Kan inget om datorskärmar och behöver ny till Fifa 14

Permalänk
Medlem

Kan inget om datorskärmar och behöver ny till Fifa 14

Hej,

Jag spelar Fifa 14 på PC och vill att spelet ska flyta på ännu bättre än vad de gör nu. I Fifa 14 med högsta grafikinställningen ligger jag på lägst 260 fps under matcher, majoriteten av tiden på 400+ fps (det finns en inställning som ger "unlimited fps")

Detta är min skärm: http://www.eizo.com/global/products/foris/fs2331/#tab02

Detta är mitt grafikkort: https://www.inet.se/produkt/5409113/gigabyte-geforce-gtx-580-...

Hindrar min nuvarande skärm mig från att få ut max av spelet? Tror skärmen är på 60 Hz. Kommer jag märka stor skillnad om jag köper ny skärm som har t.ex. 120hz eller 144hz? Vilken responstid ska skärmen ha?`Ska det vara IPS? Hoppas någon kan hjälpa mig, kan absolut inget om detta.

Mvh

Permalänk
Medlem

Den korta förklaringen är: Nej det kommer inte att göra någon som helst skillnad.

Med en lite längre förklaring så är FPS och Hz inte samma sak då FPS är hela bildrutor, eller snarare ändrade objekt på en hel bildruta och Hz är förändringar linjärt. Det som kommer att avgöra är om skärmen kan återge full färgåtergivning utan att ljuga vilket reducerar flimmer, ghosting etc. samt att återgivningsvinkeln är minst 178 grader i alla riktningar för att kunna ge exakta färger utan nyansskillnader.

Det du ska titta på är bildkvaliteten: Vilket innebär att färgjämnhet, svartpunkt, kontrast och ljusstyrka är dom värden som avgör om du får en bra bild eller inte. Därefter kommer uppdateringsfrekvensen och sedan FPS.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Den korta förklaringen är: Nej det kommer inte att göra någon som helst skillnad.

Med en lite längre förklaring så är FPS och Hz inte samma sak då FPS är hela bildrutor, eller snarare ändrade objekt på en hel bildruta och Hz är förändringar linjärt. Det som kommer att avgöra är om skärmen kan återge full färgåtergivning utan att ljuga vilket reducerar flimmer, ghosting etc. samt att återgivningsvinkeln är minst 178 grader i alla riktningar för att kunna ge exakta färger utan nyansskillnader.

Det du ska titta på är bildkvaliteten: Vilket innebär att färgjämnhet, svartpunkt, kontrast och ljusstyrka är dom värden som avgör om du får en bra bild eller inte. Därefter kommer uppdateringsfrekvensen och sedan FPS.

Tack för din förklaring. Hur pass bra är min nuvarande skärm när det gäller bildkvalité anser du? Har du några tips på en skärm som kan passa spel som Fifa?

Har tankar kring denna: http://www.inet.se/produkt/2205181/benq-24-xl2411z-144hz

Permalänk
Medlem

Då bör du ta dig en titt på 144Hz-segmentet.

Din skärm klara bara 60Hz, vilket är 60 FPS som max den kan visa.

Att hoppa upp från 60 till 120 är en stor skillnad.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

vet inte riktigt om det skulle ge någon fördel med 120Hz i FIFA precis...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

vet inte riktigt om det skulle ge någon fördel med 120Hz i FIFA precis...

säkerligen mindre huvudvärk (menar inte något elakt, men har blivit lite bortskämd efter min skärm jag har nu på 144Hz )

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Då bör du ta dig en titt på 144Hz-segmentet.

Din skärm klara bara 60Hz, vilket är 60 FPS som max den kan visa.

Att hoppa upp från 60 till 120 är en stor skillnad.

Problemet är bara att 60 FPS är inte samma sak som 60 Hz. Skärmen kan fortfarande visa fler eller färre bildrutor då 60 Hz är den linjära (V-H) uppdateringen, för att uppdatera uppifrån och ner krävs flera kHz, även på LCD skärmar.

Till TS: För övrigt vad det gäller din skärm så är EISO ett väldigt bra märke och kända för sina proffsskärmar, även om jag antar att detta är en billigare modell. Däremot så är det mycket bra värden på färgåtergivningen och gråskalan samt på den statiska kontrasten. Vilket innebär att sämre värden gör dig besviken.

Därför ska du vara försiktig om du byter skärmen. Det som är mest avgörande här är att skärmen har VA-panel, där är en IPS panel bättre, men se till att du får en skärm med full färgåtergivning och äkta kontraståtergivning samt full gråskala då denna skärm redan har fullt på gråskala och färger, annars blir du besviken.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag kollade upp skärmen du länkade till på inet. Den har både sämre panel, vinklar och färgåtergivning än den skärm du redan har.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Problemet är bara att 60 FPS är inte samma sak som 60 Hz. Skärmen kan fortfarande visa fler eller färre bildrutor då 60 Hz är den linjära (V-H) uppdateringen, för att uppdatera uppifrån och ner krävs flera kHz, även på LCD skärmar.

Till TS: För övrigt vad det gäller din skärm så är EISO ett väldigt bra märke och kända för sina proffsskärmar, även om jag antar att detta är en billigare modell. Däremot så är det mycket bra värden på färgåtergivningen och gråskalan samt på den statiska kontrasten. Vilket innebär att sämre värden gör dig besviken.

Därför ska du vara försiktig om du byter skärmen. Det som är mest avgörande här är att skärmen har VA-panel, där är en IPS panel bättre, men se till att du får en skärm med full färgåtergivning och äkta kontraståtergivning samt full gråskala då denna skärm redan har fullt på gråskala och färger, annars blir du besviken.

Du kan ha 60Hz-skärm som visar upp till 60 FPS, du kan däremot ha ett grafikkort som skjuter ut 200 FPS, men det syns inte. Eftersom skärmen inte kan visa mer än just 60.

Du får ett helt annat flyt på en 120/144Hz-skärm jämfört med en 60Hz.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Du kan ha 60Hz-skärm som visar upp till 60 FPS, du kan däremot ha ett grafikkort som skjuter ut 200 FPS, men det syns inte. Eftersom skärmen inte kan visa mer än just 60.

Du får ett helt annat flyt på en 120/144Hz-skärm jämfört med en 60Hz.

Beror samtidigt på vem man är, själv märker jag inte så mycket av det där omtalade flytet. Att scrolla i textdokument var t.ex. inte alls så imponerande. Ser knappt skillnad i det fallet faktiskt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14652436']Beror samtidigt på vem man är, själv märker jag inte så mycket av det där omtalade flytet. Att scrolla i textdokument var t.ex. inte alls så imponerande. Ser knappt skillnad i det fallet faktiskt.

Fast vem köper en 120/144Hz-skärm för att scrolla i Word..?

Vi pratar när du lirar.

http://www.testufo.com/#test=framerates

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Du kan ha 60Hz-skärm som visar upp till 60 FPS, du kan däremot ha ett grafikkort som skjuter ut 200 FPS, men det syns inte. Eftersom skärmen inte kan visa mer än just 60.

Du får ett helt annat flyt på en 120/144Hz-skärm jämfört med en 60Hz.

Har provat Fifa med vertical sync på och med 60 fps svarar spelet inte lika snabbt via spelkontrollen som det gör när jag stänger av vertical sync och sätter fps till "unlimited" och får ca 400 fps. Det är en stor skillnad när det gäller svarstiden på spelkontrollen. Frågan är om en 144hz skärm kommer göra någon skillnad i mitt fall när jag spelar fifa med 400 fps.

Du och "OldComputer" verkar resonera lite olika kring detta så jag blir väldigt osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asecsce:

Har provat Fifa med vertical sync på och med 60 fps svarar spelet inte lika snabbt via spelkontrollen som det gör när jag stänger av vertical sync och sätter fps till "unlimited" och får ca 400 fps. Det är en stor skillnad när det gäller svarstiden på spelkontrollen. Frågan är om en 144hz skärm kommer göra någon skillnad i mitt fall när jag spelar fifa med 400 fps.

Du och "OldComputer" verkar resonera lite olika kring detta så jag blir väldigt osäker.

det beror endast på att vsync ger en delay mellan input och print till skärmen. det har ingenting med hur många fps du visar eller vilken frekvens skärmen har.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asecsce:

Har provat Fifa med vertical sync på och med 60 fps svarar spelet inte lika snabbt via spelkontrollen som det gör när jag stänger av vertical sync och sätter fps till "unlimited" och får ca 400 fps. Det är en stor skillnad när det gäller svarstiden på spelkontrollen. Frågan är om en 144hz skärm kommer göra någon skillnad i mitt fall när jag spelar fifa med 400 fps.

Du och "OldComputer" verkar resonera lite olika kring detta så jag blir väldigt osäker.

Vette tusan om det kommer påverka svarstiden till spelet, men flytet blir iaf. bättre.

Svårt att byta tillbaka sen, när man väl skaffat sig en 120hz+ skärm.

Bästa är väl att testa en skärm. NetonNet har ju 14 dagars ångerrätt, där du får prova det du köper. Ångrar du dig är det bara att lämna tillbaka.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Vette tusan om det kommer påverka svarstiden till spelet, men flytet blir iaf. bättre.

Svårt att byta tillbaka sen, när man väl skaffat sig en 120hz+ skärm.

Bästa är väl att testa en skärm. NetonNet har ju 14 dagars ångerrätt, där du får prova det du köper. Ångrar du dig är det bara att lämna tillbaka.

Det är alltså en så pass stor skillnad mellan 60hz och 120/144hz? Kan du rekommendera en skärm som är bättre än den jag har? Helst inte över 3,000 kr.

Nuvarande skärm: http://www.eizo.com/global/products/foris/fs2331/#tab02

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asecsce:

Det är alltså en så pass stor skillnad mellan 60hz och 120/144hz? Kan du rekommendera en skärm som är bättre än den jag har? Helst inte över 3,000 kr.

Nuvarande skärm: http://www.eizo.com/global/products/foris/fs2331/#tab02

Ja, jag kan inte gå tillbaka. Upplever själv illamående efter att ha kört 144hz och sedan sänkt till 120Hz.

http://www.inet.se/produkt/2204966/asus-24-vg248qe-144hz

Detta är ju från Inet, inte NetonNet.

Värt att tänka på är att det är en TN-panel, vilket gör att du tappar färg etc.

Kolla lite reviews innan du bestämmer dig. Eller så letar du upp någon butik där du kan testa

edit: Skärmen har stöd, vad jag kan hitta iaf. för LightBoost (Googla detta)

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |