Corsair gör fäste för vattenkylningspaket på Geforce och Radeon

Permalänk
Melding Plague

Corsair gör fäste för vattenkylningspaket på Geforce och Radeon

Ett nytt metallfäste gör det möjligt att kyla den senaste generationens grafikkort med valfritt slutet vattenkylningssystem från Corsair.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

NZXT kraken g10 någon?

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk

Hur funkar det här egentligen? Grafikkort har ju ofta mycket högre strömförbrukning än CPU:er. Hur kan vattenkylare anpassade för en CPU kyla en GPU med dubbelt så hög effekt och mindre värmeavledningsyta på ett bra sätt?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Kan bli intressant för de högljudda R9 290X referenskorten.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Hur funkar det här egentligen? Grafikkort har ju ofta mycket högre strömförbrukning än CPU:er. Hur kan vattenkylare anpassade för en CPU kyla en GPU med dubbelt så hög effekt och mindre värmeavledningsyta på ett bra sätt?

Notera att man är tvungen att behålla "originalfläkten" för övriga delar än själva GPUn. Jag tror nog att det kan fungera.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Det är högintressant med enklare och billigare vattenkylning. Hoppas att vi får se ett test av denna här på sweclockers :-]

Skrivet av Slaktardej:

Hur funkar det här egentligen? Grafikkort har ju ofta mycket högre strömförbrukning än CPU:er. Hur kan vattenkylare anpassade för en CPU kyla en GPU med dubbelt så hög effekt och mindre värmeavledningsyta på ett bra sätt?

Man får till en början hålla ett öga på temperaturerna under full load och inte gå på minsta/billigaste varianten. Misstänker att de kommer med rekommendationer av modell (H60/H100) beroende på vilket grafikkort man använder.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Mums. Får väl se till att införskaffa en referens 290/290x då de säljs billigt ibland om detta blir bra

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt initiativ.

Grafikkorten tjänar betydligt mer på vattenkylning är processorerna i dagen läge. Lite plats och tre gånger TDP gör att grafikkorten går upp mot 90 grader samtidigt som kylaren låter som en dammsugare. Dyra tekniker och tre-platserskylare hjälper men problemen kvarstår.

Vattenkylning är perfekt när utrymmet runt det som ska kylas är begränsat.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Slaktardej:

Hur funkar det här egentligen? Grafikkort har ju ofta mycket högre strömförbrukning än CPU:er. Hur kan vattenkylare anpassade för en CPU kyla en GPU med dubbelt så hög effekt och mindre värmeavledningsyta på ett bra sätt?

Vattenkylning på GPU är grymt mycket mer värt än CPU.

Mina går i 64c på 1300Mhz alla 4a
Full load

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Jag har ett Gigabyte GTX 770 windforce, räknas det in som referensmodell? Det jag tänkte på direkt när jag såg att man använder originalfläkten är ju att windforce-modellen har 3 fläktar sammankopplade i samma chassi som täcker hela ytan på kortet?

Permalänk

Kul produkt! Dock känns 350:- lite i överkant när man fortfarande kan ghettomodda dit dessa kylare men buntband för att uppnå samma syfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phpTANKER:

Jag har ett Gigabyte GTX 770 windforce, räknas det in som referensmodell? Det jag tänkte på direkt när jag såg att man använder originalfläkten är ju att windforce-modellen har 3 fläktar sammankopplade i samma chassi som täcker hela ytan på kortet?

Windforce är en eftermarknadskylare.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Detta borde inte fungera på exempelvis ett 290X, eftersom den har två vrm-sektioner varav den ena är positionerad direkt under referensfläkten, men den andra sitter på andra sidan om gpu:n, och blir helt utan kylning med den här lösningen?

Edit: Bottenplattan verkar täcka denna andra vrm-sektion, så de kanske kommer ta fram olika plattor beroende på grafikkortsmodell, varpå det kommer fungera. Värmen måste förstås ledas från denna vrm-sektion via bottenplattan till fläkten, men det borde väl inte vara några problem, tycker jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Då kan jag kanske byta ut stock kylaren på mitt 660ti till min gamla h60 som inte används.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Behålla radialfläkten från referenskylaren sabbar ju hela syftet?! Finns ju riktigt grymma och tysta luftkylare samt om man har ont om utrymme borde man kolla på gtx 760 itx

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Behålla radialfläkten från referenskylaren sabbar ju hela syftet?! Finns ju riktigt grymma och tysta luftkylare samt om man har ont om utrymme borde man kolla på gtx 760 itx

Skickades från m.sweclockers.com

Rimligtvis kan radialfläkten gå på lågvarv. Och temperaturerna lär ju bli väldigt shyssta för GPU.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Skrivet av Raffe:

Windforce är en eftermarknadskylare.

Så rimligtvis behöver jag ta bort hela den kylaren och ersätta med denna och en fläkt? Hoppas det går att få tag på en fläkt som passar utan att behöva köpa ett nytt grafikkort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_beast*:

Kul produkt! Dock känns 350:- lite i överkant när man fortfarande kan ghettomodda dit dessa kylare men buntband för att uppnå samma syfte.

Så kan man ju resonera om rätt många saker

Men ja håller med om att priset var lite väl i överkant när man ändå måste köpa en kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Givet köp när detta släpps till 8800 gt

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem

GTX Titan med NZXT G10 (samma som den här fast med direkt blås på vrms ist för radial som denna, borde ge BÄTTRE effekt tycker jag) ger dom här resultaten:

Med stock:

Med G10an:

290X va ännu större skillnad.

STOCK:

G10:

Permalänk
Medlem

Ingen som har en referens kylare till ett 780 att sälja mig? borde väl funka att bara byta till det från mitt Asus kort? för att sedan använda deras nya "braket" och köra vattenkylning? eller jag har missförstått det.

Visa signatur

Det är inte jag som är konstig, det är du som är normal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phpTANKER:

Så rimligtvis behöver jag ta bort hela den kylaren och ersätta med denna och en fläkt? Hoppas det går att få tag på en fläkt som passar utan att behöva köpa ett nytt grafikkort...

Ofta så har korten med eftermarknadskylare ett annat kretskort där det kan ha ändrat placering av kretsar, minnen och liknande vilket gör att referenskylare (även denna) ofta inte passar.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Hur funkar det här egentligen? Grafikkort har ju ofta mycket högre strömförbrukning än CPU:er. Hur kan vattenkylare anpassade för en CPU kyla en GPU med dubbelt så hög effekt och mindre värmeavledningsyta på ett bra sätt?

Dock funkar det bevisligen väldigt bra. Se 295x2, där man lade till en törstig GPU, höjde klockfrekvensen, sänkte temperaturen med 20 grader och ljudnivån med några dB http://www.sweclockers.com/recension/18544-amd-radeon-r9-295x..., och det med 120mm-radiator. En H100i på en sån här blir nog inte så dumt.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk

Men så vanligt är det inte med referenskylare på grafikkort nu för tiden...

Permalänk

En nyttig konkurrent till Arctic Accelero Hybrid II. Kolla denna test:http://www.sweclockers.com/recension/15920-arctic-accelero-hybrid-vattenkylningspaket-for-grafikkort/1

En H70Core + HG10 borde hamna på samma pris som en Hybrid II. Frågan är vilken som är bäst ?

TEST TACK !

Och för hardcore överklockare så en en H100!

Och och på tal om det: Arctic Hybrid gick upp med ca 200:- efter att R290X släpptes. Undrar varför?

Skrivet av Slaktardej:

Hur funkar det här egentligen? Grafikkort har ju ofta mycket högre strömförbrukning än CPU:er. Hur kan vattenkylare anpassade för en CPU kyla en GPU med dubbelt så hög effekt och mindre värmeavledningsyta på ett bra sätt?

En GPU drar inte så mycket mer än en CPU av typ 4770K och mindre än en OC 4960X. Kom i håg att det flesta vattenkylningspaket är framtagna för en TDP på 150-200 Watt dvs överklockade entusiast modeller.

Och en stor del av grafikkortets effekt förbrukning görs av minnet och spänningsregleringen. Som fortfarande kyls av fläkt.

Skrivet av Surgubben:

Kan bli intressant för de högljudda R9 290X referenskorten.

1.Refrens modell + corsair lösning ca: 3700 + 800-1200= 4500-5000:-

2. Spec modell (typ Windforce, Direct CU) 4300-5300:-

Och har man redan en referens modell så är svaret givet.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att de borde skapa ett färdig fyllt vattenkylningspaket för gpu +cpu nu när detta finns på marknaden? dubbla 240 eller 1x140+1x240.

Permalänk
Medlem

Vem köper liksom referensmodellen? Borde väll vara smart om dem släpper en fläkt som passar till medans de endå är igång.

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH Z87, Socket-1150 2* Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 (fyra kort egentligen), I7-4770K 3.9 ghz, Cooler master v8 (äldre version), XFX ProSeries Black Edition 750W PSU, 2*Gainward GTX 770 4Gb Phanthom
Sandisk 120gb, Sandisk 240gb, 320gb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

GTX Titan med NZXT G10 (samma som den här fast med direkt blås på vrms ist för radial som denna, borde ge BÄTTRE effekt tycker jag) ger dom här resultaten:

Med stock:
http://images.pugetsystems.com/images/pic_disp.php?id=25888&w...

Med G10an:
http://images.pugetsystems.com/images/pic_disp.php?id=25889&w...

290X va ännu större skillnad.

STOCK:
http://images.pugetsystems.com/images/pic_disp.php?id=25877&w...

G10:
http://images.pugetsystems.com/images/pic_disp.php?id=25878&w...

det är bara för att nvidias referenskylare är helt jävla fantastisk jämfört med amd's motsvarighet så denna produkt är väl avsedd för AMD kort som levereras med den värsta kylaren i modern tid

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Hur funkar det här egentligen? Grafikkort har ju ofta mycket högre strömförbrukning än CPU:er. Hur kan vattenkylare anpassade för en CPU kyla en GPU med dubbelt så hög effekt och mindre värmeavledningsyta på ett bra sätt?

GPU'er producerar visserligen mer värme.
Men dom har även en betydligt större "die size".
Vilket gör att du kan föra över effekten mycket enklare.

Permalänk
Skrivet av alindq:

Vem köper liksom referensmodellen? Borde väll vara smart om dem släpper en fläkt som passar till medans de endå är igång.

Nvidias referenskylare för 770/780/Titan/780Ti/Titan Black är kanonbra, övriga är inte intressanta. Blir faktiskt lite sugen på att inhandla en H80 för mitt kort.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4