Uppgradera från Q6600 till i5 760 1st gen

Permalänk
Medlem

Uppgradera från Q6600 till i5 760 1st gen

Hej,

Jag har haft lite tid åt gaming sista tiden men nu vill jag ta upp detta igen och behöver göra något åt cpu och moderkort. Jag har förvisso bara ett GTX660 men jag måste nu har en bättre cpu. Sitter på en klockad Q6600 (3.8Ghz) idag och den är ju tokgammal nu.

Lägger jag pengar på för gamla saker när jag köper en beggad i5 760 med moderkort för 1200kr med frakt. DDR 3 minne har jag redan.

Jag ska givetvis klocka skiten ur grejerna som vanligt men jag undrar ändå om det kommer bli för klen uppgradering sett till pengarna.

Jo det är en i5 som jag hoppas kan komma rulla i 4Ghz men är det stor skillnad på en i5 generation 1 mot en nyare version? Tänk spelprestanda nu.

Jag har en skärm med 1920x1200 och har inga magiska krav på prestanda och grafikinställningar man jag vill inte sitta på en gammal härk längre bara.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Skulle inte lägga några slantar på en gammal i5 760, blir en för liten skillnad mot vad du har idag för att du ska bli riktigt nöjd.

Skulle gå på minst en I5 2500K eller bättre/nyare och begagnat kan man nog hitta detta för ca samma pris eller obetydligt dyrare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Du får nog bättre prestanda med en Haswell-CPU + moderkort för samma pengar. Titta på G3258 eller lägg lite mer på en i3-4130 och kör på ett billigt moderkort, H81 får man för under 400kr. Går visserligen inte att överklocka men 4130 klår i5-760 i Passmark. Bonus är att strömförbrukningen och värmeutvecklingen blir lägre.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Hej,

Jag har haft lite tid åt gaming sista tiden men nu vill jag ta upp detta igen och behöver göra något åt cpu och moderkort. Jag har förvisso bara ett GTX660 men jag måste nu har en bättre cpu. Sitter på en klockad Q6600 (3.8Ghz) idag och den är ju tokgammal nu.

Lägger jag pengar på för gamla saker när jag köper en beggad i5 760 med moderkort för 1200kr med frakt. DDR 3 minne har jag redan.

Jag ska givetvis klocka skiten ur grejerna som vanligt men jag undrar ändå om det kommer bli för klen uppgradering sett till pengarna.

Jo det är en i5 som jag hoppas kan komma rulla i 4Ghz men är det stor skillnad på en i5 generation 1 mot en nyare version? Tänk spelprestanda nu.

Jag har en skärm med 1920x1200 och har inga magiska krav på prestanda och grafikinställningar man jag vill inte sitta på en gammal härk längre bara.

kolla benchmarks, tror det rör sig om 20-25% i snitt. det jobbiga är om moderkortet pajar då det inte finns så stor tillgång på p55 moderkort.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Jag instämmer med övriga, det känns som en ganska dyr och i sammanhanget ovärd uppgradering.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Tack för feedback, jag tar till mig det.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.