Permalänk

Val av Router

Har nyligen dragit in fiber i huset via Öppenfiber. I det här fallet utgår vi från att vi väljer Telia som operatör med hastigheten 100/100. Då jag absolut inte vill använda Telias fruktansvärda "Smart router" är det alltså dags att kika på någon mer kompetent router.

Har själv kikat igenom trådar och läst reviews för att komma fram till vad som passar mina krav. Det är den trådbundna biten och framförallt inställningsmöjligheter som är viktiga här, såsom att lyckas bryta upp portar. Framförallt Asus routrarna har fått stående ovation från många håll, på såväl trådbundna biten som trådlösa. Även om den trådlösa biten alltså inte är så viktig för mig så är samtliga routrar jag tagit fram som alternativ kompetenta på den trådlösa biten också.

För tillfället står det mellan Asus N66U, AC66U samt AC68U. Syftet med tråden är alltså att få lite synpunkter på dessa alternativ, möjligtvis några fler tips. Framförallt erfarenhet från folk som öppnat portar och liknande på ovanstående routrar.

Jag är väll mest inne på N66U faktiskt, då den verkar vara väldigt lik dom andra två förutom just den trådlösa biten samt mängden flashminne, jag har dock svårt att se att det skulle göra någon stor skillnad?

Permalänk
Skrivet av Utbildadninja:

Har nyligen dragit in fiber i huset via Öppenfiber. I det här fallet utgår vi från att vi väljer Telia som operatör med hastigheten 100/100. Då jag absolut inte vill använda Telias fruktansvärda "Smart router" är det alltså dags att kika på någon mer kompetent router.

Har själv kikat igenom trådar och läst reviews för att komma fram till vad som passar mina krav. Det är den trådbundna biten och framförallt inställningsmöjligheter som är viktiga här, såsom att lyckas bryta upp portar. Framförallt Asus routrarna har fått stående ovation från många håll, på såväl trådbundna biten som trådlösa. Även om den trådlösa biten alltså inte är så viktig för mig så är samtliga routrar jag tagit fram som alternativ kompetenta på den trådlösa biten också.

För tillfället står det mellan Asus N66U, AC66U samt AC68U. Syftet med tråden är alltså att få lite synpunkter på dessa alternativ, möjligtvis några fler tips. Framförallt erfarenhet från folk som öppnat portar och liknande på ovanstående routrar.

Jag är väll mest inne på N66U faktiskt, då den verkar vara väldigt lik dom andra två förutom just den trådlösa biten samt mängden flashminne, jag har dock svårt att se att det skulle göra någon stor skillnad?

Denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380 kör jag och har inget problem, kört denna i 4 år och wifi funkar bra även när den ska få signalen genom 15cm betong, dock når inte signalen mer än 3/4 meter bort från väggen ca (med hyfsad täckning på samsung s3 och galagy tab 3). Går ner mot en prick till noll längre bort än 4 meter. Men nätet är stabilt trådat och stödjer gigabit internt, som är viktigt som börjar komma mer och mer i alla fall.

Annars har jag kört någon billigare asus router 250 kr ca (funkade faktiskt rätt bra). Men hört just den du funderar på, ska vara bra. Dock är det vissa med problem (som många andra produkter). Men slå av deras cloud tjänst är en del säkerhetshål på det.

Sen kan man slå på lite för mycket wifi signal om det inte är borttaget nu. Alltså mer än det rekommenderade värde än som en wifi antenn får stråla.
http://www.nordichardware.se/Natverk/asus-misstaenks-foer-att...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på ac68u, den har ju precis gått ner i pris på netonet. http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/ac-standard/A...
Jag har den och är väldigt nöjd. Men har man nod32 som antivirus måste man lägga in undantag för den i inställningar. N66 har ju inte den nya ac tekniken med 5 gz vilket alla nya produkter kommer ha, så det känns konstigt att satsa på den när man ska ha routern i flera år.

Permalänk

Jag kör AC66U. Den har fungerat finfint - mycket bättre signal på wifin än min gamla router, har inte kraschat / hängt sig eller liknande problem någonsin vad jag kommer ihåg, får bra hastigheter på interna gigabitnätet och upplever mindre latency i spel, trevlig gränssnitt och stöd för allt och lite till. Det enda jag tyckte var dåligt med den var när jag kikade på att filtrera webaccess (typ Parental Filter), det var väldigt dåligt/begränsat. Minns inte exakt vad problemet var, men typ att man inte kunde blocka vissa webbsidor utan bara all webbaccess under vissa tider, inget stöd för https osv. Inte för att jag direkt behövde funktionen, men var bara nyfiken på om/hur det fungerade, så det gör inget för egen del. Men förutom det har den fungerat klockrent, väldigt nöjd med den.

Permalänk
Medlem

ASUS RT-N66U

'Nuf said

Köpte en sån för några dagar sen då jag kör med Comhems compal-modem (250Mbit ner och 10Mbit upp) och det enda jag ångrar är att jag inte skaffade en långt tidigare. Kidsen kör trådlöst och får ut bra hastigheter. Dotterns burk är kopplad till 5GHz och får ut hastigheter runt 140 ner och 10 upp. Grabbens rum ligger lite längre ifrån så han kör på 2,4GHz men även han får ut hastigheter runt 35 ner och 10 upp.

Köp den! Lite dyr men du kommer inte ångra dig

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Skrivet av Neo1:

Jag hade kört på ac68u, den har ju precis gått ner i pris på netonet. http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/router/ac-standard/A...
Jag har den och är väldigt nöjd. Men har man nod32 som antivirus måste man lägga in undantag för den i inställningar. N66 har ju inte den nya ac tekniken med 5 gz vilket alla nya produkter kommer ha, så det känns konstigt att satsa på den när man ska ha routern i flera år.

Visserligen, men AC66U har ju den nya standarden, i övrigt är den identisk med N66U förutom just flash minnet. Är det någon som i insatt i ämnet och kan säga om man verkligen kommer att märka någon skillnad öht angående den biten?

Baserat på responsen i tråden verkar ju alla tre alternativ bra, utgår från att mjukvaran som sköter routern är densamma på alla tre varianter?

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa Asus N66u pga att du kan få en bättre router för under 500:-
"Wired

Attached to two Gigabit-totin' machines, the WDR3600 managed an average throughput of 857.6Mbit/s (107.2MB/s) over the three-minute test period. The number's excellent and comfortably above the 685.6MBit/s provided by the previously reviewed ASUS RT-N66U. We have no real explanation why the TP-LINK is consistently faster."

Källa: http://hexus.net/tech/reviews/network/50617-tp-link-tl-wdr360...
Sitter själv med just http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1351683 på en 250/10 Lina får ut 270/105 dock klarar routern i sig över 800Mbit thrughtput.
OBS kör trådat.

Så skall du lägga mer än 1000:- skulle jag välja en annan router.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1804875

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2281571

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

680:ish Mbit låter ju lågt. Jag kör backups från min dator till en Synology NAS via min AC66U (via mellanliggande switch), och ser ofta hastigheter på ca 100-110 MB (byte, inte bit) per sekund. Det beror såklart på vad som skickas, men jag har sett den toppa ca 120 MB (tror det var 119 komma nånting) kortare stunder när den skickar stora filer.. Det borde iaf i praktiken betyda att throughput ligger någonstans mellan 800 och 950 Mbit på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utbildadninja:

Visserligen, men AC66U har ju den nya standarden, i övrigt är den identisk med N66U förutom just flash minnet. Är det någon som i insatt i ämnet och kan säga om man verkligen kommer att märka någon skillnad öht angående den biten?

Baserat på responsen i tråden verkar ju alla tre alternativ bra, utgår från att mjukvaran som sköter routern är densamma på alla tre varianter?

Mjukvaran är samma i all tre, men ac standarden och n standarden skiljer ju sig ganska mycket. Vet inte vad flash minnet spelar för någon roll i det hela.
Gjorde bredbandskollen nu på telefonen via wifi. Har 100/10Mbit. Får ut 52/15 med N och 94/15 med AC (cirka 5 meter från routern). Och då rt-ac68u precis gått ner 600 kr i pris skulle jag satsat på den. Man kan ju spara 300 kr om man vill satsa på rt-ac66u. Men vill man satsa på den gamla n standarden så kan man köra på n66u.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neo1:

Men vill man satsa på den gamla n standarden så kan man köra på n66u.

Om man inte har ac prylar och vill spara lite pengar så är Asus RT N65U ett mycket bättre val än RT N66U. Två processorer en för vardera kanalen och USB3.
Bättre trougput värden oxo och detta till ett lägre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

680:ish Mbit låter ju lågt. Jag kör backups från min dator till en Synology NAS via min AC66U (via mellanliggande switch), och ser ofta hastigheter på ca 100-110 MB (byte, inte bit) per sekund. Det beror såklart på vad som skickas, men jag har sett den toppa ca 120 MB (tror det var 119 komma nånting) kortare stunder när den skickar stora filer.. Det borde iaf i praktiken betyda att throughput ligger någonstans mellan 800 och 950 Mbit på den.

680Mbit/s är överförning wan->lan, inte lokalt. Lokalt är det inga problem att nästan komma upp i gigabit hastigheter, men det är också två väldigt olika saker.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Nu vart man ju lite nyfiken? Vilken ska man välja mellan Asus RT-N66U och TP-LINK ARCHER C7? Eller kanske satsa på ASUS RT-AC66U som stöder nya ac-frekvensen?

En snabb koll på prisjakt visade att alla låg nära varandra i pris. Någon hundring fram eller tillbaka.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Om man inte har ac prylar och vill spara lite pengar så är Asus RT N65U ett mycket bättre val än RT N66U. Två processorer en för vardera kanalen och USB3.
Bättre trougput värden oxo och detta till ett lägre pris.

Jag har ingen kunskap om den routern, jag vet inte heller hur mycke bättre ac68u är gentemot ac66u. Har man inga jättekrav kanske det är saksamma.
Men jag har än så länge bara 2 telefoner som stödjer ac, grejen är ju den att "dom flesta" inte byter router så ofta. Och jag tror att dom flesta nya produkter man köper kommer stödja ac. Och ska man ha routern i några år, så är det ju bättre att satsa på ac.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X - MSI GTX1660 6GB - 16GB DDR4 3200MHz - Deepcool Matrexx55 - Gigabyte GA-A320M-H

Permalänk

Ja, dom har ju rättat priset så att säga.Från att ligga dyrast är dom billigast:)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar