SSD Samsung Magician Secure Erase text problem

Permalänk
Medlem

SSD Samsung Magician Secure Erase text problem

Har ett Samsung EVO SSD hårddisk och installerade Samsung_Magician_v43 för att skapa ett bootable DVD/USB för Secure erase, när jag bootar den så ser jag ingen text bara en blå backgrund texten på skärmen är corrupt sysns dåligt.
Har kontaktat samsung support men har ej fått svar än. Är någon annan som har detta problem? och hittat en lösning.

Det fiins andra som har detta problem på:
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2319890

Om
"Secure erase, a function built into every ATA-based drive (hard drives and SSDs) since 2001, erases everything on a drive and marks the cells as empty, restoring any modern SSD to factory-fresh default performance."

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel2000:

Har ett Samsung EVO SSD hårddisk och installerade Samsung_Magician_v43 för att skapa ett bootable DVD/USB för Secure erase, när jag bootar den så ser jag ingen text bara en blå backgrund texten på skärmen är corrupt sysns dåligt.
Har kontaktat samsung support men har ej fått svar än. Är någon annan som har detta problem? och hittat en lösning.

Det fiins andra som har detta problem på:
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2319890

Om
"Secure erase, a function built into every ATA-based drive (hard drives and SSDs) since 2001, erases everything on a drive and marks the cells as empty, restoring any modern SSD to factory-fresh default performance."

Jag antar att du kan testa något annat program som kan skicka Secure Erase-kommandot till enheten om det är något problem med just det som Samsung tillhandahåller.

Om inte, kan du visa hur det faktiskt ser ut?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tog en bild Så här ser det ut

Jag har både testat DVD och USB boot men det är samma problem på båda.
Har ej inbyggd VGA grafik föratt testa.
Jag fick svar av Samsung support men deras nordic avdelning kan ej ge support för SSD jag måste ringa ett annat tel nr.
Riktig dålig av Samsung att släppa ett sådan viktig program verktyg som ej funkar bra.

Permalänk
Medlem

Jag är besviken på Samsung support kontaktade de via e-mail sen säger de att de kan inte ge support i Sverige man måste ringa denna tel nr för ssd support: 00800-8010-8011 Och när man ringer det numret så ingen svarar fel.

Jag hittade en lösning själv efter att jag uppgraderat min dator moderkort med inbyggd grafikkort anslut jag dvi kabeln till den inbyggda på
moderkortet vid den tiden min pci-e grafikkort var inte satt in och och texten funkade bra det var läsbart, men problem kvarstår den vägrade att göra Secure erase sa att "the drive was in frozen state". Asså när jag stoppade min Evga pci-e grafikkortet så blir samma problem igen svart skärm, kanske jag måste ta ut pci-e grafiken föratt den inbyggda ska funka. Den finns en inställning i bios som är på auto för inbyggda grafiken och pci-e.

Vad kan vara orsaken ? dåligt programmerat av Samsung? kan ej visa text ej läsbart

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av intel2000:

Jag är besviken på Samsung support kontaktade de via e-mail sen säger de att de kan inte ge support i Sverige man måste ringa denna tel nr för ssd support: 00800-8010-8011 Och när man ringer det numret så ingen svarar fel.

Jag hittade en lösning själv efter att jag uppgraderat min dator moderkort med inbyggd grafikkort anslut jag dvi kabeln till den inbyggda på
moderkortet vid den tiden min pci-e grafikkort var inte satt in och och texten funkade bra det var läsbart, men problem kvarstår den vägrade att göra Secure erase sa att "the drive was in frozen state". Asså när jag stoppade min Evga pci-e grafikkortet så blir samma problem igen svart skärm, kanske jag måste ta ut pci-e grafiken föratt den inbyggda ska funka. Den finns en inställning i bios som är på auto för inbyggda grafiken och pci-e.

Vad kan vara orsaken ? dåligt programmerat av Samsung? kan ej visa text ej läsbart

Funkar detta?
http://forums.techguy.org/hardware/1099045-ssd-frozen-state-c...

Eller detta?
http://www.overclock.net/t/1227597/how-to-secure-erase-your-s...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)