Permalänk
Medlem

Är detta ram-minne bra?

Jag funderar på att köpa nya ram-minnen och undrar om dessa är bra.

https://www.komplett.se/crucial-ddr3-ballistix-tactical-8gb-k...

Mina övriga komponenter:

Gigabyte Geforce GTX 660 2GB
Intel Core i5-2320 CPU, 3.00 GHz 3.30GHz 1155 socket
Gigabyte GA-Z77P-D3 ATX-moderkort

Permalänk

Låg latens, bra pris.

Ja, Det är bra minnen

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenner:

Jag funderar på att köpa nya ram-minnen och undrar om dessa är bra.

https://www.komplett.se/crucial-ddr3-ballistix-tactical-8gb-k...

Mina övriga komponenter:

Gigabyte Geforce GTX 660 2GB
Intel Core i5-2320 CPU, 3.00 GHz 3.30GHz 1155 socket
Gigabyte GA-Z77P-D3 ATX-moderkort

Låg latens relativt hastighet, så det är bra minnen.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

ja dom är helt ok och bättre än dom flesta 2133 minnen som säljs i dag med höga timings och är nog på gränsen vad corsair vengence pro och liknande överpris minnen klarar i 1600 med så är ett bra köp

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

ja dom är helt ok och bättre än dom flesta 2133 minnen som säljs i dag med höga timings och är nog på gränsen vad corsair vengence pro och liknande överpris minnen klarar i 1600 med så är ett bra köp

Nja, 2133-minnen med 11CL är fortfarande bättre. Dock kanske inte lägre latens, men fortfarande snabbare. Sedan är ju 2133-minnen med 9CL väldigt vanligt, till ett bra pris.

Permalänk
Medlem

Tack alla för svaret!

Jag beställde dem igår, nu är de inte längre på sale

Permalänk
Skrivet av xGreenRed:

Nja, 2133-minnen med 11CL är fortfarande bättre. Dock kanske inte lägre latens, men fortfarande snabbare. Sedan är ju 2133-minnen med 9CL väldigt vanligt, till ett bra pris.

Ett enkelt sätt att räkna ut latens, CAS/Frekvens x 2000

CL10 2400Mhz = 8,33ns
CL10 2133Mhz = 9,37ns

Till allt annat än benchmarking skulle jag rekommendera det billigaste man hittar helt enkelt. Det finns endel vettiga minnen till bra priser tex.

https://www.komplett.se/kingston-ddr3-hyperx-predator-8gb/761...

Ur lådan är inte latenserna jätte imponerande men dom har bra samsung kretsar som går att klocka en hel del, eller sänka timingsen.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Ett enkelt sätt att räkna ut latens, CAS/Frekvens x 2000

CL10 2400Mhz = 8,33ns
CL10 2133Mhz = 9,37ns

Till allt annat än benchmarking skulle jag rekommendera det billigaste man hittar helt enkelt. Det finns endel vettiga minnen till bra priser tex.

https://www.komplett.se/kingston-ddr3-hyperx-predator-8gb/761...

Ur lådan är inte latenserna jätte imponerande men dom har bra samsung kretsar som går att klocka en hel del, eller sänka timingsen.

Men CL11 med 2133MHz är fortfarande snabbare i spel och benchmarks än CL8 1600MHz, trots att latensen är högre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av xGreenRed:

Men CL11 med 2133MHz är fortfarande snabbare i spel och benchmarks än CL8 1600MHz, trots att latensen är högre.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på spel inställningar och upplösning och annat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Ett enkelt sätt att räkna ut latens, CAS/Frekvens x 2000

CL10 2400Mhz = 8,33ns
CL10 2133Mhz = 9,37ns

Till allt annat än benchmarking skulle jag rekommendera det billigaste man hittar helt enkelt. Det finns endel vettiga minnen till bra priser tex.

https://www.komplett.se/kingston-ddr3-hyperx-predator-8gb/761...

Ur lådan är inte latenserna jätte imponerande men dom har bra samsung kretsar som går att klocka en hel del, eller sänka timingsen.

Förresten, det är en sak jag inte förstår. Varför har Kingstons minnen endast 3 siffror (ex: 11-13-13) medan alla andra har 4 (ex: 9-11-11-31)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av xGreenRed:

Förresten, det är en sak jag inte förstår. Varför har Kingstons minnen endast 3 siffror (ex: 11-13-13) medan alla andra har 4 (ex: 9-11-11-31)?

Skickades från m.sweclockers.com

Dom har tRAS också, men kinsgston verkar inte sugna på att skriva ut tRAS. Lagom tRAS är CL+ tRCD + tRP +/-2

Så för 11-13-13 minnen är lagom tRAS 34-36. Det gäller alla minnen förutom samsung(sitter i många populära märken, tridentX, hyperX, osv osv.) minnen där det lönar sig att köra mkt lägre tRAS(tex. 9-10-10-22, och samsung minnen fixar även tWCL 6 i nästan alla hastigheter vilket väldigt få andra minnen gör.

Tänk på att det är mer än primary timings, dom berättar bara en liten del av historien, secondary timings osv spelar en stooor roll.

Permalänk

Vill ni ha snabba billiga minnen så kolla tradera, vanliga hynix CFR gör 2400Mhz CL10 och oftast uppåt 2700Mhz med lösare timings då.

Dessa är köpta på tradera för 199:- eller 249:- minns ej.

Vill ni leka med minnes timings så rekommenderas mem tweakit, med det lilla programmet kan man ändra dom flesta timingsen från windows. http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/utils/MemTweakIt_V1017_...

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Dom har tRAS också, men kinsgston verkar inte sugna på att skriva ut tRAS. Lagom tRAS är CL+ tRCD + tRP +/-2

Så för 11-13-13 minnen är lagom tRAS 34-36. Det gäller alla minnen förutom samsung(sitter i många populära märken, tridentX, hyperX, osv osv.) minnen där det lönar sig att köra mkt lägre tRAS(tex. 9-10-10-22, och samsung minnen fixar även tWCL 6 i nästan alla hastigheter vilket väldigt få andra minnen gör.

Tänk på att det är mer än primary timings, dom berättar bara en liten del av historien, secondary timings osv spelar en stooor roll.

Shiet.. Är det svårt att fixa secondary timings? Funderar på att göra det nu

Permalänk
Skrivet av xGreenRed:

Shiet.. Är det svårt att fixa secondary timings? Funderar på att göra det nu

Absolut inte, du kan göra det från windows med mem tweakit som jag länkade ovan. Sen kan du köra prestanda tester i aida64 för att se ev. ökning

En generell regel är att tWCL(Cas write latency) bör vara lika med eller lägre än CL. Vad har du för minnen? Du kanske sitter på några riktiga juveler som går att klocka satan ur, vem vet

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Absolut inte, du kan göra det från windows med mem tweakit som jag länkade ovan. Sen kan du köra prestanda tester i aida64 för att se ev. ökning

En generell regel är att tWCL(Cas write latency) bör vara lika med eller lägre än CL. Vad har du för minnen? Du kanske sitter på några riktiga juveler som går att klocka satan ur, vem vet

Jag sitter på Corsair Vengeance Pro 2133MHz, 9-10-10-22-1T är min nuvarande klock.

Hur mycket ska man ungefär sänka allting med? Nu handlar det ju inte bara om 5 tal, utan ännu fler som känns mer komplicerade

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av xGreenRed:

Jag sitter på Corsair Vengeance Pro 2133MHz, 9-10-10-22-1T är min nuvarande klock.

Hur mycket ska man ungefär sänka allting med? Nu handlar det ju inte bara om 5 tal, utan ännu fler som känns mer komplicerade

Skickades från m.sweclockers.com

Secondary timings är komplicerat, lägre är inte alltid bättre och du måste matcha timingsen mot varanda. Och hur du ska göra det beror på vad du har för minneskretsar, jag tror vengance pro har samsung kretsar, dock ingen aning om vilka samsung kretsar.

Prova att sätta tWCL till 6 i bios, bootar det så bör det vara samsung.

Har du en länk till exakt vilket kit du har? Så kanske jag kan ta reda på vad det är för kretsar i dom.

Tweaka primarys och latency boundary(lägre är bättre) till att börja med. Secondary timings är som sagt ganska invecklat

Permalänk

Är det 2x4Gb 2133 CL11 du har?

Det är sannolikt samsung HYK0, dom bör kunna göra CL8 @2133Mhz. Prova 8-9-11-30 på 1,8V. Har du tur funkar det. Lämna alla andra timings på auto, T1 eller T2 bör inte spela nån roll.

Annars kan du köra 9-10-12-30 @2400Mhz på 1,75V, det borde gå om det är samsung HYK0. Ibland byter tillverkare kretsar på samma minnen så man kan inte vara helt säker men dom vengace pro jag sett hittils har HYK0 kretsar från samsung. Har ett par tridentX med HYK0 själv, 2400Mhz CL9.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xGreenRed:

Nja, 2133-minnen med 11CL är fortfarande bättre. Dock kanske inte lägre latens, men fortfarande snabbare. Sedan är ju 2133-minnen med 9CL väldigt vanligt, till ett bra pris.

vart otydligt och skyller på sömnbrist men 1600 c8 som man kör i 2133 kommer vara snabbare än dom flesta 2133 man köper i dag som oftast är cas 11 då 1600 c8 kommer ha rätt bra timings i 2133 och min gissning är runt 10 10 10 kanske 9 11 11 eller nått sånt om man inte kör för våldsam volt men runt 1.65 var min tankegång

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Secondary timings är komplicerat, lägre är inte alltid bättre och du måste matcha timingsen mot varanda. Och hur du ska göra det beror på vad du har för minneskretsar, jag tror vengance pro har samsung kretsar, dock ingen aning om vilka samsung kretsar.

Prova att sätta tWCL till 6 i bios, bootar det så bör det vara samsung.

Har du en länk till exakt vilket kit du har? Så kanske jag kan ta reda på vad det är för kretsar i dom.

Tweaka primarys och latency boundary(lägre är bättre) till att börja med. Secondary timings är som sagt ganska invecklat

Skrivet av thereal_twisted:

Är det 2x4Gb 2133 CL11 du har?

Det är sannolikt samsung HYK0, dom bör kunna göra CL8 @2133Mhz. Prova 8-9-11-30 på 1,8V. Har du tur funkar det. Lämna alla andra timings på auto, T1 eller T2 bör inte spela nån roll.

Annars kan du köra 9-10-12-30 @2400Mhz på 1,75V, det borde gå om det är samsung HYK0. Ibland byter tillverkare kretsar på samma minnen så man kan inte vara helt säker men dom vengace pro jag sett hittils har HYK0 kretsar från samsung. Har ett par tridentX med HYK0 själv, 2400Mhz CL9.

http://www.corsair.com/en-us/vengeance-pro-series-8gb-2-x-4gb...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1942818

Dessa har jag. Jag har klockat så lågt jag kan på primary, förutom Tras som jag bara satte till 22 och inte orkade sätta lägre då jag tyckte att det redan var lågt.

Permalänk
Skrivet av xGreenRed:

http://www.corsair.com/en-us/vengeance-pro-series-8gb-2-x-4gb...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1942818

Dessa har jag. Jag har klockat så lågt jag kan på primary, förutom Tras som jag bara satte till 22 och inte orkade sätta lägre då jag tyckte att det redan var lågt.

Dom du länkade är ju redan CL9 Har sett flera recensioner på 2133 CL11 varianten som har HYK0 IC's och dom lyckas köra dom i dom latenser/klocks som jag skrev innan.

Men du får öka spänningen endel, att sänka CL ett snäpp brukar kräva samma volt ökning som att öka klocken ett snäpp ungefär(från 2133 till 2400 tex)

Det är ingen fara att köra på 1.75V, samsung kretsarna skalar bra med volt. Jag har kört på 1,85V mängder av gånger, 1,85V skulle jag inte köra 24/7 dock.

Men som sagt, droppa tWCL till 6 i bios, i XMP profilen brukar tWCL sättas till 8 vilket är onödigt högt för samsung kretsar. Och sen kan du sänka latency boundary i bios så lågt det går. Det kommer ge dig en prestanda ökning.

Vill du ha mer hjälp är det bara att PM'a eller så skriver du här Ser gärna en screenshot på mem tweakit så kan jag se vad du kör för timings och vilka du kan ändra.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Dom du länkade är ju redan CL9 Har sett flera recensioner på 2133 CL11 varianten som har HYK0 IC's och dom lyckas köra dom i dom latenser/klocks som jag skrev innan.

Men du får öka spänningen endel, att sänka CL ett snäpp brukar kräva samma volt ökning som att öka klocken ett snäpp ungefär(från 2133 till 2400 tex)

Det är ingen fara att köra på 1.75V, samsung kretsarna skalar bra med volt. Jag har kört på 1,85V mängder av gånger, 1,85V skulle jag inte köra 24/7 dock.

Men som sagt, droppa tWCL till 6 i bios, i XMP profilen brukar tWCL sättas till 8 vilket är onödigt högt för samsung kretsar. Och sen kan du sänka latency boundary i bios så lågt det går. Det kommer ge dig en prestanda ökning.

Vill du ha mer hjälp är det bara att PM'a eller så skriver du här Ser gärna en screenshot på mem tweakit så kan jag se vad du kör för timings och vilka du kan ändra.

Jag har nu laddat ner programmet (dock version 2.02.01, för den som du länkade så dök bara About upp, inte Timings).

Jag kan dock inte ändra på något i programmet, ska testa starta om datorn först, återkommer sen.
Men kommer då öka spänningen från 1,70V till 1,75V. Får se om det fungerar med CL8 då.

EDIT: Problemet är att Haswell är begränsade, så de kan inte ändra på latensena i OS.
EDIT2: Jag kunde starta datorn vid 8-11-11-31-2T@1,8V, men det var inte stabilt. Kan inte hitta Twcl i BIOS, inte ens någon latens med talet 8.

Permalänk
Skrivet av xGreenRed:

http://s23.postimg.org/ip3xdg8q3/Sk_rmklipp.png

Jag har nu laddat ner programmet (dock version 2.02.01, för den som du länkade så dök bara About upp, inte Timings).

Jag kan dock inte ändra på något i programmet, ska testa starta om datorn först, återkommer sen.
Men kommer då öka spänningen från 1,70V till 1,75V. Får se om det fungerar med CL8 då.

EDIT: Problemet är att Haswell är begränsade, så de kan inte ändra på latensena i OS.

Hmm, säker på att haswell är begränsade? Det kan vara så att det bara funkar med asus moderkort, det är ett asus program.

Som jag misstänkte så står tCWL på 8, sätt det till 6 i bios.

Och var del 2133 CL11 eller CL9 du hade?(du länkade till CL9 nämligen)

Kolla denna recensionen på 2133 CL11 för mer detaljer om vilka OC dom fick osv.

http://www.ocaholic.ch/modules/smartsection/item.php?itemid=1...

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Hmm, säker på att haswell är begränsade? Det kan vara så att det bara funkar med asus moderkort, det är ett asus program.

Som jag misstänkte så står tCWL på 8, sätt det till 6 i bios.

Och var del 2133 CL11 eller CL9 du hade?(du länkade till CL9 nämligen)

Kolla denna recensionen på 2133 CL11 för mer detaljer om vilka OC dom fick osv.

http://www.ocaholic.ch/modules/smartsection/item.php?itemid=1...

Jag har 2133 CL9. Men jag kan inte hitta Tcwl i BIOS.

Permalänk
Skrivet av xGreenRed:

Jag har 2133 CL9. Men jag kan inte hitta Tcwl i BIOS.

Aha, då kör du på standard timingsen med andra ord, bortsett från tRAS. Det kanske står CAS to write latency istället för tWCL i bios. Är inte bekant med gigabyte Z87 brädor.

Det ska normalt sett inte vara några problem att gå upp till 2400mhz på samma timings eller att gå ner till CL8 i 2133mhz.