Permalänk
Medlem

Dags att ge upp på ASUS?

Jag har under många år varit en mycket trogen kund hos ASUS via deras återförsäljare. Har både hållit mig till deras moderkort och grafikkort, mest för att det faktiskt fungerat bra historiskt.

Senaste två åren har jag dock blivit besviken varje gång jag uppgraderat och köpt moderkort med ASUS-märket på. Visst, jag har inte köpt deras värsting-modeller, men när jag googlar på de problem jag haft så har det varit lika många med de dyra modellerna från samma serie som har problem som de med budget-korten.

De största problemen tycker jag är instabil BIOS men framförallt totalt instabilt USB-interface (speciellt efter införandet av USB 3.0).

Är det fler som upplever samma sak som jag?
Sitter just nu med två moderkort (Z87-A) som ska in på RMA med samma fel, båda köpta på helt olika ställen vid olika tillfällen.
Kan inte byta dessa, men det börjar bli så pass frustrerande att jag funderar på att använda de ersatta korten som frisbee och satsa på en annan tillverkare innan jag upptäcker nästa fel.

Några rekommendationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frazer84:

Jag har under många år varit en mycket trogen kund hos ASUS via deras återförsäljare. Har både hållit mig till deras moderkort och grafikkort, mest för att det faktiskt fungerat bra historiskt.

Senaste två åren har jag dock blivit besviken varje gång jag uppgraderat och köpt moderkort med ASUS-märket på. Visst, jag har inte köpt deras värsting-modeller, men när jag googlar på de problem jag haft så har det varit lika många med de dyra modellerna från samma serie som har problem som de med budget-korten.

De största problemen tycker jag är instabil BIOS men framförallt totalt instabilt USB-interface (speciellt efter införandet av USB 3.0).

Är det fler som upplever samma sak som jag?
Sitter just nu med två moderkort (Z87-A) som ska in på RMA med samma fel, båda köpta på helt olika ställen vid olika tillfällen.
Kan inte byta dessa, men det börjar bli så pass frustrerande att jag funderar på att använda de ersatta korten som frisbee och satsa på en annan tillverkare innan jag upptäcker nästa fel.

Några rekommendationer?

Säker på att det är moderkorten och inte usb-enheten som rasat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Säker på att det är moderkorten och inte usb-enheten som rasat?

Om du syftar på de två RMA:na har jag just nu så är det faktiskt inte USB utan den interna klockan som helt enkelt inte går. Den står stilla, och trådar om detta strössalas det med i ASUS-forum just nu för just Z87-serien så jag är inte ensam.

På ämnet USB så är standarden på tok för lös för att det skall kunna vara stabilt med så många olika tillverkare av tillbehör tyvärr, men man tycker att någon borde gjort en vettig tolkning som dessutom innehåller bra fel-hantering?

Permalänk
Medlem

Ge upp Asus, Gigabyte är bäst på moderkort . Dock älskar jag Asus kylare på grafikort

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

jättenöjd med mitt asus z87-a

Permalänk
Medlem

Efter att ha eldat upp två MSI så är jag nöjd med mitt Asus P8P67 Pro

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk

P8Z68-V
Jag har problem men jag är lite osäker...Om det är minnesproblem eller moderkortet. Eller så här är det: När,det blir något fel så att man får blåskärm så, Sen när den skall igång så blir allt svart. man måste in i BIOS och gå ur och spara. Man behöver inte ändra något men man måste göra detta annats blir skärmen helt svart. Det är som att grafikkortet inte vill komma igång när Windows skall igång.

Men det är stabilare efter BIOSuppdatering. Tidigare kom denna låsning ofta...Vid spelade av BF4 som jag har lagt ner helt och hållet på grund av det där blåskärmandet.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av frazer84:

Jag har under många år varit en mycket trogen kund hos ASUS via deras återförsäljare. Har både hållit mig till deras moderkort och grafikkort, mest för att det faktiskt fungerat bra historiskt.

Senaste två åren har jag dock blivit besviken varje gång jag uppgraderat och köpt moderkort med ASUS-märket på.
[...]
Är det fler som upplever samma sak som jag?
Sitter just nu med två moderkort (Z87-A) som ska in på RMA med samma fel, båda köpta på helt olika ställen vid olika tillfällen.
[...]
Några rekommendationer?

Har läst om problemen med RTC, klockan, som kan dyka upp, och som du nämner.

Nu kan det ju finnas många skäl varför man väljer en viss tillverkare, även sådant som mjukvaran, UEFI etc. vilket du förstås vet som lång användare av Asus.

Då undrar man förstås hur det står till med de andra tillverkarna. I en svag stund övervägde jag ett kort från Gigabyte, har ännu inte införskaffat delarna, (kommer nu inte ihåg vilket kort exakt, Z87-D3H, H3D, UH3D, DUH och allt vad de nu heter; en del gjorde sig lustiga över Asus moderkortsnamn, och många kort, men det är knappast något i jämförelse med Gigabyte), och fann då flera berättelser på olika håll som vittnade om problem om de fyllde alla minnesplatser.

Z87 When will Gigabyte fix the 4 DIMM memory issue?

Permalänk
Medlem

Har alltid kört på Asus moderkort, aldrig haft några problem =/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Har alltid kört på Asus

Dom har aldrig precis krånglat för mig

Men visst ibland kan man tycka att dom är lite för dyra
men deras GPU kylare har aldrig svikit mig.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är samma problem som ni pratar om men jag har alltid gillat ASUS produkter och valet för naturligt när jag byggde min nuvarande HTPC på ett F2A85-M vilket inte var något dyrt kort men det hade det som behövdes. Dock så när jag testade med lite trådlösa tangentbord så kom problemen. Testat flertal trådlösa bluetooth-tangentbord och det laggar och tappar kontakt frenetiskt. Testade att stänga av USB 3.0 och köra i USB 2.0 portar men det gav ingen effekt. Köpte en förlängare till USB-dongeln och det vart lite bättre, dock så blir det frysningar typ 10 sekunder innan det kommer igång igen.

Har lärt mig att leva med detta fenomen men nu är jag igång och tänkte bygga en ny dator med nya Haswell Refresh och Z97 chip i Mitx-format och då kommer ju frågan upp, satsa på ASUS igen eller vara lite busig och kanske testa på något annat.

Dock så hade ju Sweclockers en trevlig recension av Z97-moderkort där ASUS vart vinnaren, dock så kanske inte just USB-delen testades så hårt för om man bortser från det så är det ju kanon-moderkort.

//Löfvet

Permalänk
Inaktiv

Jag har i princip alltid kört Asus, men alltid valt Sabertooth eller Gene...aldrig strulat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Löfvet:

Vet inte om det är samma problem som ni pratar om men jag har alltid gillat ASUS produkter och valet för naturligt när jag byggde min nuvarande HTPC på ett F2A85-M vilket inte var något dyrt kort men det hade det som behövdes. Dock så när jag testade med lite trådlösa tangentbord så kom problemen. Testat flertal trådlösa bluetooth-tangentbord och det laggar och tappar kontakt frenetiskt. Testade att stänga av USB 3.0 och köra i USB 2.0 portar men det gav ingen effekt. Köpte en förlängare till USB-dongeln och det vart lite bättre, dock så blir det frysningar typ 10 sekunder innan det kommer igång igen.

Har lärt mig att leva med detta fenomen men nu är jag igång och tänkte bygga en ny dator med nya Haswell Refresh och Z97 chip i Mitx-format och då kommer ju frågan upp, satsa på ASUS igen eller vara lite busig och kanske testa på något annat.

Dock så hade ju Sweclockers en trevlig recension av Z97-moderkort där ASUS vart vinnaren, dock så kanske inte just USB-delen testades så hårt för om man bortser från det så är det ju kanon-moderkort.

//Löfvet

Jag har ett ASUS Z97 PRO WI-FI AC.
Bästa kortet jag ägt hittills. En fantastisk UEFI, och inget strul med USB, ej heller med Bluetooth eller wifi eller några andra features jag hittills testat.
http://www.asus.com/Motherboards/Z97PROWiFi_ac/

Permalänk
Medlem

älskar asus. garanterat en av de 5 bästa inom PC-markanden imo!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Gigabyte är bäst när det gäller Moderkort & GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Jag har ett ASUS Z97 PRO WI-FI AC.
Bästa kortet jag ägt hittills. En fantastisk UEFI, och inget strul med USB, ej heller med Bluetooth eller wifi eller några andra features jag hittills testat.
http://www.asus.com/Motherboards/Z97PROWiFi_ac/

Trevligt att höra, man är ju sån sjuk vanemänniska att man alltid kör på samma sak även om det kanske finns någon annan som gör det bättre. Köper alltid samma burgare på Donken även om det kommer nya smaker så börjar man tveka om ifall den är äcklig så är ju misären total
Det är egentligen patetiskt när man tänker på hur man har det hemma, tv-burkarna är Samsung, telefonerna är Samsung, datorerna är ASUS och bilen är en.....hmm Ford...där brast det

http://www.asus.com/Motherboards/Z97IPLUS/
Detta ligger ju hett till i valet av bräda för nästa bygge.

Permalänk
Medlem

Efter 3st nitlotter med Asus, har jag gått över till Asrock. Känns som om man får mycket mer för pengarna.
Har nu kört med Asrock i mina senaste 4 byggen, och trivs riktigt bra med dessa, inga problem någonstans.
Så jag går inte tillbaka till Asus. Inte i dagsläget iaf.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk

Har haft MSi moderkort ganska länge och gillat dem.. Men det här jag har nu, Rampage IV: Formula från Asus har vart som en dröm i 2 år nu

Men annars så har jag hört att Gigabyte är bra.

Permalänk

En gång Asus alltid Asus. Kommer att köpa Hero maximus Z97(har Hero Z87nu) snart har redan bokat en DC 4790K.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Samma här. Alltid kört Asus på mobo och kommer aldrig byta till annat heller.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Gigabyte är bäst när det gäller Moderkort & GPU.

Det jag uppskattar på mitt moderkort (Z87x-UD4H) är att massa extra skit inte existerar, utan att det upplevs som att de fokuserar på det som faktiskt behövs.
Sen om det gör någon skillnad eller ej, mitt strular inte. Jag är nöjd över att jag valde Gigabyte trots att jag var lite skeptisk när jag bytte från Asus.

Permalänk
Skrivet av versions:

jättenöjd med mitt asus z87-a

Har ett i min brors dator och har aldrig haft några problem.

Permalänk
Medlem

Z87I-PRO mITX, går som tåget. Kör alltid Asus, allt från DVD-spelare, moderkort, grafikkort, laptops.. Visserligen var t.ex. Asus EEE 900 rena skräpet egentligen, men då var det ju kul.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Måste hålla med om just USB delen, jag förstår inte vad ingenjörerna på ASUS rökte när dom fick för sig att slopa USB2.0 only portar för enbart USB3.0 portar, med diverse styrkretsar på mitt moderkort (Maximus IV Extreme P67). Det skapar problem på problem på problem. När jag ska installera om windows har jag alltid fått använda någon av de interna 2.0 portarna då jag enbart har USB3.0 stickor som är tillräckligt stora och jag om jag vill använda någon av USB3.0 portarna behöver drivrutiner för det.

Råget vart måttat nu senast när min nya mus G400 började koppla bort sig var 10e minut, kul när man sitter i competitive på CS:GO och man inte kan titta runt sig eller skjuta. Kopplade då in en äldre MX518, ännu värre, hörde windows "en enhet har kopplats bort" ljudet hela tiden och musen vägrade fungera. Så nu känner jag mig lite old school, kör bara med de interna headers för att få USB till alla mina enheter. Så ja, jag har tröttnat på ASUS.

Deras äldre saker är det inte fel på, har fortfarande mitt P5K Premium/WiFi-AP Black pearl i min backup dator och den funkar fint efter 7år.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Skulle köra på ett Gigabyte moderkort. Dom har lägst fel-procent i branschen på sina brädor och har 4 års garanti. Haft gigabyte tidigare och hade inte några problem då.

Annars kan du pröva Asrock, är iaf nöjd med min nuvarande Z77 bräda från dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frazer84:

Om du syftar på de två RMA:na har jag just nu så är det faktiskt inte USB utan den interna klockan som helt enkelt inte går. Den står stilla, och trådar om detta strössalas det med i ASUS-forum just nu för just Z87-serien så jag är inte ensam.

På ämnet USB så är standarden på tok för lös för att det skall kunna vara stabilt med så många olika tillverkare av tillbehör tyvärr, men man tycker att någon borde gjort en vettig tolkning som dessutom innehåller bra fel-hantering?

Nu tror jag säkert att du redan har testat det, men på mitt Z87 så krånglade den interna klockan också, den gick inte öht.

Lösningen var helt enkelt att byta batteriet, och vad jag fått fram efter efterforskningar verkar det som att ett gäng av Z87 fått dåliga batterier och problemet har försvunnit efter att dom bytt till nya.

Mitt problem försvann helt efter jag bytte batteri.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort några meningslösa inlägg.

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Har alltid kört Asus och Gigabyte och aldrig haft något problem. Nu senast köpte jag ett Asus Maximus Hero Z97 som snart ska kopplas in och jag hoppas det inte är nåt problem med det heller

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Inga problem med rogkortet jag har

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Nästan bara kört asus kort och är mycket nöjd. Dock mitt förra asus formula v fick jag problem med minnes kontrollen men bytade ut det via rma. Kör nu RAMPAGE IV BLACK och är väldigt nöjd.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb