Asus visar 4K UHD-koncept på Computex

Permalänk
Melding Plague

Asus visar 4K UHD-koncept på Computex

Det finns mycket att göra med bildskärmar förutom att vrida upp upplösningen. Under Computex 2014 visar Asus flera koncept som kombinerar 4K UHD med andra tekniker.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När får vi en recension på den flottiga mosburgaren? (hette den så?)

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem

Verkar ok, men den här laptopen har bättre skärm.

http://www.blocket.se/landskrona/Awsum_pro_gaming_laptop_5411...

4k och 3D är överskattat.

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Avstängd

Lite udda att dom valt just 28" istället för det mer vanliga 27".

Jag hade hellre sett en 24" med VESA Adaptic Sync (AMD FreeSync).

Permalänk
Medlem

Är det inte mer modeller av 4K skärmar som är intressanta på Computex ????????????????????????????????????????????

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Man lägger resurser på att vränga och böja på TV-skärmarna, men kan inte slänga dit en sketen jävla Displayport-kontakt så att det blir lätt att koppla dom till datorer?

Idioter!

Hoppas nåt lågpris-märke som Andersson edyl, slår till och stoppar in DP på alla sina burkar och snor hela jäkla marknaden från Samsung mfl.

Att det säljs "framtidssäkra" "UHD-TV" med bara 30Hz-HDMI är ta mej fan den största konsument-skandalen sedan 80-talet när det krängdes "stereo-TV" som hade det gamla tyska analoga systemet istället för NICAM

Permalänk
Medlem

Den böjda 4k skärmen var klart det mest intressanta i det här klippet. Kan inte förstå hur ni kan klanka ner på en sådan produkt .Den är fullkomligt klockren för 3 skärmar i surround !!

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Böjda skärmar till datorer är lite intressant faktiskt, speciellt om man vill sätta flera bredvid varandra.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Fortfarande ett halvår på sig.. KOM IGEN!

Permalänk
Medlem

OLED + 4k? Något som synts till?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Avstängd

Men om man nu inte vill spela, har man då nytta av en 4k-skärm? För när jag sitter och programmerar eller gör annat i skrivbordsmiljö så kan jag knappt se ett skit på min 1440p-skärm. Det blir så smått, hur blir det inte då med 4k? Om man nu inte vill spela eller kolla film, har man nytta av en 4k skärm då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredrikMH:

Böjda skärmar till datorer är lite intressant faktiskt, speciellt om man vill sätta flera bredvid varandra.

Ja faktiskt, 3 st börjda 4k skärmar med eyefinity. Fyfan vilken spelkänsla. Problemet kommer bli grafikkort som kommer kunna pumpa ut minst 60 fps, eller 120 för bättre känsla :D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

OLED + 4k? Något som synts till?

Borde gå att lansera böjbara oled skärmar så man kan välja raka eller krökta paneler lite som man känner

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Ja, krökta skärmar är ju absolut mer intressant än krökta TV-apparater, även om man bara har en enstaka skärm. Detta just för att man sitter mycket närmare en skärm än en TV, så att skärmen täcker ett större synfält, men dessutom sitter man ju oftast ensam framför skärmen och kan därmed enkelt sätta sig i fokus. En TV vill ibland fler se samtidigt, och då blir det bara sämre med krökt skärmyta för de som sitter utanför fokus, som ju är mitt framför TVn.

För stora skärmar ser jag gärna att de inte bara blir cylindriskt krökta, utan även sfäriskt krökta, dvs att de kröks åt båda håll (både höger/vänster och upp/ned). Målet är att det ska vara ungefär samma avstånd från ögonen till alla punkter på skärmytan, och då blir en sfärisk yta en fördel om man vill täcka in ett stort synfält.

Många multi-skärm-användare simulerar redan en krökt stor skärm genom att vinkla skärmarna så att de inte är placerade på en rät linje utan var och en vinkelrätt mot siktlinjen, så att skärmarna tillsammans approximerar en krökt yta.

Permalänk

All i want for Christmas,
... är FUCKING DisplayPort och HDMI med fullt stöd för UHD, på alla UHD-prylar!

Permalänk
Medlem

Den lätt böjda är helt klart det mest intressanta här, är fortfarande på jakt efter en skärm som kan ersätta mina 3 i portrait mode.

LGs 21:9 gör att jag enbart tappar 5cm i bredd, på höjden däremot tappar den väldigt mycket, så får hoppas att fler hoppar på denna trend.. Kanske 40" 21:9 4k

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |