Trodde att vsync gjorde så att fps:en matchade skärmens antal hz ?

Antingen så visar fps mätaren fel eller så är vsync ändå inte påslaget antar jag..

Mycket märkligt. Har testat att slå på Vsync både genom spelet och genom att låta Nvidias kontrollpanel tvinga det att vara påslaget.
Har också kört med fraps för att mäta fps med ett oberoende program.
Fortfarande visar det att jag har drygt 250 fps.

Kan det vara skärmen som larvar sig med någon inställning ?

Det är snarare någon mjukvara du har igång som förstör. Vilken 144hz skärm har du? Det finns tekniker som utnytjar strobed backlighting för att få en betydligt bättre upplevelse. Om du har tillgång till LightBoost, ULMB, Turbo240 eller BENQ Blur Reduction. Så rekommenderar jag starkt att du använder dig utav en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Ah, det är sant, så bör man kunna göra.
Tack för tipset, ska testas !

Edit : Även när jag har vsync på så visar spelet att jag har långt fler fps än frekvensen på skärmen.
Trodde att vsync gjorde så att fps:en matchade skärmens antal hz ?

Antingen så visar fps mätaren fel eller så är vsync ändå inte påslaget antar jag..

Mycket märkligt. Har testat att slå på Vsync både genom spelet och genom att låta Nvidias kontrollpanel tvinga det att vara påslaget.
Har också kört med fraps för att mäta fps med ett oberoende program.
Fortfarande visar det att jag har drygt 250 fps.

Kan det vara skärmen som larvar sig med någon inställning ?

http://www.testufo.com/#test=frameskipping

Se till att ha endast den fliken uppe och i chrome/firefox ha Hårdvaruacceleration igång. Där kan du se exakt vilken hz du har och om det då funkar. Funkar det inte där så är något fel med skärm/grafikkort/inställning och inte med spelen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

http://www.testufo.com/#test=frameskipping

Se till att ha endast den fliken uppe och i chrome/firefox ha Hårdvaruacceleration igång. Där kan du se exakt vilken hz du har och om det då funkar. Funkar det inte där så är något fel med skärm/grafikkort/inställning och inte med spelen.

Jo, det är just det där testet jag kört.
Stänger jag av Windows aero körs det med 60Hz och sätter jag på det körs det med 144Hz.
Däremot känns det mer responsivt i Team fortress 2 när jag har aero avstängt. Där har jag angett att spelet ska använda sig av 144Hz i launch options.
Frågan är bara om det verkligen gör det trots att det uppenbarligen inte gör det i windows.

Skrivet av fxfighter:

Det är snarare någon mjukvara du har igång som förstör. Vilken 144hz skärm har du? Det finns tekniker som utnytjar strobed backlighting för att få en betydligt bättre upplevelse. Om du har tillgång till LightBoost, ULMB, Turbo240 eller BENQ Blur Reduction. Så rekommenderar jag starkt att du använder dig utav en.

Jo, jag har kört en del med lightboost.
Dock kändes färgerna lite skumma och mörka och man lär få minimalt mer input lag.
Har en BenQ XT2420TE för övrigt.
Upplevelsen i spelet nu känns rätt bra så jag misstänker att det kör med 144Hz trots allt. Vore dock nice att få klarhet i om det är så.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Istället för att se vad det är inställt på i nvidias kontrollpanel, vad står det i windows egna menyer och ändras det när man slår av/på aero?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Istället för att se vad det är inställt på i nvidias kontrollpanel, vad står det i windows egna menyer och ändras det när man slår av/på aero?

Även i Windows egna menyer står det 144Hz oavsett om aero är på eller inte, trots att det i praktiken då verkar ändra sig till 60 Hz när aero slås av.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.