Permalänk
Medlem

Datorn vägrar starta?

Hejsan, nu är det såhär att datorn vill inte starta.. jag var och köpte nytt grafikkort och nätaggregat, gtx 760 och corsair 750w, gick hem, satt i delarna, satte på datorn, funkade perfekt då! sedan skulle man packa ihop och åka till ett lan och då när jag ska starta datorn så vill den bara inte! Moderkortet och grafikkortets lampor lyser grönt? vad kan va felet? Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHEEN:

Hejsan, nu är det såhär att datorn vill inte starta.. jag var och köpte nytt grafikkort och nätaggregat, gtx 760 och corsair 750w, gick hem, satt i delarna, satte på datorn, funkade perfekt då! sedan skulle man packa ihop och åka till ett lan och då när jag ska starta datorn så vill den bara inte! Moderkortet och grafikkortets lampor lyser grönt? vad kan va felet? Tack för alla svar!

Kan du koppla om grafikkortet? Den kan bli lite lös efter en biltur. Vilken modell av nätagget är det annars (bara av ren undran)?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av PHEEN:

Hejsan, nu är det såhär att datorn vill inte starta.. jag var och köpte nytt grafikkort och nätaggregat, gtx 760 och corsair 750w, gick hem, satt i delarna, satte på datorn, funkade perfekt då! sedan skulle man packa ihop och åka till ett lan och då när jag ska starta datorn så vill den bara inte! Moderkortet och grafikkortets lampor lyser grönt? vad kan va felet? Tack för alla svar!

glömt distanser. (kan ta ett tag ibland innan det blir fel)
gissar du köpt ett CX / CS nätagg.

vilket chassi ?
använt ESD-armband?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

ska ta och försöka, tack för svaret, åter kommer efter jag har testat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

glömt distanser. (kan ta ett tag ibland innan det blir fel)
gissar du köpt ett CX / CS nätagg.

vilket chassi ?
använt ESD-armband?

nee har inte glömt det, och armbandet använde jag inte och har Antec Dark Fleet DF-85 Full Tower

Permalänk
Avstängd

vanligaste när man flyttat datorn är att något kort hoppa lite på sniskan så testa att ta ur grafikkort och ev andra kort du har och sätt i dom igen och gör samma sak med minnena

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

vanligaste när man flyttat datorn är att något kort hoppa lite på sniskan så testa att ta ur grafikkort och ev andra kort du har och sätt i dom igen och gör samma sak med minnena

testade och ingen tur kom :/ borde man lämna in datorn hos en tekniker?

Permalänk
Medlem

Moderkortet och grafikkortet får ju ström, känns som power knappen inte får ström?

Permalänk
Medlem

http://www.bcot1.com/IMG_3933b.jpg
Testa att starta datorn "manuellt" direkt på moderkortet. Kortslut, med t.ex. en skruvmejsel, de två pinnarna som sladden från startknappen sitter på. Om inte detta fungerar så skulle jag personligen ha plockat isär datorn och byggt ihop det nödvändigaste (moderkort, processor och minnen och ström till detta) för att se ifall den startar överhuvudtaget. Om detta fungerat skulle jag fortsätt med att sätta dit grafikkortet och testat igen. Nästa steg skulle vara att monterat in allt i chassiet och testa igen och därefter koppla in resten.

Om inte detta hade fungerat skulle nästa steg vara att börja byta ut komponenter och även testa enskilda komponenter i en annan dator. Jag skulle börjat med ett annat nätaggregat.

Om du är på ett LAN borde det väl finnas andra datorintresserade som kan hjälpa dig med att testa delar och annat.

Något att som är värt att testa är ju att sätta in ditt gamla grafikkort och nätaggregat om du har kvar dem.

Det är inte heller säkert att nätaggregatet fungerar som det ska bara för att några leds lyser.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

http://www.bcot1.com/IMG_3933b.jpg
Testa att starta datorn "manuellt" direkt på moderkortet. Kortslut, med t.ex. en skruvmejsel, de två pinnarna som sladden från startknappen sitter på. Om inte detta fungerar så skulle jag personligen ha plockat isär datorn och byggt ihop det nödvändigaste (moderkort, processor och minnen och ström till detta) för att se ifall den startar överhuvudtaget. Om detta fungerat skulle jag fortsätt med att sätta dit grafikkortet och testat igen. Nästa steg skulle vara att monterat in allt i chassiet och testa igen och därefter koppla in resten.

Om inte detta hade fungerat skulle nästa steg vara att börja byta ut komponenter och även testa enskilda komponenter i en annan dator. Jag skulle börjat med ett annat nätaggregat.

Om du är på ett LAN borde det väl finnas andra datorintresserade som kan hjälpa dig med att testa delar och annat.

Något att som är värt att testa är ju att sätta in ditt gamla grafikkort och nätaggregat om du har kvar dem.

Det är inte heller säkert att nätaggregatet fungerar som det ska bara för att några leds lyser.

Ska testa ta en skruvmejsel och om inte det fungerar så får jag nog ta och gå till Alina i Norrköping där jag köpte det och byta ut det emot ett nytt, för jag köpte det igår och varför skulle allt bara gå sönder ifrån ingenstans? är så vilse och undrar varför allt bara går sönder? för jag åkte bil hem och den minuten som jag stängde av så funka det, sedan var jag hemma plocka upp datorn, trycker på power knappen "kapput" funkar inte, så vad gick snett under bilresan? så vad tror du som mest? pajat nätaggregat eller är det moderkortet?

Permalänk
Avstängd

saker ska inte paja av att åka bil utan brukar kunna vara att chassiet är helt enkelt inte så jätte robust så ibland med lite otur kan kort hoppa ur lite och det blir dålig kontakt eller om ev nån kontakt inte sitter i 100% så kan det bli dålig kontakt men det kan såklart vara nån kass komponent som gett upp och har även sett folk lämna in saker så är det av/på knappen på agget som stått fel eller mitt i mellan lägen

men om du inte vill krångla så mycket så kolla dom enkla sakerna som korten som du testade och kolla så alla kontakter sitter i som dom ska annars och om du inte vill felsöka så kan du lämna in den men det jag skulle göra är

1: kolla så alla kort verkligen sitter i riktigt samt minne och kolla knappen på agget
2: kolla så alla kablar sitter i 100% till moderkort samt grafikkort
3: är den fortfarande död så kontakt till fronten skulle ja gå förbi med mejsel och kortsluta stiften på moderkortet

funkar inte dom sakerna och datorn inte startar alls så lutar det mot havererad hårdvara och vist man kan ta en clear cmos annars som är lite universal medicin med krånglande hårdvara men när det inte startar alls brukar inte det hjälpa och är mer om saker är lite urbuggade

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

[QUOTE="thompson;14656763"]http://www.bcot1.com/IMG_3933b.jpg
Testa att starta datorn "manuellt" direkt på moderkortet. Kortslut, med t.ex. en skruvmejsel.

Tack det funkade! nu funkar datorn som den ska igen! Tack så mycket till alla som hjälpte! tack 1000 gånger om! <3

Permalänk
Medlem

[quote="PHEEN;14658665"]

Skrivet av thompson:

http://www.bcot1.com/IMG_3933b.jpg
Testa att starta datorn "manuellt" direkt på moderkortet. Kortslut, med t.ex. en skruvmejsel.

Tack det funkade! nu funkar datorn som den ska igen! Tack så mycket till alla som hjälpte! tack 1000 gånger om! <3

nu funkar det inte igen, satt och spelade hela natten, stängde av datorn och nu funkar inte skiten igen, och igår när jag tog skruvmejseln så funkade det att stänga av och på utan problem? är det moderkortet man tro?
edit: känns som där man sätter in power pinsen inte funkar för den alstrar inte el, försökte ta skruvmejsel igen men det funkar inte nu..
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

[QUOTE="PHEEN;14660070"]

Skrivet av PHEEN:

nu funkar det inte igen, satt och spelade hela natten, stängde av datorn och nu funkar inte skiten igen, och igår när jag tog skruvmejseln så funkade det att stänga av och på utan problem? är det moderkortet man tro?
edit: känns som där man sätter in power pinsen inte funkar för den alstrar inte el, försökte ta skruvmejsel igen men det funkar inte nu..
Skickades från m.sweclockers.com

nu skrev du ju bara corsair 750W men inte vilken modell.
ja skulle testat med annan nätdel.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644