Permalänk

4670k + Intel stress test = 93c ?

Hej, har nyligen köpt ny dator och tänkte stress testa cpu'n med intels stress test program, högsta core'n kom up i 93c medans de andra låg runt 88-92c. Är detta normalt ? hört att detta test program som endast varar någon minut ska vara som flera timmar i prime95, stämmer detta ?

Permalänk
Skrivet av dynamic91:

Hej, har nyligen köpt ny dator och tänkte stress testa cpu'n med intels stress test program, högsta core'n kom up i 93c medans de andra låg runt 88-92c. Är detta normalt ? hört att detta test program som endast varar någon minut ska vara som flera timmar i prime95, stämmer detta ?

Har du bra luftflöde i ditt chassi? Du har inte klockat va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dynamic91:

Hej, har nyligen köpt ny dator och tänkte stress testa cpu'n med intels stress test program, högsta core'n kom up i 93c medans de andra låg runt 88-92c. Är detta normalt ? hört att detta test program som endast varar någon minut ska vara som flera timmar i prime95, stämmer detta ?

Den viktigaste frågan är nog, vad har du för kylare?

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Hedersmedlem

Processorn ska aldrig bli så varm, inte ens med stockkylare. Jag vågar lova att du monterat kylaren fel. Den ska sitta stenhårt i alla fyra hörn!

Permalänk
Medlem

nej, vanlig stock kylare, när jag spelar spel så kommer den up i max 72c inte högre, och i idle runt 35c ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Den ska sitta stenhårt i alla fyra hörn!

Stämmer detta, ska man dra åt så hårt man kan? Kan man inte förstöra något fäste eller så?

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molo:

Stämmer detta, ska man dra åt så hårt man kan? Kan man inte förstöra något fäste eller så?

Nej, du ska ta i hårdare än du tror

Permalänk
Medlem
Skrivet av dynamic91:

Hej, har nyligen köpt ny dator och tänkte stress testa cpu'n med intels stress test program, högsta core'n kom up i 93c medans de andra låg runt 88-92c. Är detta normalt ? hört att detta test program som endast varar någon minut ska vara som flera timmar i prime95, stämmer detta ?

Nej det är inte bra/normalt. => Byt kylare alt. gör rent den gamla och hoppas på bättre resultat.

Och nej det stämmer inte. Processorn kan inte belastas mer en 100% vilket de gör i de båda testen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nex3r:

Nej det är inte bra/normalt. => Byt kylare alt. gör rent den gamla och hoppas på bättre resultat.

Och nej det stämmer inte. Processorn kan inte belastas mer en 100% vilket de gör i de båda testen.

processorn är 1 vecka gammal :S fan vad skumt, annars när jag lirar går den aldrig över 70-72c

och idle runt 35-38c

Permalänk
Inaktiv

Nej, man ska inte ta i en massa. Man ska bara se till så att det fäster. Man ska kunna rucka på kylaren litegrann utan att den lossnar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Molo:

Stämmer detta, ska man dra åt så hårt man kan? Kan man inte förstöra något fäste eller så?

Nej, absolut inte dra åt! Pinnarna i hörnen skall tryckas ner. Du vrider för att lossa dem. Plocka fram en film på Youtube om du är osäker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Nej, du ska ta i hårdare än du tror

Skrivet av anon42512:

Nej, man ska inte ta i en massa. Man ska bara se till så att det fäster. Man ska kunna rucka på kylaren litegrann utan att den lossnar.

Ni två verkar säga lite olika, vad är rätt och vad är fel ?

Skrivet av widL:

Nej, absolut inte dra åt! Pinnarna i hörnen skall tryckas ner. Du vrider för att lossa dem. Plocka fram en film på Youtube om du är osäker!

Jag kanske var lite otydlig, jag pratar om en kylare man köpt till, i mitt fall en Dark Rock Pro 2.
Hur hårt ska man dra dem skruvarna?

Till TS
93 grader låter lite högt, kolla så att kylaren är rätt monterad!

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem

provade precis prime95 small fft och enligt real temp sköt skiten up i 98c på några sekunder, kylaren sitter stenhårt, allla 4 pinnar är igenom, och den snurrar sjukt nog, något måste vara jävligt fel på min cpu :S dags att kontakta intel kanske

det kan inte ha med modekortet att göra då ?

så jävla skumt då mina idle temps är runt 35c

Permalänk
Medlem

Om du inte kommer upp i mer än 72 grader när du spelar så är det väl ingen fara på taket?

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Skrivet av Yanpan:

provade precis prime95 small fft och enligt real temp sköt skiten up i 98c på några sekunder, kylaren sitter stenhårt, allla 4 pinnar är igenom, och den snurrar sjukt nog, något måste vara jävligt fel på min cpu :S dags att kontakta intel kanske

det kan inte ha med modekortet att göra då ?

så jävla skumt då mina idle temps är runt 35c

Det är högt men inte omöjligt för en haswell, tyvärr.

Men dubbelkolla så kylaren verkligen sitter rätt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är något konstigt att komma upp i 92 C med Haswell och stockkylare i stresstest.

Permalänk
Skrivet av Minthon:

Jag tycker inte det är något konstigt att komma upp i 92 C med Haswell och stockkylare i stresstest.

Det är tyvärr sant som du säger.

Jag har sett exemplar som värme throttlat med stock kylaren utan OC. Varje ex är olika dock, vissa har mindre värmeproblem andra har enorma problem.

Permalänk
Avstängd

Lägg några hundra på en bättre kylare,Så kommer datorn bli lite tystare oxå.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

tänkte skaffa kylare och clocka om ett par veckor, men har ju 35 i idle och runt 60 i load, 70-72 om jag kör allt på maxat och pressar fpsen över 200-250fps

läst att det är vanligt för 4670k att få up till 100c i prime och intelburntest osv med stock kylare

Permalänk
Skrivet av Yanpan:

tänkte skaffa kylare och clocka om ett par veckor, men har ju 35 i idle och runt 60 i load, 70-72 om jag kör allt på maxat och pressar fpsen över 200-250fps

läst att det är vanligt för 4670k att få up till 100c i prime och intelburntest osv med stock kylare

Japp, prime/burn ger alltid typ 20C mer än vad du kommer upp i under normal användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Japp, prime/burn ger alltid typ 20C mer än vad du kommer upp i under normal användning.

Tack, då verkar det inte vara några problem då, när jag ändå skriver så får ni gärna rekommendera en kylare mellan 500-1000kr prisklassen som är lättmonterad samt kyler 4670kn bra

Permalänk
Skrivet av Minthon:

Jag tycker inte det är något konstigt att komma upp i 92 C med Haswell och stockkylare i stresstest.

Ja precis, det är patetist av intel att marknadsföra dem som överklockbara...om nu ivy b var en stort fiasko, men nej, man gör det igen, och lite värre...Vi får verkligen hoppas på att devils canyon lever upp till hypen !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Skrivet av dennisdvdr:

Ja precis, det är patetist av intel att marknadsföra dem som överklockbara...om nu ivy b var en stort fiasko, men nej, man gör det igen, och lite värre...Vi får verkligen hoppas på att devils canyon lever upp till hypen !

Dom tester jag sett på devils canyon har inte vart lovande, lika höga temps eller högre :/

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Dom tester jag sett på devils canyon har inte vart lovande, lika höga temps eller högre :/

Jo, har inte kollat runt, har bara läst propagandan som Intel givit ut...suck...hoppas verkligen inte det är fallet ja som redan köpt 4790k...

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Skrivet av dennisdvdr:

Jo, har inte kollat runt, har bara läst propagandan som Intel givit ut...suck...hoppas verkligen inte det är fallet ja som redan köpt 4790k...

http://hexus.net/tech/reviews/cpu/70473-intel-core-i7-4790k-d...

Läs längst ner på den sidan.

Att dom går varma innebär dock inte att dom klockar sämre, dom kan mkt väl klocka mkt bättre men delidd verkar fortfarande vara nödvändigt.