Intel Skylake får styrkretsen Z170 samt stöd för både DDR3 och DDR4

Permalänk
Melding Plague

Intel Skylake får styrkretsen Z170 samt stöd för både DDR3 och DDR4

Enligt uppgift till SweClockers ska Broadwell för stationära datorer samexistera med arkitekturen Skylake, som ska stödja både minnesstandarden DDR3 och annalkande DDR4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Ah. De kände väl att namnen inte var tillräckligt ologiska. Bra tänkt, Intel!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Vilken jävla röra..

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Intressant med minnesstödet, då kan ju moderkorten faktiskt diffa lite från varandra i framtiden. Välja bakåt eller framåtkompatibilitet helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Känns som Asrock kanske gör en comeback med sina lite mer udda moderkort

dom har ju gjort det här förr!

Gillade deras lösningar då du kunde få plats med olika cpuer och olika minnen på samma moderkort, även PCI-e och AGP! dom var rätt innovativa med det!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Fan va stört dom har lagt upp allt :S

Visa signatur

Dator | Corsair Carbide 600Q | ASUS Z97-DELUXE ATX | Intel Core I7-4770K | Gigabyte AORUS 1080 Ti 11GB Xtreme Edition | Corsair Vengeance 1866MHz 16GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO Basic 250GB | Samsung 840 EVO Basic 750GB |

Permalänk
Medlem

Både DDR3 OCH 4?? Intressant att det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Både DDR3 OCH 4?? Intressant att det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Fanns 775 moderkort med stöd för både DDR2 och DDR3 om jag inte kommer ihåg fel. Fanns iallafall 775 moderkort med stöd för DDR2 andra och med DDR3.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

DDR och DDR2 har samverkat också. titta på 775Twins-HDTV till exempel. samma gäller EDO och SDRAM en gång i tiden

Visa signatur

PLOP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Både DDR3 OCH 4?? Intressant att det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Antagligen inte samtidigt!

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tubi:

Antagligen inte samtidigt!

Går gör det nog med blir nog att DDR4 inte riktigt kommer göra någon nytta

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Friterad:

Går gör det nog med blir nog att DDR4 inte riktigt kommer göra någon nytta

Förut har man fått välja en standard. Köra båda två fungerade inte.

Generellt har jag alltid varit skeptisk till moderkort med två olika ram lösningar.

Slöseri med plats och resurser tycker jag. Vill jag ha ett moderkort med DDR3 så köper jag ett med DDR3. Vill jag ha med DDR4 så skaffar jag ett sådant.

Finns knappast någon som väljer att uppgradera från DDR3 till DDR4 i ett senare skede.

Permalänk
Medlem

Det som låter lite tråkigt är den här passusen:

Citat:

Broadwell ska användas för upplåsta modeller i K-serien medan lägre serier väntas övergå till den nya arkitekturen Skylake.

Så man kommer att kunna köpa Skylake, men inte de modellerna man vill ha. Undrar hur länge man får vänta på dem....
Ibland blir jag så trött på att mjölkas.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Det som låter lite tråkigt är den här passusen:
Så man kommer att kunna köpa Skylake, men inte de modellerna man vill ha. Undrar hur länge man får vänta på dem....
Ibland blir jag så trött på att mjölkas.

Skylake K kanske kommer samtidigt som Cannonlake för låg prestanda modellerna? Intel kanske också passar på och släpper Broadwell-E i samma veva så vi har tre generationer att välja bland samtidigt

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Vad hände egentligen med "tick tock".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Calle2:

Vad hände egentligen med "tick tock".

Inget har hänt med tick tock. Ett tick är fortfarande en krympning med ytterst få ändringar i arkitekturen och ett tock är fortfarande en ny arkitektur på befintlig nod. Vi åker lite tidsmaskin en stund:

Merom - Tock 65 nm - Ny arkitektur
Penryn - Tick 45 nm
Nahelem - Tock 45 nm - Ny arkitektur
Westmere - Tick 32 nm
Sandy Bridge - Tock 32 nm - Ny arkitektur
Ivy Bridge - Tick 22 nm
Haswell - Tock 22 nm - Ny arkitektur
Broadwell - Tick 14 nm
Skylake - Tock 14 nm - Ny arkitektur
Cannonlake - Tick 10 nm

Det där är 2006-2016 ungefär. Som du ser tickar det på än så länge. Däremot tog senaste ticket lite längre tid då Intel stötte på problem med att få till produktionen av 14 nm. Det är helt galet små saker de pillar på så det är inte så konstigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Förut har man fått välja en standard. Köra båda två fungerade inte.

Generellt har jag alltid varit skeptisk till moderkort med två olika ram lösningar.

Slöseri med plats och resurser tycker jag. Vill jag ha ett moderkort med DDR3 så köper jag ett med DDR3. Vill jag ha med DDR4 så skaffar jag ett sådant.

Finns knappast någon som väljer att uppgradera från DDR3 till DDR4 i ett senare skede.

ja de räknar antagligen med att det ska vara en enorm prisskillnad för de tidiga, som sen byter hälften. detta brukar dock vara felaktigt och vinsten liten, så få gör så. vilket iof möjligen är vad som sänker priserna på det nya..

en lite vettigare säljpunkt för dessa vore om det gick att ställa om sitt gamla minne till en fysiskt dedikerad RAM-disk i BIOS.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Inget har hänt med tick tock. Ett tick är fortfarande en krympning med ytterst få ändringar i arkitekturen och ett tock är fortfarande en ny arkitektur på befintlig nod. Vi åker lite tidsmaskin en stund:

Merom - Tock 65 nm - Ny arkitektur
Penryn - Tick 45 nm
Nahelem - Tock 45 nm - Ny arkitektur
Westmere - Tick 32 nm
Sandy Bridge - Tock 32 nm - Ny arkitektur
Ivy Bridge - Tick 22 nm
Haswell - Tock 22 nm - Ny arkitektur
Broadwell - Tick 14 nm
Skylake - Tock 14 nm - Ny arkitektur
Cannonlake - Tick 10 nm

Det där är 2006-2016 ungefär. Som du ser tickar det på än så länge. Däremot tog senaste ticket lite längre tid då Intel stötte på problem med att få till produktionen av 14 nm. Det är helt galet små saker de pillar på så det är inte så konstigt.

Bra förklarat. Jag tror att orsaken till att man tappar bort sig i processordjungeln är att Intel också lanserar processorer som varken är tick eller tock, utan helt enkelt en variant av en redan existerande arkitektur med minimala förändringar. T.ex Haswell Refresh (variant av Haswell), Yorkfield som var en variant av Penryn osv.