Permalänk

Sony Bravia färgskiftningar

Jag har en 40“ Sony Bravia (kommer tyvärr inte ihåg modellen) som jag kopplar min laptop till via HDMI. Häromdagen dök ett märkligt problem upp efter att någon klåfingrig varit inne i menyerna på tv'n och nu vet jag inte hur jag ändrar tillbaka. Bilden skiftar efter ljusstyrka i filmen och det ser ut som att den ändrar mellan varm och kall. Tro mig, jag har suttit och gått igenom alla menyelement, stängt av och satt på alla automatiska funktioner, återställt till fabriksinställningar och bytt HDMI -ingångar. Ingenting funkar. Kan tillägga att tv'n beter sig så oavsett om jag spelar upp dvd, rippar, youtube osv. Någon som känner igen fenomenet och kan hjälpa mig? Det är väldigt irriterande eftersom även ljudet laggar till.

Permalänk

Känns som att någon auto funkation som är igång när det gåller dynamiskt bild läge. vår LG tv har det också! nu låg vår sån funktion som en egen knapp på fjärren istället för menyerna. var jobbigt att hitta det först men det gick som tur va att stänga av efter mycket huvud bry

Kolla igenom fjärren om du hittar en sådan funktion, vet inte vad det heter på sonyn men det lär nog finnas i manualen

Permalänk

Tack för tipset, ska gå igenom fjärrisen ordentligt. Återkommer om jag hittar felet ifall någon annan har samma problem!

Permalänk
Bildexpert 📺

Kan vara någon form av sensor som läser av ljuset rummet som är aktiverad. Dessa har en förmåga att leva sitt eget liv. Reglaget kan finnas inte alltid under bildinställningarna och kan ligga under eko/strömspararinställningar eller skärminställningar.

Under bildinställningar finns hos flera Sony-modeller en "dagsljus"-inställning som på påverkar färgtemperaturen utifrån ljussensorn. Kolla även den, ifall den nu finns.