Permalänk
Avstängd

varför älskar alla matta paneler?

Hej, för inte så längesen så såg jag asus fråga matt eller glansig, i princip ALLA sa matt dem tvekade inte alls, så min fråga är varför älskar alla matta paneler? dem som spelar spelar väl inte med solljus eller lampor? mestadels av spelare spelar väl i mörkret, så varför offra bildkvaliten för att kunna använda en skärm i solljus för spel? det verkar så onödigt enligt mig men trotts detta så envisas tillverkare med matta paneler, jag hade köpt asus 4k skärm om den inte var matt men det är den, mycket av hatet jag har haft mot plattskärmar är pågrund av att dem är matta bildkvaliten blir fruktansvärt dålig med en matt panel, så jag undrar helt enkelt varför.

visst är inte alla spelare ensamma och spelar i mörkret men är dålig bild kvalite verkligen värt att kunna spela mitt på dan? är det ens normalt för spelare att spela medan solen lyser bakom genom fönstret utan gardiner?

matta paneler trycker ner ljuset för bilden, gör den knastrig sandig eller glittrig, trotts detta så verkar ingen bry sig alls så länge dem kan spela i direkt solljus?

Permalänk
Medlem

Själv hatar jag matt passionerat. Hellre en glansig TN än en matt IPS ärligt talat. Allt blir så vidrigt urvattnat och oskarpt med matt. Min 120Hz TN 1920x1080 som satt i min G74SX ROG laptop var den bästa skärm jag haft helt klart. Förmodligen hade den sugit med matt panel men skärpan man fick från att den var glansig var så galet bra. Jag tycker det borde erbjudas bytes-kit så man kan slänga sin matta åt helvete och köpa en glansig ersättningsyta till skärmar i allmänhet.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Avstängd

Tror att det beror på att folk i gemen inte känner till detta.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag vet knappast hur det är med alla men för min egen del har jag det inte alltid särskilt mörkt i rummen där jag sitter framför datorn. (Sitter ni med rullgardinen nere året om eller?) Jag har matt panel för att jag mycket hellre ser vad som är bakom glaset än vad som är bakom mig.

Permalänk
Medlem

Jag är väl införstådd med att jag offrar bildkvalitet när jag väljer en matt skärm. Jag har ett brytningsfel som gör att jag blir otroligt trött i ögonen när jag använder en blank skärm. Då är matta skärmar rena drömmen. På dessa preferenser väljer jag matt. Det är förmodligen väldigt personligt för var och en.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Personligen har inte jag heller ngt behov av att spegla mig i skärmen.

Laptopar och handburna datorer är det ännu värre, går ju inte ens att se något om man tar dem med utomhus.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Jag är inte alls petig med bildkvalité, så jag föredrar en panel som inte reflekterar så mycket ljus. Har aldrig stört mig på oskarp eller "urvattnad" bild.
60hz, matt coating, 16:10 aspect ratio, 2560x1600 och runt 30". Då är jag nöjd.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Hedersmedlem

Matt alla gånger. Bättre bild och "ärligare" färger samt otroligt mycket bättre ergonomi. Att sitta i ett helt mörkt rum är väldigt ansträngande för ögonen och dessutom otroligt tråkigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror väl på var/hur skärmen används. Jag skulle absolut inte skaffa en laptop med glansig skärm. Been there, done that och det var inge vidare alls. Jag använder laptopen på dagen för arbete och hamnar ideligen i positioner som ger massa väldans irriterande reflektion om den inte är matt.
På min stationära däremot kan jag tänka mig en glansig skärm för jag har inga fönster "framför" skärmen som kan ge reflektioner. Men det beror på miljön i stor utsträckning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Matt! Glansig panel ger en "oärlig" återgivning. De bättre matta lider inte av de problemen du beskriver.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Matt alla gånger. Bättre bild och "ärligare" färger samt otroligt mycket bättre ergonomi. Att sitta i ett helt mörkt rum är väldigt ansträngande för ögonen och dessutom otroligt tråkigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, att sitta i ett helt mörkt rum är otroligt jobbigt, så man har alltid en lampa tänd (om det är mörkt ute).
Datorskärm skulle jag aldrig kunna tänka mig blank, men en TV däremot kan vara nästan blank. Inte samsung-blank dock, utan mer Sony-blank. (lol)

Edit: Sen kan jag hålla med om att Dells skärmar har en otroligt aggressiv AG-coat, något som behövs i kontorsmiljö men kanske inte är optimalt för hemanvändare.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crumpets:

Själv hatar jag matt passionerat. Hellre en glansig TN än en matt IPS ärligt talat. Allt blir så vidrigt urvattnat och oskarpt med matt. Min 120Hz TN 1920x1080 som satt i min G74SX ROG laptop var den bästa skärm jag haft helt klart. Förmodligen hade den sugit med matt panel men skärpan man fick från att den var glansig var så galet bra. Jag tycker det borde erbjudas bytes-kit så man kan slänga sin matta åt helvete och köpa en glansig ersättningsyta till skärmar i allmänhet.

var helt förälskad i sony vaio pro 13 men lämnade tillbaka den eftersom jag helt enkelt inte klarade av att bilden hade dem konstigt prick fläckarna

Skrivet av Rydisen:

Precis, att sitta i ett helt mörkt rum är otroligt jobbigt, så man har alltid en lampa tänd (om det är mörkt ute).
Datorskärm skulle jag aldrig kunna tänka mig blank, men en TV däremot kan vara nästan blank. Inte samsung-blank dock, utan mer Sony-blank. (lol)

Edit: Sen kan jag hålla med om att Dells skärmar har en otroligt aggressiv AG-coat, något som behövs i kontorsmiljö men kanske inte är optimalt för hemanvändare.

köpte en dell ips men lämnade tillbaka den, den var fruktansvärt äcklig i bilden, jag har också den senaste eizo foris skärmen den är halvmatt men bilden blir märkbart sämre, alla färger kladdar ihop sig som jag sa i mina tidigare trådar om den skärmen jag skulle tro att bilden skulle bli riktigt bra om den inte hade ett filter.

jag har en sony bravia w905a och bilden är hur skarp och ren som helst och den är glansig som jag kan se det, sen min panasonic zt60 plasma samma där jag har bara glansiga paneler i mitt rum.

Permalänk
Medlem

Jag arbetar inte i kolsvart mörker. Det finns många ljuskällor runt mitt skrivbord och på jobbet ska vi inte tala om det, där har jag fönster precis bredvid. Matt eller halv-matt är enda vettiga alternativet om man inte tycker om att se sin egen spegelbild i skärmen konstant.

På jobbet hade glansig skärm varit helt obrukbar, våra ljusa lokaler innebär att oavsett hur du vänder och vrider skärmen så är enda stället du slipper se dig själv som en perfekt spegelbild är under bordet.

Någon förlust krispighet p.g.a av att använda matt-skärm märker jag inte av, varken när jag är hemma och arbetar med bildredigering eller är på jobbet och fyller i excel-blad. Jag menar finns det ens någon skärm som är menad till professionellt bruk som är glansig? Hittar inte en enda skärm för professionellt bruk som är glansig förutom möjligen Apple's Cinema display.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

Jag arbetar inte i kolsvart mörker. Det finns många ljuskällor runt mitt skrivbord och på jobbet ska vi inte tala om det, där har jag fönster precis bredvid. Matt eller halv-matt är enda vettiga alternativet om man inte tycker om att se sin egen spegelbild i skärmen konstant.

På jobbet hade glansig skärm varit helt obrukbar, våra ljusa lokaler innebär att oavsett hur du vänder och vrider skärmen så är enda stället du slipper se dig själv som en perfekt spegelbild är under bordet.

Någon förlust krispighet p.g.a av att använda matt-skärm märker jag inte av, varken när jag är hemma och arbetar med bildredigering eller är på jobbet och fyller i excel-blad. Jag menar finns det ens någon skärm som är menad till professionellt bruk som är glansig? Hittar inte en enda skärm för professionellt bruk som är glansig förutom möjligen Apple's Cinema display.

för jobb förstår jag helt eftersom då är bildkvalite ingen prioritet, men för spel och film? och ärligt talat jag har en ren glas crt skärm sony gdm fw900 och jag har aldrig sett min spegelbild, iåförsig så har jag gardinerna igendragna dygnet runt hela året om, och jag spelar när det är som mörkast på natten.

och från vad jag har märkt av matta paneler så kladdar bilden ihop sig, vit har glittriga prickar alltså ingen ren vit färg utan en vit färg med ett mönster i bilden, blir helt enkelt sämre i mina ögon och jag tar glansigt över matt alla dagar i veckan jag klarar rent av inte av matta paneler.

Permalänk
Avstängd

alltid matt då det är mörkt vid min dator och jag stör mig som fan på glansiga skärmar.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Det beror väldigt mycket på hur rummet i fråga är upplagt. Hemma där jag arbetar och spelar har jag precis noll problem med solljus in genom fönstren om jag skulle sitta där mitt på dagen i det väder vi haft nu, det gör jag oftast inte. Skärmarna jag har är matta dock men det var aldrig något jag tänkte på när jag skaffa dem. Det var andra faktorer som spelade in vid de inköpen än matt eller blank.

Däremot, på mitt kontor på jobbet då bävar jag lite för uppgraderingen vi gör i veckan nu. Jag kommer få gå från en Eizo historia + gammal Mac Pro till en maxad iMac 27". Jag får in väldigt mycket ljus genom fönstret här och något som även på en matt panel blir problematiskt ibland. Så att få in en spegelblank iMac vetefasen hur det slutar. Kämpade ett tag för att vi skulle få in soptunne-macen + skärmar istället men det var i slutändan inte mitt beslut. Vi får se hur det fungerar.

Men som sagt, det beror helt och hållet på läget där man sitter. Jag kan nog säga att jag föredrar blanka paneler personligen men det erfordrar att man har placeringen rätt med dessa.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

för jobb förstår jag helt eftersom då är bildkvalite ingen prioritet, men för spel och film? och ärligt talat jag har en ren glas crt skärm sony gdm fw900 och jag har aldrig sett min spegelbild, iåförsig så har jag gardinerna igendragna dygnet runt hela året om, och jag spelar när det är som mörkast på natten.

Jag arbetar som sagt i ljus, oavsett om jag spelar, glor film, surfar eller arbetar med datorn. Att sitta i mörker är inte bra varken för ögonen eller inspiration, jag har liksom inrett ett rum för att kunna se sakerna jag har inrett med.

Hemma har jag spotar som lyser upp väggen precis bakom mig vid skrivbordet, bakom mina skärmar har jag spotar som lyser upp den väggen. Så att jag får bra ljus i hela rummet utan att använda taklampor som kastar långa skuggor över bordet där jag försöker arbeta med t.ex designa något till mina projekt med sådant där papper. Men om jag skulle ha en glansigskärm hade jag tydligt sett min siluett i skärmen. Vilket för mig är helt värdelöst eftersom min dator används kanske 30% till media konsumtion i form av spel och film.

CRT är dock lite annorlunda, har inte använt det på många många år, men ville minnas att jag hade besvär med det där med dock inte lika mycket som med en LCD, p.g.a att ljusstrykan är så mycket högre på en CRT än en LCD. Du tittar trots allt in i en väldigt komplicerad glödlampa med en CRT medan på en LCD tittar du på indirekt ljus som lyser på ett antal plastfilmer för att ge jämn ljusspridning för hela skärmen.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av zzcool:

Hej, för inte så längesen så såg jag asus fråga matt eller glansig, i princip ALLA sa matt dem tvekade inte alls, så min fråga är varför älskar alla matta paneler? dem som spelar spelar väl inte med solljus eller lampor? mestadels av spelare spelar väl i mörkret, så varför offra bildkvaliten för att kunna använda en skärm i solljus för spel? det verkar så onödigt enligt mig men trotts detta så envisas tillverkare med matta paneler, jag hade köpt asus 4k skärm om den inte var matt men det är den, mycket av hatet jag har haft mot plattskärmar är pågrund av att dem är matta bildkvaliten blir fruktansvärt dålig med en matt panel, så jag undrar helt enkelt varför.

visst är inte alla spelare ensamma och spelar i mörkret men är dålig bild kvalite verkligen värt att kunna spela mitt på dan? är det ens normalt för spelare att spela medan solen lyser bakom genom fönstret utan gardiner?

matta paneler trycker ner ljuset för bilden, gör den knastrig sandig eller glittrig, trotts detta så verkar ingen bry sig alls så länge dem kan spela i direkt solljus?

Jag hatar att spela när det är mörkt runt mig för att det gör ögonen så trötta och ansträngda. Är det mörkt vill jag alltså ha vettig belysning, därför vill jag ha en matt panel så att det inte blänker och speglar sig så mycket. Färgmässigt märker jag inte någon större skillnad på matta och blanka paneler, däremot märker jag tydligt det där med blänk och irriterar mig på det. Har en laptop med blank skärm eftersom jag inte hittade något annat när jag köpte den, irriterar massor så fort man inte är hemma och ska använda den för då är det ju klart antingen sol eller lampor i fel vinklar. Även på en matt panel kan det bli problem med ljus men inte på samma sätt och mycket mer sällan...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Tvärt om sitter nog de flesta inte i en kolsvart datorgrotta under nattens mörkaste timmar.
Då de finns andra ljuskällor än bildskärmen att ta hänsyn till blir en blank skärm rätt jobbig att använda.

Själv klarar jag knappt av att sitta i ett mörkt rum med en ensam skärm som ljuskälla, får ont i ögonen efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Jag spelar inte i mörker innan det mörknat ute. Dessutom använder jag skärmen till betydligt mer än spelande dagtid. Det finns kort och gott ingen vits med en glansig panel som blänker och reflekterar när det finns bra matta skärmpaneler som alternativ.

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung S27A950D som är glansig. Spelar nästan alltid i dagsljus och reflektionerna är inget som stör mig, jag kanske har vant mig eller så överdriver folk. Njuter många gånger bara över hur levande det ser ut med glansig yta. Tycker även att det kompenserar för upplösningen 1080p på en 27".

Permalänk
Medlem

Sitter i ett väldigt ljust rum samt att de skärmarna jag planerat att ha är matta.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Matt, tveklöst. Varför? För att jag vill se vad som händer på skärmen, inte reflektioner. Sitter aldrig heller i ett becksvart rum, alltid belysning bakom skärmen och ofta också andra lampor när det mörkat ute. Väldigt obekvämt för ögonen om man inte har det...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Spelar och jobbar vid min skärm som är matt. Vill inte ha en blank skärm igen. Matt är mycket skönare.

Och ingen borde sitta vid en datorskärm i ett mörk rum eftersom det är dåligt för ögonen, får lättare huvudvärk och blir tröttare. Nej ljust ska det självklart vara i rummet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte använt blank på bra länge nu så jag vet knappt skillnaden, men "fruktantsvärt" dålig bild låter rejält överdrivet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag är i och för sig ganska glad att bara ha en skärm men får jag välja föredrar jag matt. Detta eftersom jag vill kunna välja var jag vill sitta utifrån hur bekvämt det är inte efter vilka platser som har en anpassad ljussättning. I skola, på jobb, på olika platser i hemmet, hos vänner, i kollektivtrafiken och så vidare kan det vara svårt att undvika ljuskällor som speglas i skärmen. Dock är mitt datorbeteende sådant att jag just flyttar runt med den.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför man någonsin skulle vilja ha en glansig skärm. Har haft bägge delar men kan inte se någon fördel med glansig.

Dom ser ju "glassigare" ut, men att det skulle vara bättre bildkvalité låter ju som rena dumheterna. Framför allt i praktiken.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av xyllian:

Jag vet knappast hur det är med alla men för min egen del har jag det inte alltid särskilt mörkt i rummen där jag sitter framför datorn. (Sitter ni med rullgardinen nere året om eller?) Jag har matt panel för att jag mycket hellre ser vad som är bakom glaset än vad som är bakom mig.

Jag har både matt skärm och sitter med persiennerna nerdragna. Det blir sjukt drygt annars. Blanka skärmar ger ju bra bild och så men det är inte värt nackdelarna.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xyllian:

(Sitter ni med rullgardinen nere året om eller?)

Ja... Ja det gör jag

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Han använt glossy (imac) under längre tid och gillar det. Han nu en mattskärm men nästa blir glossy iom byte till imac igen. Bilden med glossy är så mkt bättre och känner inte alls problem med huvudvärk lr liknande trots brytningsfel och prisma. Dock använder jag terminalglasögon både hemma o på jobbet.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late