Corsair återuppväcker HX-serien av nätdelar

Permalänk
Melding Plague

Corsair återuppväcker HX-serien av nätdelar

Med siktet inställt på entusiaster blåser Corsair liv i insomnade nätdelsserien HX under Computex 2014. Fokus ligger på hög prestanda och låg ljudnivå.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

kul! blir det inte konstigt med ax och hx nu då?

Permalänk

Vilka argument finns för de extra 450kr om vi jämför med t.ex. Evga Supernova? (gällande 750w-modellen)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define r7 Compact CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Gainward GTX 1070 Phoenix Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850w
Citera för svar

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av slickipinn:

Vilka argument finns för de extra 450kr jämfört med t.ex. Evga Supernova? (gällande 750w-modellen)

Ingen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av slickipinn:

Vilka argument finns för de extra 450kr om vi jämför med t.ex. Evga Supernova? (gällande 750w-modellen)

Corsair klistermärket.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

En tyst HX hade varit något, min är allt annat än tyst.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Insomnade HX-serien? Vet inte om jag håller med, min numera sju år gamla HX520 driver mitt Titan utan problem och är fortfarande tystare än de flesta agg idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slickipinn:

Vilka argument finns för de extra 450kr om vi jämför med t.ex. Evga Supernova? (gällande 750w-modellen)

Det skulle väl vara om det inte är lika djupt - om man inte har plats för EVGA's som är förhållandevis stort för att vara 750w.

Samt corsair link.

Permalänk
Hjälpsam

Hmm så ett HX850i o ett AX860 kommer kosta samma? det va ju ett intressant sett att konkurera med sig själva

Permalänk
Avstängd

80 Plus Platinum, fuck yeah!

Men mitt Fractal Design PSU är 80 Plus Platinum också, men mycket billigare!

Dessa Corsair HX nätaggregat är för dyra!

Skulle vilja se 80 Plus Titanium!

Permalänk
Avstängd

Varför poängterar alltid tillverkare av nätaggregat att de använder kondensatorer från Japan?

Spelar det någon roll varifrån kondensatorerna kommer ifrån?

Om dom insinuerar att det är en bra produkt pga av kondensatorerna är från Japan, så är inte det en generalisering?

Det kan väl inte stämma att en kondensator från Japan är bättre än en kondensator från något annat ställe pga av den är från Japan?

Är det rasistiskt?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Varför poängterar alltid tillverkare av nätaggregat att de använder kondensatorer från Japan?

Spelar det någon roll varifrån kondensatorerna kommer ifrån?

Om dom insinuerar att det är en bra produkt pga av kondensatorerna är från Japan, så är inte det en generalisering?

Det kan väl inte stämma att en kondensator från Japan är bättre än en kondensator från något annat ställe pga av den är från Japan?

Är det rasistiskt?

Not sure if serious. Historiskt sett så har japanska kondensatorer hållt väldigt hög kvalitet, förr var det enorma problem med att kondensatorer ifrån andra länder konstant gick sönder. Det är bättre nu men Japan står för kvalitet.

Intressant ändå hur nära de ligger AX-serien. Kanske kommer den uppdateras snart också?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Varför poängterar alltid tillverkare av nätaggregat att de använder kondensatorer från Japan?

Spelar det någon roll varifrån kondensatorerna kommer ifrån?

Om dom insinuerar att det är en bra produkt pga av kondensatorerna är från Japan, så är inte det en generalisering?

Det kan väl inte stämma att en kondensator från Japan är bättre än en kondensator från något annat ställe pga av den är från Japan?

Är det rasistiskt?

För det har visat sig vara väldigt bra jämfört med tex capxon å sådant.

För mig kan jag gott och väll klara mig på 80+ bara det är japanska men alltid trevligt med högre verkningsgrad men blir inte så värst många kronor på ett år ändå.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Varför poängterar alltid tillverkare av nätaggregat att de använder kondensatorer från Japan?

Spelar det någon roll varifrån kondensatorerna kommer ifrån?

Om dom insinuerar att det är en bra produkt pga av kondensatorerna är från Japan, så är inte det en generalisering?

Det kan väl inte stämma att en kondensator från Japan är bättre än en kondensator från något annat ställe pga av den är från Japan?

Är det rasistiskt?

Japanska kondensatorer har alltid varit betydligt mer påkostade än Taiwanesiska. Även om Taiwanesiska kondensatorer har blivit betydligt bättre genom åren så är Japanska kondensatorer fortfarande betydligt bättre (och dyrare). Och vette tusan vad du får det till att snack om kondensatorer kan vara rasistiskt.. Det är bara att konstatera verkligheten.. Ungefär som att säga att nästan all form av hårdvara inom dator och elektronik är gjorda i Kina.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

"Blåser liv igen".
Men har ju HX nätagg i datorn nu.
Är iofs 6 år gammalt nu o rullar riktigt bra fortf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Insomnade HX-serien? Vet inte om jag håller med, min numera sju år gamla HX520 driver mitt Titan utan problem och är fortfarande tystare än de flesta agg idag.

Samma båt, har inte hört agget sen 2007

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sgtspiff:

"Blåser liv igen".
Men har ju HX nätagg i datorn nu.
Är iofs 6 år gammalt nu o rullar riktigt bra fortf.

Skickades från m.sweclockers.com

Har ett HX750 som är ungefär 3 år gammalt. Är klockrent.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Har endast köpt ETT nätaggregat i mitt liv o det e HX620W vilket fortfarande rullar på bra

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

mitt hx850 har jag haft i närmare fem år nu och det tuffar fortfarande på

Permalänk

Så har jag fattat det hela rätt nu, HXi kommer kosta lika mycket som AX medans AXi blir dyrare? Exempel:

HXi (Corsair link och "Japanska kondensatorer) - vs. - AX (Byggda av Seasonic)

Vad skiljer då HXi från AXi? AXi är ju inte byggt utav Seasonic så vad gör prisskillnaden?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Corsair klistermärket.

EVGA klistermärket står också högt i kurs, så det är nog stödet för link som drar upp priset

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Så har jag fattat det hela rätt nu, HXi kommer kosta lika mycket som AX medans AXi blir dyrare? Exempel:

HXi (Corsair link och "Japanska kondensatorer) - vs. - AX (Byggda av Seasonic)

Vad skiljer då HXi från AXi? AXi är ju inte byggt utav Seasonic så vad gör prisskillnaden?

Det märker nog vi vem som tillverkar det men skulle tro att det inte spelar någon roll. Våre konstigt om det våre flextronic som tillverkade det tycker jag men vi får se kanske blir seasonic eller cwt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Det märker nog vi vem som tillverkar det men skulle tro att det inte spelar någon roll. Våre konstigt om det våre flextronic som tillverkade det tycker jag men vi får se kanske blir seasonic eller cwt

Vad är det för konstigt med flextronic? cwt får man hoppas dom skipar.

Får inte bli något nytt RM fiasko nu, i alla fall spelar det ingen roll för mig egentligen (men många verkar ju gilla ha corsair´s märke på agget ) så man bör ju rycka upp sig och förbättra ryktet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad är det för konstigt med flextronic? cwt får man hoppas dom skipar.

Får inte bli något nytt RM fiasko nu, i alla fall spelar det ingen roll för mig egentligen (men många verkar ju gilla ha corsair´s märke på agget ) så man bör ju rycka upp sig och förbättra ryktet.

Flextronic är bra men känns konstigt om det blir det i hx när dem redan har det i axi antar det blir samma watt också känns rätt meningslöst å göra ny serie då tycker jag iallfall.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Vad är det för konstigt med flextronic? cwt får man hoppas dom skipar.

Får inte bli något nytt RM fiasko nu, i alla fall spelar det ingen roll för mig egentligen (men många verkar ju gilla ha corsair´s märke på agget ) så man bör ju rycka upp sig och förbättra ryktet.

CWT gör bra agg. Mitt HX750 har CWT som OEM och det puttrar på helt utan problem.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Flextronic är bra men känns konstigt om det blir det i hx när dem redan har det i axi antar det blir samma watt också känns rätt meningslöst å göra ny serie då tycker jag iallfall.

MM förstår hur du menar nu Jo, denna serie känns lite malplacerad, om dom inte ska ersätta RM (som inte är så bra).

Skrivet av Tumnus:

CWT gör bra agg. Mitt HX750 har CWT som OEM och det puttrar på helt utan problem.

Jo, men dom gör också väldigt konstiga agg med som RM 650 watt med både avsaknad av en 5 volt lina (som finns, men är urkopplad) och värmeproblem (i för sig märks det om man belastar agget mer än normalt, man kör typ 2/4 grafikkort t.ex och klock).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

MM förstår hur du menar nu Jo, denna serie känns lite malplacerad, om dom inte ska ersätta RM (som inte är så bra).

Jo, men dom gör också väldigt konstiga agg med som RM 650 watt med både avsaknad av en 5 volt lina (som finns, men är urkopplad) och värmeproblem (i för sig märks det om man belastar agget mer än normalt, man kör typ 2/4 grafikkort t.ex och klock).

Hela RM-serien verkar vara ganska skum.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Hela RM-serien verkar vara ganska skum.

hehe iför sig var lite mild i tonen där

Vissa tar väldigt illa upp, Agg verkar nästan vara en religion för vissa (så ville inte vara för aggressiv ):P

Är väl mer att det agget ska ha stora marginaler för corsair (men inte för dålig i tester), för att täcka upp för CX serien

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar