Vilka kvalitéer väntar vi på innan 4k är värt att köpa och hur lång tid är det egentligen kvar tills dess?

Permalänk
Medlem

Vilka kvalitéer väntar vi på innan 4k är värt att köpa och hur lång tid är det egentligen kvar tills dess?

Jag har hört om HDMI 2.0 , kompatibilitet med grafikkort osv. Vad är det vi väntar på innan 4k skärmar blir värda att köpa?
Än så länge låter det som att det blir ett halvår minst. Vågar man hoppas på att priset kommer ligga runt 5tkr?

Permalänk

Finns ju redan en hel del 4K-skärmar för ~5000 (dock TN). Den enda prisvärda 4K-skärmen nu är 24"aren från Dell. ca 7000, 24" och 4K IPS. Blir nästa jobbskärm.

Permalänk

IPS samt att material och kompatibiliteten för att driva dem blir bättre.

Permalänk

Till att börja med är det svårt att utnyttja upplösningen i dagsläget. Många program är inte gjorda för 4k och kommer se extremt små ut, skype och chrome är bra exempel. Det är även svårt att utnyttja upplösningen i annat än gamla spel då det krävs ~4 gånger beräkningskraften för att kunna köra ett spel i 4K jämfört med om du skulle köra det i 1080p.

Sen har skärmarna i sig ofta ganska dåliga bildegenskaper då tillverkarna försöker få ner priset så mycket som möjligt genom att använda billiga paneler.

När vi kan se 4k-skärmar med samma egenskaper och liknande priser som dagens 1440p-skärmar tror jag det kan börja bli intressant(för mig) men jag skulle gissa på att det är åtminstone 2 år dit.

Permalänk
Medlem

4k, ips panel vet vi om men hela snacket om att det inte finns grafikkort som kan stödja de ännu, hdmi 2.0 som inte släppts ännu som behövs för att kunna överföra all information m.m.
Vad väntar vi på, rent konkret som vill få det bästa för det minsta?

Permalänk
Skrivet av Vinceent:

4k, ips panel vet vi om men hela snacket om att det inte finns grafikkort som kan stödja de ännu, hdmi 2.0 som inte släppts ännu som behövs för att kunna överföra all information m.m.
Vad väntar vi på, rent konkret som vill få det bästa för det minsta?

I stort sett alla nya grafikkort har väl stöd för 4k via Displayport?

Permalänk
Medlem

Gäller det TV apparater så är det väl att HDMI 2.0 ska bli standard, och att priserna på de bra panelerna går ner i pris. Tid för detta? 2 år?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

2560x1440 blir det väl att köra på och sedan hålla ut till 4k blir på riktigt och ha 4k som mainskärm sedan verkar som den enda vettiga lösningen.