Permalänk
Medlem

Plötsligt så startar inte datorn??

Hej!

Idag när jag kom hem så vägrar datorn att starta. Det funkade hel fint tidigare i morse (kl 9.00) och har aldrig haft problem med datorn sen jag köpte den (10 månader sen). Grafikkortet lyser, Ethernetporten lyser och start knappen på moderkortet lyser också, dock lyser det inte en grön lampa som det brukar göra. Jag har provat att byta plats på jumpers enligt denna guidenn utan resultat. Har absolut ingen aning om vad jag ska göra så uppskattar om någon har en lösning?

Mina specs:

i5 Haswell @4.2
GTX 770 ASUS Overclocked
ASUS Z87-PRO
Be quiet L8-CM-630W

Permalänk

Händer det något när du trycker på startknappen? Snurrar någon fläkt, någon lampa som förändras eller liknande?

Permalänk
Medlem

Nepp, helt död, ger ingen reaktion alls

Permalänk
Skrivet av aakimboo:

Nepp, helt död, ger ingen reaktion alls

Kontrollera så att knappen är ansluten till datorn, annars är ditt nätagg till största sannolikhet icke fungerande

Permalänk
Rekordmedlem

Prova att dra ur nätkabeln och låt den vara ur i en halvtimme och prova igen, annars har du nog fel på nätdel eller moderkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej så ser nu att när jag trycker på startknappen (den som sitter på moderkortet) så slutar grafikkortet att lysa, vad betyder det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aakimboo:

Okej så ser nu att när jag trycker på startknappen (den som sitter på moderkortet) så slutar grafikkortet att lysa, vad betyder det?

Inget särskilt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inget särskilt.

okej, ska prova med ett annat nätagg och se om det funkar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aakimboo:

okej, ska prova med ett annat nätagg och se om det funkar

Eller så drar du ut kabeln och låter allt ladda ur sig och provar igen innan du river datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eller så drar du ut kabeln och låter allt ladda ur sig och provar igen innan du river datorn.

Jo ska vänta några timmar innan jag provar något annat

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg igår att när jag anslöt min USB Fläkt slutade mitt tangentbord fungera vilket aldrig hänt förut. Och när jag drog ut USB Fläkten funkade tangentbordet igen, kan det betyda att nätagget inte funkar som det ska längre?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aakimboo:

Jag kommer ihåg igår att när jag anslöt min USB Fläkt slutade mitt tangentbord fungera vilket aldrig hänt förut. Och när jag drog ut USB Fläkten funkade tangentbordet igen, kan det betyda att nätagget inte funkar som det ska längre?

Har troligen inte med nätdelen att göra, däremot slog nog överströmsskyddet i usbkontrollern till, du får bara belasta den 500mA.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om det är överspänningsskyddet i nätdelen så återställer du det genom att starta nätdelen utan ström från väggen och bortkopplad från ATX24 och CPUPOWER. Prova sedan att slå på och av nätagget 2 ggr med bara en kabel mot ett jordat eluttag så skall nätagget återställas. Därefter så kopplar du in det i moderkortet.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Om det är överspänningsskyddet i nätdelen så återställer du det genom att starta nätdelen utan ström från väggen och bortkopplad från ATX24 och CPUPOWER. Prova sedan att slå på och av nätagget 2 ggr med bara en kabel mot ett jordat eluttag så skall nätagget återställas. Därefter så kopplar du in det i moderkortet.

Så med ett modulärt nätagg kan jag bara ta bort alla sladar och starta den utan någon ström? och sedan starta den men bara strömkabeln i?

Permalänk
Medlem

Ja, det är bara att slå av och på brytaren på baksidan, typ 30 -60 sekunder 2 gånger.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prova att dra ur nätkabeln och låt den vara ur i en halvtimme och prova igen, annars har du nog fel på nätdel eller moderkort.

Får man fråga vad dessa 30 min är bra för? om du bryter strömmen så är strömmen borta. den ligger inte igen upp till 30 min.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Burks:

Får man fråga vad dessa 30 min är bra för? om du bryter strömmen så är strömmen borta. den ligger inte igen upp till 30 min.

Det händer ibland att switchade nätdelar behöver ladda ur alla kondensatorer helt för att starta på rätt sätt, det beror på om oscillationen är styrd eller spontan, det kan även påverka läkningen i kondensatorerna, men det behöver inte vara det här som är problemet men man bör tänka på det och testa om man inte har några mer uppenbara fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, så jag provade med mitt andra nätagg, bara med 24 pin och CPU POWER kaplarna och nu börjar den röda startknappen och grafikkortet (även fast den inte är i kopplad) börja blinka rött istället för att bara lysa. Inget händer när jag trycker på start knappen, inga fläktar, ingenting. Har absolut ingen aning om vad som är felet!?

Permalänk
Medlem

En defekt eller dåligt kvalitet nätaggregat kan skada andra komponenter i datorn, Kanske din moderkort har tagit skada av det.

Angående din start problem när du trycker på start power ON knappen kan vara att den har blivit trasigt kanske så undersök den!

Permalänk
Medlem

Tog några bilder (har ett h100i som kylning):
Datorn utan ström

När jag kopplar in Grafikortet och 24pin + CPU Power och startar:

Efter ca 10-13 sekunder slutar grafikkortet lysa:

Och skillnaden med ett annat nätagg är att det blinkar istället för att bara lysa.

Så om jag förstår rätt så har jag nu tre alternativ?
1. Bygga om datorn från grunden och se om det funkar?
2. Lämna in den på någon service?
3. Ta ut garantin på moderkortet, eftersom nätagget är troligen inte problemet? (har en Be quiet Pure Power 630 W Bronze) och köpa nytt?

Finns det något annat jag kan göra?

Permalänk
Rekordmedlem

Har du lossat och återmonterat alla kablar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aakimboo:

Tog några bilder (har ett h100i som kylning):
Datorn utan ström
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t34....

När jag kopplar in Grafikortet och 24pin + CPU Power och startar:
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t34....

Efter ca 10-13 sekunder slutar grafikkortet lysa:
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t34....

Och skillnaden med ett annat nätagg är att det blinkar istället för att bara lysa.

Så om jag förstår rätt så har jag nu tre alternativ?
1. Bygga om datorn från grunden och se om det funkar?
2. Lämna in den på någon service?
3. Ta ut garantin på moderkortet, eftersom nätagget är troligen inte problemet? (har en Be quiet Pure Power 630 W Bronze) och köpa nytt?

Finns det något annat jag kan göra?

Startar du utan CPU-kylare?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du lossat och återmonterat alla kablar ?

Min modulära nätagg som sitter i datorn var bara kopplat till grafikkortet och 24pin/CPU power och jag provade flera gånger att återmontera och starta. Mitt gamla nätagg som jag provade med var dock kopplat till fläktarna på den gamla datorn men inget mer.

Skrivet av Jalle64:

Startar du utan CPU-kylare?

Tog bort den för att nå CPU POWER, och eftersom dator inte ens startar ser jag inget behov av att sätta dit den på en gång.

Permalänk
Medlem

På min dator så var det stiften till kablen som är på och av (on knappen) som inte var ok. Så testa att ta ut och sedan tryck ordentligt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090