Samsung gör surfplatta med 4K-upplösning i 12-tumsklassen

Permalänk
Melding Plague

Samsung gör surfplatta med 4K-upplösning i 12-tumsklassen

På tennismästerskapet Franska Öppna 2014 demonstrerar Samsung en ny surfplatta med 4K-upplösning, dessutom i den mer lätthanterliga storleksklassen 12 tum.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag vill ha mer och billigare 4K i 24 tum. Finns det någon mening med 4K för 12” surfplatta?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anitramane:

Finns det någon mening med 4K för 12” surfplatta?

Precis vad jag tänkte.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

Mindre Android, mer Windows 8.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

"blablabla ge mig 4K 27" IPS, OLED, 144Hz, 1ms istället"-The dailyforumtråd

Permalänk
Inaktiv

4K i en surfplatta

Permalänk
Medlem

Lagom ointressant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Varför?

Permalänk
Medlem

löjligt det här. antar att vi får se mobiler med 4k inom den nära framtiden.

Permalänk

"Franska Öppna", den var allt fin den Andreas

Och näe detta var ju 110% onödigt av samsung. Gör billiga 4K paneler till desktop istället!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Jag vill ha mer och billigare 4K i 24 tum. Finns det någon mening med 4K för 12” surfplatta?

Av precis samma orsak som att du vill ha 4k på 24" skärm... kanske inte lika nödvändigt men precis samma anledning.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Anitramane:

Jag vill ha mer och billigare 4K i 24 tum. Finns det någon mening med 4K för 12” surfplatta?

Skrivet av Teh Daniel:

Precis vad jag tänkte.

Skrivet av anon142735:

4K i en surfplatta

Skrivet av Ninjaflipp:

Det finns definitivt mening med 4K på surfplattor. iPad ligger på 2048x1536 @ 9,7″ och hade verkligen tjänat på ytterligare en dubblering i båda riktningar (även om skillnaden sannolikt skulle vara mindre påtaglig än mellan iPad 2 och 3). Surfplattan i artikeln är 12″ och tjänar således ännu mer på hög upplösning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

"blablabla ge mig 4K 27" IPS, OLED, 144Hz, 1ms istället"-The dailyforumtråd

Ja och det är fortfarande ingen som levererar:/

Glöm inte att den ska vara billig också, och 34" 21:9 och böjbar = bra för både lek och produktivitet;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd

Skratta eller gråta

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

löjligt det här. antar att vi får se mobiler med 4k inom den nära framtiden.

Mobiler lär ha 8K innan 24/27" 4K är standard

Permalänk
Medlem

Allt som driver ner priset på 4k-skärmar är bra

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Valiumballong:

Mindre Android, mer Windows 8.

Android behöver extremt mycket arbete för att fungera vettigt för tablets, men det är ungefär samma sak för Windows 8.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Väldigt nödvändigt...

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Android behöver extremt mycket arbete för att fungera vettigt för tablets, men det är ungefär samma sak för Windows 8.

När du skriver så antar jag att du menar att iPad inte behöver mer arbete för att fungera vettigt?

Om du menar det får du gärna förtydliga lite. Jag har både en Asus-platta med Android och en iPad 4 och jag tycker inte att det finns några fördelar för iPad när det gäller operativsystemet. Däremot är min Asus-platta extremt långsam och buggig men det tror jag beror på hårdvaran.

Jag tycker att min iPad oftast känns som en stor telefon. Många av apparna jag använder ofta som SMHI och Prisjakt finns dessutom bara i telefonversion. Däremot är den extremt bra att surfa med vilket gör att det oftast är den jag greppar hemma.

Jag hade tänkt att köpa en ny Android-platta nästa gång med förhoppning om att webbläsaren flyter på ungefär som på min iPad men jag kanske skall tänka om?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av jeriks54:

När du skriver så antar jag att du menar att iPad inte behöver mer arbete för att fungera vettigt?

Om du menar det får du gärna förtydliga lite. Jag har både en Asus-platta med Android och en iPad 4 och jag tycker inte att det finns några fördelar för iPad när det gäller operativsystemet. Däremot är min Asus-platta extremt långsam och buggig men det tror jag beror på hårdvaran.

Jag tycker att min iPad oftast känns som en stor telefon. Många av apparna jag använder ofta som SMHI och Prisjakt finns dessutom bara i telefonversion. Däremot är den extremt bra att surfa med vilket gör att det oftast är den jag greppar hemma.

Jag hade tänkt att köpa en ny Android-platta nästa gång med förhoppning om att webbläsaren flyter på ungefär som på min iPad men jag kanske skall tänka om?

Själv tycker jag att iOS till iPad är betydligt mer välpolerat när det kommer till "tablet-upplevelse" än vad Android är. Har liksom aldrig haft en iPhone eller iPad utan sitter med en HTC One M7 och en Nexus 10. Visst är Android OKEJ till tablets men där är "stor telefon"-upplevelsen fruktansvärt mycket större än min kompis iPad Air. Tycker jag.

Det ironiska är väl att Andriod, som har typ tre tablet-appar, har Prisjakts app som stödjer tablets....

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Själv skulle jag nog velat sett en gamingtelefon i 4k istället. Det är där all action är.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Och näe detta var ju 110% onödigt av samsung. Gör billiga 4K paneler till desktop istället!

Det gör Samsung ju redan:
Samsung 28" 4K LED 28D590D
3840x2160 UHD-TN, 1ms, 1000:1, 2xHDMI(30Hz)/DP(60Hz)

för 5.500 kr hittade jag på komplett - inte direkt tokdyrt för 28 tum.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anitramane:

Jag vill ha mer och billigare 4K i 24 tum. Finns det någon mening med 4K för 12” surfplatta?

Det kommer. Det är ju inte så att Samsung slutar att producera billigare skärmar bara för att de samtidigt tar fram en 12" i 4K upplösning.

Skrivet av Ninjaflipp:

För att de kan.

Skrivet av Itchy Trojan:

"Franska Öppna", den var allt fin den Andreas

Och näe detta var ju 110% onödigt av samsung. Gör billiga 4K paneler till desktop istället!

Skärmarna blir varken billigare eller dyrare pga. detta. Och det skyndar framförallt inte på skärmutvecklingen genom att ignorera tablets.

Skrivet av dennisdvdr:

Väldigt nödvändigt...

Tänk om alla tänkte så? Hur nödvändig är egentligen nya datorkomponenter?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatsDahlgren:

Det gör Samsung ju redan:
Samsung 28" 4K LED 28D590D
3840x2160 UHD-TN, 1ms, 1000:1, 2xHDMI(30Hz)/DP(60Hz)

för 5.500 kr hittade jag på komplett - inte direkt tokdyrt för 28 tum.

Dock är det TN, jag räknar iaf inte dessa som skärmar utan dom skulle passa bättre som billig TV till husbilen/husvagnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Själv tycker jag att iOS till iPad är betydligt mer välpolerat när det kommer till "tablet-upplevelse" än vad Android är. Har liksom aldrig haft en iPhone eller iPad utan sitter med en HTC One M7 och en Nexus 10. Visst är Android OKEJ till tablets men där är "stor telefon"-upplevelsen fruktansvärt mycket större än min kompis iPad Air. Tycker jag.

Det ironiska är väl att Andriod, som har typ tre tablet-appar, har Prisjakts app som stödjer tablets....

Testa en Windows-platta med dockningsbart tgb. Du vill inte hålla i något iOS eller Android på plattor efter det. iOS tycker jag personligen är värst på "stor telefon" syndromet, de flesta adaptioner på plattor för Android ger en bra upplevelse.

Permalänk

Något som slog mig precis, kommer apple använda de här panelerna för sina bärbara?

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Nice. Hjälper till att göra 4k standard på allt och pissbilligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Och näe detta var ju 110% onödigt av samsung. Gör billiga 4K paneler till desktop istället!

Håller med. Rätt ointresserad i dagsläget av 4K på telefoner, plattor och TV. Däremot så väntar jag på det till datorskärmar och hoppas att det snart finns till vettiga kvaliteter och priser innan jag uppgraderar mina nuvarande 1080p-skärmar. Detta borde Samsung och andra satsa lite mer på önskar jag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/