Alienwares Steam Machine blir Alpha med Windows 8

Permalänk
Melding Plague

Alienwares Steam Machine blir Alpha med Windows 8

I väntan på Valves färdigställande av Steam Machines kommer Alienware till julhandeln att börja sälja sin modell med Windows 8 och en trådlös Xbox 360-spelkontroll.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så "Steam-Machine" om man varken använder handkontrollen eller Operativsystemet?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Vad är det som är så "Steam-Machine" om man varken använder handkontrollen eller Operativsystemet?

Hmm, låt mig se... Den kör Steam?

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Entusiast

Om dem hade en färdig produkt så är det ju förståeligt att dem gör nått med den när Steam konceptet blev försenad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Discokungen
Skrivet av celoz:

Hmm, låt mig se... Den kör Steam?

Det är inte så det fungerar. Steam OS är väl det som gäller.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Vad är det som är så "Steam-Machine" om man varken använder handkontrollen eller Operativsystemet?

Är väl därför de döpte om den till Alienware Alpha
smart drag av Dell, nu kan de tjäna ännu mer pengar på sin logga

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

Vad är det som är så "Steam-Machine" om man varken använder handkontrollen eller Operativsystemet?

Poängen med nyheten är väl ändå att datorn inte lanseras som en Steam Machine?

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Vad är det som är så "Steam-Machine" om man varken använder handkontrollen eller Operativsystemet?

Tror nog att du bör läsa om artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Vad är det som är så "Steam-Machine" om man varken använder handkontrollen eller Operativsystemet?

Läs i alla fall rubriken igen, det står ju att deras steam machine "blir alpha", dvs. det är ingen steam machine. Anledningen är antagligen att Valve skjutit steam machines på framtiden.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Inaktiv

Den är läcker som satan! Hade varit kul om man bara kunde köpa chassit, utan AW-logo också

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

Det är inte så det fungerar. Steam OS är väl det som gäller.

Det är ju ingen större skillnad på att köra Windows med Steam i Big Picture och att köra Steam OS, förutom att Windows kostar och alla spel fungerar som de ska.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon81912:

Det är ju ingen större skillnad på att köra Windows med Steam i Big Picture och att köra Steam OS, förutom att Windows kostar och alla spel fungerar som de ska.

Självklart. Men det är inte Steam Machine för det menar jag. Sen har Windows väldigt mycket begränsningar, utöver priset.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det är ju ingen större skillnad på att köra Windows med Steam i Big Picture och att köra Steam OS, förutom att Windows kostar och alla spel fungerar som de ska.

Dock är SteamOS mer anpassat för sitt ändamål än vad Windows någonsin blir.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Dock är SteamOS mer anpassat för sitt ändamål än vad Windows någonsin blir.

"Är"? "Någonsin blir"? Med tanke på att SteamOS idag är väldigt primitivt (vilket artikeln handlar om) så tror jag inte du kan sia om det. Jag skulle nog vilja påstå att Windows är väldigt anpassat till sitt ändamål.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Dock är SteamOS mer anpassat för sitt ändamål än vad Windows någonsin blir.

Tanken bakom SteamOS är att det ska vara bättre anpassat till ett mer begränsat ändamål. Fast nu är det inte så.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

"Är"? "Någonsin blir"? Med tanke på att SteamOS idag är väldigt primitivt (vilket artikeln handlar om) så tror jag inte du kan sia om det. Jag skulle nog vilja påstå att Windows är väldigt anpassat till sitt ändamål.

Windows var/är anpassat för desktop anvädning till större del och inte bara riktat till spel med många funktioner runt om.

Skrivet av Isse00:

Tanken bakom SteamOS är att det ska vara bättre anpassat till ett mer begränsat ändamål. Fast nu är det inte så.

Det är det redan om du tittar vilket avtryck på systemet Windows kräver mot SteamOS vilket är ganska avsiktligt för en spelplatform och som du säger i grunden mer begränsat.

SteamOS är långt ifrån klart och utveckling kommer att ske många år frammåt, än idag ser vi inga riktigt native spel från Valve då alla kör en liknande variant som Wine folket åstakommer så blir intressant när Valve verkligen kommer göra native spel till SteamOS / Linux.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Den såg ju onekligen riktigt läcker ut. Synd bara att det dröjer så med SteamOS/machines.

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk

Är det tänkt att man skall tanka ned Steam OS vid ett senare skede för att ersätta Windows operativ-systemet när Valve säger "Vi är klara"? Eller kommer de att släppa en ny version, nickname "Beta Machine" när Valve är klara med sin vision för hur de färdiga Steam Machine's skall se ut?

Steam Machine är en sak, men det här är bara bortkastade pengar enligt mig. Du får en kontroll, och?...Blir riktigt less när jag läser sådant. Vad skiljer detta från en vanlig spelburk på budget, förutom handkontrollen? Okej, du får ett Alien huvud på chassit, en annars?

Vissa ser ingen poäng med tablets, eller ultrabooks när det finns tablet och vice versa, dock så tycker jag att de produkterna ändå har sina uppgifter, men denna?

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Avstängd

Vem bryr sig om Steam OS, vi har redan Windows som vi kan spela med även om du vill sitta i soffan, bara för att det är Valve som försöker skapa en hype omkring det så faller folk för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

SteamOS är långt ifrån klart och utveckling kommer att ske många år frammåt, än idag ser vi inga riktigt native spel från Valve då alla kör en liknande variant som Wine folket åstakommer så blir intressant när Valve verkligen kommer göra native spel till SteamOS / Linux.

Ja så vad är det du håller på och tramsar om egentligen då? För likt jag sa tidigare spelar det ingen roll hur mycket potential du tror att SteamOS kan ha om tio år då det fortfarande inte är i närheten av det du förutspår i verkligheten.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Ja så vad är det du håller på och tramsar om egentligen då? För likt jag sa tidigare spelar det ingen roll hur mycket potential du tror att SteamOS kan ha om tio år då det fortfarande inte är i närheten av det du förutspår i verkligheten.

Det du motsade att SteamOS inte är anpassat vilket jag skrev att det är redan mer anpassat än vad Windows någonsin blir.
SteamOS kräver mindre avtryck i systemresurser redan både som installation och vid användning. D.v.s. kan mer resurser gå till spelen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Det du motsade att SteamOS inte är anpassat vilket jag skrev att det är redan mer anpassat än vad Windows någonsin blir.
SteamOS kräver mindre avtryck i systemresurser redan både som installation och vid användning. D.v.s. kan mer resurser gå till spelen.

Fast SteamOS fungerar inte för sitt ändamål vilket är orsaken till att ingen använder sig av SteamOS. Det är bara avskalat och saknar ännu nästan all form av anpassning för sitt ändamål.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Fast SteamOS fungerar inte för sitt ändamål vilket är orsaken till att ingen använder sig av SteamOS. Det är bara avskalat och saknar ännu nästan all form av anpassning för sitt ändamål.

Fungerar inte hur? Du kan starta oset och spela spel som har support för Linux eller streama från en Windows burk. Så fort du startar den kan du logga in på Steam via loginskärmen som sedan startar Steam BigPicture direkt.

Anledningen till att Valve drog fram lanseringen är ju att både kontrollern inte är klar samt att lansera ett OS som är ofärdigt inklusive Steam streaming tjänst är något de vill undvika.

Snarare EA som skulle lansera något i detta fall.

Vi ser redan att Witcher 3 skall komma i Februari om jag minns rätt och skall lanseras på alla OS på samma gång inklusive SteamOS. Första AAA spelet som förhoppningsvis också är en native port i helhet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Fungerar inte hur? Du kan starta oset och spela spel som har support för Linux eller streama från en Windows burk. Så fort du startar den kan du logga in på Steam via loginskärmen som sedan startar Steam BigPicture direkt.

Anledningen till att Valve drog fram lanseringen är ju att både kontrollern inte är klar samt att lansera ett OS som är ofärdigt inklusive Steam streaming tjänst är något de vill undvika.

Snarare EA som skulle lansera något i detta fall.

Vi ser redan att Witcher 3 skall komma i Februari om jag minns rätt och skall lanseras på alla OS på samma gång inklusive SteamOS. Första AAA spelet som förhoppningsvis också är en native port i helhet.

Om alla spel (okej, 99.9%) fungerar på Windows och knappt 1% fungerar på SteamOS. Vilket är då bäst anpassat för ändamålet att spela spel på?

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Om alla spel (okej, 99.9%) fungerar på Windows och knappt 1% fungerar på SteamOS. Vilket är då bäst anpassat för ändamålet att spela spel på?

16% av Steamspel som säljs funkar på Linux. Tror det är ~30% av alla nya spel som lanseras som har Linux support. Sen visar det bara vilka spel som är anpassade för SteamOS/Linux, Skall vi köra så kan vi lika väl bara ge upp då konsoler kommer ha ännu fler ihop.

Skall vi räkna då också vilka spel som funkar via Wine?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

16% av Steamspel som säljs funkar på Linux. Tror det är ~30% av alla nya spel som lanseras som har Linux support. Sen visar det bara vilka spel som är anpassade för SteamOS/Linux, Skall vi köra så kan vi lika väl bara ge upp då konsoler kommer ha ännu fler ihop.

Skall vi räkna då också vilka spel som funkar via Wine?

Steamspel som är som bäst anpassade för SteamOS är fortfarande försumbar om vi jämför det med alla spel som är kompatibla med Windows och därmed bäst anpassat för dess användare. Användare i detta fall är alla som som någonsin använder sin dator med Windows som operativsystem för att spela spel (hint: det är fler än du tycks ha någon klar uppfattning om).

Hur kan du ens tro att du argumenterar för SteamOS? Du anser att det bäst anpassade alternativet för mig som vill spela spel är att jag ska tvingas till ett nygammalt inkomplett operativsystem som begränsar antalet spel som fungerar såpass mycket att jag i värsta fall inte kan spela någonting. När alternativet för mig (och hundratals miljoner och åter miljoner andra användare) är att starta samma dator som vilken annan dag som helst och klicka på ikonen för att starta samma spel som vanligt och (hör och häpna!) det fungerar precis som man förväntar sig!

Vad sägs om att du försöker föreställa dig hur andra människor tänker för omväxlingens skull? Varför skulle någonting annat än en idag så enkel ritual som alla är bekväma med vara bättre? Idag är förändringen du argumenterar för alldeles för stor och till ingen nytta.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem

Så i väntan på på förseningar hos Valve, och att SteamOS slutar vara beta, så lanserar Dell under tiden datorn med namnet alpha...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/