Svårt att boota med usb-hdds inkopplade vid OC.

Permalänk
Medlem

Svårt att boota med usb-hdds inkopplade vid OC.

Har otroliga problem att ta mig förbi bios splash screen när jag har någon extern usb-hdd inkopplad, och samtidigt överklockat CPUn.
Vid stock klock kommer jag till Windows login på ett fåtal sekunder, men när jag överklockat minsta lilla måste jag plugga ur diskarna innan jag trycker på powerknappen.
Har provat att använda olika usb-portar men felet kvarstår oavsett.
Trycker jag bort splash screen så ser det ut som om initieringen av usb-kontrollern är det som strular.

Frugan köper inte att man måste plugga ur diskarna när man startar datorn, så det är stockklock eller att aldrig stänga av datorn som gäller. Det senare är dock inget alternativ.

Använder en i5 750 samt Asus p7p55d.
Någon som varit med om liknande problematik?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Hedersmedlem

Har du klockat genom att ändra BCLK? BCLK påverkar ju till skillnad från att bara klocka med multipeln även andra enheter i din dator. Så om du klockat med BCLK så betyder detta att din överklock inte är helt stabil. Prova att minska den något.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du klockat genom att ändra BCLK? BCLK påverkar ju till skillnad från att bara klocka med multipeln även andra enheter i din dator. Så om du klockat med BCLK så betyder detta att din överklock inte är helt stabil. Prova att minska den något.

Ja, BCLK har höjts tillsammans med multipeln. Utan BCLK-höjning får jag väl inte upp minnena i 1600Mhz?
Får testa att bara höja multipeln och se vad som händer, när tid för detta medges.
Finns det någon spänning man kan reglera för att få just USB-kontrollern stabil? För CPUn i sig är ju stabil med spänningen den matas med, eller i alla fall så stabil att den inte orsakar BSODs eller frysningar under Prime95, andra benchmarks samt spelande.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Ja, BCLK har höjts tillsammans med multipeln. Utan BCLK-höjning får jag väl inte upp minnena i 1600Mhz?
Får testa att bara höja multipeln och se vad som händer, när tid för detta medges.
Finns det någon spänning man kan reglera för att få just USB-kontrollern stabil? För CPUn i sig är ju stabil med spänningen den matas med, eller i alla fall så stabil att den inte orsakar BSODs eller frysningar under Prime95, andra benchmarks samt spelande.

För att få minnena rätt justerar du minnenas multipel eller slår bara på XMP om du vill göra det lätt för dig.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

För att få minnena rätt justerar du minnenas multipel eller slår bara på XMP om du vill göra det lätt för dig.

Jo, fast minnena går bara att justera nedåt i frekvens med minnes multipeln. Standard är BCLK på 133. Vilket medger en minnes frekvens på max 1333Mhz. Slår jag på XMP eller D.O.C.P. Går BCLK upp till 160 och minnet till 1600Mhz, det är dock här som det blir svårt att boota.
Kom ihåg att på min plattform är det framför allt BCLK som används vid överklockning, multipeln för CPU går endast att ställa på 21 som högst.

Har nu i alla fall provat att köra standard BCLK med en multipelökning till 21, vilket ger en OC på häpnadsväckande 133Mhz. Booten fungerar i detta läge i alla fall.
Ska prova att öka BCLK till 160 samt sänka multipeln så att jag ligger på stock klock, för att se om det fungerar då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S