Permalänk

Annorlunda fråga kring datorskärm

Som många vet, eller vad jag vet, så kan datorskärmens ljus vara ganska så "starkt" (inte så det gör ont för ögonen) men menar mer för huden, att man kan bli torr och så i hyn efteråt om man sitter långt pass framför datorn.

Jag undrar om det finns några skärmar ute idag på marknaden som inte är lika "starka" eller som inte är så "tuffa" för huden?

Som kanske har mindre strålning om det är det det hänger på?

Eller är det bara gamla skärmar som hade värre "strålning"?
Är dom nya skärmarna idag bättre?

(har en ganska gammal monitor) + (är ganska känslig med hyn)

Tacksam för svar!

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk

Det är fysiskt omöjligt att ett ljussken kan skada huden utan att också skada ögonen, det spelar ingen roll hur känslig du är. Om du inte har en diagnosticerad, superduperovanlig åkomma oroar du dig i onödan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Twister86:

Som många vet, eller vad jag vet, så kan datorskärmens ljus vara ganska så "starkt" (inte så det gör ont för ögonen) men menar mer för huden, att man kan bli torr och så i hyn efteråt om man sitter långt pass framför datorn.

Jag undrar om det finns några skärmar ute idag på marknaden som inte är lika "starka" eller som inte är så "tuffa" för huden?

Som kanske har mindre strålning om det är det det hänger på?

Eller är det bara gamla skärmar som hade värre "strålning"?
Är dom nya skärmarna idag bättre?

(har en ganska gammal monitor) + (är ganska känslig med hyn)

Tacksam för svar!

ROFL!

Gamla skärmar med katodstrolrör strålade ganska så mycket mer än vad dagens platta skärmar gör. Jag tror inte att det är skärmen som gör din hud torr, men om du tycker att det är ett problem så sänk ljusstyrkan på skärmen.

Sedan ska du nog sluta upp med att gå ut också. För strålningen du får till och med av att stå i skuggan nu på sommaren är betydligt värre än den du får av din skärm.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Jahaja, men de skadar ögonen?

Finns det någon skärm som är mindre "farlig" för ögonen då?

Vad använder ni för skärmar btw?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Bildexpert 📺

Förlöjliga inte TS nu för det finns en viss nivå av UV-ljus ut från moderna skärmar. Hur mycket? Kan inte svara på det eftersom mätutrustningen jag använder är anpassad för det synliga spektrat enligt en standardiserad modell för hur ögonen fungerar. UV-ljus faller utanför. Trots det "ser" vi ändå en del in i UV-delen av spektrat och det pågår forskning kring området. Visst UV-ljus kan upplevas som en luminansförstärkning av redan blått ljus och motsvarande sker i andra delen mot IR.

Hursomhaver är det knappast några solarium eller UV-A från solen vi talar om, utan jag tror att den mänskliga effekten med trötta ögon och hudrodnader som brukligt i dessa sammanhang är en mischmasch av faktorer som gammal hederlig stress, dålig ergonomi, nocebo, placebo samt ytterligare stress orskade av dessa faktorer.

Dåligt inställda skärmar som är för ljusstarka, fel vitbalanserade, pulsviddmodulerande etc. i rum som ger störande reflexer tröttar ut ögonen. Lägg på en kass chef och en allmänt pessimistiskt livssyn och det kanske inte är enbart bildskärmen som ska förändras.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Twister86:

Jahaja, men de skadar ögonen?

Finns det någon skärm som är mindre "farlig" för ögonen då?

Vad använder ni för skärmar btw?

Nej, de skadar inte ögonen.

Ja, de strålar, men du får betydligt mycket mer strålning av att vara ute en solig dag.

Jag vet att jag är fördomsfull och kanske har jag fel, men när jag läste din första fråga så tänkte jag direkt att du var en tjej. Jag har hört liknande frågor från oroliga tjejer genom åren. Torr hud och bla bla bla. Samma tjejer kunde sedan gå ut och lägga sig på stranden en hel dag när de var lediga. En helg på stranden mitt i sommaren ger dig lika mycket strålning som flera månader framför datorskärmen på jobbet.

Som även nämnts här i tråden så beror trötta ögon mer troligt på andra saker. Att man sitter och koncentrerar sig en hel dag. Kanske skulle man egentligen behöva terminalglasögon och får sitta och kompensera för det, vilket gör att man blir trött i ögonen. De flesta kontor har AC vilket också torkar ut.

Personligen tycker jag att min IPS-skärm, en 24" Dell, är behagligare för ögonen än mina tidigare skärmar, men jag vet inte om det är för att Dell'en generellt är en bättre skärm eller för att det just är en IPS.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!