Func visar gamingmusen MS-2 på Computex

Permalänk
Melding Plague

Func visar gamingmusen MS-2 på Computex

Det svenska gamingföretaget Func satsar på en mer smäcker och kompakt design med sin nya mus MS-2. Redaktionen dök förbi företagets svit på Computex för att klämma på den nya skapelsen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingen kommer kunna ersätta min G9:a! :'(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Ingen kommer kunna ersätta min G9:a! :'(

Det mesta kan ersätta din G9

Permalänk
Medlem

Säkert samma skit som MS-3, efter att ha bytt 4st på 6 månader så kommer jag aldrig röra en Func produkt igen.

RIP Func

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Det mesta kan ersätta din G9

Finns en gnutta förnuft i mig som håller med men resten av mig skriker nej.
Gillar den musen och om jag skulle köpa ny idag kan jag inte tänka mig vad det skulle bli för någon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Ingen kommer kunna ersätta min G9:a! :'(

Håller med, har testat de flesta mössen på marknaden idag och ingen har kunnat ersätta min G9x, alla andra möss är för vinklade =(

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Håller med, har testat de flesta mössen på marknaden idag och ingen har kunnat ersätta min G9x, alla andra möss är för vinklade =(

Kommer sluta i misär och djup sorg om inte musmarknaden fixar fram en värdig ersättare.
Men hoppas att den håller några år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Säkert samma skit som MS-3, efter att ha bytt 4st på 6 månader så kommer jag aldrig röra en Func produkt igen.

RIP Func

Instämmer till 100 %! Köpte en MS-3 och fick hem den. Fungerade fint i 3 dagar sen började den "lagga". Något fel med lasern. Fick en ny på garanti och denna var redan från början trasig med samma problem. Fick efter det ännu en ny och den fungerade fint i ca 4 månader och nu har den lagt av med. Sämsta skiten jag har varit med om! Blir nog en Mionix Naos 7000 nu istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Säkert samma skit som MS-3, efter att ha bytt 4st på 6 månader så kommer jag aldrig röra en Func produkt igen.

RIP Func

Skrivet av Bosson:

Instämmer till 100 %! Köpte en MS-3 och fick hem den. Fungerade fint i 3 dagar sen började den "lagga". Något fel med lasern. Fick en ny på garanti och denna var redan från början trasig med samma problem. Fick efter det ännu en ny och den fungerade fint i ca 4 månader och nu har den lagt av med. Sämsta skiten jag har varit med om! Blir nog en Mionix Naos 7000 nu istället.

Kan hålla med om att dom gjorde bort sig med kvalitén ordentligt på första revisionen, va på väg att ge upp func då jag också gått igen ett par ms-3 första revisionen och en musmatta som ej höll måttet!

Sista bytet fick jag dock en ms3-r2 och hittills har den hållit, började använda den den 26 Februari iår. Inte så länge än visserligen men den har iaf varit problem fri denna tiden, förhoppningsvis fixade dom allt som var fel med R2an.

Den första höll dock pinsamt dålig kvalite med tanke på hur extremt många som haft bekymmer med dom.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Säljaren nämner "Instant aim funktion". Någon som har koll på vad det är?

Permalänk
Medlem

Är det här en ersättare till designdefekta logitech G400 serien? Att ha båda DPI knapparna ovanför scrollen är extremt obekvämt för ändring i spel.

Behövs kvalitets LED-optiska möss designade för att ha tre fingrar på musen. Pekfinger på vänster knapp, långfingret på scrollen/DPI ändrande knapparna och ringfingret på högerklick. Med möjlighet att glida ned ringfingret lätt och ta över högerklickandet med långfingret.

G400 form-mässigt är bra men kvaliteten på DPI-ändrande knapparna är urusel och går sönder efter veckor, det är ett designfel, dem sänkte kvaliteten på knapparna något enormt men behöll designen från MX518.

Permalänk
Medlem

G502 har bästa mus-sensor och teknik man kan köpa just nu. TYVÄRR är skaldesignen (ev. även fötterna o sladden) haken.
Man får vänta på vettig design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

G502 har bästa mus-sensor och teknik man kan köpa just nu. TYVÄRR är skaldesignen (ev. även fötterna o sladden) haken.
Man får vänta på vettig design.

Det är det som är lite ironiskt. Det finns den bästa formade musen, den bästa knappdesignen på musen med taktil respons, den bästa sensorn, den bästa kvaliteten.

Men ingen mus har mer än en positiv egenskap. Antingen har den bra form, bra sensor eller bra knappar, ingen mus är ens okej på marknaden atm. MX518 hade bra knappar form och design. G400 har bra form men tappade allt annat som gjorde MX518 bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Säkert samma skit som MS-3, efter att ha bytt 4st på 6 månader så kommer jag aldrig röra en Func produkt igen.

RIP Func

LOL är det vid normalt användande eller är det rage-misshandel av dem?:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundvis:

Säljaren nämner "Instant aim funktion". Någon som har koll på vad det är?

Den runda knappen sänker DPI avsevärt (eller höjer man kan ändra som man vill) så man kan spela med hög sens och trycka in den om man vill sikta noggrannare t.ex.

Skrivet av Megacrash:

LOL är det vid normalt användande eller är det rage-misshandel av dem?:P

Kvaliten på första versionen var värdelös. Hoppas att revision 2 håller bättre.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Jag kör en FUNC MS-3 R2. Skitbra mus som jag aldrig haft problem med! Problemen med R1:an är fixade!

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk
Snusfri

Vilken dvärg-mus.
Inget för oss med stora labbar till nävar tyvärr.

Har en Qpad OM-75 idag och den är på gränsen till att vara för liten.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

LOL är det vid normalt användande eller är det rage-misshandel av dem?:P

Normal användning, fick störningar (pekaren åkt inte jämt utan vibrerade över skärmen) på första två, sen fick jag en som inte alls fungerande från dag 1.

Mjukvaran var det värsta jag sett och då vet jag att ingen tillverkare är speciellt bra på att göra mjukvara till sina produkter.

Nej Func gick i graven när dom slutade tillverka den blå/orange Func mattan. Allt dom visat sen dess har varit dynga.

Det som gör mig mest ledsen är inte pengarna dom mer eller mindre stulit av mig, utan att musen hade den bästa formen jag sett men den dyngan dom stoppade i den gör den helt oanvändbar :/

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Kan vara en värdig ersättare till min Steelseries Sensei Raw där mouse1 börjar dubbelklicka.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Är laser fortfarande att föredra framför optisk?

Permalänk
Medlem

Jag hade en mx1000 förut, kass sensorer å grejs men lätt den skönaste mus jag nånsin haft. Finns det ngn liknande design nuförtiden?

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Skrivet av GenKaan:

Normal användning, fick störningar (pekaren åkt inte jämt utan vibrerade över skärmen) på första två, sen fick jag en som inte alls fungerande från dag 1.

Mjukvaran var det värsta jag sett och då vet jag att ingen tillverkare är speciellt bra på att göra mjukvara till sina produkter.

Nej Func gick i graven när dom slutade tillverka den blå/orange Func mattan. Allt dom visat sen dess har varit dynga.

Det som gör mig mest ledsen är inte pengarna dom mer eller mindre stulit av mig, utan att musen hade den bästa formen jag sett men den dyngan dom stoppade i den gör den helt oanvändbar :/

Jag har en Func MS-3 själv som fungerar hur bra som helst, iallafall efter firmwareuppdateringen. Du har nog bara haft rejäl otur med måndagsexemplar Sen förstår jag inte hur du kan klaga på mjukvaran, har aldrig sett något mer användarvänlig och lättanvänd mjukvara till någon annan produkt.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k Moderkort: MSI Z87 G45 Gaming RAM: Crucial BallistiX Sport 1600MHz 8GB GPU: MSI GTX 770 Nätaggregat: Corsair CX 600M Chassi: Corsair Carbide 330R

Permalänk
Skrivet av Sundvis:

Säljaren nämner "Instant aim funktion". Någon som har koll på vad det är?

Det är nån halvtaskig idé dom har fått för sig ska bli något. Man håller in en knapp som sitter vid tummen som sänker DPI:n medan knappen hålls in. Har aldrig använt det och kommer troligen aldrig göra det heller. Som jag ser det finns det inget direkt användningsområde för det.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k Moderkort: MSI Z87 G45 Gaming RAM: Crucial BallistiX Sport 1600MHz 8GB GPU: MSI GTX 770 Nätaggregat: Corsair CX 600M Chassi: Corsair Carbide 330R

Permalänk
Entusiast
Skrivet av henricjorholm:

Det är nån halvtaskig idé dom har fått för sig ska bli något. Man håller in en knapp som sitter vid tummen som sänker DPI:n medan knappen hålls in. Har aldrig använt det och kommer troligen aldrig göra det heller. Som jag ser det finns det inget direkt användningsområde för det.

Har en knapp för att toggla två olika DPI-inställningar på min mus och det är riktigt trevligt att ha ibland. Dels vissa FPS där man kan behöva lite extra precision ibland för precisionsskytte. Sen använder jag det även vid bildredigeringen för precisionsgrejer. Men om man måste hålla inne knappen blir jag lite ledsen för det orkar man ju inte.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Men maddafakka...

Jag gillar formed på MS-3 riktigt mycket eftersom den passar min hand perfekt MEN knapparna på sidan är skrot, sensorn skulle varit optisk och den varkade ha väldigt mycket barnsjukdomar med kvalitén.

Man gick o väntade på nästa version skulle komma, helt enkelt.

Så nu gör dom en ny mus som har mer kompakt knappsats på sidan (föhoppningsvis också bättre) och optisk sensor MEN går helt ifrån formen?

Ugh...

Total besvikelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Normal användning, fick störningar (pekaren åkt inte jämt utan vibrerade över skärmen) på första två, sen fick jag en som inte alls fungerande från dag 1.

Mjukvaran var det värsta jag sett och då vet jag att ingen tillverkare är speciellt bra på att göra mjukvara till sina produkter.

Nej Func gick i graven när dom slutade tillverka den blå/orange Func mattan. Allt dom visat sen dess har varit dynga.

Det som gör mig mest ledsen är inte pengarna dom mer eller mindre stulit av mig, utan att musen hade den bästa formen jag sett men den dyngan dom stoppade i den gör den helt oanvändbar :/

Aja det där lär ju inge vidare, ser ut som jag kommer fortsätta köra med Logitech MX518 ett bra tag till:P

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Har en knapp för att toggla två olika DPI-inställningar på min mus och det är riktigt trevligt att ha ibland. Dels vissa FPS där man kan behöva lite extra precision ibland för precisionsskytte. Sen använder jag det även vid bildredigeringen för precisionsgrejer. Men om man måste hålla inne knappen blir jag lite ledsen för det orkar man ju inte.

Det finns ju så du kan ha tre olika DPI-nivåer på varje profil på musen. Sen så kan man ha tre olika profiler, så man kan ha sammanlagt 9 olika DPI-nivåer som man enkelt kan skifta på musen utan att använda mjukvaran. Men att hålla in knappen är precis som du säger, det orkar man inte.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k Moderkort: MSI Z87 G45 Gaming RAM: Crucial BallistiX Sport 1600MHz 8GB GPU: MSI GTX 770 Nätaggregat: Corsair CX 600M Chassi: Corsair Carbide 330R