Permalänk
Medlem

Screen tearing i Windows.

Tjenare!
Införskaffade mig precis Windows 8.1 för att det var dags att städa upp i burken lite och jag var sugen på något nytt.

Allt funkar bra, och flyter på fin-fint. Förutom en grej. Jag får screen tearing nästan hela tiden. Och det sker i windows, jag har aldrig varit med om det tidigare. min GPU är en AMD hd 6950

Det sker bara på min datorskärm, inte min TV.

Jag bifogar 2 bilder, en på bildskärmsinställningar i windows, en på hur det ser ut i CCC.

Bilder

Hur kan man gå tillväga för att felsöka, och åtgärda detta?

Edit: Här är en kille som har precis samma problem som mig!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Hjälper det om du kopplar ur TVn och bara har skärmen ikopplad? Min far har samma problem när han har 2 skärmar (dator skärm 4:3 ratio, och en 1080p 16:9 tv) ikopplade så får han screen tearing i filmer tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeroxd:

Hjälper det om du kopplar ur TVn och bara har skärmen ikopplad? Min far har samma problem när han har 2 skärmar (dator skärm 4:3 ratio, och en 1080p 16:9 tv) ikopplade så får han screen tearing i filmer tex.

Ja, det stämmer!

Jag får bara tearing på datorskärmen om tvn också är ikopplad.
Dock så är båda skärmarna 1080p i 16:9, och jag har aldrig haft problem i W7. Det känns ju onekligen lite lustigt att uppgradera mjukvara men ta ett steg ner i hur det funkar...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Screen tearing är när det flimrar i skärmen? Händer samma för mig när jag har datorskärmen och TV igång då flimrar det i datorskärmen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Som jag har förstått det så händer det i vårt fall pga skärmarna har olika aspect ratio och därför klarar inte GPU av att leverera samma bild lika snabbt till båda skärmarna eftersom den måste skala om bilden samtidigt till ena skärmen.

Permalänk
Medlem

Har du olika uppdateringsfrekvens på tv och bildskärm. Det kan skapa dessa problem.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB