Permalänk
Avstängd

4670k och H100i blir riktigt varm?

Tjenare!

Har ett problem med min 4670k och H100i eftersom det blir riktigt jävla varmt, trots att jag knappt överklockat.

Hade tidigare klocken på 4Ghz med 1.2 vCore och det har fungerat innan med "acceptabla temps" (rätt dåliga men <80 i alla fall). Bestämde mig häromdagen att kolla mina temps när jag lirar CS GO och såg då att mina temps låg på 95+!! Klockade genast ner processorn så den ligger på 1.15 vCore nu och tempsen håller sig runt 90 i CS. Dock känns det som något är jävligt fel med min kylare? Såhär höga temps ska man väl inte få på denna låga volt?

Det lustiga är att "vatten tempen" ökar till cirka 60-65 när man spelar alltså verkar blocket vara korrekt monterad och får bra kontakt med cpun. Kan det vara dålig pump som gör att den inte pumpar runt vattnet ordentligt? Någon som har någon idé? Är förövrigt i performance mode och man kan känna att fläktarna drar luft genom radiatorn (ej dammig).

Temp i rummet är väl cirka 20-25 och den idlar runt 40 grader, mitt gtx 780 idlar runt 28.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Tjenare!

Har ett problem med min 4670k och H100i eftersom det blir riktigt jävla varmt, trots att jag knappt överklockat.

Hade tidigare klocken på 4Ghz med 1.2 vCore och det har fungerat innan med "acceptabla temps" (rätt dåliga men <80 i alla fall). Bestämde mig häromdagen att kolla mina temps när jag lirar CS GO och såg då att mina temps låg på 95+!! Klockade genast ner processorn så den ligger på 1.15 vCore nu och tempsen håller sig runt 90 i CS. Dock känns det som något är jävligt fel med min kylare? Såhär höga temps ska man väl inte få på denna låga volt?

Det lustiga är att "vatten tempen" ökar till cirka 60-65 när man spelar alltså verkar blocket vara korrekt monterad och får bra kontakt med cpun. Kan det vara dålig pump som gör att den inte pumpar runt vattnet ordentligt? Någon som har någon idé? Är förövrigt i performance mode och man kan känna att fläktarna drar luft genom radiatorn (ej dammig).

Temp i rummet är väl cirka 20-25 och den idlar runt 40 grader, mitt gtx 780 idlar runt 28.

Får H100i-fläktarna frisk luft?

luftfickor i pumpen? Testa att jucka lite på slangarna när den är igång.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Tjenare!

Har ett problem med min 4670k och H100i eftersom det blir riktigt jävla varmt, trots att jag knappt överklockat.

Hade tidigare klocken på 4Ghz med 1.2 vCore och det har fungerat innan med "acceptabla temps" (rätt dåliga men <80 i alla fall). Bestämde mig häromdagen att kolla mina temps när jag lirar CS GO och såg då att mina temps låg på 95+!! Klockade genast ner processorn så den ligger på 1.15 vCore nu och tempsen håller sig runt 90 i CS. Dock känns det som något är jävligt fel med min kylare? Såhär höga temps ska man väl inte få på denna låga volt?

Det lustiga är att "vatten tempen" ökar till cirka 60-65 när man spelar alltså verkar blocket vara korrekt monterad och får bra kontakt med cpun. Kan det vara dålig pump som gör att den inte pumpar runt vattnet ordentligt? Någon som har någon idé? Är förövrigt i performance mode och man kan känna att fläktarna drar luft genom radiatorn (ej dammig).

Temp i rummet är väl cirka 20-25 och den idlar runt 40 grader, mitt gtx 780 idlar runt 28.

Överdrivet, samt oturligt dålig IHS på i5an kan vara ditt problem om pumpen/radiatorn inte felar. Har det alltid varit så hög temperatur? Prövat röra omkring H100i:n så att det inte mot all förmodan är luft som är fast i slangarna? Känt på blocket så att det vibrerar lite mjukt?

Permalänk
Medlem

Låter som att du måste montera om kylaren alternativt att pumpen inte går.
Känns luften varm? är radiotorn varm? Det är vatten så du borde få en delvis självcirkulation så länge fläktarna blåser.
Fast ifos stängde min dator ner sig då min pump inte fick spänning. visserligen på en k620.
Vad ligger den på i idle? Vad ligger den på i stock. Altså bios bestämmer alt.
Tror ändå du bör montera om kylaren. alternativt har du ett dåligt chipp(dålig applicerad kylpasta av Intel). Då är det dags at reklamera.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Får H100i-fläktarna frisk luft?

luftfickor i pumpen? Testa att jucka lite på slangarna när den är igång.

Yes dem drar in frisk luft i chassit så ska inte vara några problem! Ang luft vet jag inte, kan prova vicka

Skrivet av Santrik:

Överdrivet, samt oturligt dålig IHS på i5an kan vara ditt problem om pumpen/radiatorn inte felar. Har det alltid varit så hög temperatur? Prövat röra omkring H100i:n så att det inte mot all förmodan är luft som är fast i slangarna? Känt på blocket så att det vibrerar lite mjukt?

Det var inte så hög temp innan när jag monterad ihop allt, även om de fortfarande inte var bra. Ska prova vicka runt lite! Nja tycker inte det vibrerar något, testade igår men kan ju vara jag som är okänsligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hACmAn:

Låter som att du måste montera om kylaren alternativt att pumpen inte går.
Känns luften varm? är radiotorn varm? Det är vatten så du borde få en delvis självcirkulation så länge fläktarna blåser.
Fast ifos stängde min dator ner sig då min pump inte fick spänning. visserligen på en k620.
Vad ligger den på i idle? Vad ligger den på i stock. Altså bios bestämmer alt.
Tror ändå du bör montera om kylaren. alternativt har du ett dåligt chipp(dålig applicerad kylpasta av Intel). Då är det dags at reklamera.

Borde ju inte behöva monterar om kylaren eftersom värmen sprider sig in i blocket eller är det jag som tänker fel? Luften som gått genom radiatorn är kall. I idle ligger vattnet 40 och processorn 45 ungefär. Vet inte i stock ska kollas upp!

Edit: Har nu resettat bios och provade lite, vilket ledde till att processorn gick upp i 100 grader nästan direkt under prime, tog bara några sekunder. Den verkar köra boost till 3.8 Ghz och lägga sin volt på 1.2. Försökte vicka lite på slangarna men gjorde ingen nytta, däremot när jag känner på slangarna så är det en som är varm (ljummen) medans den andra är helt kall. Vad ska man göra nu? Är det bara försöka höra med komplett om det går byta eller ska man gå genom corsair direkt?

Bild: http://i.imgur.com/4xermr9.jpg?1

Edit2: Testade klocka ner den till 3.5 Ghz med 1.1 volt. Går fortfarande upp i 100 grader efter några sekunder i Prime :/

Permalänk
Medlem

Jag bara tänker högt...
Kan det vara så att du har på att pumpen går på variabel hastighet via moderkortet? Inte pumpar konstant? (kan ha fel men pumpen vill du ska gå konstant även om du ändrar fläkt hastigheten via temp)
Dubbelkollat pumpen? Känns som det eller IHS eller kylpasta dåligt applicerad.

Har inga riktigt bra lösningar. =(

Edit:
Testa att lossa alla fyra skruvar till vaten blocket. så att den går att röra på igen. sen dra åt dem igen. Rekomenderar handkraft och inte skruvmejsel då du drar åt dem igen.. Bara av egen vana.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Borde ju inte behöva monterar om kylaren eftersom värmen sprider sig in i blocket eller är det jag som tänker fel? Luften som gått genom radiatorn är kall. I idle ligger vattnet 40 och processorn 45 ungefär. Vet inte i stock ska kollas upp!

Edit: Har nu resettat bios och provade lite, vilket ledde till att processorn gick upp i 100 grader nästan direkt under prime, tog bara några sekunder. Den verkar köra boost till 3.8 Ghz och lägga sin volt på 1.2. Försökte vicka lite på slangarna men gjorde ingen nytta, däremot när jag känner på slangarna så är det en som är varm (ljummen) medans den andra är helt kall. Vad ska man göra nu? Är det bara försöka höra med komplett om det går byta eller ska man gå genom corsair direkt?

Bild: http://i.imgur.com/4xermr9.jpg?1

Edit2: Testade klocka ner den till 3.5 Ghz med 1.1 volt. Går fortfarande upp i 100 grader efter några sekunder i Prime :/

Det låter som att kylare får inte ens någon kontakt med processorn du har antagligen monterat den fel eller så har du gjort rätt men pumpen funkar inte som den ska. Var samma sak för mig jag trodde jag hade monterat rätt allt såg bra ut och det såg verkligen ut som att kylare var på processorn. Men när jag tog upp den insåg jag att kyl-pastan hade inte ens rört processorn. Fick också så 100 grader direkt när jag använde processorn. Kolla som allt sitter som det ska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kungen123:

Tjenare!

Har ett problem med min 4670k och H100i eftersom det blir riktigt jävla varmt, trots att jag knappt överklockat.

Hade tidigare klocken på 4Ghz med 1.2 vCore och det har fungerat innan med "acceptabla temps" (rätt dåliga men <80 i alla fall). Bestämde mig häromdagen att kolla mina temps när jag lirar CS GO och såg då att mina temps låg på 95+!! Klockade genast ner processorn så den ligger på 1.15 vCore nu och tempsen håller sig runt 90 i CS. Dock känns det som något är jävligt fel med min kylare? Såhär höga temps ska man väl inte få på denna låga volt?

Det lustiga är att "vatten tempen" ökar till cirka 60-65 när man spelar alltså verkar blocket vara korrekt monterad och får bra kontakt med cpun. Kan det vara dålig pump som gör att den inte pumpar runt vattnet ordentligt? Någon som har någon idé? Är förövrigt i performance mode och man kan känna att fläktarna drar luft genom radiatorn (ej dammig).

Temp i rummet är väl cirka 20-25 och den idlar runt 40 grader, mitt gtx 780 idlar runt 28.

Tror knappast ditt gtx 780 idlar på 28 grader,det finns väl inte utan vattenkylning eller om du inte har en aggressiv fläktkurva så det blåser max på kortet?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Tror knappast ditt gtx 780 idlar på 28 grader,det finns väl inte utan vattenkylning eller om du inte har en aggressiv fläktkurva så det blåser max på kortet?

Jodå har själv mina kort 29c samt 24c med en rums temp på 21c ej rör fläkt kurva .(samt så drar dom 4% i idle)
Har H100 i min ligger på 29-31 idle alla kränor men springer upp till 78c I load (med 4.7 samt 1.37v kostant dammig radiator just nu).

Den andra med H100i går på 4.4ghz men blir endast 70c (med dammig radiator oxå just nu)

Så det låter som pumpen inte får full fart, lr är felmonterad!

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Är pumpen inkopplad på CPU eller CPU_opt fanheadern? Har du möjlighet att tanka Corsair Link samt HWMonitor och se att båda dessa program läser av pumpens hastighet samt att det är samma hastighet?

Känns ju nästan som att IHS:en sitter löst eller något sånt larvigt. Helt otroligt att du når sådana temperaturer efter bara någon sekund i Prime. Det är verkligen som att den inte har någon som helst kontakt med något värmeledande överhuvudtaget.

Om du kör W8 kan det vara svårt att få Corsair link att lira, finns en fix som man gör i regedit. http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=120962

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Felet ligger i kontakten med CPUn. Om blocket är korrekt monterat kan det vara för mycket/för lite pasta. Annars är det antingen dålig kontakt mellan IHS och CPU, eller så är det dålig kontakt mellan IHS och vattenblock(konkav/konkav el. konvex/konvex).

Vattentemperaturen ska efter att den stabiliserats, ligga omkring 5-10°c under CPU-temperaturen. Det är min erfarenhet av H100i.

Skulle rekommendera att du provar att montera om kylaren, och var observant på konstigheter. För att utesluta IHSen kan du testa med en annan kylare och se om resultatet blir bättre.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Låter helskumt måste jag tillägga. Min i7 4770K @ 4.4Ghz ligger på max 65 Grader när jag kört BF4 i flera timmar. Ända gången jag sett den gå över 90 är när jag stressar den i IBT och då kommer det knappt någon varm luft från min radiator så med andra ord vet jag att min IHS inte är optimal och hade jag deliddat min CPU så vet jag att jag fått mer värme från radiatorn direkt men ser inte det behovet då jag aldrig ligger på såna temps när jag spelar ändå.

Du borde ligga på max 70grader på en H100i t om med fläktarna på lågvarv.

Tror t om jag hade kunnat köra utan fläktar och endast radiator på min H100i utan att överskrida tröskelvärdet så det är något som verkar skumt. en 4670K kan ju inte gå varmare än en 4770K!??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av piccaboo:

Det låter som att kylare får inte ens någon kontakt med processorn du har antagligen monterat den fel eller så har du gjort rätt men pumpen funkar inte som den ska. Var samma sak för mig jag trodde jag hade monterat rätt allt såg bra ut och det såg verkligen ut som att kylare var på processorn. Men när jag tog upp den insåg jag att kyl-pastan hade inte ens rört processorn. Fick också så 100 grader direkt när jag använde processorn. Kolla som allt sitter som det ska.

Tror det ligger emot, eftersom vatten tempen går upp rätt rejält. Men ska testa köpa ny kylpasta o montera om.

Skrivet av Santrik:

Är pumpen inkopplad på CPU eller CPU_opt fanheadern? Har du möjlighet att tanka Corsair Link samt HWMonitor och se att båda dessa program läser av pumpens hastighet samt att det är samma hastighet?

Känns ju nästan som att IHS:en sitter löst eller något sånt larvigt. Helt otroligt att du når sådana temperaturer efter bara någon sekund i Prime. Det är verkligen som att den inte har någon som helst kontakt med något värmeledande överhuvudtaget.

Om du kör W8 kan det vara svårt att få Corsair link att lira, finns en fix som man gör i regedit. http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=120962

Lycka till.

Den är inkopplad på CPU, är det rätt eller fel?

Skrivet av Deathdancer:

Felet ligger i kontakten med CPUn. Om blocket är korrekt monterat kan det vara för mycket/för lite pasta. Annars är det antingen dålig kontakt mellan IHS och CPU, eller så är det dålig kontakt mellan IHS och vattenblock(konkav/konkav el. konvex/konvex).

Vattentemperaturen ska efter att den stabiliserats, ligga omkring 5-10°c under CPU-temperaturen. Det är min erfarenhet av H100i.

Skulle rekommendera att du provar att montera om kylaren, och var observant på konstigheter. För att utesluta IHSen kan du testa med en annan kylare och se om resultatet blir bättre.

Min ligger cirka 25-30 grader under cpu temp, den klättrar dock men jag vill inte fortsätta köra när processorn är så varm. Har tyvärr inga andra kylare att prova, kanske intel original om jag hittar den.

Skrivet av TonyB4ngZ:

Låter helskumt måste jag tillägga. Min i7 4770K @ 4.4Ghz ligger på max 65 Grader när jag kört BF4 i flera timmar. Ända gången jag sett den gå över 90 är när jag stressar den i IBT och då kommer det knappt någon varm luft från min radiator så med andra ord vet jag att min IHS inte är optimal och hade jag deliddat min CPU så vet jag att jag fått mer värme från radiatorn direkt men ser inte det behovet då jag aldrig ligger på såna temps när jag spelar ändå.

Du borde ligga på max 70grader på en H100i t om med fläktarna på lågvarv.

Tror t om jag hade kunnat köra utan fläktar och endast radiator på min H100i utan att överskrida tröskelvärdet så det är något som verkar skumt. en 4670K kan ju inte gå varmare än en 4770K!??

Möjligt är det väl, även om det inte borde vara så Kommer som sagt ingen varm luft ifrån min radiator heller, den är kallare än runt om, samt att bara en slangarna till blocket blir varma.

TL;DR. Vattentempen går upp, pumpen pumpar (om man ska lita på corsair link), ingen varmluft från raden, endast värme i en av slangarna. Ska testa montera om den när jag får tag i lite ny kylpasta, dock borde ju corsairs egna funka och om inte borde det gå som rma :S?

Här är en bild från när jag testade lite med diverse program uppe: http://i.imgur.com/dpxgia5.jpg?1

Permalänk
Medlem

haj kolla så du satt backplate rätt och ev. prova med såna O-ringar.
http://s1.postimg.org/5f30yulcf/img_7385.jpg
bra info här: http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=113707&page=...

Lycka T

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fAkkFejz:

haj kolla så du satt backplate rätt och ev. prova med såna O-ringar.
http://s1.postimg.org/5f30yulcf/img_7385.jpg
bra info här: http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=113707&page=...

Lycka T

Detta kanske är felet! Tyckte det satt lite löst när jag monterade allt men tänkte inte mera på det efter lite googlande, men verkar som jag vridit backplaten fel, ska genast testa att montera det rätt. Hoppas verkligen detta är felet :D! Tack så mycket!

Edit: Monterade om backplaten, fortfarande lika dåligt :/ Nu fungerar dessutom inte corsair links sensorer längre.. Säger bara att det är något fel på USBn :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Detta kanske är felet! Tyckte det satt lite löst när jag monterade allt men tänkte inte mera på det efter lite googlande, men verkar som jag vridit backplaten fel, ska genast testa att montera det rätt. Hoppas verkligen detta är felet :D! Tack så mycket!

Edit: Monterade om backplaten, fortfarande lika dåligt :/ Nu fungerar dessutom inte corsair links sensorer längre.. Säger bara att det är något fel på USBn :/

hmm? skumt måste ja säga...
har du nån stock-cpufan till cpun? intel standard.
kolla vad du får för temps under load med den. är det då 90+ så är det väl en kasst limmad cpu du fått helt enkelt.
annars om temps är skapliga med stock-cpufan dvs. bättre än h100 så är det väl nåt fel med h100.
väldigt mysko det där att vrida backplate och sedan usb kass?

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fAkkFejz:

hmm? skumt måste ja säga...
har du nån stock-cpufan till cpun? intel standard.
kolla vad du får för temps under load med den. är det då 90+ så är det väl en kasst limmad cpu du fått helt enkelt.
annars om temps är skapliga med stock-cpufan dvs. bättre än h100 så är det väl nåt fel med h100.
väldigt mysko det där att vrida backplate och sedan usb kass?

Testade montera om h100i:n med ny kylpasta utan framgång, kanske någon temp bättre.

Har nu i original kylaren och det sänkte tempen rejält. Från 55 i idle till 40 och kanske 75 under prime. Måste vara något fel med min H100i då? Skulle gissa på pumpen? Usbn vet jag inte vad som hände med :/

Edit: Testade koppla in pumpen när den var lös och den vibrerade ganska mycket så antar den funkar, får fortfarande riktigt dåliga temps dock... Satte tillbaka H100i:n och får fortfarande 90+ temps, när jag bara fick ungefär 70 med original kylaren. Måste ju vara något fel på den? Har monterat allt rätt och lagom med kylpasta :/ Kan man ta detta på RMA? Fick dock igång alla sensorer osv igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen123:

Testade montera om h100i:n med ny kylpasta utan framgång, kanske någon temp bättre.

Har nu i original kylaren och det sänkte tempen rejält. Från 55 i idle till 40 och kanske 75 under prime. Måste vara något fel med min H100i då? Skulle gissa på pumpen? Usbn vet jag inte vad som hände med :/

Edit: Testade koppla in pumpen när den var lös och den vibrerade ganska mycket så antar den funkar, får fortfarande riktigt dåliga temps dock... Satte tillbaka H100i:n och får fortfarande 90+ temps, när jag bara fick ungefär 70 med original kylaren. Måste ju vara något fel på den? Har monterat allt rätt och lagom med kylpasta :/ Kan man ta detta på RMA? Fick dock igång alla sensorer osv igen

hehe hoppas på måndagsX och RMA den om du har möjlighet.
För hade nu stock-kylaren visat lika dåliga temps så hade det ju varit cpun som failat.
alternativt låna en liknade corsair-kylare av nån du känner för o dubbelkollla, kyler den du lånar bra så är det ju fel på din med all säkerhet.
Lycka T o hoppas det löser sej.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Avstängd

H100i har tyvärr hög felfrekvens. Returnera den till Corsair, det är uppenbart att den är trasig.

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fAkkFejz:

hehe hoppas på måndagsX och RMA den om du har möjlighet.
För hade nu stock-kylaren visat lika dåliga temps så hade det ju varit cpun som failat.
alternativt låna en liknade corsair-kylare av nån du känner för o dubbelkollla, kyler den du lånar bra så är det ju fel på din med all säkerhet.
Lycka T o hoppas det löser sej.

Känner ingen med liknande prylar tyvärr, men måste ju nästan vara fel antingen på kylaren eller på fästanordningen (det där med o-ringar osv, sånt tänker jag dock inte fixa själv när man betalt 1k för kylarjäveln :S)

Skrivet av m86s:

H100i har tyvärr hög felfrekvens. Returnera den till Corsair, det är uppenbart att den är trasig.

MVH

Får väl göra det, om jag minns rätt så är corsair rätt smidiga vid RMA så får väl se hur det går