Permalänk

Bästa Intel CPU för Datorspel?

Hej! jag försöker skrapa ihop komponenter till ett datorbygge.
Datorn ska mesta dels vara till för att spela på, och ska klara så bra som möjligt oavsett upplösning och inställningar på grafiken.
Tidigare har jag bara kört AMD cpu men denna gång tänkte ja gå över till intel, för jag vill få ut så mycket av datorn som möjligt.

Jag har kollat igenom http://www.sweclockers.com/recension/18632-intel-core-i7-4790...
och processorn i7-4790 kommer väldigt högt i många av testerna, så den har jag fått upp ögonen för.
Jag ska inte överklocka eller något sådant.

Men jag har nu sett att det finns flera i7-4790 modeller, på komplett och andra sidor men hittar inte tester på dessa,
"Intel Core i7-4790K - Intel Core i7-4790S " är de sämre eller bättre modeller än den i sweclockers test ?

Och skulle ni själva säga att Intel Core i7-4790 är bästa CPUn för spel idag ?

Tacksam för lite tips och er mer kunniga

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ultraform:

Hej! jag försöker skrapa ihop komponenter till ett datorbygge.
Datorn ska mesta dels vara till för att spela på, och ska klara så bra som möjligt oavsett upplösning och inställningar på grafiken.
Tidigare har jag bara kört AMD cpu men denna gång tänkte ja gå över till intel, för jag vill få ut så mycket av datorn som möjligt.

Jag har kollat igenom http://www.sweclockers.com/recension/18632-intel-core-i7-4790...
och processorn i7-4790 kommer väldigt högt i många av testerna, så den har jag fått upp ögonen för.
Jag ska inte överklocka eller något sådant.

Men jag har nu sett att det finns flera i7-4790 modeller, på komplett och andra sidor men hittar inte tester på dessa,
"Intel Core i7-4790K - Intel Core i7-4790S " är de sämre eller bättre modeller än den i sweclockers test ?

Och skulle ni själva säga att Intel Core i7-4790 är bästa CPUn för spel idag ?

Tacksam för lite tips och er mer kunniga

Ska du inte ha chansen att överklocka är den utan K en av de bättre när det gäller spel idag ja. Den med S är antagligen en strömsnål variant som då brukar vara lite lägre klockad=inte så snabb som den helt utan bokstav.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

K-modellen ska du välja. S innebär strömsnål variant. T ännu mer strömsnål. Fastän siffrorna i modellbeteckningen är samma skiljer det i hastighet beroende på bokstav på slutet.K inebär även upplåst processor.
Prestanda från topp till botten Basklock/turbo

4790K 4,0/4,4
4790 3,6/4,0
4790S 3,2/4,0
4790T 2,7/3,9

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Som sagts välj K modellen, även om du inte ska överklocka nu så
har du möjlighet att göra detta i framtiden för att pumpa ut en del extra kraft.
Gjorde detta misstag själv, nu sitter man 2 år efter med en cpu som man skulle vilja
ha möjlighet att överklocka. Sedan så beror det på spel om vi snackar om vilken cpu
som är bäst, i7 är ofta onödigt då nästan alla spel är begränsade till 4/4 kärnor/trådar
eller t.o.m 2 kärnor. Kolla upp med dom spel du vill köra vad dom stödjer så du inte
lägger massa pengar i onödan på en cpu som inte kommer vara någon skillnad jämtemot en i5a

Permalänk

Välj ALLTID k-modellerna om huvudsyftet är datorspelande. Upplåst processor, samt bättre andrahandsvärde än de med annat suffix.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Köp alltid en k-modell. Det är så fruktansvärt värt dem pengarna (~200kr extra?)

Även om inte du kommer att vilja överklocka, så kommer personen som köper din dator om ~4år när du bygger nytt förmodligen vilja det.

Sen finns ju risken (chansen) att du inser hur kul det är att överklocka och börjar själv och då är det ju kul att kunna göra det

Komplettera med valfritt moderkort som har z97 chipset.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Som sagts välj K modellen, även om du inte ska överklocka nu så
har du möjlighet att göra detta i framtiden för att pumpa ut en del extra kraft.
Gjorde detta misstag själv, nu sitter man 2 år efter med en cpu som man skulle vilja
ha möjlighet att överklocka. Sedan så beror det på spel om vi snackar om vilken cpu
som är bäst, i7 är ofta onödigt då nästan alla spel är begränsade till 4/4 kärnor/trådar
eller t.o.m 2 kärnor. Kolla upp med dom spel du vill köra vad dom stödjer så du inte
lägger massa pengar i onödan på en cpu som inte kommer vara någon skillnad jämtemot en i5a

Hej jag ser det i testerna att Intel Core i5-4670K, i5-4690 och i5-4770K presterar till ingen märkbar skillnad i många av spelen men kan skillja 1000kr i pris :/

Det blir framförallt fps spel och nått racing spel som kommer spelas.

nu vart jag osäker på om det ska bli en i5 eller i7 :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ultraform:

Hej jag ser det i testerna att Intel Core i5-4670K, i5-4690 och i5-4770K presterar till ingen märkbar skillnad i många av spelen men kan skillja 1000kr i pris :/

Det blir framförallt fps spel och nått racing spel som kommer spelas.

nu vart jag osäker på om det ska bli en i5 eller i7 :/

Ska du enbart spela så är det i5 som gäller och då förslagsvis 4690K när den väl kommer till butik. Du kommer inte att bli bakbunden på samma sätt om du väljer en K-modell.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ska du enbart spela så är det i5 som gäller och då förslagsvis 4690K när den väl kommer till butik. Du kommer inte att bli bakbunden på samma sätt om du väljer en K-modell.

Finns det nackdelar med att köpa i7? Vad är skillnaderna mellan i5 och i7 och är det ett val beroende på planerat användningsområde?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Skrivet av Release:

Finns det nackdelar med att köpa i7? Vad är skillnaderna mellan i5 och i7 och är det ett val beroende på planerat användningsområde?

Jag skulle säga att fördelen med i7 är att den har 8 trådar. Detta hjälper för hård multitasking samt är bättre för 2 grafikkort eller mer. Om du bara ska köra ett kort i nuläget så skulle jag säga kör hårt på i5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Jag skulle säga att fördelen med i7 är att den har 8 trådar. Detta hjälper för hård multitasking samt är bättre för 2 grafikkort eller mer. Om du bara ska köra ett kort i nuläget så skulle jag säga kör hårt på i5.

Snabbt och tydligt svar, tack så mycket. Någon som vill bekräfta/dementera?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Release:

Snabbt och tydligt svar, tack så mycket. Någon som vill bekräfta/dementera?

Tunga renderingar och konverteringar = i7

Spel och vanligt användande av burken = i5

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Melinho2895:

Jag skulle säga att fördelen med i7 är att den har 8 trådar. Detta hjälper för hård multitasking samt är bättre för 2 grafikkort eller mer. Om du bara ska köra ett kort i nuläget så skulle jag säga kör hårt på i5.

Känns lite missvisande att säga att en i7 "Är bättre för 2 grafikkort eller mer", Förutsättningen är ju isf att fler än 4 trådar utnyttjas (Vilket inte är speciellt vanligt), När det gäller gaming så är en i5 likvärdig med en i7 processor i mer än 90% av dagens spel skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Tunga renderingar och konverteringar = i7

Spel och vanligt användande av burken = i5

Skrivet av H4nsson:

Känns lite missvisande att säga att en i7 "Är bättre för 2 grafikkort eller mer", Förutsättningen är ju isf att fler än 4 trådar utnyttjas (Vilket inte är speciellt vanligt), När det gäller gaming så är en i5 likvärdig med en i7 processor i mer än 90% av dagens spel skulle jag vilja påstå.

Väl rutet kamrater. Jag kikade på tidigare länkat test också, lustigt hur i5 4670k presterar lika bra eller bättre än nyare i5 4690 på alla punkter. Jag håller på att sätta ihop en ny burk jag med (har separat tråd i köpråd) och bestämde mig för i5 4670k. Det enda som är kvar att besluta sig för är nu grafikkort och psu, men det får jag leta info efter någon annanstans!

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Väl rutet kamrater. Jag kikade på tidigare länkat test också, lustigt hur i5 4670k presterar lika bra eller bättre än nyare i5 4690 på alla punkter. Jag håller på att sätta ihop en ny burk jag med (har separat tråd i köpråd) och bestämde mig för i5 4670k. Det enda som är kvar att besluta sig för är nu grafikkort och psu, men det får jag leta info efter någon annanstans!

i5-4670k och i5-4690k är samma processor där den sistnämnda har klockats 100mhz högre och körs svalare. Om du inte redan har beställt datorn så råder jag dig att välja i5-4690k då det inte finns någon anledning att välja i5-4670k över i5-4690k om man bortser från de 100kr extra i5-4690k kostar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NiftyNips:

i5-4670k och i5-4690k är samma processor där den sistnämnda har klockats 100mhz högre och körs svalare. Om du inte redan har beställt datorn så råder jag dig att välja i5-4690k då det inte finns någon anledning att välja i5-4670k över i5-4690k om man bortser från de 100kr extra i5-4690k kostar.

I det här Sweclockerstestet visar resultaten annat, även temperaturen, eller läser jag det fel? Och när du menar svalare menar du att den har lägre temp vid belastning eller att den drar mindre watt för samma/högre prestanda?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ainok:

Köp alltid en k-modell. Det är så fruktansvärt värt dem pengarna (~200kr extra?)

Även om inte du kommer att vilja överklocka, så kommer personen som köper din dator om ~4år när du bygger nytt förmodligen vilja det.

Sen finns ju risken (chansen) att du inser hur kul det är att överklocka och börjar själv och då är det ju kul att kunna göra det

Komplettera med valfritt moderkort som har z97 chipset.

För om 4 år skriker ju alla efter dagens K-modell

Finns absolut ingen anledning att kasta ut de extra pengarna för en K-modell ifall man inte skall överklocka även om det bara är 200kr mer den kostar

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

I det här Sweclockerstestet visar resultaten annat, även temperaturen, eller läser jag det fel? Och när du menar svalare menar du att den har lägre temp vid belastning eller att den drar mindre watt för samma/högre prestanda?

Eftersom att det är samma processor så ska i5-4690k prestera bättre i och med dess högre stock klock. Nu är det inte k-varianten som testades i den länk du länkade(vilket inte borde spela någon roll). Det jag menar med att dom kör svalare är det att kylningsmaterialet i processorn har förbättrats. Kylpastan mellan processorn och dess "kylplatta"(inte mellan CPU och CPU-kylaren) har förbättrats avsevärt jämfört med den i i5-4670k.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

För om 4 år skriker ju alla efter dagens K-modell

Finns absolut ingen anledning att kasta ut de extra pengarna för en K-modell ifall man inte skall överklocka även om det bara är 200kr mer den kostar

Det må vara din åsikt, jag säger inte att någon kommer skrika efter nuvarande generations i5:a om 4 år, jag sa endast att den kommer att vara betydligt mer attraktiv om den är upplåst. Jag skulle tro att man får igen mellanskillnaden när man säljer processorn.

Sandy Bridge fyller snart 4 och det är fortfarande väldigt bra cpu:er. Jag skulle inte säga att folk skriker efter dessa cpu:er, men en person som ska bygga dator på budget blir nog väldigt glad om denne hittar en 2500k på marknaden.

Sen att lägga ut extra pengar på en k modell och att det skulle vara ovärt...
Detta är Sweclockers, här är de flesta entusiaster, och har någon gång/kommer förmodligen någon gång att överklocka. Jag trodde själv aldrig att jag skulle överklocka när jag byggde min första dator, men sen så märkte jag att det var otroligt kul och gav mig "gratis" prestanda. Jag ångar inte en sekund att jag betalade det där lilla extra för en k-modell, även om jag inte alls hade planer på att överklocka. Så nej, det är inte alls onödigt att köpa en k-modell.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

För om 4 år skriker ju alla efter dagens K-modell

Finns absolut ingen anledning att kasta ut de extra pengarna för en K-modell ifall man inte skall överklocka även om det bara är 200kr mer den kostar

Det kommer väl inte skrikas efter den, men eventuella spekulanter på begagnatmarknaden kommer i alla fall mindre sannolikt skratta åt den.

200 kronor är så små pengar i sammanhanget bygga ny dator, och på sikt kan det ju vara roligt att kunna skrämma ur proppen några hästar extra och förlänga den praktiska livslängden något.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultraform:

Hej! jag försöker skrapa ihop komponenter till ett datorbygge.
Datorn ska mesta dels vara till för att spela på, och ska klara så bra som möjligt oavsett upplösning och inställningar på grafiken.
Tidigare har jag bara kört AMD cpu men denna gång tänkte ja gå över till intel, för jag vill få ut så mycket av datorn som möjligt.

Jag har kollat igenom http://www.sweclockers.com/recension/18632-intel-core-i7-4790...
och processorn i7-4790 kommer väldigt högt i många av testerna, så den har jag fått upp ögonen för.
Jag ska inte överklocka eller något sådant.

Men jag har nu sett att det finns flera i7-4790 modeller, på komplett och andra sidor men hittar inte tester på dessa,
"Intel Core i7-4790K - Intel Core i7-4790S " är de sämre eller bättre modeller än den i sweclockers test ?

Och skulle ni själva säga att Intel Core i7-4790 är bästa CPUn för spel idag ?

Tacksam för lite tips och er mer kunniga

Suck, verkar inte som att alla har läst på om prefixen som Intel använder sig av och istället bara gissar.

K är den mest populära då det betyder att den upplåst och därför ämnad att överklockas. Den har även en något högre klock out of box.
S är prestanda optimerad. Den kan tex gå ännu lägre ner i hastighet i idle än en likadan CPU utan prefix, men har annars samma klockfrekvens i Turbo-läge/när du spelar. Den är alltså mer strömsnål när du surfar och spelar.
T är nerklockad och optimerad för att vara strömsnål. Ett bra alternativ för tex HTPC där man vill att den ska vara sval, och sval är likamed tyst.

Källa: http://www.intel.com/content/www/us/en/processors/processor-n...

K-modellerna brukar bara kosta någon hunka mer så det är den jag hade rekommenderat. Den har även ett högre andrahandsvärde. Och man vet aldrig om du skulle visa intresse för att klocka om 2-3 år.
Imo - 4690k om du vill spara en tusenlapp, 4790k om du vill har en lite mer "framtidssäker" CPU med sina 8 trådar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Det kommer väl inte skrikas efter den, men eventuella spekulanter på begagnatmarknaden kommer i alla fall mindre sannolikt skratta åt den.

200 kronor är så små pengar i sammanhanget bygga ny dator, och på sikt kan det ju vara roligt att kunna skrämma ur proppen några hästar extra och förlänga den praktiska livslängden något.

Om 4 år kommer den utan K säljas lika bra (dåligt) som den med

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Om 4 år kommer den utan K säljas lika bra (dåligt) som den med

En 4670k/4690k kommer garanterat att vara mkt lättare att sälja än en 4670/4690 om 4år, 2500k/2600k säljer man lätt på marknaden då dom fortfarande presterar riktigt bra om man klockar upp dom till ~4,5Ghz, Det är knappast lika stort sug efter en i5 2400 eller liknande, Och då går ändå en "låst" Sandy Bridge processor att klocka mer än dagens "låsta" processorer.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ainok:

Det må vara din åsikt, jag säger inte att någon kommer skrika efter nuvarande generations i5:a om 4 år, jag sa endast att den kommer att vara betydligt mer attraktiv om den är upplåst. Jag skulle tro att man får igen mellanskillnaden när man säljer processorn.

Sandy Bridge fyller snart 4 och det är fortfarande väldigt bra cpu:er. Jag skulle inte säga att folk skriker efter dessa cpu:er, men en person som ska bygga dator på budget blir nog väldigt glad om denne hittar en 2500k på marknaden.

Sen att lägga ut extra pengar på en k modell och att det skulle vara ovärt...
Detta är Sweclockers, här är de flesta entusiaster, och har någon gång/kommer förmodligen någon gång att överklocka. Jag trodde själv aldrig att jag skulle överklocka när jag byggde min första dator, men sen så märkte jag att det var otroligt kul och gav mig "gratis" prestanda. Jag ångar inte en sekund att jag betalade det där lilla extra för en k-modell, även om jag inte alls hade planer på att överklocka. Så nej, det är inte alls onödigt att köpa en k-modell.

Jag skulle tro att du går back på allt du köper i denna sekund om 5 minuter

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Om 4 år kommer den utan K säljas lika bra (dåligt) som den med

2600k/2700k går för 1500-1800kr på tradera, dom klockar nästan alltid 5Ghz på en medelmåttig kylare utan att gå varma. Icke k modeller går mkt billigare.

Kan tänka mig att efterfrågan på sandy bridge är något högre eftersom dom i praktiken kommer prestera lika bra och ofta bättre än ivy/haswell. Eftersom ivy/haswell har såna problem med värmen så går dom oftast inte att klocka alls lika högt utan att gå riktigt varmt. Delidd löser problemet på ivy, haswells däremot är ju såpass ojämna så har man otur så får man ett ex som inte gör mer än 4,5Ghz.

Jag nedgraderade min 24/7 dator till en 2700k efter att jag "råkade" döda min 3770k, enda jag saknar är minnes överklockning. Sandy fixar högst 2133mhz minnen(går att komma högre med BCLK OC, men inte jätte mkt högre)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

2600k/2700k går för 1500-1800kr på tradera, dom klockar nästan alltid 5Ghz på en medelmåttig kylare utan att gå varma. Icke k modeller går mkt billigare.

Kan tänka mig att efterfrågan på sandy bridge är något högre eftersom dom i praktiken kommer prestera lika bra och ofta bättre än ivy/haswell. Eftersom ivy/haswell har såna problem med värmen så går dom oftast inte att klocka alls lika högt utan att gå riktigt varmt. Delidd löser problemet på ivy, haswells däremot är ju såpass ojämna så har man otur så får man ett ex som inte gör mer än 4,5Ghz.

Jag nedgraderade min 24/7 dator till en 2700k efter att jag "råkade" döda min 3770k, enda jag saknar är minnes överklockning. Sandy fixar högst 2133mhz minnen(går att komma högre med BCLK OC, men inte jätte mkt högre)

2600K är bara 3 år än så länge, när 4 år gått så ska man vara glad ifall man får igen den lilla mellanskillnad som är på mellan den och den utan K, tradera är inte ens ett riktmärke på vad den är värd

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Känns lite missvisande att säga att en i7 "Är bättre för 2 grafikkort eller mer", Förutsättningen är ju isf att fler än 4 trådar utnyttjas (Vilket inte är speciellt vanligt), När det gäller gaming så är en i5 likvärdig med en i7 processor i mer än 90% av dagens spel skulle jag vilja påstå.

Jo det är sant. Men jag menade att I7 fungerar bättre i BF4 och alla andra 4+ tråd spel därför att den har mer trådar. Och med 8 trådar så blir det ingen ''flaskhals'' om man ska säga så. Men självklart håller jag med om att en I5 är likvärdig i spel som I7 men när spelen kräver mer trådar och om man har 2X eller mer GPU'er så är en I7 att föredra. Men eftersom TS tänker köra 1 kort så rekommenderar jag I5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Jag skulle tro att du går back på allt du köper i denna sekund om 5 minuter

Kan du lägga av. Sluta förvränga mina ord, annars kommer jag sluta argumentera med dig.
Det är klart att man går back, har jag påstått något annat?

Det jag menar är att om 4 år är en 4670 värd typ 6-700 kanske, medans en 4670k kanske är värd 8-900.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiftyNips:

Eftersom att det är samma processor så ska i5-4690k prestera bättre i och med dess högre stock klock. Nu är det inte k-varianten som testades i den länk du länkade(vilket inte borde spela någon roll). Det jag menar med att dom kör svalare är det att kylningsmaterialet i processorn har förbättrats. Kylpastan mellan processorn och dess "kylplatta"(inte mellan CPU och CPU-kylaren) har förbättrats avsevärt jämfört med den i i5-4670k.

Ah, tack för att du redde ut det för mig, uppskattas verkligen, jag har inte lyckats sätta mig in i skillnaderna trots envist sökande i forumet.

Skrivet av Ainok:

Köp alltid en k-modell. Det är så fruktansvärt värt dem pengarna (~200kr extra?)

Även om inte du kommer att vilja överklocka, så kommer personen som köper din dator om ~4år när du bygger nytt förmodligen vilja det.

Sen finns ju risken (chansen) att du inser hur kul det är att överklocka och börjar själv och då är det ju kul att kunna göra det

Komplettera med valfritt moderkort som har z97 chipset.

K-modellen är modellen som gäller, det är nog de flesta av oss med på. Apropos mobo, vad är det för skillnad på t.ex. z97, z87 och h87?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

Jo det är sant. Men jag menade att I7 fungerar bättre i BF4 och alla andra 4+ tråd spel därför att den har mer trådar. Och med 8 trådar så blir det ingen ''flaskhals'' om man ska säga så. Men självklart håller jag med om att en I5 är likvärdig i spel som I7 men när spelen kräver mer trådar och om man har 2X eller mer GPU'er så är en I7 att föredra. Men eftersom TS tänker köra 1 kort så rekommenderar jag I5.

Hyper Threading hjälper inte mycket i spel, det försämrar prestandan i dem, finns ett test från 2010 här på sweClockers som påvisar detta, HT är bra för allt annat arbete än spel

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.