Permalänk
Avstängd

Äkta 16x Quad Sli/Cf?

Sitter för skojs skull och tittar på moderkort, letar efter sådana med möjlighet till fyra gånger Sli eller Cf. Hittade ett par som enligt Inet.se ska ha till och med 5st 16x PCI-express platser. Låter ju bra, jag köper blint och proppar i fyra kort och fattar inte varför det inte gick så mycket snabbare än med två? Jo, för Inet.se ljuger, det står ju 8x på vissa platser, hittar bara moderkort med 2st 16x platser, vilket lurendrejeri.

Finns det ingen möjlighet att verkligen köra äkta 16x Quad Sli/Cf?

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem

8x pci-e 3 är ju som 16x pci-e 2.

Sen spelar det inte så stor roll om du kör 4x eller 16x, det blir bara några procents skillnad. Att du inte såg en fördubbling i presanda beror på att spelet du spelade(eller vad det nu var) inte var optimerat för att köra quad sli eller crossfire. Det skulle vara kula att veta vad som inte gick snabbare, det är nästan bara benckmarks som tar nytta av fyra gpu:er.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Sitter för skojs skull och tittar på moderkort, letar efter sådana med möjlighet till fyra gånger Sli eller Cf. Hittade ett par som enligt Inet.se ska ha till och med 5st 16x PCI-express platser. Låter ju bra, jag köper blint och proppar i fyra kort och fattar inte varför det inte gick så mycket snabbare än med två? Jo, för Inet.se ljuger, det står ju 8x på vissa platser, hittar bara moderkort med 2st 16x platser, vilket lurendrejeri.

Finns det ingen möjlighet att verkligen köra äkta 16x Quad Sli/Cf?

Förstår jag dig rätt så spekulerar du bara då du inte har 4 st grafikkort och kanske inte ens 2...

Vilket spel är det du har testat och vad fick du för resultat?

Permalänk

även socket 2011 har väl bara 40 PCI-e lanes till/i CPU så 16x4 skulle bli 64 lanes= ganska omöjligt.
Därför blir det
16X
8X
8X
8X

med 4 kort.
16 8 16 med 3, du får bara äkta x16 med 2 kort.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk

dual cpu är lösningen

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RiHjD:

Sitter för skojs skull och tittar på moderkort, letar efter sådana med möjlighet till fyra gånger Sli eller Cf. Hittade ett par som enligt Inet.se ska ha till och med 5st 16x PCI-express platser. Låter ju bra, jag köper blint och proppar i fyra kort och fattar inte varför det inte gick så mycket snabbare än med två? Jo, för Inet.se ljuger, det står ju 8x på vissa platser, hittar bara moderkort med 2st 16x platser, vilket lurendrejeri.

Finns det ingen möjlighet att verkligen köra äkta 16x Quad Sli/Cf?

Tror att du läser det hela lite fel. 16x per port, jadå, men 16x när alla portar är upptagna är nog bara att glömma för den närmsta framtiden. Det brukar stå t.ex 16x, 16x, 16x, 16x (8x, 8x, 8x, 8x) eller liknande.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweloop64:

dual cpu är lösningen

Hur menar du att det ska ändra antalet 16x grafikkort? Två moderkort?

Skrivet av Blackbane78:

även socket 2011 har väl bara 40 PCI-e lanes till/i CPU så 16x4 skulle bli 64 lanes= ganska omöjligt.
Därför blir det
16X
8X
8X
8X

med 4 kort.
16 8 16 med 3, du får bara äkta x16 med 2 kort.

Eller kanske då två stycken 7990 tex? Två dual-gpu kort?

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem

Du glömmer dessutom faktorn att det kan heta PCI-E 16x port (storleken) medan porten i sig bara kör 8x (hastighet).
Och som andra säger så stödjer CPUn bara ett visst antal lanes. I fallet s2011 är det totalt 40 banor. s1150 tror jag bara har 24 lanes, så då kommer man alltid att köra 16x + 8x i SLI/CF - rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbane78:

även socket 2011 har väl bara 40 PCI-e lanes till/i CPU så 16x4 skulle bli 64 lanes= ganska omöjligt.
Därför blir det
16X
8X
8X
8X

med 4 kort.
16 8 16 med 3, du får bara äkta x16 med 2 kort.

För att inte ta upp alla lanes blir det med 4 kort.

8x
8x
8x
8x

Det finns dock moderkort med extra lanes i ett chip på moderkortet, hur bra dessa fungerar vet jag inte men det borde ju bli någon liten extra latens när du ska skicka data från ett chip till CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweloop64:

dual cpu är lösningen

Men då måste man köra Xenon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Hur menar du att det ska ändra antalet 16x grafikkort? Två moderkort?

http://www.inet.se/produkt/1902376/asus-z9pe-d8-ws

Dual CPU

Fast då blir det som Skuggan74 säger, Xenon-processor.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Men då måste man köra Xenon.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av EyeNEye:

http://www.inet.se/produkt/1902376/asus-z9pe-d8-ws

Dual CPU

Fast då blir det som Skuggan74 säger, Xenon-processor.

Xenon är processorn i Xbox360. Är tveksam till att det ens är möjligt att modda in 2 st av dessa på ett moderkort och få det att fungera med PCIe grafik

Om man nödvändigtvis måste ha 4x x16 är det dual-CPU som gäller, men då försvinner så gott som all möjlighet till överklockning. I ren spelupplevelse är det nästan alltid bättre med högt klockad singel CPU fastän det ger lägre bandbredd mot grafikkorten.
EVGA sålde för några år sedan ett dual CPU moderkort anpassat för entusiaster. Mig veterligen finns inget liknande på gång för modernare processorer.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Xenon är processorn i Xbox360. Är tveksam till att det ens är möjligt att modda in 2 st av dessa på ett moderkort och få det att fungera med PCIe grafik

Om man nödvändigtvis måste ha 4x x16 är det dual-CPU som gäller, men då försvinner så gott som all möjlighet till överklockning. I ren spelupplevelse är det nästan alltid bättre med högt klockad singel CPU fastän det ger lägre bandbredd mot grafikkorten.
EVGA sålde för några år sedan ett dual CPU moderkort anpassat för entusiaster. Mig veterligen finns inget liknande på gång för modernare processorer.

Edit: Såklart menade vi båda Xeon. Inte Xenon.

De har stöd för ECC-minnen, 2 eller fler QPI-lanes (för att köra flera cpuer på samma moderkort), stresstestade så att dem kan stå på dygnet runt under 100% belastning.

Hur villiga de är att samköra med PCIe-gränssnittet vet jag inte.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Xenon är processorn i Xbox360. Är tveksam till att det ens är möjligt att modda in 2 st av dessa på ett moderkort och få det att fungera med PCIe grafik

Om man nödvändigtvis måste ha 4x x16 är det dual-CPU som gäller, men då försvinner så gott som all möjlighet till överklockning. I ren spelupplevelse är det nästan alltid bättre med högt klockad singel CPU fastän det ger lägre bandbredd mot grafikkorten.
EVGA sålde för några år sedan ett dual CPU moderkort anpassat för entusiaster. Mig veterligen finns inget liknande på gång för modernare processorer.

Förlåt, Xeon ska det vara såklart.
Och japp all överklockning försvinner.

Anledningen till att högre klockad CPU varit bättre är att DX11 tex belastar en tråd väldigt mycket och resterande bara belastas lite granna. DX12 ska råda bot på detta problem och balansera lasten mer jämnt så då borde det inte spela någon roll längre. Men vi får se hur pass bra det blir i verkligheten, råder ingen att springa och köpa dual CPU innan vi vet iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

För att inte ta upp alla lanes blir det med 4 kort.

8x
8x
8x
8x

Det finns dock moderkort med extra lanes i ett chip på moderkortet, hur bra dessa fungerar vet jag inte men det borde ju bli någon liten extra latens när du ska skicka data från ett chip till CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Blackbane78:

även socket 2011 har väl bara 40 PCI-e lanes till/i CPU så 16x4 skulle bli 64 lanes= ganska omöjligt.
Därför blir det
16X
8X
8X
8X

med 4 kort.
16 8 16 med 3, du får bara äkta x16 med 2 kort.

Äkta 16x med två kort, på 2011 moderkorten då vill säga? Två dual-gpu grafikkort borde då kunna ge äkta quad gpu 16x grafik? Tycker för överigt att detta är lite lurt och vilseledande, varför står det exakt hur många 16x respektiva 8x/4x osv det finns på vissa kort och andra står det bara 5st 16x fast det absolut inte är så som ni säger? Försöker bara lura av folk pengar...

Skrivet av Puttefnasket:

Förstår jag dig rätt så spekulerar du bara då du inte har 4 st grafikkort och kanske inte ens 2...

Vilket spel är det du har testat och vad fick du för resultat?

Jag spekulerar bara, tänker väl för framtiden om jag eventuellt orkar bygga en monster dator, eller har råd. Skulle vilja. Men då måste/vill jag förstå allt så jag inte köper något som inte fungerar...

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RiHjD:

Äkta 16x med två kort, på 2011 moderkorten då vill säga? Två dual-gpu grafikkort borde då kunna ge äkta quad gpu 16x grafik? Tycker för överigt att detta är lite lurt och vilseledande, varför står det exakt hur många 16x respektiva 8x/4x osv det finns på vissa kort och andra står det bara 5st 16x fast det absolut inte är så som ni säger? Försöker bara lura av folk pengar...

Jag spekulerar bara, tänker väl för framtiden om jag eventuellt orkar bygga en monster dator, eller har råd. Skulle vilja. Men då måste/vill jag förstå allt så jag inte köper något som inte fungerar...

2st dual gpu kort blir Quad-SLI men då delar två gpuer på en x16. 4 separata kort kallas för 4-way SLI och får varje kort köra x8.

Anledningen att dom skriver så är att varje slot kan köras i x16 men inte alla samtidigt. Det kan vara bra om man tex har kort som tar upp flera expantionsplatser pga av stora och tjocka radiatorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kollade i manualen till RAMPAGE IV FORMULA - ASUS s2011
Där står det:
2cards/sli 16x/16x
3cards/sli 16x/8x/16x
4cards/sli 16x/8x/8x/8x

så det verkar som man kan köra alla 40 lanes med 4st på det moderkortet i alla fall.

Saxxat ur manualen:
4 x PCIe 3.0/2.0 x16 (x16; x16/x16; x16/x8/x16 and x16/x8/x8/x8, röd)
2 x PCIe 2.0 x1

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem

ASRock X79 Extreme 11 ska ha stöd för fullt 4 kort i PCI-E 3.0 x16

http://www.asrock.com/mb/Intel/X79%20Extreme11/

Visa signatur

C>++

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AnnoyingIB:

ASRock X79 Extreme 11 ska ha stöd för fullt 4 kort i PCI-E 3.0 x16

http://www.asrock.com/mb/Intel/X79%20Extreme11/

Frågan är hur latensen blir mellan chippet och processorn, om processorn tar hand om 2 kort och chippet om två så bör det bli skillnad i timingen mellan grafikkorten. Eller tar chippet hand om alla kort så man har 40 fria lanes i sin CPU?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Frågan är hur latensen blir mellan chippet och processorn, om processorn tar hand om 2 kort och chippet om två så bör det bli skillnad i timingen mellan grafikkorten. Eller tar chippet hand om alla kort så man har 40 fria lanes i sin CPU?

Skickades från m.sweclockers.com

tror nog det kommer vara ganska minimal skillnad iom att vanliga single gpu grafikkort bara använder lite drygt en x8 2.0 ports bandbrädd

dvs drygt en kvarts x16 3.0 bandbredd eller drygt en x4 3.0 port så kommer finnas en del marginal ändå

de enda som kan överskrida bandbrädden i en x16 2.0 är fortfarande multi gpu kort dvs kort med 2 eller flera gpu enheter

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror nog det kommer vara ganska minimal skillnad iom att vanliga single gpu grafikkort bara använder lite drygt en x8 2.0 ports bandbrädd

dvs drygt en kvarts x16 3.0 bandbredd eller drygt en x4 3.0 port så kommer finnas en del marginal ändå

de enda som kan överskrida bandbrädden i en x16 2.0 är fortfarande multi gpu kort dvs kort med 2 eller flera gpu enheter

Jag undrade mer över latensen som uppstår när man har ett eller flera chip som i detta fallet som ska utöka antalet PCI-E lanes så alla 4 korten kör x16. Om chippen tar hand om två kort och CPU tar två så blir det ju en liten skillnad i när signalerna kommer fram, även om den kan tyckas vara löjligt liten så kanske det räcker för att skapa något slags problem när korten inte är helt synkade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Äkta 16x med två kort, på 2011 moderkorten då vill säga? Två dual-gpu grafikkort borde då kunna ge äkta quad gpu 16x grafik? Tycker för överigt att detta är lite lurt och vilseledande, varför står det exakt hur många 16x respektiva 8x/4x osv det finns på vissa kort och andra står det bara 5st 16x fast det absolut inte är så som ni säger? Försöker bara lura av folk pengar...

Jag spekulerar bara, tänker väl för framtiden om jag eventuellt orkar bygga en monster dator, eller har råd. Skulle vilja. Men då måste/vill jag förstå allt så jag inte köper något som inte fungerar...

Först och främst får du inte ut något öht av att köra 16 lanes PCIe 3.0 gentemot 8 lanes PCIe 3.0 till grafikkort. Grafikkort behöver inte så stor bandbredd.
Sedan är det _alltid_ den fysiska storleken på PCIe-platser som anges hos återförsäljare (om det inte står annorlunda). Vill du veta hur många lanes du får rent elektriskt får du konsultera moderkortstillverkarens hemsida. Det är alltid så.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.