Permalänk
Medlem

TV: Köpråd för en dummie önskas

Hej!

Har bestämt mig för att köpa mig en ny TV till hösten men jag har gått vilse i utbudsjungeln.
Har nu en Panasonic plasma från 2006 som jag varit fantastiskt nöjd med men den börjar kännas omodern.

Det jag söker är en TV med bra bild givetvis men även bra smart tv funktioner och bra anslutningsmöjligheter. Bra ljud och 3D funktioner är inte prioriterat då ljud löses via externa högtalare. Tittar på mycket sport framförallt.

Kriterier:

  1. Storlek: 46-48 tum vore optimalt. Inget större än 52" önskas.

  2. Bildkvalité prioriteras framför ljudkvalité och 3D funktion. 3D funktion kan strykas helt till förmån för annat.

  3. Smart-TV funktion med bra utbud och funktioner

  4. Bra anslutningsmöjligheter. Minst 3 HDMI ingångar, Wifi, Ethernet-anslutning är krav.

  5. Pris: 10-15 000 är tanken. Budgeten är inte spikad men kliver inte gärna över 15 000 om det inte ger något speciellt.

En sista fråga: UHD, Varför vill man ha det i dagens läge? Vad ger det då det inte finns TV sändningar i UHD eller andra format heller för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ftx:

Hej!

En sista fråga: UHD, Varför vill man ha det i dagens läge? Vad ger det då det inte finns TV sändningar i UHD eller andra format heller för den delen.

Känner mig mest kvalificerad att svara på denna, övriga frågor lämnar jag till mer pålästa att besvara.
Det rör sig främst om framtidssäkerhet, sen kan du ju köra uhd från t.ex dator, även om vanliga tvsändningar saknar det idag.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Känner mig mest kvalificerad att svara på denna, övriga frågor lämnar jag till mer pålästa att besvara.
Det rör sig främst om framtidssäkerhet, sen kan du ju köra uhd från t.ex dator, även om vanliga tvsändningar saknar det idag.

Okej, helt onödigt för min del då med andra ord då jag anser att det inte finns något som heter framtidssäkert inom kategorin hemelektronik med dagens utvecklingstakt. När UHD verkligen blir aktuellt är det troligtvis dags att köpa ny TV ändå.

Tack för svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ftx:

Okej, helt onödigt för min del då med andra ord då jag anser att det inte finns något som heter framtidssäkert inom kategorin hemelektronik med dagens utvecklingstakt. När UHD verkligen blir aktuellt är det troligtvis dags att köpa ny TV ändå.

Tack för svaret.

På den punkten är vi helt överens, lär finnas bättre 4k-paneler och apparater tills dess med, och till vettigare pris.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Sitter och sneglar på Samsung UE46F8005.
Fått bra betyg, har funktionerna jag eftersöker och ett mycket vettigt pris.
Men frågan är om det är en utgående modell? Ska ju inte köpa fören till hösten och då kanske den inte finns. Någon som har några bra alternativ till denna modell?

Permalänk

Ja, det är en utgående modell, du ser ju själv när TVn lanserades genom att klicka på statistik och titta på grafen över prisutveckling.
Lite dåligt att slösa med folks tid när du ändå inte ska köpa nu. Läs recensioner istället. Finns hur mycket som helst helt gratis på internet.

Nyheterna kommer normalt sett under våren, dyker upp i butiken på försommaren (nu), men givetvis varierar det lite.
Själv skulle jag satsa på Samsungs topplasma, 8505 heter den, tyvärr är den nästan helt omöjlig att få tag i.
Modellen ska fortsätta tillverkas under 2014 är det sagt men har väl sålt oerhört dåligt här i Sverige. Folk vet som vanligt inte vad som är bra utan lallar in och köper en sunk-tv med tämligen usla betraktningsvinklar och skrattretande kontrast för 20 000 bara för att ljusstyrkan på plasmorna råkar vara lite lägre. Eller så har butiken inte ens några plasmor.
Man ska ju ha LED ändå så!! Det har kollegorna på jobbet och de är sååå nöjda med sina nya apparater (eller vill i alla fall intala sig det).

http://www.avsforum.com/f/167/plasma-flat-panel-displays

Visa signatur

««« »»»