Powercolor Turbo Timer kyler grafikkortet efter avstängning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Det är temperaturskillnader som är problemet så snarare borde man ha en grafikkortsvarmare när den är avstängd

Får hålla med dig i det, har också förstått det som att snabba temperatursvägningar sliter på bland annat lödningarna vilket borde betyda att den här prylen är helt värdelös eller kanske i värsta fall t.o.m. kortar ner livslängden på kortet...

Visa signatur

l Lian Li O11 Evo l Ryzen 7800x3d l Asus Rog Strix B650E-F l Lian Li Galahad SL 360 l 32GB G.Skill Trident Z5 6000Mhz cl30 CL9 l MSI 1080TI Gaming X l Samsung 970 evo plus 2tb l WD Black SN850X 2tb l Corsair TX750M 750w l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

på en bil är det tokvettigt! asvarm turbo, med motorolja i som bränner fast om det inte fortsätter pumpas...

Fast, om man nu tokkör som att man inte har en Miss Daisy med sig och bara nyper av bilen efter att ha parkerat.
Så förtjänar man nog sig ett turbohaveri.

Den här manicken är iaf meningslös i hög grad. Om inte annat så är den väldigt otymplig. Okej om tekniken fanns på eller i moderkortet/nätaggregatet, att när systemet släcks av så går pump och/eller fläktar en liten stund till.
Kanske via en speciell kontakt.

Har man systemet på 24/7 så tappar det allt sin mening.

Frågan är ju också vem som vill slanta upp ett par kronor extra för det här tillägget? Inte då jag iaf.

Permalänk
Medlem

Jag trodde snabba temperaturändringar var något som slet på komponenterna över lång tid, i och med expansion och sammandragningar av väldigt små ledningsbanor och komponenter.

Med en sådan här produkt känns det som avkylningen skulle bli snabbare istället för jämnare. Ställer mig väldigt tveksam till att det är något önskvärt.

Möjligtvis vill man kyla av övriga komponenter på grafikkortet, då dessa faktiskt kan nå en högre temperatur direkt efter avstängning eftersom värme fortfarande strålar ut till dem medan avkylningen direkt har avstannat.

Men ärligt talat, jag tror det här är bara dumheter som säljer till inte bättre vetande. Det är fräckt, det är som i bilvärlden.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Asså wow jag har en (turbotimer) i datorn har ett be quiet power zone 1000W med coolsense som går i 3 min efter avstängning och det är min pump och 2 st fläktar inkopplat på , har det inkopplat bara för att nätagget har den funktionen . Men skulle aldrig köpa till så kallad (turbotimer) till datorn onödiga pengar och han som konstruerade turbotimer ta inte idén från coolsense och hitta på ett nytt namn, kom på något vettigt istället !!!

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Känns som att de bara hade kunnat integrera en extra konding på grafikkortet istället. Meningslöst junk.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Avstängd

Jag undrar om det har någon inverkan på komponenters livslängd, eller om det bara är något påhitt.

Idén är möjligtvis bra, men implementationen verkar rätt dålig.
Att det kräver ett extra kort känns ju bara onödigt, det här är snarare något som bör vara inbyggd i grafikkortet eller någon funktion i moderkortet eller nätagget som gör att chassifläktarna fortsätter spinna ett tag.
Likt det finns moderkort som kan fortsätta ge USB ström även när datorn är av.

Permalänk
Avstängd

Annars så kyls grafikkortet ner automatiskt eftersom det inte längre utvecklar värme när man stänger av sin dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Det håller jag dock verkligen inte alls med om.
Dels är det långt ifrån alla som byter grafikkort så ofta.
Dels är det bra om man vill använda kortet i sin gamla dator vid en uppgradering.
Dels är det bra på begagnatmarknaden.

Jag ser då inga problem med korten vi har som är 10 år gamla just nu - de fungerar fortfarande... Och de är extremt dåliga jämfört med dagens komponenter - så visst, om denna modul gör att kortet håller 30 år istället för 20 år... Så tror jag faktiskt inte att det är värt det, för du kommer knappast använda det i över 20 år...

Permalänk

Det låter som en dyr och onödig pryl.

Har iofs den funktionen på mina fläktkontrollers, här ses den ena med en inställning för "coastdown".

click to ZOOM

http://i51.photobucket.com/albums/f390/BB-06-X-hellfire/dator/TBal-coastdown--1a_zpse5cfefb0.jpg~original

Den varvar upp alla T-Balancer anslutna fläktar vid nedstängning av windows.
fläkt 1-4; cpu, gpu-sidodörr80, twin80-out, case-out
fläkt 5-8; top80-out, hdd-in-nb, hdd-in-pci, ext hdd/fw/bordsfläkt

Här är det mest den aktuella värmen i datorlådan som blåses ut under några sekunder (det skulle dock krävas några minuter för att få ut all värme).

Hade iofs strömavbrott igår när jag spelade ett spel och åskan löste ut jordfelbrytaren för datorn etc. Då är all värme kvar i lådan och svalnar långsammare (även grafikkort, har ett MSI Geforce 780 TF IV som är väldigt svalt, kommer upp i 37-39C i UT2004 som igår så det är inget att bry sig om men hade det varit ett tungt spel tex Crysis, ca 60+ C, då hade en sådant kort som i artikeln kanske kunnat hjälpa lite om det är tänkt att det även skall kunna göra en "coastdown" vid spänningsbortfall.)

Det funkar dock inte vid strömavbrott om man inte har en UPS (vilket jag inte har än).

Det är dock för dyrt med $100 för en enda extra finess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Tittar man på kontruktionen så är det typ ett gäng kondensatorer och en krets. i stora volymer kostar den typ 20 kronor att tillverka. Men, det finns projektorer som kyler lampan efter avstängning.

20 kronor för fem kondensator och vad jag antar är typ en PWMsignalsgenerator? tror du kan ta bort en nolla på det. Åtminstone.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Onödig produkt som alla säger ser inget vettigt användningsområde för detta vist man kan bygga en egen med ett antal elektrolyter och en mosfet samt en 555a men annars enklast vore ju att ta lite ström från 5VSTB och köra det genom en dc-dc boost converter och omvandla 5V till tex 9-10V och låta en 555a driva detta genom en liten mosfet finns som sagt enklare saker.

Bättre att satsa på nåt användningsbart lol

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Släpps den så lär den ju köpas av okunniga, det som e värst.

Alla går väll åndå från Game>Idle>Off, och dom 40-50°C som ligger kvar i flänsen då försvinner ju direkt när kortet slutar alstra värme, tror till o med att tiden det tar för fläktarna att varva ner är nog för att blåsa bort det sista.

Permalänk
Medlem

Bara låta maskinen idla en stund efter hård belastning eller fixa en batfil med följande ifall man vill lämna burken:

shutdown /s /t 600

Har inte provat den själv ännu

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Fast, om man nu tokkör som att man inte har en Miss Daisy med sig och bara nyper av bilen efter att ha parkerat.
Så förtjänar man nog sig ett turbohaveri.

Den här manicken är iaf meningslös i hög grad. Om inte annat så är den väldigt otymplig. Okej om tekniken fanns på eller i moderkortet/nätaggregatet, att när systemet släcks av så går pump och/eller fläktar en liten stund till.
Kanske via en speciell kontakt.

Har man systemet på 24/7 så tappar det allt sin mening.

Frågan är ju också vem som vill slanta upp ett par kronor extra för det här tillägget? Inte då jag iaf.

eeeh, ibland vill man ju skrämma skiten ur lite kollegor de sista hundra metrarna till jobbet, eller något annat lagom men visst, jag är med dig

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Faktiskt mer onödigt än en så kallad useless box
http://i.imgur.com/wUG5eyN.gif

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd

Hur tänkte de nu på PowerColor när de kom fram till att de ville tillverka den mest onödiga produkten i världen?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Stänger folk av spel med strömknappen på nätagget eller vad är grejen? Så fort du stänger av spelet så dumpar ju alla moderna graffikort frekvensen i botten och kortet drar nästan ingen ström. Även om du har klockat det och låst det på hög frekvens drar det minimalt då det inte används. Det är väldigt lite massa som kan lagra någon större mängd värme i ett grafikkort och fläkten kör ju så länge datorn håller på att stänga ner. Så när du har stängt ner dina program som ligger i bakgrunden och innan Windows har hunnit stänga ner så har du redan kylt ner kortet ordentligt. Brukar inte ta många sekunder för mitt 7870 att varva ner till idle efter jag slutat spela. Har de ens tittat på verkliga system när de designade den eller har de drömt ihop något som lät bra?

Exakt. Mitt GTX780 är i princip nere på idletemperatur innan spelet har hunnit stänga ner och skrivbordet är laddat.

Verkligen fånig produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Stänger folk av spel med strömknappen på nätagget eller vad är grejen? Så fort du stänger av spelet så dumpar ju alla moderna graffikort frekvensen i botten och kortet drar nästan ingen ström. Även om du har klockat det och låst det på hög frekvens drar det minimalt då det inte används. Det är väldigt lite massa som kan lagra någon större mängd värme i ett grafikkort och fläkten kör ju så länge datorn håller på att stänga ner. Så när du har stängt ner dina program som ligger i bakgrunden och innan Windows har hunnit stänga ner så har du redan kylt ner kortet ordentligt. Brukar inte ta många sekunder för mitt 7870 att varva ner till idle efter jag slutat spela. Har de ens tittat på verkliga system när de designade den eller har de drömt ihop något som lät bra?

Du tog orden ur munnen på mej.. Exakt vad jag tänkte när jag läste denna nyhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Det som har sönder hårdvara är snabba temperatur förändringar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Det som har sönder hårdvara är snabba temperatur förändringar.

precis, så jag förstår inte konceptet alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jag ser då inga problem med korten vi har som är 10 år gamla just nu - de fungerar fortfarande... Och de är extremt dåliga jämfört med dagens komponenter - så visst, om denna modul gör att kortet håller 30 år istället för 20 år... Så tror jag faktiskt inte att det är värt det, för du kommer knappast använda det i över 20 år...

Som jag sade, den här produkten är ormolja, min direktöversättning av engelskans snake oil.
http://en.wikipedia.org/wiki/Snake_oil

Men det var inte det jag invände emot.
Jag invände emot att korten inte behöver hålla mer än i "några år".
Jag tolkar "några" som under 5. Det tycker jag är alldeles för lite för vad man ska förvänta sig.

Nu tror jag som sagt inte den här produkten är något att ha, men inte för att det är onödigt med längre livslängd utan för att det är någonting helt meningslös som knappast har någon som helst påverkan på livslängden.

Hade den ökat livslängden ifrån 5 till 7 hade den fortfarande inte varit värt sitt pris, men tanken hade iaf varit god.

Permalänk
Medlem

Så dom menar att det finns folk som stänger av sin dator?

Edit: Varför påstår forumet att mitt inlägg publicerades klockan 5 när klockan är 7?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Snusfri

Stänga av datorn?
En mening som inte existerar i mitt vokabulär.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Stänga av datorn?
En mening som inte existerar i mitt vokabulär.

Det gör det den dagen du flyttar hemifrån å betalar din egen el

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt nyttan med denna produkt? Om man inte belastar GPU fullt ut och pressar 80C för att sedan stänga av datorn igenom att dra kabeln ur väggen varje gång pga tvångstankar? Meh..

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd
Skrivet av P-son78:

Det gör det den dagen du flyttar hemifrån å betalar din egen el

Varför skulle det spela roll? Min dator står på 24/7 året om och elräkningen ligger på max 280kr, har inte överstigit den summan de senaste 4 åren

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Det gör det den dagen du flyttar hemifrån å betalar din egen el

Datorer idag drar väldigt lite el när dom inte används.

En dator som är på säg 12 timmar om dagen utan att användas och drar säg 50 watt blir en total kostnad på ungefär 20 kronor i månaden.

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Det som har sönder hårdvara är snabba temperatur förändringar.

Korrekt.

Permalänk

Inte för att nått utav mina senaste grafikkort har gått sönder än (komponenter kan gå sönder utan att man märker det). Men detta låter som en grej som Powercolor vill sälja på en bara för att...

Trodde först att Powercolors kort har inbyggt cool timer på nån minut, på låg hastighet etc. Men detta är det fulaste jag varit med om.

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Snusfri
Skrivet av P-son78:

Det gör det den dagen du flyttar hemifrån å betalar din egen el

Bott själv i 16 år och har 5 datorer som står på dygnet runt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro