Asus ROG GX500 är slimmad gamingdator med 4K-upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Slimmade gamingdatorer har oftast problem med fläktljud och "hotspots" pga att de är svåra att kyla. Så jag är skeptisk till denna. Tangentbordet ser inte speciellt skönt ut heller.

Håller med, intressant och se en test hur dem löst just kylningen på den modellen. MBP jag har låter lagomt vid t.ex Diablo 3, men maxwell ska vara mer effektiv och Asusen har en annan inrikting. Notebookcheck brukar vara grundliga när det gäller test av bärbara.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem

Även om datorn inte orkar driva många spel i 4k så spenderar dom flesta förmodligen mer tid i skrivbordsmiljön, och där blir 4k betydligt trevligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Ja, det blir suddigt om panelen är lågupplöst. Men ju högre upplösning på skärmen desto enklare blir det att köra med vilken upplösning som helst utan att suddighet uppstår.

I en perfekt värld. Men att köra utanför native upplösning blir alltid sämre än native. Hur som helst gaming i 4K på en laptop är ett skämt.
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2353894&page=5

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dunde:

I en perfekt värld. Men att köra utanför native upplösning blir alltid sämre än native. Hur som helst gaming i 4K på en laptop är ett skämt.
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2353894&page=5

I spel kommer du överhuvudtaget inte se att saker är skalat när det kör på en 4k skärm. Förutsatte när jag köpte laptop med 3200x1800 att enda rimliga upplösningen för spel skulle bli 1600x900 (2:1 skalning), men använder 1920x1080 och det upplevs inte på något sätt suddigt. 3200x1800 är inte precis rimligt för en 750M utom i riktigt enkla/gamla spel.

Kör man desktop i 1920x1080 och tittar på text så går det att se skalningsartefakter, men finns ju ingen anledning att inte köra native-upplösning där, enheten i artikeln kommer ju inte ha några som helst problem att dra runt 4K där (räcker med HD4x00 för det).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nu gör inte Asus direkt några datorer som inte ska användas till gaming. Hade det varit en laptop från Apple så hade jag inte brytt mig.. De har en viss kundkrets men Asus har även de en specifik målgrupp och detta är gamers.. och ovetande gamers kan ev. få för sig att köpa denna laptop för att de tror sig seriöst kunna spela spel i den upplösningen..

Lite nitpicking men asus är långt ifrån bara ett gamingmärke och gör laptops för många andra ändamål.

Men denna är ju ROG-brandad och är definitivt riktad mot gamers. Så det du säger kan ju hända. Men är man så oinsatt så vet jag inte om man är den typen som bryr sig att man får gejma på 1080p istället. Som nämnt innan, 4k ger ju fördelar i desktopmiljön och pixelmappningen lär funka utmärkt för 1920x1080.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så man ska alltså betala extra mycket för att de kastat in en 4K skärm men ändå inte kunna utnyttja den upplösningen i annat än Windows miljö? Vet inte hur det är med dig men jag skulle känna mig ganska lurad om jag hade vetat mindre och köpt laptopen.. Slänger man på en 4K skärm så ska ju självfallet hårdvaran kunna driva runt i det iallafall på lägsta i de flesta spelen annars kan man ju bara skippa det. Är ju mer som att Laptopstillverkarna har sett sin chans att ta överdrivna priser bara för att de kan.

Den där datorn kommer säkert kosta mer än 15 000. Lägger man ut de summorna utan att ha en god anledning varför får man skylla sig själv. Ska utvecklingen stanna av bara därför att vissa potentiella kunder är okunniga? Det är inte speciellt svårt att bege sig ut på nätet och kolla upp några prestandatester på det aktuella grafikkortet. Eller fråga en spelglad vän som kan lite mer. Dessutom har du nytta av upplösningen i annat än Windowsmiljö. Ett 860M klarar av alla av dagens spel i 1080p med hög kvalitet. Men utvecklingen fortsätter som du vet, och i något läge kommer man tvingas till lägre upplösning och/eller lägre kvalitet. Och 1600x900 kommer se värre ut på en panel med 1920x1080 gentemot en med 3840x2160. Det finns ingen som säger emot att pixelmappat alltid är bäst, men att alltid hoppas på att kunna köra pixelmappat är en meningslös förhoppning. Hög upplösning och effektiva algoritmer för skalning är framtiden.

Permalänk
Medlem

Förstår inte valet av en i7:a till en dator med endast ett grafikkort, med tanke på hur dyr denna prop är och hur liten skillnad det gör med en i7:a mot en i5:a.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

I en perfekt värld. Men att köra utanför native upplösning blir alltid sämre än native. Hur som helst gaming i 4K på en laptop är ett skämt.
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2353894&page=5

I något läge så kommer upplösningen vara så hög att huruvida man kör pixelmappat eller ej är oväsentligt. Vi ser det redan idag på en modern mobiltelefon. Vi ser det på utskrivna blad. Ja, text är vektorbaserat, men det måste gå genom ett rasteriseringsfilter i något läge och mappas mot en unik punkt på bladet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Förstår inte valet av en i7:a till en dator med endast ett grafikkort, med tanke på hur dyr denna prop är och hur liten skillnad det gör med en i7:a mot en i5:a.

Därför att en i7:a är coolare än en i5:a? Det är kanske mer ett försäljningsknep än någonting annat.

Permalänk
Medlem

Enda gången 4K kommer till nytta med en så klen GPU är ju vid filmtittande eller att arbeta med dokument och liknanade, men då undrar man ju varför man vill titta på film på en 15,6"? Sedan så får man tillägga att det finns i regel ingen film som finns i 4K.

Jag skulle säga att detta är mer av en "showoff" i vad de lyckas åstadkomma med och det ger jag en applåd för. Hittar denna maskin ut i handeln så blir det förmodligen en fail, men å andra sidan så är jag inte en professionell analytiker

Permalänk

HDMI 1.4a ????

Man skulle ju kunna tro att eftersom den är en "4K-dator" så borde man därmed kunna lita på att den ska vara kung på allt 4K.
....och så sätter idioterna dit en 30Hz-HDMI !

Man är alltså fast med 4k på en 15", eller 4K i 30Hz på något i den störtflod av billiga fullt 60Hz-kapabla 4K-skärmar som kommer att skölja över oss den närmaste åren.

Snacka om framtidssäker ...NOT!

JFC

Permalänk
Medlem

Senaste ipad 264 PPI 9.7"
Denna laptop 282 PPI 15.6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Förstår inte valet av en i7:a till en dator med endast ett grafikkort, med tanke på hur dyr denna prop är och hur liten skillnad det gör med en i7:a mot en i5:a.

För att den här datorn blir bra som en redigering dator on the road.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hakro807:

Därför att en i7:a är coolare än en i5:a? Det är kanske mer ett försäljningsknep än någonting annat.

Kanske kommer som en chock, men det finns folk som faktiskt använder sina datorer till andra saker än spel och dessa andra saker kan vara väldigt CPU-krävande

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

För att den här datorn blir bra som en redigering dator on the road.

Skrivet av Yoshman:

Kanske kommer som en chock, men det finns folk som faktiskt använder sina datorer till andra saker än spel och dessa andra saker kan vara väldigt CPU-krävande

Håller helt med er båda angående vad datorer används till, men hade de haft fokus på detta kanske ROG inte var bästa varumärket att släppa den under..

För ökad ROG-associerad prestanda (spel alltså) så hade det ur datorsynpunkt varit bättre med omfördelning av batterianvändningen med något törstigare GPU och något snålare CPU.

EDIT: Stavfel..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kanske kommer som en chock, men det finns folk som faktiskt använder sina datorer till andra saker än spel och dessa andra saker kan vara väldigt CPU-krävande

Inte alls. Men det är ju en gamingdator: "Republic Of Gamers". Du är med? Så att betala för en I7:a när man inte behöver den är ju lite hål i huvudet.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Håller helt med er båda angående vad datorer används till, men hade de haft fokus på detta kanske ROG inte var bästa varumärket att släppa den under..

För ökad ROG-associerad prestanda (spel alltså) så hade det ur datorsynpunkt varit bättre med omfördelning av batterianvändningen med något törstigare GPU och något snålare CPU.

EDIT: Stavfel..

Sant. På en Republic of gamers är det lite fel.

Off topic: Stavfel är det bara douchebags som klagar på i ett forum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Kanske kommer som en chock, men det finns folk som faktiskt använder sina datorer till andra saker än spel och dessa andra saker kan vara väldigt CPU-krävande

Då köper de inte en laptop.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Då köper de inte en laptop.

Nä, de släpar med sig ett miditower med dubbla processorer och tre skärmar när de vill rendera lite on the go..

Och dieselaggregat så klart.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Videoapan:

Nä, de släpar med sig ett miditower med dubbla processorer och tre skärmar när de vill rendera lite on the go..

Och dieselaggregat så klart.

Japp.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SweMerlin:

Förstår inte valet av en i7:a till en dator med endast ett grafikkort, med tanke på hur dyr denna prop är och hur liten skillnad det gör med en i7:a mot en i5:a.

Vet inte hur det är på nyare modeller, men hade själv en ASUS G53SW förut och den i5.an flaskade sönder i förhållande till andra datorer med gtx 460m som körde en i7.a.

GPU gick aldrig över 70% medan i5.ans dualcore spikade 99% i varenda modern titel, kanske var defekt dator men vad vet jag, men spel som BF3 var inte kul då FPSen gick från stadiga 60 ner till 25~ och sedan upp till 60 så fort det kom en explosion eller någon annan "physic" som fick CPU'n att jobba lite..

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleRell:

Var tog det numeriska tangentbordet vägen?

Personligen så gillar jag inte numeriska tangetbord på bärbara (och inte alltid heller på vanliga lösa tangentbord). Så ser detta som snyggt och positivt och en dator som jag kan tänka mig att köpa (hade gått fetbort om det haft ett numeriskt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/