Permalänk
Medlem

Minnet stämmer ej

Nu när jag installerat mitt Asus Maximus Hero VI (cpu: i7 4770k), så stämmer siffran ej med vad som är på moderkortet och vad datorn säger.
Inuti ligger nu 2x8 Corsair XMS3, alltså 16 gb. Men datorn säger 8.

Har även Corsar Vengeance minnen tillgängliga men det är samma problem där.

Även ännu knepigare är att om jag slänger in fler än 2 minnen (finns plats för 4), så vägrar datorn starta.

Tänkte kika direkt med Asus support men det är krångligt då dem kräver sjukligt mycket information för en ticket.

Tackar på förhand och ha en fortsatt fin helg.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat en nollställning av bios/UEFI:n? Har du också testat minnet i olika socklar? En annan lite tråkigare grej kan vara att du på något sätt skadat CPU-sockeln och dess pinnar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hur nollställer jag bios? Det är relativt användarvänligt men hittar inte alltför lätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av G1SH:

Hur nollställer jag bios? Det är relativt användarvänligt men hittar inte alltför lätt.

Har du läst manualen? Det bör stå exakt hur du gör detta med just ditt moderkort i denna.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Heh.. Ska kika. Tänkte på en sak till, jag ser att i bios så läser den minnena som 2x4, när det är som sagt 2x8.
Ska självfallet kika i manualen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av G1SH:

Heh.. Ska kika. Tänkte på en sak till, jag ser att i bios så läser den minnena som 2x4, när det är som sagt 2x8.
Ska självfallet kika i manualen!

Har du kollat så du inte har fått fel minnesmoduler? Det kan ju vara att du fått två fyror?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)