Permalänk

Upplösning på 60 tums TV

Hej hej!

Hade min dator kopplad via HDMI till en 42 tums Full HD TV. Vilket var väldigt bra!
Köpte mig en bjässe på 60 tum Full HD TV och upplösningen är sämre. Kan man fixa det på något sätt?

Permalänk
Medlem

Nej.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att du faktiskt kör pixelmappat och i rätt upplösning (1920*1080) så kan du självklart inte öka på upplösningen.
en 60 tummare är rejält mycket större än en 42 tummare, så den kommer upplevas som betydligt pixligare om du sitter för nära.

Permalänk

Det beror helt på modellen av tv du köpt, gissningsvis går det inte att fixa.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk

Det är synd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JCKONLINE:

Hej hej!

Hade min dator kopplad via HDMI till en 42 tums Full HD TV. Vilket var väldigt bra!
Köpte mig en bjässe på 60 tum Full HD TV och upplösningen är sämre. Kan man fixa det på något sätt?

Full HD TV syftar oftast till upplösningen 1920x1080 pixlar. Om du tänker efter och räknar på att du har lika många pixlar på höjd och bredd men på en större yta så förstår du "problemet". En del av poängen med en större skärm är möjligheten att sitta på större avstånd från skärmen (ju större rum desto större skärm behövs så att säga). Du kan alltså inte påverka upplösningen på något sätt, din tv har inte fler pixlar att visa.

Däremot tror jag du kommer vänja dig ganska snabbt.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk

Tack för alla svar!

Permalänk
99:e percentilen

Börja med att gå in på Pixelmappat och kolla så att du iallafall har perfekt pixelmappning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av JCKONLINE:

Tack för alla svar!

Kolla att du valt pc-läge, full bild, stäng av overscan, frame creation eller liknande på tvn så att bilden inte är omskalad. Inte ovanligt att nya tvapparater gör så och då får man dålig bildkvalite. Inte helt omöjligt att inställningen ligger lite halvgömd i en undermeny

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

förlåt för ot men 1440p på telefon, 4k på tablet och 1080p på 60"-tv... blir bara så less

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

förlåt för ot men 1440p på telefon, 4k på tablet och 1080p på 60"-tv... blir bara så less

kostnadsfråga... En högupplöst mobilskärm på 6" är ju sjukt mycket billigare än en högupplöst 60"...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Ja, jag kör 1080 på projektor med 100" och sitter 3½ meter ifrån, skitbra bild.
Så undersök inställningarna, upplösning osv.

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk

Har kollat inställningar inget fel på dem...
Satte på en video på YT i 1080p fullskärm blev inget bra.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara själ själva TV:n som är dåligt tänker jag

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av versions:

förlåt för ot men 1440p på telefon, 4k på tablet och 1080p på 60"-tv... blir bara så less

Du får väl hosta upp lite pengar för din TV om du vill ha hög upplösning? Dessutom är det lite småklurigt att får tag i 4K material.

Permalänk

Det är inget fel på TV:n...
Den är jävligt grym! Kanske sitter för nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JCKONLINE:

Det är inget fel på TV:n...
Den är jävligt grym! Kanske sitter för nära.

När det börjar bli så stor TV är det nog dags att titta efter UHD.

Exempelvis denna skulle kanske vart ett bättre val.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2175083

Permalänk

Var på väg att köpa en UHD men man tänkte väl inte så mycket...
Får leva med denna ett tag nu!

Permalänk
Bildexpert 📺

Upplösningen blir per definition sämre när du har samma mängd pixlar på en större yta.

Fast är det verkligen det som är problemet? Kör du HDMI från datorn på en TV direkt ur kartong är overscan och en hel del filter aktiverade och dessa tuggar sönder bilden fullständigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Upplösningen blir per definition sämre när du har samma mängd pixlar på en större yta.

Fast är det verkligen det som är problemet? Kör du HDMI från datorn på en TV direkt ur kartong är overscan och en hel del filter aktiverade och dessa tuggar sönder bilden fullständigt.

Upplösningen blir väl inte sämre för att ytan ökas. 1920x1080 är samma på en 5" skärm som på en 60" skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av niclasc:

Upplösningen blir väl inte sämre för att ytan ökas. 1920x1080 är samma på en 5" skärm som på en 60" skärm.

Du tänker på pixelmatrisen, det som lite slarvigt kallas för "upplösning" eller åtminstone "skärmupplösning".

Samma mängd information på en större yta är per definition en sämre upplösning.

1920x1080 på...

...5 tum ger ≈440 pixlar per tum
...42 tum ger ≈53 pixlar per tum
...60 tum ger ≈37 pixlar per tum

Permalänk

Hur tar man bort dessa filter. Hittar inget på Tv:ns inställningar som heter overscan.
Det är en SHARP.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JCKONLINE:

Hur tar man bort dessa filter. Hittar inget på Tv:ns inställningar som heter overscan.
Det är en SHARP.

Yep! Irriterande, eller hur? Det är endast Panasonic vad jag vet som döper reglaget till "Overscan". Alla andra har udda och konstiga namn och inställningen ligger på olika ställen. Hos Sharp kan det vara funktionen "Bredläge" som ska ändras till "dot-by-dot" och det brukas nås med knappen där du ändrar bildformat. Finns inte alternativet "dot-by-dot" är det sannolikt så att du kör fel signal från datorn, dvs inte kör 1920x1080. Det skulle i så fall onekligen förklara din upplevelse om sämre upplösning.

TV:n bör ha ett PC-läge som en bildinställning, testa det också. Normalt står den "Standard" och då är allt bildtuggande aktiverat.

Permalänk

Tv:n har PC-läge aktiverat.
Har kollat och det är 1920*1080 i skärminställningarna.

TV:n har kanske skalat ner det på något sätt då jag även ser att skärmen inte täcker hela bilden.
Ska kolla upp det andra.

Permalänk
Skrivet av JCKONLINE:

Hur tar man bort dessa filter. Hittar inget på Tv:ns inställningar som heter overscan.
Det är en SHARP.

Har du överhuvudtaget rört manualen?

Skrivet av Alling:

Börja med att gå in på Pixelmappat och kolla så att du iallafall har perfekt pixelmappning.

Hur såg det ut?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av JCKONLINE:

Tv:n har PC-läge aktiverat.
Har kollat och det är 1920*1080 i skärminställningarna.

TV:n har kanske skalat ner det på något sätt då jag även ser att skärmen inte täcker hela bilden.
Ska kolla upp det andra.

Vad menar du med att skärmen inte täcker hela bilden? Tappar du bild i kanterna eller har du svarta kanter runt om?

Permalänk

Manualen visar bara om jag inte har datorn via HDMI hur man ska fixa bilden.

Permalänk

När jag har PC-läget i så har jag svarta kanter runt om...

Permalänk
Medlem

Kolla i inställningarna för grafikkortet så att det inte står något om over/underscan där.. För mig så låter det som om det inte är pixelmappat.. Visst är 1920x1080 lite för 60" men bilden borde inte vara suddig.. Det enda är om du ser pixlar eftersom de blir rätt stora, det är helt normalt. Men inte att bilden är suddig eller otydlig.

Permalänk

Pillat på lite inställningar på Grafikkortet. Löste att jag inte har några svarta kanter runt omkring men upplösningen är fortfarande den samma...
Blir pixligt och samma sak med bilder och vissa videon/filmer via datorn.