Funderingar angående första vattenkylningsbyggnationen

Permalänk
Medlem

Funderingar angående första vattenkylningsbyggnationen

Hallå!

Jag har lite funderingar på att köpa och bygga ett vattenkylningssystem i min dator för att ersätta min Antec Kuhler 620 samt sätta vattenblock på mitt Radeon R9 290x.

Jag har kollat på "Kit" från EK. ett EK-Kit L240
Valde det "Kit'et" mycket av priset då de verkar vara väldigt prisvärt Kit.

Min fundering är om jag kan komplettera detta med ett vattenblock till grafikkortet, men ändå få bra temperaturer eller blir pumpen och radiatorn undermålig i det syftet?

PC Spec.
Chassi NZXT Switch 810
CPU Intel Core i5 3570K (klockad Turbo till 4.6GHz)
GPU Powercolor Radeon 290x

Tack på förhand
Mvh Rasmus

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk

En 240 radiator blir för lite till ett 290x + 3570k det kommer inte finnas utrymme för överklockning då. Om du kan få in en till radiator så skulle det underlätta lite och pumpen i det kitet är inte den bästa (väsnas en del).

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Inaktiv

Man kan kyla både en 3570k och ett 290x rätt ok med enskilda 120 radiatorer, en dubbelt så stor borde alltså ge rätt schyssta resultat!

Permalänk
Medlem

Hade själv ett 810 Switch chassi och körde nästan samma saker du ska ha, ett 810 Switch tar en 420 rad i toppen om man borrar egna hål + att det tar en 280 rad i front botten om man skär bort fästena till front fläkten. går säkert utan modifikationer i chassit att få plats med en 360 i toppen och en 240 i botten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

En 240 radiator blir för lite till ett 290x + 3570k det kommer inte finnas utrymme för överklockning då. Om du kan få in en till radiator så skulle det underlätta lite och pumpen i det kitet är inte den bästa (väsnas en del).

Skrivet av anon81912:

Man kan kyla både en 3570k och ett 290x rätt ok med enskilda 120 radiatorer, en dubbelt så stor borde alltså ge rätt schyssta resultat!

okej överklockning av grafikkortet kommer jag inte göra men överklockningen av processorn kommer nog att bli kvar. den steg bara med 10grader i temp med min nuvarande Antec 620 så tänkte att de inte kan göra så stor skillnad för värmeutveckling med en riktig vattenkylning.

Men om man skulle välja ett dyrare paket då från EK. t.ex. http://www.coolerkit.se/shop/ek-h3o-kit-3627p.html

Eller kan man plocka ihop ett kit själv av lösa komponenter för runt 2000kr + vattenblock&backplate till GPU, om så är finns de någon med en lista av rekommenderade komponenter i så fall ?

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk

Jag skulle iallafall gå på minst en 360 rad fast helst så många rads man får in i chassit. Då kan man köra fläktarna på lägre fart= tyst dator.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Jag skulle iallafall gå på minst en 360 rad fast helst så många rads man får in i chassit. Då kan man köra fläktarna på lägre fart= tyst dator.

Jo de är ju tanken att de ska bli en tystare dator.

Men om man tar en större Radiator måste man väl även ha en större pump?

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

120 mm rad / enhet man ska kyla plus 120mm extra. Så i ditt fall så bör du ha minst 360mm rad. Sen den pumpen du har i kittet du länkade , den väsnas för mycket. Har ägt en själv "ligger i tippen nästa hög atm" och jag bytade ut min efter par dagar.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Rasmus89:

Jo de är ju tanken att de ska bli en tystare dator.

Men om man tar en större Radiator måste man väl även ha en störe pump?

Som jag alltid råder all som börjar med vattenkylning är att köpa en D5 pump för det slutar alltid med att man byter pumpen som följer med i kiten. jag vet för det gjorde jag en gång i tiden.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Som jag alltid råder all som börjar med vattenkylning är att köpa en D5 pump för det slutar alltid med att man byter pumpen som följer med i kiten. jag vet för det gjorde jag en gång i tiden.

En D5, är de en http://www.inet.se/produkt/5321834/pump-alphacool-vpp655-d5-s...
Om man kollar videon i bilderna så är de delar som visas i videon med själva pumpen alltså inkopplingskuben om man kan kalla den de?

Kan den kompletteras med http://www.inet.se/produkt/5331108/ek-ddc-x-res-140-csq-aceta...

Får ursäkta mig om jag har mycket frågor men är helt ny till just Custom Vattenkylning så vill vara säker att man köper rätt produkter bara.

Men de "Kit" jag länkat ovan är inget att ha eller ? för dom är väldigt prisvärda kan jag tycka.

Någon som har några pointers på vilka produkter jag borde bygga med, en liten lista kanske?
Helst runt 3000 med vattenblocket, kanske inte är rimligt men de är ett riktpris i alla fall.

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Skrivet av Rasmus89:

En D5, är de en http://www.inet.se/produkt/5321834/pump-alphacool-vpp655-d5-s...
Om man kollar videon i bilderna så är de delar som visas i videon med själva pumpen alltså inkopplingskuben om man kan kalla den de?

Kan den kompletteras med http://www.inet.se/produkt/5331108/ek-ddc-x-res-140-csq-aceta...

Får ursäkta mig om jag har mycket frågor men är helt ny till just Custom Vattenkylning så vill vara säker att man köper rätt produkter bara.

Men de "Kit" jag länkat ovan är inget att ha eller ? för dom är väldigt prisvärda kan jag tycka.

Någon som har några pointers på vilka produkter jag borde bygga med, en liten lista kanske?
Helst runt 3000 med vattenblocket, kanske inte är rimligt men de är ett riktpris i alla fall.

D5 pumpen du länkade är den rätta. Men ddc x res 140 du länkade passar inte till d5 pumpen fattar jag det som.

Jag kör med en sån här på pumpen.

http://www.coolingstuff.se/p/512/alphacool-hf-d5-top-plexi

Sen den här res har jag

http://www.coolingstuff.se/p/486/phobya-balancer-250-nickel-s...

Det är svårt men här då tyvärr så blev det mer en 3000kr. Sen vet jag inte vad som ryms i ditt chassi heller.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6807527/2014-06-01

Fan glömde slang.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

D5 pumpen du länkade är den rätta. Men ddc x res 140 du länkade passar inte till d5 pumpen fattar jag det som.

Jag kör med en sån här på pumpen.

http://www.coolingstuff.se/p/512/alphacool-hf-d5-top-plexi

Sen den här res har jag

http://www.coolingstuff.se/p/486/phobya-balancer-250-nickel-s...

Det är svårt men här då tyvärr så blev det mer en 3000kr. Sen vet jag inte vad som ryms i ditt chassi heller.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6807527/2014-06-01http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/files/img/cart\kundvagn-6807527-00.png

Fan glömde slang.

Tack för det visade intresset hittills allihopa!

Ser bra ut var nått åt det hållet jag plockat själv också fast med 240mm Rad då. samt annan pump, http://www.inet.se/produkt/5322384/ek-dcp-4-0-pwm-12v-dc-pump

Men om jag förstår det rätt Gunner357, blir D5'an monterad på Top'en som i sin tur monteras i botten på Res'en ? så allt sitter i en enhet om man säger.
om så är så blir ju det väldans smidigt och bra, mycket smidigare lösning än med den pumpen jag kikat på länkad ovan.

Vad ska man köra med för kylmedel då? Destillerat vatten vet jag i alla fall, 1L?!
Vilka fläktar kör ni med på era Rad's? jag hade tänk Scythe's nya Glidestream 120mm 1400RPM då priset jämte prestandan på dom verkar riktigt bra.

För man vill ju ha tystgående fläktar som levererar mycket luft ändå, jag har dubbla Noiseblocker E-Loop på min nuvarande Antec 620 som fungerar klockrent men dom verkar vara riktigt svåra att få tag i nu för tiden.

Ska man behöva PnP eller räcker det med utsugsfläktar? om man monterar Rad'en i taket på chassit ?

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem

Hur blir de förresten om man skulle ta en 280mm Rad istället för 360 ? fortfarande undermåligt ? ska man gå på 420mm istället då?
Tänker bara på fläktar till Rad'en då de finns mer av 140mm mot 120mm.

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem

Jag körde 2x 6970 och 2500k med ganska fina overclocks utan problem på 1x 420. Kan tänka mig att det funkar med 360 också.

Hade 4x 140mm fläktar i push på radden och näst intill inga chassifläktar i chassit. (Obsidian 800D)

Samma setup körde jag också i ett m-atx (TJ08B-E) chassi med 1x 200mm rad och 1x 120 utan problem. Bättre temps än i 800 Dt.

Edit:

Vet inte varför jag säger detta men ända anledningen du borde ha till vattenkylning är överklockning. Den fläktkylda lösningen jag har idag är både svalare, låter mindre och BETYDLIGT mycket billigare.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Jag körde 2x 6970 och 2500k med ganska fina overclocks utan problem på 1x 420. Kan tänka mig att det funkar med 360 också.

Hade 4x 140mm fläktar i push på radden och näst intill inga chassifläktar i chassit. (Obsidian 800D)

Samma setup körde jag också i ett m-atx (TJ08B-E) chassi med 1x 200mm rad och 1x 120 utan problem. Bättre temps än i 800 Dt.

Edit:

Vet inte varför jag säger detta men ända anledningen du borde ha till vattenkylning är överklockning. Den fläktkylda lösningen jag har idag är både svalare, låter mindre och BETYDLIGT mycket billigare.

Enda anledning till att jag kollar på vattenkylning är för att mitt 290x är av referens design så lite hårfön varning på de .
Så tänkte köra allt nu i samma system för att få bra ljudnivå jämte kylkapacitet.

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk

Men om jag förstår det rätt Gunner357, blir D5'an monterad på Top'en som i sin tur monteras i botten på Res'en ? så allt sitter i en enhet om man säger så.
om så är så blir ju det väldans smidigt och bra, mycket smidigare lösning än med den pumpen jag kikat på länkad ovan
---------------------------------------------------
Precis om du menar den som ligger i kundvagnen jag länkade från Inet.

Destillerat vatten kör jag med och färgad slang. Och fläktar har jag 18st corsair sp high pressure monterade PnP på två 480 rads och två på en 240 rad.
Som kan blåsa 2350 rpm om det skulle behövas .

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Men om jag förstår det rätt Gunner357, blir D5'an monterad på Top'en som i sin tur monteras i botten på Res'en ? så allt sitter i en enhet om man säger så.
om så är så blir ju det väldans smidigt och bra, mycket smidigare lösning än med den pumpen jag kikat på länkad ovan
---------------------------------------------------
Precis om du menar den som ligger i kundvagnen jag länkade från Inet.

Destillerat vatten kör jag med och färgad slang. Och fläktar har jag 18st corsair sp high pressure monterade PnP på två 480 rads och två på en 240 rad.
Som kan blåsa 2350 rpm om det skulle behövas .

Av ren nyfikenhet: Det låter inte jättestyst med dom fläktarna. Förvisso är allt relativt, men jag kör cirkus 12st alphacool ds på kring 850 rpm i min burk och jag tycker det låter mycket

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Av ren nyfikenhet: Det låter inte jättestyst med dom fläktarna. Förvisso är allt relativt, men jag kör cirkus 12st alphacool ds på kring 850 rpm i min burk och jag tycker det låter mycket

Brukar för det mesta köra de i typ 850-950 rpm men skulle det behövas så 2350 rpm direkt.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Brukar för det mesta köra de i typ 850-950 rpm men skulle det behövas så 2350 rpm direkt.

ah ja det låter lämpligare.

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

ah ja det låter lämpligare.

Och om jag gasar på för fullt får jag spänna fast datorn i golvet annars flyger den iväg. HAHA

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Jag körde 2x 6970 och 2500k med ganska fina overclocks utan problem på 1x 420. Kan tänka mig att det funkar med 360 också.

Hade 4x 140mm fläktar i push på radden och näst intill inga chassifläktar i chassit. (Obsidian 800D)

Samma setup körde jag också i ett m-atx (TJ08B-E) chassi med 1x 200mm rad och 1x 120 utan problem. Bättre temps än i 800 Dt.

Edit:

Vet inte varför jag säger detta men ända anledningen du borde ha till vattenkylning är överklockning. Den fläktkylda lösningen jag har idag är både svalare, låter mindre och BETYDLIGT mycket billigare.

Allt är ju relativt, klart du måste köra fläktarna på höga varvtal när du behöver kyla så mycket värme med så "lite" radiatoryta. Jag vattenkyler 2x 780 + en 4770k med alla fläktar i 600rpm, förvisso med betydligt mer radiatoryta, och korten går aldrig över 55 grader. Jag har väldigt svårt att tro dina luftkylda kort går svalare och låter mindre än det, i så fall är jag sugen på vad för kylare du har på dina grafikkort, för stock är det då inte.

Att det är betydligt billigare är vi överens om, vattenkylning kostar skjortan